سیر تکامل گوشی‌های هوشمند: خانواده گلکسی نوت سامسونگ را بیشتر بشناسیم!

هر ساله ما با فوران گوشی‌های هوشمند بعضا مشابه در بازار مواجه هستیم که با سرعت زیاد و در رده‌های مختلف پرچم‌دار یا بالارده، میان‌رده و رده‌پایین عرضه می‌شوند. با این سرعت تغییر، ما خیلی سریع فراموش کرده‌ایم که دو یا سه سال پیش گوشی رویایی ما چگونه بود. امروز قصد داریم نگاهی داشته باشیم به تحول سری گلکسی نوت سامسونگ.

سامسونگ گلکسی نوت

samsung-galaxy-note-n7000

نسل اول گلکسی نوت که در نمایشگاه IFA 2011 رونمایی شد یک محصول انقلابی با صفحه نمایش ۵.۳ اینچی بود که در آن زمان برای یک گوشی بسیار بزرگ به نظر می‌رسید. این تنها ویژگی گلکسی نوت نبود، پردازنده دو هسته‌ای با فرکانس ۱.۴ گیگاهرتز که یک استاندارد جدید را معرفی کرد و یک قلم هوشمند که در آن روزگار، جدید و جالب بود. این در حالی بود که بعضی افراد گلکسی نوت را بیش از حد بزرگ می‌دانستند، تا جایی که مورد تمسخر استیو جابز قرار گرفت. اما این دستگاه خیلی سریع به یک موفقیت تجاری برای سامسونگ تبدیل شد و منتقدان را ساکت کرد. در دو ماه اول پس از عرضه، دو میلیون گلکسی نوت و تا به امروز ۱۰ میلیون از این دستگاه به فروش رسیده است. سامسونگ با پذیرش یک ریسک بزرگ و معرفی گلکسی نوت، نسل جدیدی را به دنیای موبایل معرفی کرد که فبلت نامیده می‌شود و حتی شرکت‌هایی مانند اپل که روزی به فبلت‌ها پوزخند می‌زدند در حال حاضر یک رده از محصولات خود را به فبلت‌ها اختصاص داده‌اند.

گلکسی نوت ۲

samsung-galaxy-note-2-picture-large

این گوشی یک سال پس از نسل اول و در نمایشگاه IFA 2012 به دنیا معرفی شد و خیلی زود مراسم معارفه سری گلکسی نوت تبدیل به یکی از مهم‌ترین رویدادها در نمایشگاه IFA شد. در این نسل سامسونگ صفحه نمایش را به ۵.۵ اینچ افزایش داد و تعداد هسته‌های پردازنده را به ۴ رساند. S-Pen هم بهتر و کاربردی‌تر شد و گلکسی نوت را به پادشاه بی‌رقیب فبلت‌ها تبدیل کرد. در سه ماهه نخست عرضه، این گوشی ۳ میلیون دستگاه فروش داشت.

در بخش نرم‌ افزار هم سامسونگ توانست از صفحه نمایش گلکسی نوت ۲ نهایت بهره را ببرد. در واقع این کار را با آمیختن نرم افزار‌های مالتی تسکینگ و تقسیم صفحه نمایش و همچنین معرفی قابلیت Air View انجام داد. از نظر طراحی گلکسی نوت ۲ از همان طراحی تازه‌ گلکسی S3 استفاده کرد که این عامل هم بر موفقیت نوت ۲ افزود.

گلکسی نوت ۳

samsung_galaxy_note3-(3)

در سال ۲۰۱۳ گلکسی نوت کاملا به یک برند شناخته شده تبدیل شده بود. فشارها و مخالفت‌های اولیه کمرنگ شده و جای خود را به تحسین داده بودند و سامسونگ با قدرت به جلو پیش می‌رفت. بار دیگر سامسونگ فبلت جدید خود را در رویداد IFA در برلین معرفی کرد. طراحی این گوشی نسبت به نسل‌های قبل تغییر کرده بود و سامسونگ سعی داشت ظاهری لوکس‌تر به نوت ۳ ببخشد، قاب پشتی به جای پلی کربنات میزبان چرم مصنوعی بود و زوایای گوشی کمی کاهش یافت. اما در حالی که ظاهر گوشی تقریبا انتقاد همه را برانگیخته بود، مشخصات سخت‌ افزاری از همان اول کار توجه همه را به گلکسی نوت ۳ جلب کرد. این گوشی اولین گوشی بود که با رم ۳ گیگابایتی تولید شد، معیاری که امروزه به استانداردی در گوشی‌های هوشمند (حتی هنوز برای برخی پرچم‌داران) تبدیل شده است. ویژگی دیگر این گوشی که تاکنون در هیچ گوشی دیگر دیده نشد، استفاده سامسونگ از USB 3 بود. گلکسی نوت ۳ بار دیگر به کسب و کار سامسونگ رونق بخشید، فروش ۱۰ میلیون دستگاه در دو ماه یک رکورد عالی محسوب می‌شد.

گلکسی نوت ۴

Galaxy-Note-4

گلکسی نوت ۴ آخرین نسل از گلکسی نوت بود که طراحی پر انتقاد سامسونگ و استفاده از پلاستیک (پلی کربنات) را به خود دید. بر خلاف نسل‌های قبل که هر یک موفقیتی تجاری برای سامسونگ بودند و تغییرات عمده‌ای را تجربه کردند، تنها تعدادی ویژگی جدید به نسل چهارم اضافه شد و طراحی آن دستخوش تغییراتی جزئی شد. در نگاه اول تشخیص گلکسی نوت ۴ با نوت ۳ دشوار است؛ صفحه نمایش همان ۵.۷ اینچ بود که در نوت ۳ دیده شد، در قاب پشت همچنان از چرم مصنوعی استفاده شد و زوایای گوشی هیچ تغییری نداشت. برای اولین در محصولات سامسونگ و حتی فراتر از آن در گوشی‌های هوشمند، نسخه‌ای با صفحه نمایش خمیده از نوت ۴ هم ساخته شد که در یک سمت خمیدگی داشت و نوت Edge نامیده می‌شد.

galaxy-note-edge

اما تغییر عمده در این گوشی استفاده از صفحه نمایش ۲K یا همان رزولوشن QHD، سنسور تشخیص اثر انگشت و نوار فلزی دور بدنه بود که از سری S به نوت آورده شد. البته تغییر در صفحه نمایش نوت ۴ تنها شامل تغییر رزولوشن نبود، نمایش بهتر رنگ‌ها، خوانا بودن محتوا در زیر نور مستقیم آفتاب و افزایش زاویه دید هم بهبودهای دیگر این نسل بود. می‌توان گفت که نسل چهارم گلکسی نوت هنوز هم در مقابل هم‌نسل‌های خود بی‌رقیب است.

گلکسی نوت ۵

samsung-galaxy-note-5-pink

گلکسی نوت ۵ پرچم‌دار سال گذشته سامسونگ در رده فبلت‌هاست که اندکی پیش از نمایشگاه IFA 2015 و در برلین معرفی شد. بر خلاف نسل‌های قبل این گوشی در همه کشورها عرضه نشد و گوشی گلکسی S6 Edge Plus جایگزین گلکسی نوت ۵ در اروپا شد که همین موضوع باعث نارضایتی طرفداران سامسونگ و سری نوت شد، حتی سامسونگ هم اعتراف کرده که این تصمیم اشتباه بود.

نسل پنجم فبلت کهکشانی سامسونگ از طراحی گلکسی S6 استفاده کرد؛ بدنه‌ای فلزی با روکشی از شیشه مقاوم که ظاهری بسیار زیبا را به گوشی‌های جدید سامسونگ بخشیده و دوران انتقاد به پلاستیک را پایان داده است. اما این طراحی برای گلکسی نوت ۵ و گلکسی S6 دو محدودیت داشت، اول باتری غیر قابل تعویض و دوم عدم پشتیبانی از حافظه میکرو SD بود. این گوشی از نظر سخت افزار یکی از بهترین‌ها در دوران خود است، نوت ۵ همچنان از صفحه نمایشی ۵.۷ اینچی با رزولوشن QHD بهره می‌برد و دوربین ۱۶ مگاپیکسلی آن در میان هم‌نسلانش یکی از بهترین‌هاست. همانند گلکسی S6 سامسونگ تصمیم گرفت در این گوشی هم تنها از چیپ اگزینوس ۷۴۲۰ ساخت خودش استفاده کند و اسنپدراگون ۸۱۰ را به خاطر مشکلاتش کنار بگذارد. رم ۴ گیگابایتی این گوشی هم عملکردی روان و بی‌نقص را برایش به ارمغان آورد. اما اگر این‌ها هم شما را راضی نمی‌کند، باید بگوییم نسل بعدی گلکسی نوت قطعا نظر شما را جلب خواهد کرد.

گلکسی نوت ۷

galaxy-note-7

همان‌طور که می‌دانید، نسل ششم از گلکسی نوت با یک جهش گلکسی نوت ۷ نام گرفت، علت این تصمیم هم تطبیق اعداد سری نوت با سری S بود. این گوشی هم پیش از شروع نمایشگاه IFA و این بار خیلی زودتر نسبت به نسل قبلی معرفی شد. این‌ بار نوت ۷ در تمامی جهان عرضه خواهد شد. گلکسی نوت ۷ تقریبا ظاهر و مشخصات سخت افزاری خود را از گلکسی S7 Edge به ارث برده که مهم‌ترین آن وجود خمیدگی در دو طرف صفحه نمایش است. بدنه آلومینیمی و لایه شیشه‌ای هنوز هم به چشم می‌خورد و باتری هنوز هم غیر قابل تعویض است،‌ اما بر خلاف گلکسی نوت ۵، پشتیبانی از میکرو SD به نوت ۷ بازگشته. با این حال مهم‌ترین ویژگی نسل ششم گلکسی نوت بی‌شک سنسور اسکن عنبیه است که در پنل جلویی واقع شده و به گفته سامسونگ از سنسور اثر انگشت امن‌تر است، اما همچنان می‌توانید از اسکنر اثر انگشت موجود در کلید هوم هم برای باز کردن قفل گوشی استفاده کنید.

این گوشی از صفحه نمایش ۵.۷ اینچی QHD و خمیدگی در دو طرف بهره‌مند است و از پردازنده اگزینوس ۸۸۹۰ با هشت هسته در آن استفاده شده، بر خلاف شایعات که نوید ۶ گیگابایت رم را برای این محصول می‌داد، رم این گوشی ۴ گیگابایتی است. هر دو دوربین این گوشی مشابه با گلکسی S7 و S7 Edge است اما از شکاف دیافراگم f/۱.۷ بهره می‌برند که در شرایط نوری ضعیف هم تصاویری خوبی را ثبت می‌کند. گلکسی نوت ۷ در بخش گرافیک به جای رابط OpenGL از Vulkan استفاده می‌کند که گفته شده می‌تواند بازی‌هایی با گرافیک در حد یک کنسول را اجرا کند. اگر چه گلکسی نوت ۷ از قیمت بالایی برخوردار است اما در بین گوشی‌های رده بالای فعلی، بهترین است.

4 در مورد “سیر تکامل گوشی‌های هوشمند: خانواده گلکسی نوت سامسونگ را بیشتر بشناسیم!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH