فراخوانی گلکسی نوت ۷ هزینه سنگینی بر سامسونگ تحمیل می‌کند

فراخوانی گلکسی نوت ۷ چندان ارزان نخواهد بود. بر اساس تحقیقات بلومبرگ، سامسونگ ممکن است برای فراخوانی ۲.۵ میلیون نوت ۷ هزینه‌ای بالغ بر یک میلیارد دلار متحمل شود. سامسونگ تنها گفته که هزینه فراخوانی «دل شکننده» خواهد بود. تا به‌حال تقریبا ۳۵ دستگاه گلکسی نوت ۷ به دلیل مشکل باتری آتش گرفته و منفجر شده‌اند.

زمان این اتفاق بدتر از این نمی‌توانست باشد. سامسونگ سوار بر اسب بود و موفقیت گلکسی S7 باعث شده بود که سهام این شرکت به بالاترین حد خود در تاریخ برسد و سود زیادی را بعد از دو سال نصیب این شرکت کره‌ای کند. نوت ۷ می‌رفت که با کامل کردن چرخه محصولات، به رقابت سر به سر با اپل بپردازد. آیفون جدید این هفته رونمایی می‌شود. سامسونگ که یکی از رهبران اسمارت‌فون‌های اندرویدی است، نمی‌تواند ریسک کند و اجازه دهد که به برند سامسونگ خدشه وارد شود. چانگ سی‌جین، استاد دانشگا سنگاپور می‌گوید:

ضربه احتمالی به اعتبار، بسیار بیشتر از ضررهای مالی کوتاه‌‌مدت است.

تخمین‌های کردیت سوییس، Daishin Securities و Pelham Smithers Associates، هزینه فراخوانی را یک میلیارد دلار یا کمتر ارزیابی کرده‌اند. اما این میزان تنها ۵ درصد درآمد خالص سامسونگ در ۲۰۱۶ را تشکیل می‌دهد. هنوز معلوم نیست که آیا این هزینه را بخش باتری سامسونگ می‌پردازد یا نه. گرچه سامسونگ هنوز نگفته که چه شرکتی باتری‌های نوت ۷ را تامین می‌کند، اما احتمالا شرکت سازنده باتری‌ها نیز باید قسمتی از هزینه را بپردازد. بخش باتری سامسونگ، ۷۰ درصد باتری‌های این غول کره‌ای و شرکت چینی Amperex Technology Ltd، تامین ۳۰ درصد بقیه را برعهده دارد. سهام بخش باتری سامسونگ،‌ ۳.۲ درصد کاهش یافت. سهام خود سامسونگ تغییر زیادی نداشت.

بر اساس تخمین‌های Credit Suisse، سامسونگ به ازای هر گلکسی نوت ۷، ۶۰۰ دلار درآمد و ۱۰۸ دلار سود خالص دارد. Credit Suisse می‌گوید که سامسونگ برای فروش ۴ تا ۵ میلیون نوت ۷ در این سه‌ماهه و ۸ تا ۹ میلیون در سه‌ماهه آخر سال ۲۰۱۶ برنامه داشت.

سوال بزرگتری که ممکن است در هفته‌های آینده مطرح شود این است که این فراخوانی چه اثری بر برند سامسونگ دارد. پس از مشاجرات حقوقی دردناک با اپل، سامسونگ سعی کرد با کار سخت، کیفیت و نوآوری مانند ارایه محصولات با نمایشگرهای بزرگ و خمیده، اعتبار خود را بازسازی کند. زمانی که نوت ۷ عرضه شد، بازخوردهای خوبی داشت و فروش زیادی را به ثبت رساند. حال، فروش نوت ۷ در ۱۰ کشور متوقف شده است. برایان ما تحلیلگر IDC در سنگاپور می‌گوید:

مزیت زمانی که آنها نسبت به آیفون داشته‌اند، اکنون از بین رفته است. این موضوع بر این سه‌ماهه آنها قطعا تاثیر دارد، اما اگر بتوانند به این مشکل سریع پاسخ دهند، تاثیر بلندمدت نخواهد داشت.

گرچه فراخوانی نقطه سیاهی برای سامسونگ است، اما پاسخ سریعی به یک مشکل جدی خواهد بود. سامسونگ الکترونیک یک کمپانی گسترده با ۳۲۰ هزار کارمند است که همه چیز از نیمه‌هادی‌ها و تجهیزات شبکه گرفته تا اسمارت‌فون، تهویه هوا و میکروویو را تولید می‌کند. سانگ‌یون پارک تحلیلگر Pelham Smithers Associates معتقد است که دستور فراخوانی از طرف لی جائه یونگ، معاون مدیرعامل شرکت صادر شده است. لی جائه یونگ پسر لی کن هی، مدیر عامل شرکت است. لی کن هی از سال ۲۰۱۴ تا به‌حال به دلیل مشکلات قلبی در بیمارستان بستری بوده و پسرش سامسونگ را اداره می‌کند. پارک می‌گوید:

در سامسونگ بجز این شخص، کس دیگری نمی‌تواند چنین تصمیم جسورانه‌ای بگیرد. به عنوان بخشی از خانواده بنیان‌گذار سامسونگ، لی می‌خواهد اعتبار کمپانی پدربزرگش را حفظ کند.

3 در مورد “فراخوانی گلکسی نوت ۷ هزینه سنگینی بر سامسونگ تحمیل می‌کند”

    1. ببخشید دیگه یادش رفته بود با شما مشورت کنه
      حتما شما میگفتین که باتریش مشکل داره
      من از طرف سامسونگ از شما عذر خواهی میکنم

  1. سلام
    تقصیر خوش شرکت هاست .

    اگه باتری نوت ۷ رو قابل تعویض میکرد اصلا نیازی به فراخوانی نبود با تعویض باتری مشکل حل میشد……..

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH