بزرگترین مجازات مالیاتی تاریخ: اپل به پرداخت ۱۴.۵ میلیارد دلار محکوم شد!

کمیسیون ضد انحصار اتحادیه اروپا، اپل را به پرداخت ۱۴.۵ میلیارد دلار مالیات پرداخت نشده محکوم کرد. این حکم ممکن است دعوای ایالات متحده و اروپا را بر سر مالیات شرکت‌های چندملیتی شدیدتر کند.

میزان این جریمه که سه‌شنبه بطور رسمی اعلام شد، ممکن است اسباب ناراحتی شرکت‌های چند ملیتی را فراهم کند. این شرکت‌ها ممکن است، به دلیل کارهای گذشته خود،‌ مجبور به پرداخت جریمه‌های سنگین شوند. این میزان بیشترین جریمه‌ای است که تاکنون توسط اتحادیه اروپا تعیین شده است. بر اساس قوانین اتحادیه اروپا، شرکت‌ها نباید با استفاده از کمک‌های دولتی بر رقبای خود برتری داشته باشند یا درآمد کسب کنند. اپل با استدلال‌های این حکم مخالفت کرده و تیم کوک در نامه‌ای گفته است:

اپل از قوانین پیروی می‌کند و ما تمام مالیاتی که بدهکار باشیم را می‌پردازیم.

مایکل نونان، وزیر امور مالی ایرلند گفته که عمیقا با تصمیم اتحادیه اروپا مخالف است و درخواست تجدیدنظر در این حکم را می‌کند تا از درستی سیستم مالیاتی کشورش دفاع کرده باشد. کمیسیون اروپایی می‌گوید که قرارداد مالیات بین اپل و دولت ایرلند بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۷، به اپل اجازه داده تا بین ۰.۰۰۵ تا ۱ درصد مالیات بر سودی که از اتحادیه اروپا کسب می‌کند را بپردازد. مارگارت وستاجر، کمسیونر اتحادیه اروپا می‌گوید:

تحقیقات این کمیسیون مشخص می‌کند که ایرلند مشوق‌های مالیاتی غیرقانونی به اپل اختصاص داده و این باعث شده که اپل نسبت به شرکت‌های دیگر مالیات کمتری پرداخت کند.

تیم کوک مدیر عامل اپل اما شدیدا با این تصمیم مخالف است و می‌گوید:

این حکم تلاشی است برای بازنویسی تاریخ اپل در اروپا، نادیده گرفتن قوانین مالیاتی ایرلند و واژگون‌کردن نظام مالیاتی بین‌الملل.

بر اساس قوانین اتحادیه اروپا، ایرلند چهار ماه وقت دارد تا میزان دقیق مالیات را محاسبه و آن را جمع‌آوری کند. اپل گفته که این پول را تا زمان اعلام نتیجه تجدیدنظر در یک حساب ثالث نگهداری می‌کند. انتشار این خبر، سهام اپل را ۰.۸ درصد کاهش داد. خانم وستاجر می‌گوید که اپل از این پس باید مطابق قوانین اتحادیه اروپا، مالیات پرداخت کند. اما این احتمال بعید است، چون اپل در سال ۲۰۱۵، ساختار مالیاتی خود را در اروپا تغییر داد. بر اساس قوانین اتحادیه اروپا، این اتحادیه حق پیگرد قانونی کشورهایی که این قوانین را نادیده می‌گیرند را دارد. خانم وستاجر می‌گوید:

این حکم برای سودهایی است که در اروپا بدست آمده‌اند و در اروپا ثبت شده‌اند. مشکلاتی که اپل با سیستم مالیات آمریکا دارد، به ما مرتبط نیست.

هدف اصلی حکم، چگونگی سودی است که اپل بدست می‌آورد. اپل یک شرکت با نام Apple Sales International در ایرلند به ثبت رسانده که محصولات اپل را از کارخانه‌ها به اتحادیه اروپا آورده و در آنجا به فروش می‌رساند. در سال ۲۰۱۱، این شرکت نزدیک به ۲۰ میلیارد دلار درآمد داشته و تنها نزدیک به ۷۵ میلیون دلار مالیات به ایرلند پرداخت کرده است. بقیه این مالیات به آمریکا فرستاده شده و در آنجا نیمی از بودجه تحقیق و توسعه اپل را تشکیل می‌دهد. این میزان در سال ۲۰۱۱،‌ ۲ میلیارد دلار بوده و در سال ۲۰۱۴ بسیار بیشتر شده است.

Apple Building

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH