جریمه ۶.۷ میلیون دلاری گوگل در روسیه؛ سرویس‌دهندگان محلی موی دماغ غول‌ها می‌شوند!

به گزارش خبرگزاری محلی اینترفاکس، درخواست تجدیدنظر گوگل در برابر اتهامات وارده مبنی بر نقض قوانین ضدتراست از سوی یک دادگاه روسی مورد پذیرش واقع نشد. قوانین ضدتراست مجموعه‌ای خاص از قوانین برای ایجاد فضای رقابتی عادلانه و برابر در حوزه کسب‌وکار است.

ماجرا از این قرار است که گوگل به تولیدکنندگان گوشی‌های اندرویدی تنها در صورتی اجازه دسترسی به اپ‌استور خود یعنی «گوگل پلی» را می‌دهد که آن‌ها اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های آنلاین گوگل را به صورت پیش‌فرض بر روی دستگاه‌های خود نصب کرده باشند. در این میان، Yandex، موتور جست‌وجوی روسی که از غلبه گوگل بر بازار کشورش دل پردردی دارد، این سیاست انحصارگرایانه غول جستجوی جهان را به باد انتقاد گرفته و آن را مصداق بارز نقض قوانین رقابت محلی دانسته است.

در اوایل ماه میلادی جاری، آژانس فدرال مبارزه با انحصارگرایی روسیه (FAS) با زدن مهر تایید بر شکایت دادگاهی در این کشور مبنی بر نقض قوانین ضدتراست توسط اندروید، گوگل را ۴۳۸ میلیون روبل (حدودا ۶.۷ میلیون دلار) جریمه کرد. حکم اولیه تخطی اندروید از قوانین ضدتراست، سپتامبر گذشته توسط این نهاد ناظر صادر شده بود.

در بیانیه‌ای که هفته گذشته، آژانس FAS در رابطه با جریمه گوگل منتشر کرد، آمده است:

با بررسی این پرونده بر کمیسیون FAS محرز شده است که گوگل، سازندگان گوشی‌های موبایل را ملزم به نصب پیش‌فرض اپلیکیشن «گوگل پلی» بر روی دستگاه‌های اندرویدی آن‌ها می‌کند. علاوه بر این، آن دسته از گوشی‌های اندرویدی که برای فروش در بازار فدراسیون روسیه عرضه شده‌اند، تحت شرایطی از جمله نصب پیش‌فرض اجباری اپلیکیشن‌ها و سیستم جستجوی گوگل قرار دارند و باید این سرویس‌ها را بر روی صفحه هوم یا خانه دستگاه خود در اولویت بالاتری قرار دهند.

این سیاست گوگل مانع از نصب پیش‌فرض اپلیکیشن‌های سایر عرضه کنندگان خدمات نرم‌افزاری شده است.

googles-appeal-russian-android-antitrust-ruling-rejected

النا زائوا، رئیس بخش تنظیم مقررات ارتباطات و فناوری اطلاعات آژانس FAS با اشاره به این مسئله گفت:

ما بر این باوریم که اجرای دقیق قوانین منجر به توسعه فضای رقابتی در بازار نرم‌افزارهای موبایلی روسیه شده و موجب بهره‌مندی هر چه بیشتر کاربران از خدمات مطلوب‌تر خواهد شد. تمامی کمپانی‌هایی که اقدام به عرضه محصولات خود در کشور روسیه می‌کنند باید به قانون فدرال «حفاظت از شرایط رقابتی» پایبند باشند.

هنوز روشن نیست که آیا گوگل به این حکم، گردن نهاده و با پرداخت جریمه تعیین شده به تجدیدنظر در الزامات اندروید برای تولیدکنندگان گوشی در روسیه خواهد پرداخت یا به تلاش خود برای تغییر حکم صادر شده ادامه می‌دهد. اما به گفته منابع آگاه، این کمپانی هشت روز فرصت دارد که به رای صادره توسط آژانس FAS پس از تایید نهایی آن اعتراض کند، در غیر این صورت باید در انتظار جریمه سنگین‌تری باشد.

سخنگوی Yandex طی اظهارنظری در مورد بیانه آژانس FAS گفت:

ما از تصمیم دادگاه مشورتی روسیه کاملا راضی هستیم. این تصمیم مهر تاییدی است بر یافته‌های آژانس FAS مبنی بر اقدامات تخلف آمیز گوگل علیه قوانین رقابت عادلانه در بازار.

مارگارت وستاگر، عضو عالی‌رتبه کمیسیون ضدتراست اروپا نیز گفته است:

در هم تنیدگی میان اپ‌استور «گوگل پلی» و سایر اپ‌های گوگل، همان مسئله‌ای است که باعث پدید آمدن این دردسرها شده است. بی‌شک برای خلق نوآوری باید انگیزه‌ای وجود داشته باشد و قدرتمندترین انگیزه برای نوآوری این است که هر کسی بتواند محصول خودش را به مشتریان عرضه کند. چالش اصلی در این میان آن است که سایر اپ‌استورها برای ارایه مستقل اپلیکیشن‌هایشان با موانع متعددی روبرو هستند.

پرونده اندروید هنوز روی میز کمیسیون اروپا قرار دارد. در این پرونده اگر اتهام گوگل مبنی بر رفتار ناعادلانه با سایر سرویس‌دهندگان و قوانین ضدتراست تایید شود، جریمه بسیار سنگینی (تا سقف ۱۰ درصد از کل گردش مالی سالیانه گوگل که حدودا ۷۵ میلیارد دلار است) در انتظار این غول جست‌وجو خواهد بود.

سیستم عامل اندروید اما کماکان با در اختیار داشتن سهم بزرگ ۸۰ درصدی از کیک بازار سیستم‌عامل‌های موبایلی جهان، یکه‌تاز عرصه نرم‌افزارهای همراه است. این کمپانی با نصب پیش‌فرض اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های خود به صورت گسترده بر روی گوشی‌های اندرویدی، هرگونه عرض اندام سایر سرویس‌دهندگان نرم‌افزاری و اپ‌استورهای مستقل را با سیاست‌های سلطه گرایانه خود در نطفه خفه کرده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH