کانسپت: تم تمام روشن برای نسخه رومیزی ویندوز 10

چرا مایکروسافت به رکورد یک میلیارد بار نصب ویندوز ۱۰ نخواهد رسید؟!

در کنفرانس بیلد سال گذشته مایکروسافت، مدیر بخش ویندوز و دستگاه‌های این شرکت، تری میرسن، یکی از آرزوهای بلند پروازانه مایکروسافت را اعلام کرد که مدیر عامل این کمپانی، ساتیا نادلا هم به شدت به دنبال آن است:

در طول دو یا سه سال از انتشار ویندوز ۱۰، بیش از یک میلیارد دستگاه ویندوز ۱۰ را اجرا نمایند.

این برنامه تنها شامل آپدیت نسخه‌های قبل و یا آمار فروش رایانه‌های شخصی نمی‌شود؛ بلکه شامل سرفیس Hub، هولولنز، Xbox One و ویندوز ۱۰ موبایل هم می‌شود.

پروژه سرفیس Hub با چند ماه تاخیر مواجه شده و ساخت کارخانه مایکروسافت در پورت‌لند که قرار بود برند جدید این شرکت هم باشد، بیش از آن چه انتظار می‌رفت طول کشید ولی ساکنان واشنگتن هنوز از این پروژه منصرف نشدند و در حال پیش بردن آن هستند. در جدیدترین اسناد مالی مایکروسافت، فروش Xbox One با کاهش مواجه بوده، اما ممکن است معرفی Xbox One S و پروژه Scorpio اوضاع را تغییر دهد.

هولولنز هنوز برای فروش عرضه نشده، اما بسیاری از کسب و کارها و گیمرها جذب این هدست و واقعیت ترکیبی آن شده‌اند. تمامی این بخش‌ها ممکن است در موفقیت مایکروسافت تاثیر داشته باشند، اما بخش گوشی‌های هوشمند این شرکت در طول مدت طولانی رشد چندانی نداشته، رقیبانی مانند سامسونگ، اپل و شرکت‌های چینی و هندی سازنده اسمارت‌ فون‌ها، با موفقیت خود عرصه را بر مایکروسافت تنگ‌تر و مایکروسافت را از حضور در بازار اسمارت فون‌های اقتصادی و یا معمولی‌ (که در حال حاضر اشباع شده) منصرف کرده‌اند؛ بنابراین این شرکت بر روی تولید گوشی‌های متناسب برای کسب و کارها و مصارف تجاری تمرکز کرده است.

Surface-Phone-concept-renders-by-Behance-(1)

تغییر سیاست

در نشست با سرمایه گذاران، مایکروسافت از جدیدترین اسناد مالی خود سخن گفت که در این بین نادلا عنوان کرد که ویندوز ۱۰ بالاترین میزان رشد را در بین تمامی نسخه‌های ویندوز داشته (که البته نباید نقش آپدیت رایگان را ندیده گرفت)، اما همزمان این مطلب را هم عنوان کرد که:

با ایجاد تغییر در برنامه گوشی‌های خود، ما راه رسیدن به پیشرفت را هم تغییر داده‌ایم.

در حال حاضر ردموندی‌ها تمایلی به اعلام تعداد دستگاه‌هایی که ویندوز ۱۰ را اجرا می‌کنند، ندارند و دیگر سال ۲۰۱۸ را به عنوان زمان رسیدن به هدف خود نمی‌دانند.

یکی از کارمندان مایکروسافت در گفتگو با وب‌سایت Tech Radar بیان کرد:

در طول تاریخ، ویندوز ۱۰ یک شروع طوفانی داشته و ماهانه بیش از ۳۵۰ میلیون کاربر فعال دارد،‌ به علاوه در جلب رضایت و توجه مشتریان هم موفق است. تا امروز ما از پیشرفت خود راضی هستیم، اما با توجه به تمرکز بخش موبایل ما به سخت افزار و مصارف تجاری، رسیدن ما به هدف یک میلیارد کاربر فعال ویندوز ۱۰ بیش از سال ۲۰۱۸ زمان خواهد برد. انتظار داریم در سال پیش رو با افزایش استفاده در بخش تجاری و دستگاه‌های جدید و همچنین افزایش تمایل کاربران به ویندوز مواجه شویم.

میزان دستگاه‌هایی که سال اینده به ویندوز ۱۰ آپدیت می‌شوند
میزان دستگاه‌هایی که سال آینده به ویندوز ۱۰ آپدیت می‌شوند.

با توجه به این که مایکروسافت در سال جاری گوشی جدیدی معرفی نکرده و تنها چند مدل ویندوزی از سوی سایر سازندگان تلفن‌های همراه تولید شده است، در جدیدترین آمار سود بخش گوشی‌های هوشمند، فروش این شرکت ۵۷ درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است. این شرکت با ارایه Office 365 برای اندروید و iOS توانسته عملکرد بهتری از خود نشان دهد.

تری میرسن در کنفرانس بیلد امسال گفت که قرار نیست مایکروسافت به کلی تولید گوشی‌های هوشمند را متوقف کند، این شرکت در بخش تولید موبایل باقی خواهد ماند و برنامه‌های جالبی برای این بخش دارد، اما در سال ۲۰۱۶ اهمیت آن برای ما از بخش PC، هولولنز و Xbox کمتر است.

به طور حتم آپدیت سالیانه ویندوز ۱۰ موبایل باعث بهبودهایی خواهد شد، اما هنوز تعدادی مشکل اساسی در این پلتفرم وجود دارد (مانند مشکلات کیبورد و وای‌فای که در بیلدهای اخیر این شرکت دیده شد).

دلایل تمایل کسب و کارها به ویندوز ۱۰
دلایل تمایل کسب و کارها به ویندوز ۱۰

برجسته‌تر در تجارت

تا زمانی که آن اتفاقات جالبی که میرسن وعده داده بود در ویندوز ۱۰ موبایل دیده شوند، ویندوز موبایل در تلاش خواهد بود تا خود را برای کسب و کارهای بزرگ مانند BT Telefonica و Delta آماده کند که البته بازار آن‌ها به بزرگی بازار مصرف کنندگان معمولی نیست.

تحلیل‌گران IDC و VP AI Gillen هم معتقدند که فروش اسمارت فون‌ها برای مایکروسافت یک مشکل است.

بدون یک سهم شایسته از ویندوز موبایل، مایکروسافت تا سال ۲۰۱۹ یا ۲۰۲۰ هم نخواهد توانست به میزان یک میلیارد کاربر فعال ویندوز ۱۰ در ماه برسد. ما تعداد کل دستگاه‌های اجرا کننده ویندوز تا پایان سال مالی ۲۰۱۸ برای مایکروسافت را ۷۰۰ میلیون تخمین می‌زنیم، این در حالی است که این شرکت به رسیدن به یک میلیارد دستگاه امید داشت.

البته اوضاع ردموندی‌ها چندان هم بد نیست، با وجود تغییر در سیاست‌های بخش موبایل و تا حدودی تبلت، در چند سال گذشته شاهد افزایش فروش رایانه‌های شخصی تا حدی فراتر از تصور کارشناسان بوده‌ایم. در حال حاضر PCها فروش کمتری دارند اما این کاهش فروش از میزانی که IDC توقع داشته کمتر بوده و بین ماه‌های آوریل تا ژوئن ۲۰۱۶، تعداد ۶۲.۴ میلیون PC در سرتاسر دنیا به فروش رسیده‌اند.

دلایل عدم تمایل کسب و کارها به ویندوز ۱۰
دلایل عدم تمایل کسب و کارها به ویندوز ۱۰

این میزان فروش به آمار و ارقام درآمدهای غول سازنده ویندوز هم کمک نمود؛ در اسناد مالی جدید درآمدها توانست از پیش بینی‌ها فراتر رود که ویندوز سهم قابل توجهی از آن داشت، گرچه فروش PC در بازار جهانی و به خصوص بازارهای اروپا روند یکسانی داشته (رشد آن تقریبا متوقف شده) اما باز هم بیش از ۲۷ درصد از سود مایکروسافت از طریق کاربران ویندوز بوده است.

مایکروسافت پیش بینی کرده در سه ماهه بعدی (جولای، آگوست و سپتامبر) می‌تواند درآمد بیشتری از ویندوز داشته باشد (یا حداقل از بخش رایانش شخصی که شامل دستگاه‌هایی مانند سرفیس و موبایل‌ها هم می‌شود). میزان پیش بینی شده معادل ۸.۷ تا ۹ میلیارد دلار است که به میزان درآمد سه ماهه گذشته (آوریل، مه و ژوئن) که ۸.۹ میلیارد دلار بوده، بسیار نزدیک است. البته این میزان نسبت به درآمد سال گذشته که ۱۱.۳ میلیارد دلار بود، کمتر است و این در حالی است که پیش بینی‌ها برای این مدت در سال گذشته ۹.۲ میلیارد دلار بوده است. به عبارت دیگر، گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها رایانش در دنیای امروزه را تغییر دادند و تاج و تخت رایانه‌های شخصی را به لرزه درآورده‌اند، اما هنوز هم تقاضا برای PC وجود دارد و همان طور که Gillen می‌گوید، این به معنی چشم اندازی مناسب برای ویندوز ۱۰ است:

در حالی که این (چشم انداز مایکروسافت برای ویندوز ۱۰) به عنوان یک خطا از مایکروسافت عنوان می‌شد، واقعیت این است که گرایش به ویندوز ۱۰ به خوبی در حال پیشرفت است و این محصول مایکروسافت رشد سریع‌تری را نسبت به سایر نسخه‌های ویندوز به خود دیده است.

به عنوان مثال اگر نگاهی به گذشته و ویندوز ۷ بیاندازیم، یک سال پس از عرضه این نسخه تنها ۱۵ درصد از سهم جهانی ویندوز (نسخه خریداری شده) را در اختیار داشت. در مقایسه با آن دوران، ویندوز ۱۰ یک سال پس از عرضه ۲۴ درصد از سهم جهانی ویندوز را در اختیار دارد. تا پایان سال ۲۰۱۶، این میزان باید تا ۳۳ درصد از سهم جهانی ویندوز (به صورت خریداری شده) برسد. این در حالی است که دو سال و نیم طول کشید تا ویندوز ۷ به سهم ۳۳ درصدی از کل ویندوز برسد.

لپ‌تاپ‌ها و دسکتاپ‌ها میدان اصلی درخشش ویندوز ۱۰ هستند
لپ‌تاپ‌ها و دسکتاپ‌ها میدان اصلی درخشش ویندوز ۱۰ هستند.

بررسی‌های اخیر Spiceworks نشان داده که بخش تجاری کمی اوضاع بهتری دارد، به ویژه در کسب و کارهای بزرگ؛ در حالی که مایکروسافت می‌گوید ۹۶ درصد مشتریان تجاری ویندوز ۱۰ فعال هستند، طبق آمار Spiceworks تنها ۳۸ درصد از این سازمان‌ها در حال اجرای ویندوز ۱۰ روی رایانه‌ها و تبلت‌ها و ۱۰ درصد بر روی گوشی‌ها هستند. ۴۲ درصد هنوز در حال تست این نسخه هستند اما در کل ۵۸ درصد آن را به شکل فعال اجرا می‌کنند. این کسب و کارها ویندوز ۱۰ را برای عملکرد بهتر، ویژگی‌‌های جدید، پشتیبانی نشدن از نسخه‌های قبلی مورد استفاده آن‌ها و به‌روزرسانی رایگان ویندوزهای قبل به ویندوز ۱۰ انتخاب کرده‌اند.

نمودار برنامه کسب و کارها برای مهاجرت به ویندوز ۱۰
نمودار برنامه کسب و کارها برای مهاجرت به ویندوز ۱۰

طبق این بررسی می‌توان گفت که ۶۲ درصد از کسب و کارها هنوز کاملا از ویندوز ۱۰ استفاده نمی‌کنند و کمتر از نیمی از این تعداد هم تا آینده‌ای نامعلوم به نسخه‌های قدیمی‌تر وفادار خواهند ماند، اما ۱۱ درصد در سال آینده و ۲۲ درصد در دو سال آینده سیستم‌های خود را به ویندوز ۱۰ آپدیت خواهند کرد که این به معنی یک سهم کم اما پایدار و امید بخش از سوی کسب و کارها برای ویندوز ۱۰ است. لپ‌تاپ‌ها و دسکتاپ‌ها بخش عمده این به‌روزرسانی‌ها را شامل خواهند شد، ۳۴ درصد از آن مربوط به تبلت‌ها و ۱۱ درصد مربوط به اسمارت فون‌های موجود در کسب و کار می‌شود که در یک سال آینده به ویندوز ۱۰ به‌روز می‌شوند.

تا به حال رشد ویندوز ۱۰ کمی بهتر از حدی بوده که مایکروسافت برای رسیدن به یک میلیارد دستگاه در سال ۲۰۱۸ انتظار داشت، اما نباید این نکته را از یاد برد که بخش بسیار عظیمی از این رشد به دلیل به‌روزرسانی رایگان نسخه‌های قدیمی‌تر ویندوز به ویندوز ۱۰ است که مهلت به‌روز‌رسانی رایگان در روز ۲۹ جولای به پایان رسید. از طرفی بدون حضور گوشی‌ها، تنها مشتریان جدید رایانه‌های شخصی و به‌روز‌رسانی مشتریان تجاری است که بر آمار رشد ویندوز ۱۰ تاثیر می‌گذارد. برای این که سهم لپ‌تاپ‌های هیبریدی مانند سرفیس از ویندوز ۱۰ به بیش از سهم گوشی‌ها از این نسخه برسد، شاید حدود دو سال زمان نیاز باشد.

در کلام آخر می‌توان ویندوز ۱۰ را واقعا آن طور مایکروسافت پیش‌تر عنوان کرده بود، یک جهش نامید و آن را نسخه تکمیل شده با ویژگی‌های بهتر دانست که نواقص ویندوز ۸ را ندارد و به نوعی جانشین شایسته ویندوز ۷ است که هنوز هم از محبوبیت زیادی برخوردار است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH