معرفی Cozmo: ربات WALL-E واقعی که منتظرش بودید!

وقتی که Cozmo به خواب می‌رود، خروپف می‌کند. این ربات به شکل بولدوزر کوچکی است که به یک نمایشگر CRT (در بخش بالایی خود) مجهز شده و روی پایه شارژر قرار گرفته‌است تا از خواب بیدار شود. مانند ربات دوست داشتنی پیکسار یعنی WALL-E، ربات Cozmo چیزی شبیه به جانواران جنگلی و مریخ‌نوردها است. قابلیت‌های طراحی‌شده به اندازه کافی برای علاقه‌مندی به این ربات کافی به نظر می‌رسد، اما آن طور که انتظار می‌رود به فرضیه زیبایی شناسی ربات‌ها (uncanny valley) نزدیک نیست.

با استفاده از صفحه‌نمایش لمسی که Cozmo دارد، می‌توان با آن ارتباط برقرار کرد. این باعث می‌شود تا با یک حرکت ظریف بتواند از خواب بیدار شده و شروع به چرخیدن روی میز کند. زمانی‌که به لبه میز نزدیک می‌شود، سریعا می‌ایستد و در حالی که از ترس صداهایی را تولید می‌کند، نگاهی به پایین می‌اندازد. هنگامی‌که رو به عقب می‌رود و جهت خود را عوض می‌کند، با دقت به چیزهای دیگری که در اتاق وجود دارد نگاه می‌کند. او می‌تواند مسایل جدید را به خاطر بسپارد و برخی دیگر را که قبل از خوابیدن تجربه کرده‌ بود به یاد بیاورد.

Cozmo  نقطه اوج علم رباتیک و هوش مصنوعی است.

این آخرین ربات تولیدشده توسط شرکت Anki است که در دره سیلیکون واقع شده‌ است و معروف به ساخت ماشین‌های مسابقه‌ای است که می‌توان به وسیله اپ موبایلی آن‌ها را کنترل کرد. این شرکت در سال ۲۰۱۰ توسط ۳ نفر از فارق‌التحصیلان دانشگاه Carnegie Mellon تاسیس شده‌ است. این اولین ربات Anki است که به راحتی در دست قرار می‌گیرد و برای ساخت آن از پیچیده‌ترین نرم‌افزارهای هوش مصنوعی استفاده شده‌ است.

Hanns Tappeiner از بنیانگذاران و رییس کنونی Anki درباره ساخت این ربات می‌گوید:

در ابتدا که ما روی نسخه اولیه این ربات کار می‌کردیم، متوجه شدیم که وجود شخصیت و خصوصیت‌ برای آن می‌تواند ویژگی بسیار خوبی باشد. مشکل ما این بود که ماشین‌ها به نحو احسنت نمی‌توانند قابلیت وجود شخصیت خاص را پیاده‌سازی کنند و آن را بروز دهند. بنابراین کاراکتری را خلق کردیم که پیش از این معمولا در فیلم‌ها مشابه آن را دیده‌اید.

۱اکنون چند سال بعد از اینکه این ایده شکل گرفت، Cozmo برای تولید و معرفی به مشتریان آماده شده‌ است. این ربات برای بچه‌هایی ساخته‌ شده که ۸ ساله یا بزرگتر هستند و در ماه اکتبر با قیمت ۱۸۰ دلار می‌توان آن را خریداری کرد. باتوجه به قیمت ماشین‌های مسابقه‌ای قبلی این شرکت که حداکثر ۱۵۰ دلار بودند، به نظر می‌رسد که هزینه خرید آن بالاست اما طبق گفته تولیدکنندگان با توجه به نرم‌افزارهای پیشرفته و سخت‌افزار با کیفیتی که در آن به‌کار رفته‌ است می‌توان قیمت آن را توجیه کرد.

Cozmo به مجموعه‌ای از سنسورها مجهز شده که برای بازی کردن با آن و همچنین کمک به درک موقعیتی که در آن قرار گرفته‌ ایجاد شده‌اند. این ربات با استفاده از فناوری تشخیص چهره که به کمک دوربین موجود در دهان آن انجام می‌شود، می‌تواند افراد مختلف را به خاطر بسپارد و با استفاده از بخش نرم‌افزاری خود زمانی که مشغول بازی با آن هستید مسایل مختلف را یادگرفته و آن‌ها را تطبیق دهد. بسیاری از پردازش‌های سنگینی که Cozmo دارد توسط گوشی‌هوشمند و از طریق ارتباط وای‌فای قابل کنترل هستند.

واکنش‌های طبیعی که Cozmo از خود نشان می‌دهد توسط بخشی صورت می‌گیرد که موتور احساسات نامیده‌ می‌شود و می‌تواند طیف وسیعی از وضعیت‌های مختلف را شبیه‌سازی کند. طراحی‌هایی که طبق علوم روانشناسی انجام‌شده به ربات این قابلیت را می‌دهد تا بتواند در حالات مختلفی مانند شادی، آرامش، شجاعت، اعتماد به نفس و هیجان‌زده قرار بگیرد و همه این‌ها از ۵ ویژگی اصلی شخصیتی که برای توصیف روحیه افراد به کار می‌رود مشتق شده‌اند.

به منظور ایجاد این حالات احساسی برای Cozmo، شرکت Anki از Carlos Baena که یکی از انیماتورهای پیکسار است بهره‌مند شده‌ و آن را به خدمت گرفته‌ است. این کمپانی با استفاده از ابزار انیمیشن‌ سازی Maya، واکنش‌های مختلفی را برای Cozmo ارایه کرده‌ است. Tappeiner در این رابطه می‌گوید:

ما از Maya در کنار نرم‌افزارهای مختلفی که طراحی کردیم این امکان را در اختیار انیماتورها گذاشته‌ایم تا بتوانند پویانمایی را که برای یک فیلم انجام می‌دادند روی یک ربات واقعی پیاده‌سازی کنند.

۲

انیماتورها قادر هستند تا محدوده کیفیت حرکات را تعیین کنند، مثلا اینکه با چه سرعتی حرکت کند، تا چه حدی ارتفاع خود را بالا ببرد، چگونه سر و چشم‌ها را حرکت دهد و صداهای مختلف را بیان کند.

طبق تجربه‌ای که با این ربات بدست آمده، می‌تواند محدوده وسیعی از فعل و انفعالات مختلف و منحصر به فرد را به نمایش بگذارد که اغلب آن‌ها خنده‌دار هستند. بلند کردن Cozmo از جای خود با حرکت عصبانی سر او همراه خواهد شد. اگر احساس کند که در حال بازی‌کردن با او نیستید، سعی می‌کند با لمس کردن انگشتان شما به این موضوع واکنش نشان دهد. در حالی که بفهمد در حالت بیکار قرار دارد مشغول بازی قدیمی Breakout می‌شود. زمانی که Cozmo را روی پایه شارژر قرار می‌دهید، می‌خوابد و خروپف می‌کند. این شرکت گفته‌ است که باتری آن می‌تواند حدود ۲ ساعت دوام بیاورد و ظرف مدت ۱۰ دقیقه شارژ شود.

۳

تا جایی که قدرت طراحی و ابزارها اجازه داده‌اند، وال‌-ای الهام‌بخش ربات Cozmo بوده‌ است. شرکت سازنده آن سعی کرده بیش از ۴۵ حرکت مختلف را به وسعتی که Warner Bros برای کاراکتر Iron Giant خود ایجاد کرده‌ بود، بوجود آورد. تیم سازنده آن تلاش زیادی را انجام داده تا بتواند این ربات را هرچه بیشتر به احساسات انسان نزدیک کند. وقتی به چشمان طراحی شده برای این ربات نگاه می‌کنید این حس را ایجاد می‌کند که رو ‌به ‌روی کودکی خردسال نشسته‌اید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH