۲۰ نکته که با انجام آن‌ها می‌توانید کیفیت زندگی خود را بالا ببرید!

پیش از خواندن این مطلب و تغییر سبک زندگی خود، باید غرور و اعتماد به نفس بی‌جای خودتان را از بین ببرید (چرا که ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که “این موضوع چه فایده‌ای می‌تواند برای من داشته‌ باشد؟)

بهتر است یک نگاه اجمالی به برنامه زیر بیندازید. توجه کنید که این مورد یک راه‌حل سریع برای شما نخواهد بود. ممکن است سال‌ها زمان ببرد تا بتوانید درک درستی از زندگی داشته باشید و ارتباطات خود را با دیگران بهبود دهید.

مواردی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، می‌تواند خلق و خوی شما را به فردی کارآفرین، همسری با نشاط، پدری سرافراز و یا حتی مدیری اجتماعی تغییر دهد. بسیاری از این‌ها را می‌توان در عرض چند دقیقه در روز انجام داد. برخی دیگر هم به تلاش و پایداری بیشتری احتیاج دارند. با استفاده از نکته‌های پیش رو می‌توانید موفقیت و شادی را برای زندگی خود به ارمغان آورید.

۱. کاری برای دیگران انجام دهید۱۰

چند دقیقه در روز را صرف کمک به شخص دیگری کنید. این رفتار باید بگونه‌ای باشد که در ازای آن درخواستی از افراد نداشته‌باشید و به معنای بهتر عام المنفعه باشد. نمونه‌هایی از این دست عبارتند از: به اشتراک گذاری دانش، ابداع محصول، خدمات رسانی و کمک به اشخاص مختلف یا تامین نیازهای شغلی افراد جویای کار.

۲. در اختیار گذاشتن تجربیات با دوستان و خانواده

طبق مطالعات انجام شده توسط انجمن روانشناسی بریتانیا به نتیجه رسیده‌اند که به اشتراک گذاری داشته‌های یک فرد می‌تواند موجب شادمانی بیشتر در زندگی او بشود. در بررسی دیگر، داوطلبینی که حداقل دو بار در هفته تجارب مثبت خود را با سایر افراد در میان گذاشته بودند رضایت بیشتری از زندگی خود داشتند.

۳. پا در کفش دیگران کنید!۹

همدلی و شفقت مواردی هستند که به پرورش روحیه شما کمک می‌کنند. این موضوع می‌تواند با تفکر درباره شرایط سایر افراد آغاز شود و سپس می‌بایست با درک سختی و ناکامی‌های آ‌ن‌ها، قدر داشته‌های خود را بدانید. بدین وسیله دیدگاه شما نسبت به زندگی مثبت می‌شود و احساس‌تان را برای کمک به هم‌نوعان تحت تاثیر قرار می‌دهد.

۴. اهداف خود را مشخص کنید

این نکته را بارها با خود مرور کنید که با ۱۰ ساعت کار در روز و فعالیت در ۵ روز هفته طی ۳۰ سال و پس از آن رسیدن به دوران بازنشستگی، رسیدن به مقاصد مهم در زندگی محقق نمی‌شود. هدف واقعی شما در زندگی می‌بایست در ابتدا رسیدگی به امورات شخصی، لذت بردن از سیر و سیاحت در نقاط مختلف و مواردی از این دست باشد. در پایان چیزی که از شما باقی می‌ماند با پاسخ به این دو سوال مشخص می‌شود: مورد اول این است که چه تاثیر در زندگی دیگران گذاشته‌اید و دیگری کیفیت و میزان خدماتی است که برای سایر افراد تامین نموده‌اید.

۵. صبور باشید۸

صبوری چیزی است که آرزو داریم بیشتر مردم آن را در زندگی خود به کار گیرند. شکیبایی به شما کمک می‌کند تا زمانی که کنترل امور مختلف از دست شما خارج می‌شود، آرامش خود را حفظ کرده و تجدید نظر کنید. با این کار در هنگام عصبانیت به بی تقصیری کسی که در بزرگراه با سرعت زیاد رانندگی ‌می‌کند، پی خواهید برد که شاید در حال رساندن مریض نا به سامان خود به بیمارستان باشد.

۶. شکسته نفسی کنید

بسیاری از ما تمایل داریم که پس از بحث و جدل یا سوتفاهم کوچک با کسی، ارتباط خود را با آن شخص قطع کنیم مگر اینکه از ما عذرخواهی کند. تصمیم برای این کار راحت است، اما عاقبت خوبی ندارد. نتیجه این کار از دست دادن ارتباطات با خانواده، دوستان و معاشرت‌های کاری خواهد بود. در عوض این تصمیم‌گیری، اولین کسی باشید که اقدام به جبران این اتفاق می‌کند، حتی اگر شما مقصر نباشید. این اقدام خاشعانه، رفتار ملایمت ‌آمیز طرف مقابل را منجر می‌شود و اجازه می‌دهد تا به روابط خوب قبلی خود با او بازگردید.

۷. نه گفتن را یاد بگیرید۷

زندگی مردمانی که شادی واقعی را تجربه می‌کنند بسیار ساده است. آن‌ها برنامه ساده‌ای را برای خود دارند. کاری را انجام نمی‌دهند که از پس آن بر نیایند. با توجه به ارزش‌ها و اهداف خود زندگی می‌کنند. برای اتفاقاتی که ممکن است در زندگی بیفتد خط قرمزهایی را مشخص می‌کنند و هیچ مشکلی با نه گفتن ندارند. اگر کاری شایسته ارزش‌هایتان نیست و فایده‌ای برای امروز و فردای‌ شما ندارد، کافی است به آن نه بگویید.

۸. از شنیدن خبرهای خوب استقبال کنید

پژوهشگران نام این رفتار را پاسخ فعال و سازنده (ACR) می‌نامند. اگر یک دوست یا همکار خبر خوبی (مثل، ترفیع درجه) به شما داد، راه‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانید در برابر آن واکنش نشان دهید (“این فوق العاده است. اطمینان دارم که رییس قدر زحمات مداوم تو را دانسته‌ است. چطور است که امشب برای شام دور هم باشیم.‌”). رفتار اینچنینی، احساس مشترک افراد در شادی و هیجان آن‌ها را موجب می‌شود و سرانجام آن داشتن روابط قوی و مثبت اندیشی خواهد بود.

۹. سخت کوش باشید

۶

آیا تا به حال به زندگی مورچه‌های کارگر نگاه کرده‌اید؟ هر کدام از آن‌ها نظم و انضباط خود را دارند و بسیار تلاش می‌کنند. سوالی که ذهن بعضی از افراد را به خود مشغول می‌کند این است که چرا در اغلب اوقات بی حوصله هستند؟ یکی از دلایل این موضوع می‌تواند اتلاف وقت و گذراندن بیهوده فرصت‌ها باشد. معمولا اولین گام برای ایجاد حرکت، سخت‌ترین مرحله از آن است، اما بعد از آن پیشرفت کار به سادگی انجام می‌شود.

۱۰. از تجربه‌های دیگران استفاده کنید

افراد باهوش سعی می‌کنند خود را مانند قطره‌ای در دریای بزرگ زندگی ببینند و به دنبال تعامل با دیگران باشند. در زندگی خود چه کسانی را تحسین می‌کنید؟ چند نفر از آن‌ها را به صرف یک فنجان قهوه دعوت کنید و چیزهای جدیدی از آن‌ها بیاموزید. این به پیشرفت شما کمک می‌کند و این شانس را خواهید داشت که فرد مقابل به قدردانی شما پاسخ دهد.

۱۱. نعمت‌هایی را که در اختیار دارید، یادداشت کنید۵

روانشناسان بر این باورند که برای خوش‌بین بودن نسبت به زندگی، در هر روز سه موردی را که قدردان آن هستید روی کاغذ بیاورید و این کار را طی ۲۱ روز ادامه دهید.

۱۲. تجربه‌های مثبت را ثبت کنید

در ادامه نکته فوق، اگر که ۲ دقیقه از وقت خود را صرف نوشتن درباره یکی از اتفاقات مثبت ۲۴ ساعت گذشته کنید، قادر خواهید بود تا ذهن خود را در برابر مسایل مهم پرورش دهید.

۱۳. یک ربع ورزش کنید۴

با ۱۵ دقیقه تمرین بدنی در روز می‌توانید فعالیت قلبی عروقی خود را بهبود دهید. این فعالیت معادل مصرف یک داروی ضد افسردگی خواهد بود، با این تفاوت که تا ۳۰ درصد احتمال بازگشت آن را پایین می‌آورد.

۱۴. روی تنفس خود متمرکز شوید

فعالیت خود را متوقف کنید. نفس بکشید و به مدت ۲ دقیقه در هر روز بر دم و بازدم خود تمرکز کنید. این به مغز شما اجازه می‌دهد تا روی یک موضوع خاص متمرکز شود. از این رو، میزان دقت و شادی خود را بالا می‌برید و از عوامل استرس‌زا خلاص می‌شوید.

۱۵. خندیدن را فراموش نکنید۳

شوخ طبعی کمک می‌کند تا تفکر خود را گسترش دهید و خلاق باشید. روانشناسان دریافته‌اند که دانش‌آموزان پس از مشاهده یک کلیپ خنده‌دار می‌توانند مسایل را با قدرت بیشتری حل کنند. در واقع کسانی که کلیپ کمدی تماشا کردند نسبت به سایر دانش‌آموزانی که قبلا فیلم‌های ترسناک یا خسته‌کننده دیده‌ بودند، ۲۰ درصد عملکرد بهتری داشتند. به وسیله خندیدن، هورمون اندورفین (که تا ۱۰ برابر از مورفین قوی‌تر است) در بدن ترشح می‌شود و هیجانی برابر تمرین شدید در باشگاه ورزشی را در پی خواهد داشت.

۱۶. فعالیت‌های سرگرم‌کننده داشته باشید

برای زمانی که حل مساله‌ای دشوار را با موفقیت به پایان رساندید، پاداشی را برای خود تعیین کنید. دانشمندان ثابت‌ کرده‌اند افرادی که از شغل خود لذت می‌برند، از روحیه خلاقانه‌تری برخوردار هستند. همچنین این افراد در تصمیم‌گیری‌ها بهتر عمل می‌کنند و رفتار شایسته‌ای با همکاران خود دارند. مطالعه دیگری نشان داده است که به منظور شکوفا شدن تفکر خلاقانه، می‌بایست به محیط بیرون بروید و بازی کنید. با این کار به بهبود روحیه خود کمک می‌کنید و در برابر مشکلات قدرتمند ظاهر می‌شوید.

۱۷. به صحبت‌های دیگران گوش کنید۲

به صحبت‌های دوستان نزدیک خود توجه کنید و داستان زندگی آ‌ن‌ها را بشنوید. کسانی که شنونده خوبی هستند، پیش از انجام عکس‌العمل نسبت به سایر افراد توانایی عجیبی در گوش دادن به گفته‌های آن‌ها دارند. آن‌ها یک دلیل مشخص برای گوش دادن به سخنان دیگران دارند و آن این است که چگونه می‌توانند به این افراد کمک کنند.

۱۸. زمانی را برای تفکر در نظر بگیرید

به مدت ۳۰ تا ۶۰ دقیقه، از همهمه و شلوغی دور شوید. در سکوت صبح به بیرون بروید، به درختی در فضای سبز تکیه کنید و به اتفاقات خوب زندگی فکر کنید. چشمانتان را ببندید، نفس عمیق بکشید و تمرکز کنید. با انجام اعمال گفته‌شده ادامه زندگی روزمره برای شما قابل تحمل‌تر خواهد شد.

۱۹. قوانین سخت‌گیرانه خود را اصلاح کنید۱

آیا جز افراد تکامل‌گرا هستید؟ قواعد غیرمفید، ناعادلانه و دشوار زندگی شخصی خود را شناسایی کرده و آن‌ها را با موارد انعطاف‌پذیر، تاثیرگذار و سخاوتمندانه جایگزین کنید.

۲۰. زمان دقیقی را برای معاشرت با سالمندان تعیین کنید

سالمندان یک پیشینیه غنی و طولانی از داستان‌ها، تجارب و دیدگاه‌هایی دارند که برای رسیدن به آن‌ها راه درازی در پیش خواهید داشت. این افراد به شما می‌آموزند که شنونده خوبی باشید (درس ۱۷)، با شنیدن صحبت‌های آرام آن‌ها صبر و شکیبایی خود را افزایش دهید (درس ۵) و دانش جدیدی بدست آورید (درس ۱۰).

1 در مورد “۲۰ نکته که با انجام آن‌ها می‌توانید کیفیت زندگی خود را بالا ببرید!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH