چگونه هوش مصنوعی می‌تواند دقت پزشکی را بالا ببرد؟!

امروزه از ماشین‌‌های هوشمند استفاده‌های زیادی مانند اتومبیل‌های خودران و جستجوگر آنلاین می‌شود. اما چگونه هوش مصنوعی می‌تواند بر زندگی و نجات جان ما تاثیرگذار باشد؟ Suchi Saria، از اساتید دانشگاه جانز هاپکینز در این رابطه می‌گوید:

تغییر بزرگی در زمینه بهداشت و درمان به زودی انجام می‌گیرد.

این تفییر با راه‌اندازی و بهره‌برداری از داده‌های الکترونیکی سلامت برای کمک به پزشکان اتفاق می‌افتد تا آن‌ها بتوانند از این طریق در تصمیم‌گیری‌های حیاتی و گسترش خدمات به بیماران بهتر عمل کنند. در این مطلب به ۵ روشی اشاره می‌کنیم که به وسیله آن علم “یادگیری ماشین” دقت مضاعف و تازه‌ای را در اختیار علم پزشکی می‌گذارد.

۱. ساخت دارو

ایجاد داروهای درحال توسعه می‌تواند تا ده‌ها سال طول بکشد. شرکت Atomwise این فرآیند را به وسیله ابررایانه‌‌ها و با فراهم‌کردن راه‌حل‌های درمانی از پایگاه‌ داده ساختارهای مولکولی تسریع می‌کند. در همین حال، Berg Health با جمع‌آوری داده‌های عظیم سعی دارد در مورد اینکه چگونه بعضی از افراد از بیماری‌های سخت نجات پیدا می‌کنند، سرنخ‌هایی را بیابد تا بدین وسیله به روش‌های درمانی جدید دست پیدا کنند.

۲. تشخیص بیماری

شرکت Enlitic هزاران تصاویر مختلف پزشکی از جمله عکس‌برداری‌های اشعه ایکس و سی‌تی اسکن را جمع‌آوری کرده‌ است تا به رادیولوژیست‌ها برای یافتن شکستگی و تومورهای کوچک کمک نماید. Cardiogram یکی از برنامک‌های اپل‌ واچ است که با استفاده از الگوریتم‌های خاص، زمانی که تغییراتی در ضربان قلب کاربر ایجاد می‌شود او را مطلع می‌کند تا از اختلالات احتمالی و جدی در سلامت شخص جلوگیری نماید.

۳. مدیریت دارویی

موسسه ملی سلامتی، نرم‌افزاری به نام AiCure را توسعه داده‌ است که با استفاده از دوربین جلوی گوشی‌های هوشمند و هوش‌ مصنوعی به طور مستقل استفاده درست بیماران از نسخه‌ها را تایید می‌کند. این موضوع برای افراد مبتلا به بیماری‌های جدی و کسانی که در آزمایش‌های بالینی شرکت می‌کنند امری حیاتی است.

۴. دستیار سلامت

استارتاپ Sense.ly یک سری از مشتریان خاص مانند خدمات بهداشت ملی و دانشگاه کالیفرنیا را در اختیار دارد تا پرستار مجازی خود به نام Molly را در اختیار آن‌ها قرار دهد. رابط کاربری آن به گونه‌ای است که با استفاده از یادگیری ماشین می‌توان از بیماران مبتلا به امراض مزمن حین ملاقات با پزشک حمایت کرد.

۵. صراحت در پزشکی

بخشی از تلاش گسترده‌ای که در علم پزشکی انجام می‌گیرد برای ارایه تشخیص دقیق بیماری و درمان است. استارتاپ Deep Genomics الگوهای موجود در مجموعه عظیمی از اطلاعات ژنتیکی را شناسایی می‌کند تا با این روش جهش‌های ژنتیکی و ارتباط آن با بیماری فرد را پیدا کند.

۱

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH