چند دلیل برای اینکه بدانید اسمارت فون‌ها زندگی در دنیا را زیباتر کرده‌اند

فیس‌بوک در ۲۰۰۴، یوتیوب در ۲۰۰۵، توییتر در ۲۰۰۶، آیفون در ۲۰۰۷ و اندروید در ۲۰۰۸ معرفی شدند. این محصولات در دهه گذشته زندگی‌ها را تغییر داده‌اند. در آن زمان مشخص نبود که اینها محصولاتی هستند که ما را به دنیای جدید هدایت می‌کنند. اینها لحضاتی کلیدی در انقلاب موبایلی بودند.

تمام تغییراتی که انقلاب موبایل با خود به همراه داشته، مثبت نبوده است. در حقیقت، برای بسیاری انفجار استفاده از موبایل به بدبختی و بهره‌کشی بیشتر انجامیده است. اما در مقیاس جهانی، عصر موبایل منافع بسیاری را برای افراد به ارمغان آورده است. در این مقاله به چندین راه که موبایل به بهبود جهان کمک کرده، نگاهی می‌اندازیم.

کلمات سریع‌تر دور دنیا می‌چرخند

یکی از مهم‌ترین مزیت‌هایی که انقلاب موبایلی به همراه داشته، انتشار سریع اطلاعات دور دنیا است. مهم نیست که این اطلاعات را دوست داریم یا نه. خبرگزاری‌های بزرگ همانند بی‌بی‌سی، CNN، رویترز، The Independent و نیویورک تایمز این پتانسیل را به سرعت فهمیدند و صفحات رسمی در فیسبوک و توییتر ایجاد کردند تا اخبار را با سرعت بیشتری منتشر کنند.

مسئله حتی از این هم عمیق‌تر می‌شود. با اینترنت و اسمارت‌فون‌های پر از ویژگی‌ها و امکانات مختلف، ما نه تنها مصرف‌کننده اطلاعات هستیم، بلکه حتی می‌توانیم اولین نفری باشیم که اطلاعات و اخبار را منتشر کنیم، اگر در زمان و مکان مناسب باشیم. این همان کارهایی است که دو دهه پیش در فیلم‌های علمی تخیلی می‌دیدیدم.

وقایع یک کشور تقریبا بر دنیا تاثیر دارد. به دلیل بهتر شدن تجهیزات شبکه و سخت‌افزار، ما بیشتر از پیش متصل هستیم. بهار عربی (فارغ از نتیجه) مثال بسیار خوبی از این اتصال است. گروهای اپوزیسیون از اینترنت استفاده کرده و مردم نیز با استفاده از شبکه‌های اجتماعی اعتراضات و گردهمایی‌های خود را سامان دادند. اپلیکیشن‌هایی مانند Periscope، به افراد اجازه می‌دهند که مانند روزنامه‌نگاران وقایع را به صورت زنده پخش کنند.

البته این یک دوران گذار است و دوران گذار همیشه دردناک است. اما دیر یا زود همه چیز به ثبات می‌رسد و شاهد جنبه‌های مثبت بیشتری خواهیم بود.

از بین رفتن مرزها

WordLensDemo5Feb2012-840x472

اگر متوسط کشورهایی که افراد به آن مسافرت کرده‌اند را در ۳۰۰ سال گذشته جستجو کنید، ناامید خواهید شد. البته تعداد کشورها در حال افزایش است، چون مسافرت روزبروز راحت‌تر و ارزان‌تر می‌شود. زندگی در کشور دیگر و ارتباط با مردمان آن، چشم‌اندازهای زندگی انسان را گسترش می‌دهد. ابزارهایی مانند نقشه و سرویس ترجمه گوگل می‌توانند ابزارهای بسیار مفیدی برای مسافرت و زندگی در کشورهای دیگر باشند. البته واسبتگی به موبایل چیز خوبی نیست، اما مسافرت و تعامل با مردمانی که نه میشناسیم و نه زبان آنها را می‌دانیم را بسیار آسان‌تر می‌کند.

کمک به افراد آسیب‌پذیر

الان فصل تابستان است و بسیاری از ما به این فکر می‌کنیم که کجا را برای تعطیلات خود انتخاب کنیم. اما تابستان برای سازمان‌های تروریستی زمانی است که فعالیت‌های خود را افزایش می‌دهند. بسیاری از افراد نیز می‌خواهند از دست این تروریست‌ها فرار کنند.

اسمارت‌فون‌ها ابزاری هستند که به پناهجویان کمک می‌کند که مسیر خود را پیدا کنند، تماس‌های اضطراری داشته باشند، یا با بستگان خود که در نقاط دیگر هستند، ارتباط داشته باشند. وضعیت پناهجویان خوب نیست، اما شاید با اطمینان بتوان گفت که اگر اسمارت‌فون‌ها نبودند، وضعیت به مراتب بدتر میشد.

اما پناهجویان چگونه به اینترنت دسترسی دارند؟ تحقیقات نشان می‌دهد که پناهجویان سوری در ترکیه دسترسی چندانی به اینترنت وایرلس ندارند. فیسبوک در حال کار بروی گسترش اینترنت در کمپ‌های سازمان ملل بوده، ولی تابحال نتوانسته است کار زیادی انجام بدهد. احتمالا پناهجویان اینترنت را به مبالغ گزاف از قاچاقچیان انسان دریافت می‌کنند. این ممکن است راه را برای بهره‌کشی از پناهجویان باز کند.

این وضعیت حتی در اروپا نیز ادامه دارد. داشتن اسمارت‌فون به پناهجویان کمک می‌کند تا اطلاعات جمع‌آوری کنند و مسیرهای ناشناخته را طی کنند. بسیاری از پناهجویان می‌گویند که اسمارت‌فون و پاور بانک‌ها از مهترین اشیا زندگیشان هستند. تصور کنید که چه بازاری برای پاوربانک‌های چینی ایجاد شده است!

حل مسائل بزرگ علمی

۰۴۱۳۱۶_ec_quantum-computing_free-840x449

اگر به خاطر داشته باشید، برنامه هوش مصنوعی DeepMind گوگل توانست قهرمان بازی گو را شکست دهد. این نشان داد که فراگیری ماشین چگونه می‌تواند مسائلی را حل کند که حتی تصورش نیز سخت بود.

چندی پیش در مجله معتبر Nature مقاله‌ای منتشر شد که نشان می‌داد در حل مسائل پیچیده هنوز هم انسان‌ها دست برتر را دارند. برای درک بهتر پردازش کوانتومی، محققان دانشگاه آرهوس دانمارک بازی Quantum Moves را طراحی کردند که بازی است که مسائل پردازش کوانتومی را نشان می‌دهد. این بازی از قوانین مکانیک کوانتومی طبعیت می‌کند و نشان می‌دهد افراد عادی غیرفیزیکدان در حل اینگونه مسائل برتر از ماشین‌ها هستند. یکی از نتایج این تحقیق این است که می‌توان از افراد عادی در حل مسائل پیچیده مانند فیزیک کوانتومی بهره جست. قبلا این دیدگاه به مسائل ساده علمی محدود بود.

تقریبا ۳۰۰ نفر این بازی را انجام دادند. سپس محققان جواب‌های انسان‌ها را به کامپیوترها دادند و دریافتند که بیش از نیمی از جواب‌های انسان‌ها از کامپیوترها برتر است. بعلاوه، بهترین جواب انسان‌ها از سریعترین کامپیوترها نیز بهتر است!

شاید زمانی برسد که مسائل لاینحل علمی برای عموم عرضه شود و تلاش‌های جمعی باعث شود که دنیا به جای بهتری تبدیل شود. شاید آن روز چندان نزدیک نباشد، اما اگر چنین روزی برسد، اسمارت‌فون‌ها بدون هیچ شکی در قلب ماجرا خواهند بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH