۱۰ روش برای جلوگیری از خستگی چشم‌ها هنگام کار با رایانه

با توجه به فعالیت‌های زیادی که با کامپیوتر انجام می‌دهیم، خستگی چشم ناشی از کار با کامپیوتر به یک دغدغه برای کسانی تبدیل شده که در این زمینه فعالیت می‌کنند. مطالعات نشان می‌دهد که خستگی چشم و دیگر عوارض مربوط به بینایی برای ۵۰ تا ۹۰ درصد از کاربران کامپیوتر رخ می‌دهد.

این مشکلات می‌تواند شامل خستگی جسمی، کاهش بهره‌وری و افزایش خطاهای کاری، کسالت‌های جزیی مانند انقباض و قرمزی چشم و مواردی از این دست بشوند.

در ادامه ۱۰ راه آسان برای کاهش خطرات مربوط به سندرم بیماری چشم (CVS) و عوارض مربوط به آن را بررسی می‌کنیم.

۱. آزمایش جامع چشمی

انجام منظم معاینه جامع چشم‌پزشکی مهم‌ترین موضوعی است که می‌توانید برای پیشگیری یا درمان مشکلات بینایی خود انجام دهید. بنا به گزارش موسسه ایمنی و بهداشت (NIOSH)، کاربران رایانه‌ می‌‌بایست پیش از اینکه شروع به کار با رایانه کنند و پس از آن هر ساله یک بار تحت معاینه چشم‌‌پزشکی قرار بگیرند. هنگام معاینه حتما با پزشک خود درباره دفعات استفاده از کامپیوتر در محل کار و خانه صحبت کنید. طی این آزمایش پزشک شما تعیین می‌کند که هنگام نشستن پشت رایانه تا چه حدی فاصله خود را با‌ آن تنظیم کنید.

۲. استفاده از نور مناسب

خستگی چشم‌ها اغلب به علت نور بسیار زیاد محیط داخل یا نور خورشیدی است که از طریق پنجره تابیده می‌شود. هنگام استفاده از رایانه، روشنایی محیط می‌بایست تا حدی باشد که به طور معمول آن را در اکثر ادارات می‌بینیم. بهتر است نور محیط بیرون را با کشیدن پرده‌ها از بین ببرید. روشنایی محیط داخل را با استفاده کمتر از لامپ‌های معمولی یا مهتابی‌ کاهش دهید یا لامپ‌هایی را به کار ببرید که شدت روشنایی پایین‌تری دارند. در صورت امکان موقعیت نمایشگر کامپیوتر خود را تغییر دهید تا به جای قرار گرفتن در مقابل یا پشت پنجره‌ها، در کنار آن‌ها نشسته‌باشید.

۲

۳. به حداقل رساندن تشعشعات

تابش‌های خیره کننده‌ای که از دیوار یا سطوح صیقلی انجام می‌گیرد روی صفحه‌نمایش رایانه‌ شما بازتاب می‌شوند و می‌توانند موجب آسیب دیدن چشم‌های شما گردند. برای جلوگیری از آن، یک صفحه ضد تابش روی مانیتور خود نصب کنید و اگر که مقدور است رنگ روشن دیوار را با رنگ تیره‌تری که مات باشد عوض کنید.

۴. ارتقا نمایشگر

اگر هنوز هم از مانیتورهای قدیمی CRT استفاده می‌کنید اکنون وقت آن است که نمایشگر خود را به مدل‌های LCD یا LED تغییر دهید. نمایشگرهای LCD با چشم سازگارترند و معمولا مجهز به سطوح ضد بازتاب‌اند. صفحه‌نمایش‌های CRT می‌توانند باعث پرش در تصاویر شوند که یکی از عوامل ایجاد خستگی چشم به حساب می‌آید.

۵. تصحیح تنظیمات نمایشگر

تنظیم مجدد خصوصیات نمایشگر کامپیوتر می‌تواند فشار و خستگی چشم‌ها را کاهش دهد. به طور کلی تنظیم دوباره این موارد تاثیرگذار خواهد بود:

روشنایی: تنظیم این ویژگی تقریبا مشابه تنظیم نور محل کار شماست. برای آزمایش می‌توانید صفحه سفیدی را در رایانه خود ایجاد نمایید و میزان روشنایی و تاریکی آن را بررسی کنید.

اندازه متن و کنتراست: تنظیم این مورد به ویژه برای زمانی مفید است که در حال خواندن یا نوشتن یک سند طولانی هستید.

دمای رنگ: این اصطلاح فنی است که برای توصیف نور مرئی ساطع شده از یک نمایشگر به کار می‌رود. با کاهش درجه رنگ صفحه‌نمایش می‌توانید میزان نور آبی تابیده‌شده از آن را کم کنید.

۶. پلک‌زدن بیشتر

زمانی‌ که با کامپیوتر کار می‌کنید میزان پلک‌زدن شما بسیار مهم است؛ پلک زدن چشم شما را مرطوب نگه می‌دارد و از خارش و خشکی آن جلوگیری می‌نماید.

وقتی به مدت طولانی پلک نمی‌زنید اشک چشم شما با سرعت بیشتری تبخیر می‌شود و می‌تواند موجب خشکی چشم‌ها شود. علاوه بر این، هوا در محیط اکثر ادارات خشک است که می‌تواند روی این موضوع تاثیرگذار باشد.

۷. نرمش چشم‌ها

۱یکی دیگر از دلایل فشار روی چشم‌ها خستگی ناشی از تمرکز و خیره‌شدن است. برای جلوگیری از آن می‌توانید هر ۲۰ دقیقه به چیزی که حداقل ۲۰ فوت (حدود ۶ متر) با شما فاصله دارد تا ۲۰ ثانیه نگاه کنید. این قانونی است که پزشکان نام آن را “روش ۲۰-۲۰-۲۰”  گذاشته‌اند. نگاه به دوردست باعث شل شدن عضلات چشم می‌شود و از خستگی آن می‌کاهد.

۸. استراحت کافی

برای کاهش خطر ابتلا به سندرم بینایی و گردن، درد شانه‌ها و کمر، زمانی که مشغول کار با رایانه هستید وقفه‌های مکرر را در برنامه زمانی خود قرار دهید.

بسیاری از کاربران تنها طی دو بار و به مدت ۱۵ دقیقه پس از کار با رایانه به خود استراحت می‌دهند. طبق پژوهش اخیری که از NIOSH بدست آمده، هنگامی‌که کاربران رایانه‌ها به مدت ۴-۵ دقیقه استراحت کوتاهی می‌کنند، فشار و خستگی چشمان آن‌ها به طور قابل توجهی کم می‌شود.

۹. اصلاح محل کار

اگر که لازم است مدام بین صفحه مانیتور و برگه‌های چاپ‌شده به عقب و جلو نگاه کنید، باید گفت که این یکی دیگر از عواملی است که به چشم‌های شما آسیب می‌زند. بهتر است برگه‌های چاپ‌شده را روی یک پایه و در کنار نمایشگر قرار دهید.

قرار گیری بدن در وضعیت نامناسب نیز می‌تواند باعث بیماری چشمی شود. بنابراین میزکاری و ارتفاع صندلی خود را در حالت مناسبی تنظیم کنید.

۳۱۰. استفاده از عینک مخصوص کار با کامپیوتر

برای استفاده صحیح از رایانه، ممکن است لازم باشد تا به منظور مراقبت ویژه از چشم‌ها عینک مخصوصی را سفارش دهید. اگر به طور معمول از لنز استفاده می‌کنید این موضوع برای شما اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، چرا که استفاده از لنز هنگام کار با رایانه موجب خشکی و ناراحتی چشم می‌شود.

1 در مورد “۱۰ روش برای جلوگیری از خستگی چشم‌ها هنگام کار با رایانه”

  1. مهدی ده نبی

    ممنون بابت این مطلب ?

    برای امثال ما رعایت این نکات الزامی هست و شدیدا تو سلامتی مون تأثیر گذاره ?

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH