چرا اکسپریا Z3 آپدیت اندروید نوقا را دریافت نمی‌کند؟!

در چند روز گذشته کمپانی سونی فهرست گوشی‌های این شرکت که به اندروید نوقا به روز می‌شوند را منتشر کرد؛ اما متاسفانه نام یکی از پر طرفدارترین گوشی‌های سونی یعنی اکسپریا Z3 در این لیست به چشم نمی‌خورد. در زمان معرفی این گوشی‌ها، سونی درباره دلیل این تصمیم حرفی به میان نیاورد، اما به نظر ژاپنی‌ها نیاز به توضیح در رابطه با این مسئله را حس کرده‌اند.

بر اساس توضیح Ola Olsson، یکی از توسعه دهندگان سونی، دو دلیل برای عدم ارایه آپدیت اندروید نوقا برای اکسپریا Z3 وجود دارد. اولین دلیل این امر دلیل فنی است و به محدودیت‌های پیش‌ بینی نشده این پلتفرم (اندروید نوقا) مربوط است که بر اساس آن سونی حتی نتوانست به‌روزرسانی نسخه پنجم پیش نمایش توسعه دهندگان را برای اکسپریا Z3 منتشر کند.

Xperia Z3

با توجه به این که سونی در ارایه نسخه پنجم پیش نمایش توسعه دهندگان ناتوان بود، نمی‌تواند آپدیت نسخه نهایی اندروید نوقا ۷.۰ را هم برای این گوشی عرضه کند. دلیل عدم ارایه نسخه پنجم پیش نمایش این است که پیش از این که کمپانی ژاپنی اقدام به آماده کردن آن برای Z3 نماید، گوگل شرایط لازم CTS ( تست سازگاری برنامه‌هایی که ارتباط نزدیکی با هم دارند) را تغییر داد. این غول دنیای فناوری معیارهای جدیدی را برای پشتیبانی از اندروید نوقا ۷.۰ معرفی کرد که باعث شد تا بسیاری از گوشی‌ها از دریافت نسخه هفتم اندروید محروم بمانند؛ گجت‌های مورد نظر باید یا از Vulkan یا OpenGL ES 3.1 پشتیبانی کنند.

اکسپریا Z3 از پردازنده اسنپدراگون ۸۰۱ و پردازشگر گرافیکی ادرنو ۳۳۰ بهره می‌برد که تنها از OpenGL ES 3.0 استفاده کرده و این دقیقا دلیل عدم موفقیت این گوشی در پشت سر گذاشتن CTS و دریافت اندروید نوقاست.

البته با توجه به معیارهای گوگل، اکسپریا Z3 تنها گوشی هوشمندی نیست که از اندروید نوقا بی نصیب است. گوشی‌ها و تبلت‌هایی که از چیپ‌های اسنپدراگون ۸۰۱ و ۸۰۰ استفاده می‌کنند نیز از پس تست CTS گوگل برنمی‌آیند.

اما فهرست گوشی‌های سونی که به‌روزرسانی اندروید نوقا ۷.۰ را دریافت می‌کنند:

  • اکسپریا Z3 پلاس
  • تبلت اکسپریا Z4
  • اکسپریا Z5
  • اکسپریا Z5 کامپکت
  • اکسپریا Z5 پریمیوم
  • اکسپریا X
  • اکسپریا XA
  • اکسپریا XA Ultra
  • اکسپریا X پرفورمنس

4 در مورد “چرا اکسپریا Z3 آپدیت اندروید نوقا را دریافت نمی‌کند؟!”

  1. سلام.در رابطه با پشتیبانی باید عرض کنم که ما در اندروید به این اتفاقات عادت داریم.من تا حالا زیاد موبایل برای استفاده شخصی خرید و فروش کردم.که البته حقیقتا کار شایسته ای نیست ام خوب دیگه….تو این مدت همیشه پرچم دارهای سال قبل رو که افت قیمت مناسبی می کرد می خریدم و زیاد برام پیش میومد که انتظار اپدیت گوشیم به اندروید جدید رو داشتم اما کمپانی گوشی رو در لیست اپدیتهاش قرار نمیداد یا اگر هم قرار میداد اخر از همه نوبت به گوشی ما میرسید. اما یه ایفون ۵ داشتم که تا ios 9 براش همینطور اپدیت میومد و نمی دونم الان هم توسط اپل پشتیبانی میشه یا نه….و این یعنی احترام به حقوق و توقعات مشتری…الان یک هفته هست یه بلک بری پاسپورت خریدم واقعا سیستم عامل جذاب و متفاوتی داره.واقعا دور زدن تحریم ها و دانلود اپلیکیشن از مارکت بلک بری و امازون و حتی اپدیت کردنش عین اب خوردنه.حتی خیلی راحت ریست فکتوری میشه…..واقعا چرا بعضی ها دوست دارن مدام شایعه سازی کنن وقتی حتی برای یه دقیقه اون گوشی رو تست نکردن…واقعا بعضی ها خیلی عادات بدی دارن….می گفتن بلک بری تو ایران اپدیت نمیشه یا اگر ریستش کنی دیگه سیمکارت رو نمیشناسه یا انتن نمیده یا اصلا نمیشه از مارکت بلک بری اپلیکیشن دانلود کرد یا اگه نرم افزار اندروید روش نصب کنی مشکل ساز میشه و هزار جور تخریب الکی و بی خود.در یک کلام بگم همش دروووووووووووغه ….تعصب به برند خیلی چیز بدیه …واما سونی……به نظرم سونی بهترین پشتیبانی رو بین گوشیهای اندروید داره..من قبلها تجربه کار با اکسپریا زد و زد ۲ رو داشتم..و واقعا از نظر پشتیبانی عالی بودن ..مخصوصا زد۲ که دو هفته یکبار براش اپدیت نرم افزاری میومد…ولی در کل انروید به نظرم جذابیت گذشته رو نداره.کاش هر برند برای خودش یه سیستم عامل انحصاری داشت…یعنی هر گوشی رو که دستت می گرفتی و روشنش میکردی یه دنیای متفاوت جلوی چشت ظاهر میشد .الان هر گوشی رو با هر برند و در هر رنج قیمتی که می خری و روشن میکنی اندروید تکراری جلو چشمت ظاهر میشه وکلا حس مالکیت یه کالای متفاوت تا حدودی از ذهنت میپره….مثل اینکه به کشور دیگه واسه تنوع سفر کنی و بعد ببینی زبان و فرهنگ و لحجه و معماری و خیابونا و کوچه ها و ادما و همه چیزش مثل کشور خودمونه کلا انگار تو کشور خودمونی و بیخودی هزینه کردی

    1. ببینید بسیاری از مردم عادی که از گوشی استفاده میکنند اصلا توجهی به ورژن اندروید ندارند و براشون هم مهم نیست.مشکل اینجاست که شما جامعه جهانی رو با جامعه کوچیک عاشق تکنولوژی که در سایتها میچرخند مقایسه میکنید.نود درصد مردم موقع خرید اصلا ورژننرم افزار گوشی براشون مهم نیست و بیشتر به حافطه گوشی و دوربین و رمخور بودن گوشی نگاه میکنند.من به عنوان یک فروشنده بهم ثابت شده که اصلا چیز مهمی نیست و بخاطر همینه که خیلی از کوشیها اصلا به ورژن بالاتر آپدیت نمیشن مگر اینکه گوشی رو حالت آپدیت اتوماتیک باشه.شما ومن چون زیاد در سایتها هستیم از این مسایل اطلاع داریم وگرنه من از بالای ۹۰ درصد مشتریهام که میپرسم ورژن اندروید یا ios گوشیشون چنده اصلا متوجه سوال نمیشن.جالب تر اینکه که درصد نسبتا زیادی اصلا نمیدونن که میتونن سیستم عامل گوشی رو آپدیت کنند.درصد کمی هم هستند که فرق بین ios و اندروید رو نمیدونن .یکبار یک مشتری یک گوشی سامسونگ پرچمدار آورده بود و به من میگفت که میخوام مثل اپل بشه.البته بنده خدا چند جا هم رفته بود و بهش به تمسخر گفته بودند که میشه و فقط یکنفر میتونه این کار رو انجام بده و آدرس مارو داده بودند تا مارو هم به تمسخر بگیرند.شما هم اگر خواستید نطری بدین با توجه به کل مردم که از گوشی استفاده میکنند نطر بدین نه با توجه به آمار کاربران سایتهای تکنولوژی.موفق باشید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH