سهم اندروید در بازار اسمارت‌فون‌ها باز هم افزایش یافت

بدون هیچ شکی اندروید و iOS دو سیستم عامل محبوب دنیا هستند. گرچه iOS سیستم عامل قدرتمندی است، اما بر اساس آمار موسسه تحقیقاتی گارتنر، اندروید کماکان بیشترین سهم را در بازار اسمارت‌فون دارد.

بر اساس این گزارش، اندروید در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۵ سهم ۸۲.۲ درصد از بازار اسمارت‌فون داشته و iOS سهم ۱۴.۶ درصدی! این آمار برای سه ماهه دوم سال ۲۰۱۶ به ترتیب ۸۶.۲ درصد و ۱۲.۹ درصد است. عملکرد خوب اندروید بیشتر ناشی از فروش گوشی‌های میان‌رده و پایین‌رده در کشورهای در حال توسعه بوده، اما گوشی‌‌های پریمیوم اندروید نیز افزایش فروش ۶.۵ درصدی را تجربه کرده‌اند. رابراتا کازا، مدیر تحقیق گارتنر می‌گوید:

گوگل به سرعت در حال تکامل دادن پلتفرم اندروید است که این به سازندگان اندروید اجازه می‌دهد که پیشگام تکنولوژی‌های اسمارت‌فون باشند. در حالی که بازار اسمارت‌فون بسیار فراگیر شده، گوگل سعی می‌کند که اندروید را با قابلیت‌هایی همچون واقعیت مجازی، گجت‌های پوشیدنی، اینترنت اشیا و سرگرمی خانه و درون ماشین گسترش داده و متنوع کند.

بجز اندروید، دیگر پلتفرم‌ها چیزی جز کاهش سهم خود ندیده‌اند. به عنوان مثال، سهم ویندوزفون از ۲.۵ درصد به ۰.۶ درصد رسیده و سهم بلک‌بری از ۰.۳ به ۰.۱ درصد رسیده و این بدان معناست که اندروید و iOS تنها پلتفرم‌های دنیای موبایل هستند. با آماری که وجود دارد ، می‌توان حدس زد که سهم iOS از این نیز کمتر شود، چون فروش آیفون کم شده و بازار آیپد نیز چندان رونقی ندارد. ممکن است که معرفی آیفون سال ۲۰۱۷ تغییری در این وضعیت ایجاد کند.

فروش جهانی اسمارت‌فون به ۳۴۴ میلیون واحد رسیده که افزایش ۴.۳ درصدی نشان می‌دهد. فروش کلی موبایل ۰.۵ درصد کاهش داشته و تنها ۵ تولیدکننده اسمارت‌فون، شاهد رشد فروش خود بوده‌اند. از این میان ۴ تولیدکننده چینی (هواوی، اوپو، شیائومی و BBK) و یک تولید کننده (سامسونگ) از کره جنوبی است. انشول گوپتا،‌ محقق گارتنر می‌گوید:

به دلیل اینکه کاربران برای معرفی گوشی‌های جدید منتظر ماندند، فروش گوشی‌های پریمیوم کاهش نشان می‌دهد.

تمام بازارهای بالغ بجز ژاپن شاهد کاهش فروش اسمارت‌فون بوده‌اند،‌ درحالیکه بازار کشورهای در حال توسعه رشد نشان می‌دهد. در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۶، سهم سامسونگ ۱۰ درصد بیشتر از اپل بوده است. گوشی‌های سری A و سری J به خوبی توانستند با رقبای چینی رقابت کنند. مجموعه گوشی‌های عرضه شده توسط سامسونگ در ۲۰۱۶، توانستند سهمی را که این کمپانی از دست داده بود، بازگردانند.

اپل نیز کاهش ۷.۷ درصدی به خود دیده است. سهم اپل در بازار آمریکای شمالی و اروپای غربی کاهش یافت. اما بیشترین کاهش را با ۲۶ درصد در چین و کشورهای حوزه آسیا-پاسیفیک می‌بینیم. بهترین عملکرد آیفون در بازارهای اوراسیا، اروپای شرقی و کشورهای جنوبی آفریقا با ۹۵ درصد افزایش فروش است.

بیشترین رشد در میان سازندگان را اوپو با ۱۲۹ درصد به خود اختصاص داده، که بیشتر به دلیل فروش بالای R9 در چین و دیگر نقاط دنیاست. آقای گوپتا می‌گوید:

مکاناتی همچون دوربین‌های ضد لرزش برای سلفی و تکنولوژی شارژ سریع، به اوپو کمک کرد تا در بازار با رقابت شدید،‌ کاربران زیادی برای خود دست و پا کند و فروش خود را افزایش دهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH