مقایسه هواوی میت ۸ با لومیا ۹۵۰XL: اختلاف طبقاتی!

به سومین مسابقه از مرحله حذفی آی‌تی‌رسان کاپ خوش‌آمدید، مرحله گروهی به اتمام رسیده و حال شاهد رقابت هشت اسمارت‌فون برتر دنیا در مرحله حذفی هستیم. در این رقابت دو گوشی محبوب بازار به رقابت با یکدیگر می‌پردازند، در یک طرف میدان هواوی Mate 8 قرار دارد که تاکنون توانسته نماینده‌ای شایسته برای هواوی باشد و در سمت دیگر زمین تنها نماینده ویندوزی این دوره قرار دارد که با گذشتن از سد رقبایی سرسخت، توانسته خود را به مرحله حذفی برساند. بدون شک هر دو اسمارت‌فون شایسته پیروزی در این میدان هستند، بهره‌گیری از سخت‌افزار قدرتمند و استفاده از دو سیستم‌عامل مختلف موجب شده این رقابت بسیار هیجان‌انگیز باشد.

حال داور در سوت آغاز بازی می‌دمد و شروع یک رقابت سراسر هیجان را نوید می‌دهد، جوی عجیب فضای ورزشگاه را فراگرفته و طرفداران هر دو مدل منتظر ورود بازیکن محبوب خود به میدان هستند.


ده دقیقه ابتدایی: طراحی و ظاهر

به مانند همه مسابقات جام آی‌تی‌رسان در ده دقیقه نخست، ظاهر این دو اسمارت‌فون را به مقایسه می‌گذاریم. با ورود بازیکن هواوی به میدان بازی، طرفداران این برند یک صدا او را تشویق می‌کنند، بدنه فلزی و طراحی بی‌نقص هواوی ظاهری دل‌فریب را برای این فبلت غول پیکر به ارمغان آورده است. در پنل جلویی این اسمارت‌فون می‌توانیم شاهد نماد هواوی، اسپیکر، دوربین، چند سنسور و صد البته نمایشگر باشیم. ظاهر بخش جلویی هم‌چون ۹۹.۹ درصد اسمارت‌فون‌هاست و هیچ ویژگی خاصی ندارد. هواوی ترجیح داده است در بخش جلویی هیچ کلید سخت‌افزاری را قرار ندهد و سه کلید محبوب اندروید به صورت مجازی در دل دستگاه قرار گرفته‌اند.

Huawei Mate8 Vs Lumia 950XL (4)

در بخش پشتی این اسمارت‌فون می‌توانیم بارقه‌هایی از اصالت طراحی هواوی را مشاهده کنیم، در بالاترین بخش لنز دوربین قرار دارد که مقدار کمی بیرون‌زدگی پیدا کرده است، در بخش سمت چپ این لنز، می‌توانیم فلاش LED دوگانه را شاهد باشیم. درست کمی پایین‌تر از دوربین، هواوی اسکنر اثر انگشت را تعبیه کرده است؛ طراحی گرد این سنسور اگرچه با طراحی کلی اسمارت‌فون هماهنگ نیست اما با لنز دوربین به خوبی ست می‌شود! خصوصا اینکه این سنسور کمی تو رفتگی دارد و لنز دوربین کمی بیرون‌زدگی!

سمت راست Mate 8 میزبان کلیدهای پاور و ولوم است و در سمت چپ می‌توانیم درگاه ورود سیم‌کارت و کارت حافظه را مشاهده کنیم. در بخش پایینی پورت USB و هم‌چنین دو شبکه خروجی صدای اسپیکر (البته فقط سمت راستی مربوط به اسپیکر دستگاه است) را مشاهده می‌کنیم. بخش بالایی نیز میزبان ورودی جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون و هم‌چنین میکروفون دوم است.

حال نوبت به رقیب ردموندی می‌رسد تا با حضور یافتن در میدان مسابقه شمایل خود را به نمایش بگذارد، در بالاترین قسمت بخش جلویی لومیا ۹۵۰XL می‌توانیم اسپیکر را مشاهده کنیم،‌ درست در زیر این بخش لوگو مایکروسافت می‌درخشد که با دوربین دوم و چند سنسور استتار کرده همراهی می‌شود. نمایشگر و یک سوراخ میکروفن در بخش پایین نمایشگر تمام چیزی است که در بخش جلویی لومیا ۹۵۰XL مشاهده می‌کنیم. حاشیه‌های اطراف نمایشگر در این تلفن‌همراه چندان امیدوار کننده نیستند و بهتر بود مایکروسافت اسمارت‌فون کم حاشیه‌تری را طراحی می‌کرد!

با بازگرداندن این اسمارت‌فون به بخش پشتی اولین چیزی که می‌توانیم مشاهده کنیم یک لنز بزرگ و از حدقه بیرون زده است، شمایل این دوربین نشان از حرفه‌ای بودن آن می‌دهد. این لنز بزرگ به همراه یک فلاش LED سه‌گانه همراهی می‌شود که در کم‌تر اسمارت‌فونی شاهد آن بوده‌ایم. در کنار آن نیز تک اسپیکر دستگاه و در بالای آن میکروفون دوم لومیا جا خوش کرده است. در بخش زیرین دوربین می‌توانیم لوگو پنجره معروف مایکروسافت را مشاهده کنیم. در پایین‌ترین قسمت این بخش نیز میکروفون سوم دستگاه مشاهده می‌شود. محل ورود سیم‌کارت و کارت حافظه هم در زیر درب لومیا جاسازی شده است.

سمت راست این اسمارت‌فون را کلیدهای پاور، ولوم و شاتر دوربین تشکیل می‌دهد و در بخش سمت چپ هیچ کلیدی مشاهده نمی‌شود. بخش پایینی میزبان پورت USB نوع C است و در بخش بالایی ورودی جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون درست در مرکز قرار گرفته است.

Huawei Mate8 Vs Lumia 950XL (7)

استفاده از متریال فلزی در طراحی Mate 8 موجب شده با یک فبلت لوکس و خوش‌ ساخت روبه‌رو باشیم، علاوه بر این در طراحی هواوی اصالت بیش‌تری را شاهد هستیم. در واقع لومیا ۹۵۰XL درست همان چیزی است که در محصولات نوکیا می‌دیدیم، اگرچه نمی‌توان این اسمارت‌فون را زشت نامید اما اگر بخواهیم واقع‌بینانه شمایل لومیا ۹۵۰XL‌ را قضاوت کنیم، نمی‌توانیم آن را یک اسمارت‌فون دل‌ربا بخوانیم (بر خلاف محصولات نوکیا). البته با توجه به اینکه امروزه اکثر اسمارت‌فون‌های فلزی ظاهری شبیه به یکدیگر را دارند خاص بودن لومیا ۹۵۰XL کاملا مشهود است!


دقیقه ۱۰ تا ۲۰: وزن و کیفیت ساخت

با شمایل ظاهری هر دو رقیب آشنا شدیم، حال بهتر است وضعیت آمادگی جسمانی این دو بازیکن را بسنجیم، در یک سمت میدان هواوی Mate 8 قرار گرفته است، این فبلت ۶ اینچی ابعادی ۱۵۷.۱ در ۸۰.۶ در ۷.۹ میلی‌متری دارد، این فبلت با وزن ۱۸۵ گرمی خود نشان می‌دهد در دسته سبک‌وزن‌ها قرار نمی‌گیرد، اگرچه با توجه به سایز این اسمارت‌فون وزن آن رقمی معقول است. گذشته از وزن، ضخامت ۷.۸ میلی‌متری Mate 8 نشان می‌دهد آمادگی جسمانی این اسمارت‌فون در سطح خوبی است. در سمت مقابل لومیا ۹۵۰XL ایستاده است، اسمارت‌فونی ۵.۷ اینچی که با ابعاد ۱۵۱.۹ در ۷۸.۴ در ۸.۱ و وزن ۱۶۵ گرمی خود نشان می‌دهد اگرچه ضخامت نسبتا زیادی دارد اما از اضافه وزن رنج نمی‌برد. اگرچه با توجه به سایز متفاوت دو اسمارت‌فون نمی‌توان به خوبی در رابطه با وزن این دو اظهار نظر کرد اما اگر بخواهیم یک نسبت ساده بگیریم درمی‌یابیم لومیا ۹۵۰XL کم‌وزن‌تر است و در بخش ضخامت نیز برتری به Mate 8 تعلق می‌گیرد.

Huawei Mate8 Vs Lumia 950XL (5)

 

کیفیت ساخت هر دو اسمارت‌فون در سطح خوبی است، بدنه پلی‌کربنات لومیا ۹۵۰XL از مرغوب‌ترین نوع پلاستیک ساخته شده است. در سمت مقابل میدان، Mate 8 با داشتن بدنه‌ یکپارچه فلزی نشان می‌دهد آمده است تا برتری را در این بخش به سود خود کند. همان‌طور که گفته شد پلی‌کربنات مورد استفاده در لومیا ۹۵۰XL‌ از مرغوب‌ترین نوع پلاستیک است اما هیچ چیز جای اسمارت‌فون فلزی و حس سرمای منتقل شده از فلز به انگشتان را نمی‌گیرد!

لومیا ۹۵۰XL آمده است تا پرچم‌دار باشد، استفاده از بدنه پلاستیکی در زمانی که حتی میان‌رده‌ها نیز رنگ فلز به خود گرفته‌اند، برای یک پرچم‌دار، یک نقطه ضعف بزرگ به حساب می‌آید، البته دوری جستن از فلز موجب شده است این فبلت وزنی کم‌تر داشته باشد و در برابر خط و خش و هم‌چنین ضربات کوچک مقاومت بهتری را از خود به نمایش بگذارد.


دقیقه ۲۰ تا ۳۰: نمایشگر

۲۰ دقیقه ابتدایی را شاهد خودنمایی دو اسمارت‌فون بودیم، حال نوبت به آن رسیده تا ببینیم این دو اسمارت‌فون چه چیزی در چنته دارند. در ادامه نمایشگر این دو را به مقایسه می‌گذاریم.

هواوی Mate 8 نمایشگری ۶ اینچی دارد که از رزولوشن فول‌ اچ‌دی بهره می‌برد، این نمایشگر با چگالی ۳۶۷ پیکسل در هر اینچی خود رهایی هواوی از قید و بند اعداد را به نمایش می‌گذارد. این نمایشگر از نوع IPS LCD است و به وسیله گوریلا گلس ۴ محافظت می‌شود.

در سمت دیگر میدان محصول ۵.۷ اینچی ردموندی‌ها ایستاده است، لومیا ۹۵۰XL به نمایشگری از نوع AMOLED مجهز شده است که با داشتن وضوح ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ به چگالی پیکسلی ۵۱۸ppi دست پیدا کرده است. به مانند هواوی، مایکروسافت نیز برای حفاظت از این بخش حساس از گوریلا گلس ۴ استفاده کرده است.

تصاویر به نمایش درآمده در هر دو اسمارت‌فون از نظر طبیعی بودن رنگ‌ها در سطح خوبی هستند و حتی در نمایشگر امولد لومیا ۹۵۰XL شاهد رنگ‌هایی طبیعی و به دور از اغراق هستیم. عمق رنگ مشکی در نمایشگر نماینده ردموند بیش‌تر از Mate 8 است. در نگاه از زوایا نیز نماینده مایکروسافت عملکرد بهتری دارد و رنگ‌ها با تغییرات کم‌تری همراه هستند. اگرچه از نظر اعداد لومیا ۹۵۰XL چگالی بیش‌تری دارد و در نتیجه می‌بایست تصاویر را با وضوح بیش‌تری به نمایش بگذارد اما در عمل تفاوت زیادی میان این دو رقیب دیده نمی‌شود و عملکرد کم نقصی را از هر دو بازیکن شاهد هستیم. در ادامه مقایسه‌ای تصویری را میان نمایشگر این دو اسمارت‌فون مشاهده می‌کنید، اسمارت‌فون سمت راست لومیا ۹۵۰XL و سمت چپ هواوی Mate 8 است.

Huawei Mate8 Vs Lumia 950XL (20)

Huawei Mate8 Vs Lumia 950XL (21)

Huawei Mate8 Vs Lumia 950XL (18)

Huawei Mate8 Vs Lumia 950XL (19)

Huawei Mate8 Vs Lumia 950XL (16) Huawei Mate8 Vs Lumia 950XL (17)

نمایشگر مورد استفاده در لومیا ۹۵۰XL را بیش‌تر می‌پسندم، رنگ‌ها عمق بیش‌تری دارند و در نمایش رنگ مشکی و سفید عملکرد بهتری را شاهد هستیم. گذشته از این در نگاه از زوایا تغییر رنگ محسوسی دیده نمی‌شود. بدون شک نمایشگر لومیا ۹۵۰XL در نوع خود بسیار خوب است و می‌توان آن را یکی از برترین‌ها دانست. البته نمایشگر Mate 8 نیز عملکرد خوبی را دارد، رنگ‌ها کاملا طبیعی هستند و وضوح تصویر پابه‌پای نمایشگرهای با چگالی بیش‌تر پیش می‌آید. عملکرد هر دو در زیر نور آفتاب عالی است اما باز هم این نماینده ویندوزی است که تصاویر را بهتر به نمایش می‌گذارد.


دقیقه ۳۰ تا ۴۰: رابط کاربری

به واپسین دقایق نیمه ابتدایی مسابقه وارد می‌شویم، حال کمی خستگی در چشمان هر دو بازیکن رویت می‌شود و هر دو آماده می‌شوند تا به واسطه نرم‌افزار به نبرد با یکدیگر بشتابند.

اگرچه اندروید و iOS را می‌توان دارای مشترکاتی دانست اما این سطح اشتراک در بین اندروید و ویندوز بسیار ناچیز است. در یک سمت میدان نماینده شایسته ویندوز قرار دارد که با بهره‌مندی از پلتفرم متمایز و خاص ویندوز موبایل می‌تواند لقب خاص‌ترین اسمارت‌فون جام را از نظر نرم‌افزاری به خود اختصاص دهد. لومیا ۹۵۰XL از آخرین نسخه ویندوز منتشر شده یعنی ویندوز ۱۰ موبایل استفاده می‌کند. ظاهر این پلتفرم هرچند برای کاربران دسکتاپ آشنا به نظر می‌رسد اما ورود به فضایی با طراحی خاص مترو حتما برای کاربران اندروید و iOS سخت خواهد بود. در ویندوز ۱۰ موبایل، همه چیز را کاشی‌ها شکل می‌هند در واقع دنیای ویندوز موبایل به طرزی هنرمندانه کاشی‌کاری شده است!

خو گرفتن با محیط ویندوز ۱۰ موبایل در ابتدا چندان ساده به نظر نمی‌رسد اما پس از مدتی متوجه می‌شوید چقدر این فضا را دوست دارید! از نظر تعداد اپلیکیشن بدون شک ویندوز موبایل توان رقابت با اندروید و iOS را ندارد، اما بزرگی می‌گفت اگرچه تعداد اپلیکیشن‌های ویندوز موبایل کم است اما از هر کدام بهترین را دارد!

شاید تاحدودی بتوان دیدگاه‌ بالا را درست دانست، زیرا امروزه اکثر اپلیکیشن‌های موجود در فروشگاه اندروید و iOS یا به صورت کلی کیفیت و کارایی لازم را ندارند و یا با داشتن نمونه‌های بهتر شانسی برای خوب بودن در آن‌ها دیده نمی‌شود، بنابراین نمی‌توان صرف به برتری کمی سایر پلتفرم‌ها، ویندوز موبایل را ناقص دانست و باید به برتری کیفی نیز توجه کرد. البته از یکسو ضعف این پلتفرم را در بخش اپلیکیشن‌های معروف که شالوده اصلی هوشمندی یک اسمارت‌فون را بنا نهاده‌اند، نمی‌توان نادیده گرفت. اکثر اپلیکیشن‌های معروف و پر استفاده در ابتدا برای ویندوز موبایل عرضه نمی‌شوند و حتی پس از عرضه با تاخیر، معمولا امکاناتی کم‌تر از نسخه‌های مشابه در سایر سیستم‌عامل‌ها را دارند. اگرچه مایکروسافت را می‌توان پادشاه سیستم‌عامل در دسکتاپ‌ها دانست اما هنوز تا تکمیل ویندوز موبایل و به بلوغ رسیدن آن زمان زیادی باقی مانده است.

در سمت مقابل میدان هواوی Mate 8 قرار دارد، این اسمارت‌فون از اندروید مارشملو استفاده می‌کند که البته با رابط‌کاربری اختصاصی هواوی یعنی اموشن تزیین شده است. در رابطه با سیستم‌عامل اندروید لازم به بیان چیزی نیست، اما اگر بخواهیم در رابطه با رابط‌کاربری صحبت کنیم، می‌توانیم آن را یک نقطه قوت برای محصولات هواوی بدانیم. اموشن در نسخه‌های جدید به خوبی توانسته بر استفاده بیش از حد از منابع غلبه کند و با توجه به قدرت بیش‌تر اسمارن‌فون‌های امروزی دیگر خبری از هنگ و یا کندی دیده نمی‌شود. طراحی اپل‌گونه بخش‌های مختلف این رابط‌کاربری به زیبایی صورت گرفته است. خو گرفتن با این رابط‌کاربری راحت خواهد بود و البته دل‌ کندن از آن ممکن است کمی سخت باشد، امکانات و قابلیت‌های قرار گرفته در این رابط کاربری به خوبی پاسخ‌گوی نیازهای کاربران خواهد بود و نمره قبولی را دریافت خواهد کرد.

Windows 10 Mobile

Lumia 950XL VS Huawei MAte 8

EMUi

UI-Mate-8

شخصا اندروید را بیش‌تر می‌پسندم، خصوصا اندرویدی که با رابط‌کاربری اموشن تزیین شده باشد. اگرچه با دیدن برخی از قابلیت‌های موجود در ویندوز موبایل از جمله کانتینیوم، هیجان‌زده می‌شوم اما به هیچ وجه دوست ندارم پلتفرمی را تجربه کنم که هنوز به بلوغ نرسیده است!

در رابطه با ظاهر نمی‌توانم نظر خاصی را بدهم، سادگی و خاص بودن ویندوز موبایل چیزی نیست که همگان به دنبال آن باشند اما بسیار دوست داشتنی است خصوصا برای کسانی که اکثر وقت خود را با محصولات مایکروسافت می‌گذرانند. با این همه به شدت معتقد بر این هستم که ویندوز موبایل در جایگاه حقیقی خود قرار ندارد و شاید بیش از حد مورد بی‌مهری قرار گرفته است.


دقیقه ۴۰ تا ۵۰: سخت افزار

نیمه ابتدایی بازی را پشت سر گذاشته‌ایم، پس از استراحتی کوتاه هر دو بازیکن به میدان آمده‌اند تا از دیگر منظرها نیز شاهد رقابت‌شان باشیم، در ده دقیقه آینده قرار است نگاهی به سخت‌افزار این دو اسمارت‌فون داشته باشیم تا ببینیم کدام‌یک قدرت بدنی بیش‌تری دارد.

Huawei Mate8 Vs Lumia 950XL (8)

نماینده غول‌پیکر هواوی یعنی Mate 8 با بهره‌گیری از چیپست ساخته شده توسط کمپانی مادر نشان می‌دهد که به تولیدات داخلی اعتقادی راسخ دارد، چیپست مورد استفاده در این فبلت کایرین ۹۵۰ است که نسل پیشین پرچم‌داران کایرین محسوب می‌شود؛ این پردازنده ۸ هسته دارد که به دو قسمت ۴ هسته‌ای تقسیم شده است. چهار هسته اول کورتکس A72 است که بر روی کلاک ۲.۳ گیگاهرتز تنظیم شده و چهار هسته ثانویه کمی ضعیف‌تر هستند و برای کارهای سطح پایین‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ این چهار هسته ۱.۸ گیگاهرتز سرعت دارند و از نوع کورتکس A53 هستند.

وظیفه پردازش‌های گرافیکی در این چیپست برعهده Mali-T880 MP4 قرار دارد، از دیگر مشخصات سخت‌افزاری Mate 8 می‌توان به ۳ یا ۴ گیگابایت رم در کنار ۳۲/۶۴/۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی اشاره کرد.

دیگر بازیکن حضور یافته در این رقابت از پردازنده اسنپدراگون ۸۱۰ استفاده می‌کند، اگرچه اسنپدراگون ۸۱۰ لکه ننگی بر پیکره کوالکام بود اما نمی‌توان این لکه را دامن‌گیر لومیا ۹۵۰XL هم دانست. از جمله ویژگی‌های این چیپست نه چندان به‌روز می‌توانیم به ۸ هسته پردازشی اشاره کنیم که به دو گروه چهار هسته‌ای تقسیم شده‌اند. گروه اول به چهار هسته ۱.۵ گیگاهرتزی از نوع کورتکس A53 مجهز شده است و گروه چهارتایی دیگر ۲ گیگاهرتز سرعت دارند و از نوع کورتکس A57 هستند.

پردازش‌‌های گرافیکی در این چیپست به وسیله رابط آدرنو ۴۳۰ انجام می‌پذیرد. از دیگر مشخصات سخت‌افزاری لومیا ۹۵۰XL می‌توانیم به ۳ گیگابایت رم و ۳۲ گیگابایت حافظه داخلی اشاره کنیم. البته میزان حافظه هر دو دستگاه از طریق کارت حافظه قابل افزایش است.

اگرچه هر دو اسمارت‌فون را نمی‌توان کاملا به‌روز دانست اما این به معنی ضعف آن‌‌ها در امر سخت‌افزار نیست، عملکرد هر دو چیپست در کارهای روزمره قابل قبول است اما در پردازش‌های سنگین کفه ترازو کمی به سمت محصول هواوی سنگین می‌شود. گرمای تولید شده توسط اسنپدراگون ۸۱۰ که یکی از اصلی‌ترین مشکلات این چیپست بود به لطف استفاده از سیستم خنک کننده مایع در لومیا ۹۵۰XL تا حد زیادی مرتفع شده است اما بازهم در هنگام پردازش‌های به شدت سنگین فبلت مذکور کمی از کوره در می‌رود و داغ می‌کند! البته نماینده چینی حاضر در میدان نیز استعداد خوبی در داغ شدن دارد.

در ویدیو زیر می‌توانید عملکرد این دو اسمارت‌فون را در اجرای بازی‌ها مشاهده کنید:


بنچ‌مارک‌ها برای محصولات ویندوزی از معیار متفاوتی استفاده می‌کنند و قابل مقایسه با دستگاه‌های اندرویدی نیستند. با این حال در این قسمت نمی‌توان از لحاظ سخت‌افزاری تفاوت خاصی میان این دو قائل شد. هر دو اسمارت‌فون در کارهای روزمره و عادی عملکرد مشابه‌‌ای دارند و در کارهای سنگین نیز کاملا موفق هستند.


دقیقه ۵۰ تا ۶۰: دوربین

لحظات اوج بازی را پشت سر گذاشته‌ایم، هر دو اسمارت‌فون در بخش دوربین مدعی هستند، بنابراین با خیالی آسوده پا به میدان گذاشته‌اند. حال قرار است این دو اسمارت‌فون را از این لحاظ به مقایسه بگذاریم و ببینیم این دو مدعی در این بخش حیاتی چه عملکردی را از خود نشان می‌دهند.

Huawei Mate8 Vs Lumia 950XL (6)

در یک سمت میدان نماینده شایسته مایکروسافت، لومیا ۹۵۰XL با بهره‌گیری از یک سنسور ۲۰ مگاپیکسلی خودی نشان می‌دهد و با بیان جملاتی حریف را به مبارزه می‌طلبد. مایکروسافت این لنز را با همکاری کمپانی معروف کارل زایس تولید کرده است، از جمله مشخصات این سنسور می‌توان به گشودگی دیافراگم F/1.9، تشخیص فاز خودکار، لرزش‌گیر اپتیکال و همراهی توسط فلاش LED سه‌گانه اشاره کرد. اگر بخواهیم نگاهی به ویژگی‌های موجود برای این دوربین داشته باشیم می‌توانیم به سایز ۱/۲.۴ اینچی سنسور، اندازه پیکسل ۱.۱۲ µm، فناوری PureView، تشخیص چهره، پانوراما و HDR اشاره کنیم.

در سمت دیگر میدان مسابقه، بازیکن چشم‌بادامی هواوی قرار گرفته است. سنسور به کار رفته در این فبلت ۱۶ مگاپیکسلی است، تشخیص فاز و فوکوس خودکار، گشودگی دیافراگم f/2.0 و لرزش‌گیر اپتیکال در کنار بهره‌مندی از فلاش LED دوگانه تشکیل دهنده بخش سخت‌افزاری این سنسور است. با نگاهی به لیست ویژگی‌های این اسمارت‌فون می‌توانیم ۱/۲.۸ اینچ سایز سنسور، فوکوس با لمس، تشخیص چهره و لبخند، پانوراما و HDR‌ را مشاهده کنیم.

تصاویر به ثبت رسیده توسط هر دو دوربین کیفیت خوب و قابل قبولی دارند اما اگر بخواهیم از منظر مقایسه این دو اسمارت‌فون را بسنجیم می‌توانیم برتری مطلق را به لومیا ۹۵۰XL اعطا کنیم. تصاویر به ثبت رسیده توسط لنز ۲۰ مگاپیکسلی این اسمارت‌فون جزییات فوق‌العاده‌ای دارد و در ثبت رنگ‌ها و جذب نور عملکرد بهتری را شاهد هستیم..

lumia950xl-camera (4) mate8-camera (1)

lumia950xl-camera (3)

mate8-camera (4)

Huawei Mate8 Vs Lumia 950XL (23)   Huawei Mate8 Vs Lumia 950XL (2)

 

mate8-camera (2)
بدون استفاده از فلاش
بدون استفاده از فلاش
بدون استفاده از فلاش
mate8-camera (3)
با استفاده از فلاش
با استفاده از فلاش
با استفاده از فلاش

در بخش دوربین سلفی محصول آمریکایی از سنسوری ۵ مگاپیکسلی استفاده می‌کند که گشودگی دیافراگم آن f/2.4 است و توانایی ضبط تصاویر با کیفیت فول اچ‌دی را هم دارد. دیگر بازیکن موجود در زمین یعنی هواوی Mate 8‌ به سنسوری ۸ مگاپیکسلی مجهز شده است، گشودگی دیافراگم این سنسور f/2.4 است و هم‌چون رقیب توانایی ضبط تصاویر با کیفیت فول اچ‌دی را هم دارد. اگرچه در این بخش برتری عددی با Mate 8 است اما تصاویر ثبت شده توسط دوربین سلفی لومیا ۹۵۰XL کیفیت و وضوح بیش‌تری دارند و رنگ‌ها در آن زیباتر به ثبت رسیده‌اند، کادر تصاویر سلفی لومیا ۹۵۰XL بزرگ‌تر است که می‌تواند در برگیرنده جزییات بیش‌تری باشد.

mate-vs-lumia-0

mate-vs-lumia

 

حال بهتر است نگاهی دقیق‌تر به عملکرد این دو تلفن‌همراه در بخش فیلم‌برداری داشته باشیم، محصول ساخته مایکروسافت می‌تواند ویدیو ۴K را با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه ثبت کند، در سمت مقابل محصول ساخته هواوی هم‌چون بیش‌تر تولیدات این شرکت توانایی ضبط تصاویر با کیفیت بالاتر از فول اچ‌دی را ندارد و در بهترین حالت می‌تواند تصاویر را به صورت فول اچ‌دی و با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه به ثبت برساند. محصول ساخته هواوی از ضبط تصاویر به صورت صحنه آهسته نیز پشتیبانی می‌کند که می‌تواند لحظاتی هیجان انگیز را به ارمغان آورد موردی که در نماینده ویندوز نیز شاهدش هستیم. در ادامه تست ویدیو گرفته شده توسط این دو اسمارت‌فون را مشاهده می‌کنید:


در بخش نرم‌افزار دوربین، هر دو اسمارت‌فون عملکردی حرفه‌ای را به نمایش گذاشته‌اند. اپلیکیشن دوربین به کار رفته در لومیا ۹۵۰XL از نظر امکانات در سطح متوسطی است و توان رقابت با Mate 8 را ندارد (البته برنامه‌های اختصاصی خاصی برای آن در نظر گرفته شده که می‌بایست آن‌ها را دانلود کنید). از جمله امکاناتی که در حالت دستی هر دو مدل در اختیار کاربر قرار می‌دهند می‌توان به سرعت شاتر، ایزو، میزان سفیدی و … اشاره کرد.

اپلیکیشن دوربین لومیا 950XL
اپلیکیشن دوربین لومیا ۹۵۰XL
اپلیکیشن دوربین هواوی Mate 8
اپلیکیشن دوربین هواوی Mate 8

اگر بخواهم از نظر کیفی دوربین یک مدل را انتخاب کنم بدون شک به سراغ لومیا ۹۵۰XL می‌روم، تصاویر ثبت شده توسط این دوربین در نوع خود بی‌نظیر هستند و با یکی از حرفه‌ای‌ترین‌ها رو به رو هستیم. کیفیت بی‌نظیر تصاویر در کنار جذب نور فوق‌العاده، دوربین این اسمارت‌فون را به گزینه‌ای ایده‌آل تبدیل می‌کند. این برتری در تصاویر سلفی نیز به خوبی قابل مشاهده است. اما از لحاظ فیلم‌برداری می‌توان برتری را به Mate 8 نسبت داد.


دقیقه ۶۰ تا ۷۰: پخش چندرسانه‌ای

حال هر دو اسمارت‌فون به زمین‌های خود باز می‌گردند و سعی می‌کنند فضای بازی را به آرامش بکشانند. در ادامه قصد داریم نگاهی به بخش مولتی‌مدیا در این دو اسمارت‌فون داشته باشیم.

Huawei Mate8 Vs Lumia 950XL (22)

بدون شک هر دو فبلت حاضر در این میدان برای تماشای فیلم ایده‌آل هستند، نمایشگر ۶ و ۵.۷ اینچی مورد استفاده در این دو اسمارت‌فون به خوبی پاسخ‌گوی کاربران عاشق فیلم است. عمق رنگ بیش‌تر لومیا ۹۵۰XL و هم‌چنین زاویه دید بهتر می‌تواند موجب برتری این اسمارت‌فون شود اما عملکرد بهتر هواوی Mate 8 در بخش صدا با در اختیار داشتن صدایی حجیم‌تر و با کیفیت‌تر می‌تواند این بخش را به تساوی بکشاند. گذشته از این جای‌گیری بلندگوها در هواوی Mate 8 بهتر است و لذت بیش‌تری را به همراه دارد. در بخش هندزفری نیز عملکرد هر دو اسمارت‌فون تقریبا برابر است و تفاوت خاصی میان آن‌ها دیده نمی‌شود. کیفیت هندزفری در حد خوبی است و صدای خروجی کیفیت و حجم قابل قبولی دارد. اپلیکیشن پلیر موجود در هر دو فبلت نیز پاسخ‌گوی نیازهای ابتدایی کاربران است.

اگر بخواهم برای تماشای فیلم یک اسمارت‌فون را انتخاب کنم به سمت هواوی Mate 8 می‌روم. عملکرد کم نقص این اسمارت‌فون در به نمایش گذاشتن تصاویر در کنار کیفیت و حجم صدای بیش‌تر موجب می‌شود این فبلت ۶ اینچی یک گزینه ایده‌ال برای تماشای فیلم باشد. اگر بخواهم در رابطه با کیفیت هندزفری سخت‌گیرانه نظر بدهم می‌توانم برتری را با میزان بسیار کمی به هندزفری لومیا ۹۵۰XL اعطا کنم.


دقیقه ۷۰ تا ۸۰: باتری

به دقایق پایانی بازی نزدیک می‌شویم، هر دو تیم تاکنون حملات زیادی را بر روی دروازه یکدیگر ایجاد کرده‌اند، اگرچه خستگی در چشمان هر دو بازیکن رویت می‌شود اما مصرانه خواستار ادامه دادن بازی و ایجاد موقعیت‌های بیش‌تر روی دروازه حریف هستند. حال نگاهی به باتری و عمر شارژدهی آن می‌اندازیم تا ببینیم کدام یک از این دو رقیب سرسخت عملکرد بهتری را در این بخش دارد.

Huawei Mate8 Vs Lumia 950XL (14)

لومیا ۹۵۰XL‌ به یک باتری ۳۳۴۰ میلی‌آمپری مجهز شده است. این باتری می‌تواند انرژی لازم برای پخش ممتد ویدیو به مدت ۹ ساعت و ۴۵ دقیقه و هم‌چنین وب‌گردی ۱۰ ساعت و ۸ دقیقه‌ای را تولید کند. در سمت مقابل حریف از یک باتری حجیم‌تر ۴۰۰۰ میلی‌آمپری استفاده می‌کند. با یک‌بار شارژ این باتری می‌توانید ۱۱ ساعت و ۵۰ دقیقه ویدیو تماشا کنید و یا ۱۶ ساعت و ۴۹ دقیقه را در وب بچرخید. زمان مورد نیاز برای شارژ شدن باتری هر دو بازیکن ۱۰۰ دقیقه است.

هر دو اسمارت‌فون در بخش باتری عملکرد خوبی را به نمایش گذاشته‌اند، البته برتری در این بخش با محصول چشم بادامی است. شاید حجم بیش‌تر باتری را بتوان یکی از دلایل این برتری دانست.

lumia-950-xl-2

mate-8

اعداد به دست آمده به وضوح برتری را به نمایش می‌گذارند، زمان تقریبا ۱۷ ساعته به دست آمده برای وب‌گردی برا من بسیار خوب و مناسب است. اگرچه لومیا ۹۵۰XL در مقابل Mate 8 شانسی برای پیروزی در بخش باتری را ندارد اما در مقایسه با سایر پرچم‌داران یک گزینه خوب و ایده‌آل به حساب می‌آید. البته این را نیز در نظر بگیرید که باتری لومیا قابل تعویض است و می‌توان به راحتی پس از اتمام شارژ دستگاه باتری آن را تعویض کرد.


دقیقه ۸۰ تا ۹۰: سایر امکانات

دقایق انتهایی بازی را درحالی سپری می‌کنیم که از هیجان و شور اولیه خبری نیست و هر دو تیم سعی می‌کنند دقایق پایانی را به دفاع بپردازند و کم‌تر به فکر حمله می‌افتند. حال بهتر است ویژگی‌های ارثی این دو محصول را مقایسه کنیم.

Huawei Mate8 Vs Lumia 950XL (9)

لومیا ۹۵۰XL به عنوان بهترین محصول ویندوزی که تاکنون پا به عرصه وجود گذاشته با دستی پر از خانه پدری بیرون آمده است. از جمله ویژگی‌های این لومیا می‌توان به بهره‌مندی از سنسور اسکنر عنبیه چشم اشاره کرد. این تکنولوژی یکی از تازه‌ترین ابزارها به جهت تشخیص هویت بیومتریک است. عملکرد این سنسور کاملا بی‌نقص است و عملیات اسکن عنبیه چشم در کم‌ترین زمان و با بیش‌ترین دقت انجام می‌پذیرد. اگرچه این تکنولوژی برخی از قابلیت‌های سنسور اثر انگشت را به همراه ندارد اما مکانیزم آن در نوع خود جالب است. از جمله دیگر ویژگی‌های این لومیا می‌توان به سنسور فشار سنج، ژیروسکوپ، قطب‌نما، سنسور تشخیص حرکت و پشتیبانی از شارژ بی‌سیم اشاره کرد.

دیگر بازیکن حاضر در میدان هواوی Mate 8 هم‌چون اکثر پرچم‌داران به سنسور اثرانگشت مجهز شده است. جای‌گیری خوب این سنسور در بخش پشتی ویژگی‌ها و کاربردهای جالبی را به ارمغان آورده است. از دیگر ویژگی‌های این فبلت می‌توان به سنسور سنجش فشار، ژیروسکوپ و قطب‌نما اشاره کرد.

شاید هدف و کاربرد اصلی سنسور تشخیص هویت به کار رفته در هر دو اسمارت‌فون یکی باشد اما اسکن عنبیه چشم آن هم با سرعتی فوق‌العاده می‌تواند جو فیلم‌های علمی-تخیلی بیش‌تری را در کاربر ایجاد کند. هم‌چنین این فناوری عمری تازه‌تر به نسبت اسکنرهای اثر انگشت دارد. در مقابل سنسور اثر انگشت به کار رفته در Mate 8 که از نوع اکتیو است قابلیت‌های جالبی را به ارمغان می‌آورد که به عنوان مثال یکی از آن‌ها استفاده به عنوان اسکرول است که در نوع خود بسیار کاربردی و مفید خواهد بود.


وقت اضافه: قیمت

وقت‌های قانونی بازی به اتمام رسیده است و با اعلام داور وقت اضافه این رقابت سراسر هیجان شروع می‌شود. حال می‌خواهیم به سراغ قیمت این دو بازیکن برویم و دریابیم کدام یک از این دو رقیب سرسخت، رفیق بهتری برای جیبمان است.

لومیا ۹۵۰XL هم‌اکنون با حداقل قیمت یک میلیون و پانصد هزار تومان به فروش می‌رسد که برای یک پرچم‌دار مبلغ مناسبی است. هواوی Mate 8 نیز با قیمت ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار توامن فروخته می‌شود.

حال داور سوت پایان بازی را به صدا در می‌آورد و این شما هستید که می‌بایست به وسیله آرا خود برنده این رقابت هیجان انگیز را مشخص کنید.


موقعیت‌های خطرناکی که لومیا ۹۵۰XL‌ بر روی دروازه هواوی Mate 8 ایجاد کرد:

  • وزن کم‌تر
  • عملکرد بهتر نمایش‌گر در نمایش رنگ‌ها و نگاه از زوایا
  • پشتیبانی نرم‌افزاری بهتر
  • بهره‌مندی از چیپست ساخته اسنپدراگون
  • دوربین اصلی و سلفی با کیفیت‌تر
  • کیفیت هندزفری کمی بهتر است
  • بهره‌مندی از سنسور اسکن عنبیه چشم
  • باتری قابل تعویض با قابلیت شارژ به صورت بی‌سیم

موقعیت‌های خطرناکی که هواوی Mate 8 بر روی دروازه لومیا ۹۵۰XL‌ ایجاد کرد:

  • ضخامت کم‌تر
  • بدنه فلزی
  • استفاده از سیستم‌عامل اندروید و رابط کاربری اموشن
  • فیلم‌برداری بهتر
  • کیفیت و حجم صدای بیش‌تر در بلندگو اصلی
  • عمر باتری بیش‌تر
  • امکانات بیش‌تر سنسور اثر انگشت در مقایسه با اسکنر عنبیه چشم

[totalpoll id=”133117″]

60 در مورد “مقایسه هواوی میت ۸ با لومیا ۹۵۰XL: اختلاف طبقاتی!”

  1. مهدی حسینیان

    خوب معلومه که لومیا می بره شکی توش نیست 😐
    لومیا رو با چیزایی مقایسه کنید که در شعن لومیا باشه نه با این چیزای چرت و پرت 😐

  2. مزایای ویندوز نسبت به اندروید در کل میشه گفت روان بودن و ساده بودن سیستم عامل و اگر ساخت نوکیا باشد با دوام و مقاوم بودن و همچنین دوربین های نوکیا خیلی تصاویر را طبیعی تر نشان می دهند
    معایب اندروید پیچیدگی سیستم عامل و روان نبودن و خیلی خسته کننده هستند و دوام و کیفیت دوربینشان با مشخصات بالا نسبت به لومیا ها پایین است فقط نسبت به لومیا ها تنوع و قیمت مناسبتری دارند .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH