ترکیه پل سلطان سلیم را به مسیر ارتباطی بین اروپا و آسیا اضافه کرد

رییس جمهور ترکیه به همراه شهردار استامبول، در روز ۲۶ آگوست، اقدام به افتتاح یکی از بزرگ‌ترین پل‌های دنیا که ارتباط بین آسیا و اروپا را فراهم می‌آورد، کردند. این پل که “یاووز سلطان سلیم” (Yavuz Sultan Selim) نام دارد، بر فراز تنگه “بوسفروس” (Bosphorus) و به منظور کاهش بار ترافیکی شهر استامبول ساخته شده است.

رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه با شرکت در مراسم افتتاحیه پل سلطان سلیم در استامبول، به این موضوع اشاره داشت که کل پروژه، با هزینه‌ای بالغ بر ۳ میلیارد دلار ساخته شده و حاصل همکاری مشترک مهندسان ایتالیایی و ترکیه‌ای است. او همچنین اضافه کرد که این پل، با ۵۸.۴ متر عرض، به عنوان عریض‌ترین پل معلق جهان شناخته می‌شود.

پل سلطان سلیم که به طول ۱۴۰۸ متر بر روی یکی از مسیرهای آبی مهم ترکیه با نام Bosphorus قرار گرفته، از ۱۰ لاین عبور و مرور تشکیل شده که ۲ لاین آن، مخصوص حرکت قطارهاست. علاوه بر این، دو برج با ارتفاع ۳۲۲ متر (به عنوان بخش‌هایی که بار پل را تحمل می‌کنند)، بلندترین برج‌های پل‌ معلق در دنیا نام گرفته‌اند.

اردوغان در حضور مهمانان ویژه از جمله پادشاه بحرین، مقامات و سفیران چند کشور جهان و همچنین جمعی از شهروندان استامبول سخنرانی کرد و اشاره داشت:

بسیار مفتخریم که توانستیم این پروژه عظیم را با موفقیت به سرانجام برسانیم. امیدواریم بتوانیم با استفاده از تجربیاتی که از ساخت چنین بنا عظیمی به دست آوردیم، پیشرفت‌های بسیاری در صنعت راه سازی ترکیه شاهد باشیم و این پل، نقطه شروعی باشد برای کارهای به مراتب بزرگ‌تر.

علاوه بر این، اردوغان گفت:

من به شما قول می‌دهم مردم از سراسر دنیا برای دیدن این پل به ترکیه خواهند آمد. همچنین پل سلطان سلیم، به یکی از بهترین لوکیشن‌ها برای فیلم‌های هالیوودی تبدیل خواهد شد.

این سازه معلق که در مجاورت دریای سیاه (در شمال استامبول) قرار گرفته است، تاثیر بسیار زیادی بر روی ترافیک شهری داشته و بار سنگینی را از دوش نهادهای فعال در این زمینه برخواهد داشت. علاوه بر این که با گشایش این پروژه، وسایل سنگین می‌توانند بدون اینکه وارد استامبول شوند و در داخل شهر ترافیک ایجاد کنند، به تردد خود ادامه دهند.

نام‌گذاری این پروژه هم در ابتدا، با جنجال‌هایی همراه بود. پل، به افتخار یکی از پادشاهان عثمانی در قرن ۱۶، سلطان سلیم نام گرفته است. دلیل مخالفت برخی مردم با نامی که بر روی پل قرار داده شده، این است که پادشاه، در زمان حکومت خود به قلمرو عثمانی، بسیاری از مردمی که جز اقلیت مذهبی علوی بوده‌اند را به قتل رساند.

همچنین عده‌ای از فعالان محیط زیست، در انتقاد به از بین بردن جنگل‌ها در طول عملیات عمرانی ساخت پل سلطان سلیم، شکایاتی را به مراجع بالاتر ارایه کردند.

این سازه عظیم، بخشی از پروژه بزرگراه مرمر شمالی به طول ۲۵۷ کیلومتر خواهد بود که قرار است تا پایان سال ۲۰۱۸ به بهره برداری برسد.gallery-1472284449-turkey-new-bridge-mose

1 در مورد “ترکیه پل سلطان سلیم را به مسیر ارتباطی بین اروپا و آسیا اضافه کرد”

  1. اونا چی میسازن ما چی میسازیم////کل پروژه با هزینه ۳میلیارد دلار ساخته شده اونوقت تو مملکت ما یکی از اقایون چند برابر این پولو میکشه بالا و کسی هم چیزی نمیگه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH