گزارش مالی نوکیا در ۳ ماهه دوم سال ۲۰۱۶

نوکیا اخیرا حال و روز خوبی ندارد. این شرکت فنلاندی که زمانی بزرگترین تولیدکننده گوشی در دنیا بود، بعد از فروش این بخش خود به شرکت آمریکایی مایکروسافت و جدا شدن از دنیای گوشی وضعیتش رو به وخامت گذاشت و اخیرا در گزارش مالی سه‌ماهه دوم امسال، میزان سود کسب شده خود را حتی پایین‌تر از پیش‌بینی‌ها اعلام کرد.

یکی از دلایل این کاهش سود مربوط به کاهش سهم اپراتورهای مخابراتی در شبکه‌های پرسرعت است و دلیل دیگر نیز مرتبط با شرکت تازه خریداری شده توسط نوکیا، یعنی آلکاتل-لوسنت است، شرکتی که نقش موثری در این کاهش سود ایفا کرده است. به طور دقیق‌تر میزان درآمد نوکیا بدون پرداخت مالیات ۴۹ درصد کاهش داشته که یعنی کسب تنها ۳۷۰ میلیون دلار سود در سه‌ماهه دوم ۲۰۱۶، این مبلغ حتی از ۴۰۰ میلیون دلار پیش‌بینی شده توسط کارشناسان نیز پایین‌تر بوده است (اختلاف ۸ درصدی). با توجه به هزینه‌های شرکت فرانسوی آلکاتل-لوسنت نوکیا تصمیم به صرفه‌جویی ۱.۳ میلیارد دلاری تا سال ۲۰۱۸ گرفته، مبلغی که ۳۰۰ میلیون دلار نسبت به برنامه اولیه افزایش داشته است.

نمایندگان نوکیا اعلام کرده‌اند که فروش ضعیف محصولات مخابراتی این شرکت که ناشی از کاهش کلی ۴/۵ درصدی فروش شبکه در دنیاست، دلیل اصلی این کاهش سود است. نوکیا اخیرا ۱۲ درصد کاهش درآمد در دو منطقه اصلی این شرکت یعنی آمریکای شمالی و اروپا داشته است. رئیس نوکیا ابراز امیدواری کرده که میزان سود ناشی از تجارت شبکه در آینده بهبودی جزئی خواهد داشت، البته پیش‌بینی خود را از این افزایش سود اعلام نکرده است. تحلیل‌گران ارشد صنایع از نتایح نوکیا اعلام ناامیدی کرده و گفتند که احتمال کاهش بیشتر آن نیز وجود دارد. خرید اخیر ۱.۷۳ میلیارد دلاری شرکت آلکاتل-لوسنت توسط نوکیا، نشان از تلاش آن برای مبارزه با غول‌های مخابراتی دنیا یعنی اریکسون و هواوی در سال آینده دارد ولی نتایج منتشر شده افزایش ناچیز سهم نوکیا در آینده تجارت ارتباطات را پیش‌بینی می‌کنند.

Nokia-3310-768x749

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH