الگوریتمی که می‌تواند افسردگی را از پست‌های شخص در اینستاگرام تشخیص دهد!

بسیاری از شبکه‌های اجتماعی، اطلاعات شخصی شما را دارند و دیگران می‌توانند ذهن شما را بخوانند و از جزییات زندگی شما سر در بیاورند. یکی از این شبکه‌های اجتماعی، اینستاگرام است که اطلاعات زیادی از ما دارد. با استفاده از الگوریتم‌ها نه تنها می‌توان از سن و سال شخص پرده برداشت، بلکه می‌توان از وضعیت روحی او نیز اطلاعاتی کسب کرد.

محققان دانشگاه هاروارد و دانشگاه ورمانت، مدلی برای اینکار ساخته‌اند. این مطالعه با استفاده از ابزارهای یادگیری ماشین و اینستاگرام بسیاری از کاربران انجام شده است. این الگوریتم، نشانه‌ها را بررسی می‌کند و سپس تصمیم می‌گیرد که فرد به افسردگی مبتلا هست یا نه؟ این برنامه به داده‌های زیادی نیاز دارد تا بتواند نتیجه معقولی بگیرد. برخی از اطلاعاتی که برای این برنامه نیاز است، عبارتند از: آنالیز رنگ، اطلاعات متادیتا و تشخیص چهره الگوریتمی.

با استفاده از این اطلاعات محققان می‌توانند تعیین کنند که آیا شخص افسردگی دارد یا نه؟ صحت اطلاعات این مدل به ۷۰ درصد می‌رسد. برای ۱۶۶ نفر، این الگوریتم ۴۳۹۵۰ عکس را آنالیز کرد. البته محققان تاکید می‌کنند که این تحقیقات هنوز به پایان نرسیده و راه زیادی تا اتمام آن باقی است. این الگوریتم را می‌توان برای تشخیص افسردگی در مراحل اولیه استفاده کرد. از همه مهم‌تر، در آینده می‌توان از آن برای تشخیص بیماری‌های روحی در جامعه دیجیتال استفاده کرد. این بدین معناست که در آینده، اسمارت‌فون شما می‌تواند با استفاده از اکانت اینستاگرام، افسردگی شما را تشخیص دهد.

این الگوریتم حتی می‌تواند با استفاده از فیلترهای اینستاگرام افراد، افسردگی آنها را تشخیص دهد. به عنوان مثال، افراد افسرده، از رنگ‌های خاکستری و تیره بیشتری نسبت به افراد عادی استفاده می‌کنند.

این تحقیق یک چیز ثابت می‌کند که حیات روحی انسان‌ها به شبکه‌های اجتماعی منتقل شده است. مهم‌تر اینکه می‌توان این حیات روحی را با استفاده از الگوریتم‌های کامپیوتری شناسایی کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH