رویداد بزرگ بازی‌سازی Level up در کشور برگزار می‌شود

صبح امروز و در سمیناری که در سالن کنفرانس بنیاد بازی‌های ملی رایانه‌ای برگزار گردید، مدیران شرکت فن افزار از برگزاری رویداد بازی سازی تحت عنوان Level UP خبر دادند.

در ابتدای این مراسم، فصیحی، مدیر مجموعه فن افزار گفت: رویداد لول آپ یک مسابقه بازی سازی است. در آن نمونه‌های آزمایشی از بازی تولید می‌شود و در طی ۳۱ روز از اول تا پایان تیرماه این رقابت انجام خواهد شد.

این رقابت به صورت آنلاین برگزار می‌شود و نیاز نیست تا افراد در جای مشخصی حضور داشته باشند و سپس پس از طی شدن این مدت، دموی بازی را ارسال می‌کنند. برای برندگان هم جوایز نقدی و غیر نقدی در نظر گرفته شده است و بازی‌های برتر در غرفه نمایشگاه گیمزکام هم نمایش داده خواهد شد.

شرکت فن افزار در سال ۱۳۸۲ تاسیس شده و ما از سال ۱۳۸۵ تولید بازی را شروع کردیم که اولین سری از بازی گرشاسب بود و بیش از ۲۵۰ هزار نسخه فیزیکی از آن منتشر شد که استقبال بالایی داشت و اولین بازی بود که توسط یک پابلیشر در آلمان پخش شد. پس از آن Shadow Blade را داشتیم که توانست حتی برگزیده فروشگاه اپل شود (بازی موبایل). همچنین اولین بازی برای کنسول پلی استیشن۴ را نیز به‌تازگی منتشر کردیم.

ما از ابتدا نگاه‌مان انتشار بین‌المللی بوده و آرزو داشتیم تا پروژه را در ایران ساخته و در سطح جهان منتشر کنیم. با توجه به اینکه شرکت ناشر ما چند ماهی است که فعالیت می‌کند، سه عنوان اصلی در سر فصل فعلیت آن‌را در نظر داریم. اولی کمک به تولید است، یعنی محصول بهتری بسازیم، دوم کمک به اطلاع رسانی است یعنی پیغام بازی به مخاطب آن رسانده شود و سرفصل سوم، فروش و پشتیبانی است.

level up1

اولین پروژه‌ای که به عنوان ناشر منتشر کردیم، بازی دنده دو بود و در حال حاضر با چند تیم نیز مشغول همکاری هستیم. اکثر تیم‌ها، انتظار انتشار بین‌المللی را نداشتند و فکر می‌کردند سد بزرگی برای انتشار وجود دارد. با توجه به آنکه جاهایی مثل کافه بازار است و می‌توانند از آن درآمد زایی داشته باشند، نگاه‌شان به سمت داخل آمده و همین امر سبب شده برخی از ایده‌های خارجی را کپی کرده و در داخل منتشر کنیم. به‌همین خاطر اصل روح این کار که شجاعت و نوآوری است، در حال گم شدن بوده و ما فکر می‌کنیم این مورد خطرناک است.

دلیلی ندارد که به عنوان یک بازی‌ساز شما محدود به ایران باشید و می‌توانید آن را در همه جای دنیا منتشر کنید. این رویداد یکی از کارهایی است که می‌تواند تیم‌ها را تشویق کند تا کارهایی بکنند که در حالت عادی انجام نمی‌دهند. طبیعتا بازیِ خوبی که برای خارج از کشور ساخته می‌شود، بازار داخلی را نیز می‌تواند داشته باشد.

هدف پلتفرم‌های این رویداد، موبایل و پی‌سی است که بهترین جا برای کامپیوتر شبکه استیم بوده و برای موبایل، فروشگاه اپل و گوگل خواهد بود. این رویداد اولین بار است که برگزار می‌شود و امیدواریم آن را همچنان ادامه داده و دایما بهتر و بهتر کنیم.

همیشه هدف بنیاد، انتشار بازی‌ها به صورت بین المللی بوده که از ما نیز بدین صورت حمایت کرده است. خیلی خوب است که این نگاه در بنیاد نیز وجود دارد که بایستی بازی باکیفیت و نوآورانه با قابلیت ارایه در خارج از کشور نیز وجود داشته باشد. احتمالا رویداد پایانی که داشته باشیم، با حمایت بنیاد خواهد بود. کافه بازار هم از حامیان ماست و حتی بازی‌های برگزیده را نیز به‌صورت خاص در بازار معرفی خواهند کرد. TAPSELL‌ هم از دیگر حامیان ماست به همراه Backtory که خدمات سرور را ارایه می‌کند.

این اولین رویدادی است که به صورت ۳۱ روزه برگزار شده و اکثرا این مدل از مسابقات به صورت ۴۸ ساعته یا ۷۲ ساعته انجام می‌شود اما این مدل باعث شده بود که این تفکر در برخی از افراد و بازی‌سازان ایجاد شود که بازی سازی به این شکل و کوتاه مدت است. بازی‌سازی زمان می‌برد، تیم بایستی بتواند در کنار یکدیگر دوام بیاورد و ما دوست داریم از این رویداد بلند مدت استقبال شود و سعی کردیم تا به کمک جوایز و انگیزه‌های دیگر، از تیم‌ها بخواهیم در این رویداد شرکت کنند. شکست بسیاری از پروژه‌ها به دلیل پیش تولید بد است که یکی از این دلایل، عدم ساخت برش عمودی است و ما دوست داریم تا کاری کنیم که پیش تولید را به این صورت انجام دهیم.

پس از فصیحی، نوبت به تهرانی، مدیر بخش انتشار بین‌الملل فن افزار رسید تا در ارتباط با این رویداد بازی سازی صحبت کند: شعار این رویداد، در مسیر جهانی شدن است که با هدف ایجاد انگیزه در تیم‌های بازی سازی برگزار می‌شود. خلاقیت و نوآوری را ما یکی از فاکتورهای اصلی در نظر گرفتیم تا عناوین خلاقانه ساخته شود. از سراسر کشور قادر هستند تا در این رویداد شرکت کنند که در وب‌سایت جزئیات و روند آن گفته شده و تمام کارها به‌صورت آنلاین انجام می‌شود.

بازی در طول یک ماه بایستی ساخته شود و بهتر است که عمده کار در طی این مدت صورت گرفته شود. سبک‌های مختلف می‌توانند در رویداد باشند و یکی از شرایط مهم این است که دوستان شرکت کننده یک تیم کامل باشند و چیزی از بیرون هم وارد مجموعه‌شان نشده باشد.

level up2

یک دمو از بازی به شکلی که یک نمونه آزمایشی کامل از آن خواهد بود، خروجی نهایی است که در رویداد شرکت داده می‌شود. یعنی یک برش عمودی از بازی تهیه شده و در رویداد شرکت داده خواهد شد. این برش عمودی می‌تواند بخشی در حدود ۱۵ دقیقه‌ای از یک بازی چند ساعته باشد و فرد باید بتواند آن را انجام دهد و حس و حال بازی کردن را تجربه کند.

ما احساس کردیم که در این رویداد، نیاز به یک بحث مربی‌گری وجود دارد و برای همین با یک شبکه‌ای در این ارتباط صحبت کردیم، از کسانی‌که در این حوزه فعال هستند و از آن‌ها دعوت کردیم تا شرکت کنند و تقریبا اکثریت موافقت کردند. اسامی این مربیان فردا بر روی وب‌سایت قرار می‌گیرد و کسانی‌که در این رویداد شرکت می‌کنند، به یکی از این مربیان تخصیص داده می‌شوند که سه کار اصلی انجام می‌دهند. یکی ارتباط و تعامل با تیم سازنده است که سعی می‌کنند به آن‌ها دید و خط بدهند و از طریق ایمیل با آن تیم در ارتباط باشند. همچنین بر روی پروسه ساخت بازی نظارت می‌کنند که در طول یک ماه ساخته شود زیرا یکی از اهداف این رویداد، ساخت تیم نیز است. کار سوم هم دفاع از بازی در جلسه نهایی رویداد است و این امر به خاطر شناختی است که وجود دارد و برای آنکه جلسه فیزیکی برای تیم وجود ندارد، آن مربی حاضر شده و توضیحات لازم را درباره بازی می‌دهد.

این امر بسیار مهم است که در جلسه پایانی، بازی قابل انجام شدن باشد. بازی بایستی خلاقانه باشد و از درون تیم بیرون آمده باشد. برای همین خیلی هم مهم نیست که بحث پیچیده‌ای در حوزه تکنیکال داشته باشد، همین که نوآوانه باشد، ملاک اصلی برای این رویداد است، به همین خاطر فکر کردیم که می‌توان در این یک ماه چنین بازی را ساخت.

اطلاع رسانی خوبی تا به‌حال بر روی وب‌سایت انجام شده و یک کانال تلگرام به‌صورت اختصاصی برای این رویداد در نظر گرفته شده است. این کانال مکان بسیار خوبی جهت ارتباط بازی سازان است.

جوایز این رویداد به صورت نقدی و غیرنقدی ویژه است. ۲۵ میلیون تومان جایزه نقدی دارد و درباره جوایز غیرنقدی هم در وب‌سایت اطلاع رسانی شده است. حمایت خیلی خوبی از این رویداد توسط کسانی‌که فعال هستند، انجام شده و در صدر آن‌ها، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای است.

پس از این صحبت‌ها، نوبت به بخش پرسش و پاسخ رسید که چکیده‌ای از آن را در ادامه می‌خوانید.

ثبت نام از شرکت کنندگان در این رویداد، از فردا (اول تیر ماه) شروع خواهد شد، ما خودمان ایده‌ای نداریم که چه تعداد تیم خواهد آمد. ما به این دلیل که می‌خواستیم رویداد به صورت عادلانه‌ای برگزار شود، قوانینش را هم از فردا اعلام می‌کنیم. تیم‌ها تا ۷ تیر می‌توانند ثبت نام خود را انجام دهند تا ما فرصت هم داشته باشیم آن‌ها را با مربیان ارتباط دهیم. با توجه به اینکه چشم انداز بین‌المللی وجود دارد، رعایت کپی رایت در تمام مراحل ساخت بازی لازم بوده و نیاز است از تمام منابعی که استفاده می‌کنند، کپی رایت را تهیه کنند.

بازی‌های منتشر شده بین المللی توسط ایران بین ۱۵ تا ۲۰ عنوان است که یک مشکل اصلی که اکثر آن‌ها داشتند، انتخاب صورت مساله اشتباه است. حداقل ۵۰ درصد موفقیت در یک بازی، بستگی به تصمیم سازی آن‌ها دارد که چه بازی و در چه سبکی بسازیم. چه مقدار از آن نوآوری باشد و چه میزان تکراری، همین عوامل باعث شد که بازی گرشاسب در خارج از ایران چندان موفق نبوده و یک عنوان متوسط رو به ضعیف باشد. بازی Shadow Blade از گرشاسب تیم کوچک‌تری داشت اما به موفقیت بیشتری دست یافت زیرا بایستی سعی کنید به حرفی نو برسید. امیدمان این است که ایران بتواند در پروژه‌های بزرگ جهانی شرکت کند که نمونه این امر، کشوری چون لهستان است که به تازگی وارد این حوزه شده اما بازی‌های بسیار بزرگی ساخته است.

اطلاع رسانی این رویداد از ۱۰ روز پیش شروع شد و امیدواریم برای سری‌های بعدی، زودتر شروع شود. ما دوست داریم که این رویداد تنها یک بار نبوده و تاریخ ثابتی برای سال‌های آینده داشته باشد. چون بحث آنلاین است و ارتباط فیزیکی وجود ندارد، پس بایستی بر روی این موضوع تاکید شود که از این طریق با بازی‌سازان در ارتباط هستیم.

ما دیدمان این نیست که این رویداد تنها یک مسابقه است، ما انگیزه بالاتر شرکت کنندگان را در دید بین المللی بودن می‌دانیم که بتوانند آن بازی را یک شروعی در جهت حضور در بازارهای جهانی قلمداد کنند. ما فکر می‌کنیم که کار خلاقانه خیلی خوب می‌تواند انجام شود، عناصر فرهنگی در ما وجود دارد که در ساختن تیم حیاتی است و در نهایت امیدوارم که استقبال خوبی شده و شاهد آن باشیم که بازی‌سازان در این رویداد شرکت کنند.

1 در مورد “رویداد بزرگ بازی‌سازی Level up در کشور برگزار می‌شود”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH