موج جدیدی از صنعت نرم‌افزار در راه است: نرم‌افزار مالکیت آزاد

به‌زودی تغییر بزرگی در چگونگی خرید و تولید نرم‌افزار بوجود خواهد آمد. در سال‌های اخیر، نرم‌افزارهای آزاد (که دگرگونی و مالکیت آن رایگان است) از استثنات قانونی اکثر شرکت‌ها جدا شده‌ است. ما پروژه‌های قوی را دیده‌ایم که سیاست خود را به ساخت برنامه‌های متن‌باز تغییر داده‌اند. بررسی‌ بازارهای نرم‌افزاری نشان می‌دهد که اصول کاری بیش از ۷۸ درصد شرکت‌ها متن‌باز بوده و کمتر از ۳ درصد آن‌ها هیچ استقبالی از این‌گونه نرم‌افزارها نکرده‌اند.

۱امروزه پروژه‌هایی مانند Hadoop ،Cassandra ،Docker و Mule قصد دارند تا در سازمان‌های محافظه‌کار و متعصب نفوذ کنند و سیاست آن‌ها را تغییر دهند. استارتاپ‌هایی مانند Cloudera ،DataStax و MuleSoft با فروش اختصاصی پروژه‌های متن‌باز و محصولات ارزش‌افزوده به مشتریان شرکت‌ها، سالانه صد‌ها میلیون دلار درآمدزایی می‌کنند.

در آینده نزدیک موج جدیدی در صنعت نرم‌افزار رخ می‌دهد که علاوه بر جابه‌جایی بازارهای فعلی، امکانات کاملا جدیدی را ارایه می‌کند. این جریان مربوط به شرکت‌های تولید کننده “نرم‌‌افزار مالکیت آزاد” ((Open Adoption Software (OAS) می‌شود.

شرکت‌های OAS به شکل متفاوتی تاسیس شده‌اند. ساختار این‌گونه شرکت‌ها بر پایه ۳ فاز شکل می‌گیرد: پروژه، تولید و سوددهی (Project, Product and Profit). شرکت‌های ایجاد شده بر اساس مدل “۳P” نیاز دارند تا در مرحله سوددهی دید خود را تا حد زیادی به استانداردهای مالی مشابه کسب‌وکار‌های نرم‌افزاری سنتی نزدیک کنند.

OAS یک پدیده مشتری محور است

نرم‌افزارهای باز امروزه جز برترین شرکت‌های آمریکایی از نظر در‌آمدزایی قرار می‌گیرند، که این امر با کمک بازگشت روند کاری شرکت‌ها به این سو محقق شده‌ است. رویکرد OAS بیشتر برای شرکت‌های بزرگی مثل گوگل و فیسبوک مفید است چرا که از این طریق کنترل بیشتر و قابلیت‌های نرم‌افزاری بهتری برای صنعتگران تکنولوژی فراهم می‌شود.

در ادامه چند روند را شناسایی می‌کنیم که طبق آن مشتریان می‌توانند به سمت این مدل جدید تغییر مسیر دهند:

نیاز به سرعت و کنترل: با توجه به مفهوم نوآوری و تحویل سریع، شرکت‌‌ها نیاز دارند تا سیاست Agile را برای نرم‌افزارهای خود اتخاذ کنند. زمانی که برای انتشار برنامه زمان‌بندی انجام می‌شود هیچ چیز بدتر از انتظار تولیدکننده برای بروزرسانی یک کتابخانه موجود در برنامه نمی‌شود. پلتفرم‌های باز این امکان را به شرکت‌ها می‌دهند تا روند تولید را سریع‌تر کنند و بدون ترس از بین رفتن وابستگی به فروش محصولات اختصاصی، یکپارچه‌سازی را در سطح عمیق‌تری برقرار کنند.

همه‌ کارها در مقیاس وب انجام می‌گیرد: شرکت‌ها در حال ارایه راهکارهایی در سطح جهانی هستند تا بتوانند با کاربران خود همیشه در ارتباط باشند. بانک‌هایی را درنظر بگیرید که ده‌ها میلیون‌ نفر از مشتریانشان به اپلیکیشن بانکی مخصوص خود وارد شده‌اند و صدها هزار نفر کارمند در سراسر جهان به آن‌ها سرویس‌دهی می‌کنند. تولیدکنندگان سنتی قادر به پاسخگویی به این حجم از کاربر و داده‌ها نخواهند بود.

تاثیرات مفید برای توسعه‌دهندگان شبکه: مدیران آی‌تی می‌توانند با تامین امکانات بهتر برای توسعه‌دهندگان، پروژه‌هایی را در پیش بگیرند که نیاز به خلاقیت و نوآوری درآن‌ها وجود دارد. توسعه‌دهندگان به دنبال فناوری‌های جامعه‌محور هستند تا بدین وسیله استقرار و اتخاذ محصولات خود را به شکل معنی‌داری پیاده‌سازی کنند. هنگامی که برقراری همزمان امنیت و ثبات برای پروژه‌ها سخت می‌شود، نرم‌افزارهای باز می‌توانند الزامات آموزشی و نیازهای آن را بسیار سریع‌تر از تولیدکنندگان تخصصی فراهم کنند.

همه موارد فوق یک اصل را بیان می‌کنند و آن این است که ما شاهد تغییر بزرگی در چگونگی استفاده از نرم‌افزارها خواهیم‌ بود. OAS به طور واضح استقرار و توسعه یافته‌ است و در آینده نزدیک به یک مدل غالب برای نحوه ساخت و ارایه نرم‌افزار تبدیل می‌شود.

OAS پاسخگوی همه مشکلات نیست

از آنجایی که سرعت حرکت و پیشرفت شرکت‌های OAS بسیار سریع‌تر از سایر همتایان اختصاصی‌ آن‌هاست، آزاد بودن مالکیت برای همه مسایل راه‌حلی ندارد. به خصوص برای تولید‌کنندگانی که از سرویس‌های ابری عمومی استفاده می‌کنند میزبانی از پروژه‌های متن‌باز، فوق‌‌العاده مهم است که این شرکت‌ها برای تعیین بخش‌هایی از محصول که قرار است آزادانه استفاده شود متفکرانه تصمیم‌گیری کنند، که این موضوع برای بعضی از قسمت‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH