اسکنر عنبیه گلکسی نوت ۷ چگونه کار می‌کند؟!

شاید کلیشه‌ای که در فیلم‌های جاسوسی وجود دارد، را به خاطر داشته باشید. مامور مخصوص وارد یک مجتمع سری و با تکنولوژی بالا شده و یک اسکن ساده از چشم، به او اجازه ورود می‌دهد. بسیاری از تکنولوژی‌هایی که در فیلم‌های علمی-تخیلی می‌بینید، وجود ندارند، اما اسکنرهای عنبیه و شبکیه در خارج از داستان نیز وجود دارند.

حالا به گلکسی نوت ۷ می‌رسیم. گرچه نوت ۷ بسیاری از تکنولوژی‌های موجود در فیلم‌ها را ندارد، اما اسکنر عنبیه دارد. در زیر نحوه کارکرد اسکنر عنبیه و مقایسه آن با دیگر تکنولوژی‌های امنیتی را می‌بینید.

اسکنر عنبیه چگونه کار می‌کند؟!

eye-color

ابتدا بگذارید حقیقتی جالب در مورد رنگ چشم را بیان کنیم. اول باید بدانید که افرادی وجود دارند که دارای دو رنگ چشم هستند. به این وضعیت هتروکرومیا ایریدوم (heterochromia iridum) گفته می‌شود و کمتر از یک درصد افراد این وضعیت را دارند. قهوه‌ای بیشترین رنگ و سبز، کهربایی و نقره‌ای کمترین رنگ چشم‌هایی است که می‌بینیم.

عنبیه قسمتی از چشم است که رنگ آن را معین می‌کند. اگر به چشم خود از فاصله نزدیک نگاه کنید، خط‌های طریف و موج مانندی را می‌بیند. این خط‌ها و موج‌ها بسیار پیچیده هستند. اینها به طور تصادفی تشکیل شده و با مرور زمان تغییر نمی‌کنند. بنابراین، چشم هر فرد منحصر بفرد است. حتی چشم چپ و راست شما، طرح‌های مختلف عنبیه دارند.

اما اسکنر عنبیه با گرفتن عکس حالت فعلی چشم شما و مقایسه آن با چیزی که قبلا داشته، کار نمی‌کند. در حقیقت، پروسه با تاباندن اشعه نزدیک مادون قرمز به چشم فرد آغاز می‌شود. این نوع نور از نور معمولی بهتر بوده، چون طرح‌ عنبیه را بهتر تشخیص می‌دهد. عینک‌ها و لنزهای طبی (لنزهای رنگی غیردرمانی مشکل ایجاد می‌کنند) مانع این نور نمی‌شوند. زمانی که تصویر ضبط شد، نرم‌افزاری طرح عنبیه را به کد تبدیل می‌کند. سپس این کد با طرح‌های قبلی مقایسه می‌شود.

galaxy-note-7-iris-scanner-works

چرا اسکنر عنبیه گلکسی نوت ۷ خاص است؟!

تا حدود زیادی اسکنر عنبیه گلکسی نوت ۷ همانگونه که در بالا گفته شد کار می‌‌کند. اما نکته مهم در مورد نوت ۷ این است که یک دوربین مخصوص برای اسکن چشم دارد. این دوربین با یک LED که اشعه مادون قرمز را به صورت فرد می‌تاباند، یاری می‌شود. چرا دوربین اصلی نمی‌تواند کار اسکنر عنبیه را انجام دهد؟ به دلیل اینکه به درد اینکار نمی‌خورد! اول اینکه دوربینی که نقش اسکنر عنبیه را دارد، باید به نور مادون قرمز بسیار حساس باشد. در دوربین‌های معمولی، اشعه مادون قرمز کلا فیلتر می‌شود تا در عکاسی اختلال ایجاد نکند. دوم اینکه اسکنر عنبیه برای اینکه بتواند چشم فرد را خوب ببیند، باید زاویه دید کمی داشته باشد، بخصوص زمانی که چشم کمی از گوشی فاصله دارد.

galaxy-note-7-iris-scanner-picture

خیلی خوب بنظر می‌رسد، اما آیا ایمن است؟!

برخی در مورد میزان امنیت و صدمه به چشم در صورت استفاده زیاد نگران هستند. این نگرانی‌ها به دلیل اینکه اشعه به چشم تابیده می‌شود، مشروع است. در حالت معمول، وقتی نور معمولی به چشم تابیده می‌شود، مردمک منقبض شده و میزان نوری که به شبکیه می‌تابد، کم می‌شود. بر خلاف این وضعیت، نوری که از LED نوت ۷ می‌تابد، نزدیک مادون قرمز بوده و مانعی بر سر راه آن ایجاد نمی‌شود.

نمی‌توان گفت که اسکنر عنبیه ۱۰۰ درصد به چشم آسیب نمی‌زند، اما اینکار نیازمند تحقیقات بسیار است. البته باید فاصله مناسب با چشم رعایت شود. چیزی که سامسونگ بارها هشدار داده است.

note-7-iris-scan-warning

اسکنر شبکیه چیست؟!

باید بدانید که اسکنر عنبیه و اسکنر شبکیه مشابه یکدیگرند، اما دو تکنولوژی کاملا متفاوت دارند. هر دو چشم را اسکن می‌کنند، اما برای دو قسمت مختلف. عنبیه رنگ چشم شما را تعیین می‌کند. شبکیه در درون چشم شما قرار دارد. شبکیه لایه‌ای از بافت بوده که نور را به اطلاعات تصویر تبدیل می‌کند.

بدون هیچ شکی استفاده از اسکنر عنبیه در استفاده‌های روزمره بسیار راحت‌تر است. اسکن‌ها در عرض چند لحظه گرفته شده و این کار را می‌توانید از فاصله نیز انجام دهید. در عوض،‌ اسکنرهای شبکیه باید درون چشم شما را ببینند، بنابراین باید نزدیک به جشم شما باشند. تصور کنید که چه قدر احمقانه خواهد بود که برای هر بار استفاده، باید صورت خود را به گوشی بچسبانید.

half-life-retina-scan-scientist

ممکن است برخی از افراد بگویند که در حال حاضر حسگرهای اثر انگشت وجود دارند. آنها سریع، قابل اطمینان، امن و ارزان هستند به گونه‌ای که می‌توان آنها را در اسمارت‌فون‌های با قیمت زیر ۲۰۰ دلار نیز استفاده کرد. پس چرا اسکنر عنبیه لازم داریم؟ آنها ایمن‌تر و قابل اطمینان‌تر هستند.

نقطه ضعف اثر انگشت این است که بدست آوردن و کپی‌کردن آن آسان‌تر است. تقریبا هر جا دست ما به آن برخورد کند، اثر انگشت ما را دارد. از طرف دیگر، سخت بتوان انگشت کثیف و خیس را تشخیص داد. بدست آوردن کپی با کیفیت بالای عنبیه بسیار دشوار است. بدست آوردن آن بدون اینکه شخص بفهمد، تقریبا غیر ممکن است و از آنجایی که چشم شما همیشه تمیز بوده، خواندن آن آسان‌تر می‌شود.

البته نمی‌توان انتظار داشت که اسکنر عنبیه بزودی مورد استقبال و استفاده کاربران قرار گیرد. شما با استفاده از آن شخص باکلاس و جذابی خواهید شد، اما مشکلاتی نیز وجود دارد. به عنوان مثال، باید گوشی خود را در فاصله ۲۵ تا ۳۵ سانتیمتری چشم بگیرید، تا اسکنر کار کند. بعلاوه، شما حتما باید به گوشی نگاه کنید تا آن را باز کنید. برخی ممکن است از این کار خوششان نیاید و اثر انگشت را ترجیح دهند.

تکنولوژی با سرعت سرسام‌آوری به جلو حرکت می‌کند. سامسونگ اولین شرکتی نیست که از اسکنر عنبیه استفاده می‌کند، اما اولین شرکتی است که یک اسکنر خوب را در محصول خود استفاده می‌کند. کاربرد این در نوت ۷، باعث می‌شود که تکنولوژی آن بهبود یافته و گوشی‌های بیشتری از آن استفاده کنند.

2 در مورد “اسکنر عنبیه گلکسی نوت ۷ چگونه کار می‌کند؟!”

  1. ســـــــــــــــــــام

    آخه چه کاریه چشم خیلی حساس و عضو بی نظیری هستش ،من که اگه داشتم این گوشی رو از این قابلیتش استفاده نمیکردم

  2. مهدی حسینیان

    بازم تقلید از مایکروسافت
    بابا اینو اولین بار مایکروسافت تو گوشیاش گزاشت تو لومیا اینا متقلبن
    آهههه
    🙁

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH