میزان انرژی تولید شده توسط پنل‌های خورشیدی چقدر است؟!

یکی از مشکلاتی همواره در خصوص استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر مطرح بوده، بحث در مورد میزان حداکثر بازده دستگاه‌هایی است که انرژی‌هایی مانند باد یا نور خورشید را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کنند. توربین‌های بادی یا پنل‌های خورشیدی، یکی از راهکارهایی هستند که می‌توان با استفاده از آن‌ها، بخشی از مصرف روزانه برق را تامین نمود تا بدین وسیله، سبب کاهش آلودگی محیط زیست و مصرف سوخت‌های فسیلی شد. اما سوال اینجاست که به راستی، این کار چقدر بازده داشته و آیا صرفه اقتصادی دارد یا خیر؟!

در بسیاری از کشورها، افراد سعی می‌کنند تا با نصب پنل‌های خورشیدی بر روی سقف خانه‌هایشان، بخشی از انرژی مصرف شده در منزل را توسط نور خورشید تولید کنند. اما شاید بسیاری از آن‌ها، در مورد این که دقیقا چه درصدی از انرژی مصرفی‌شان توسط پنل‌های خورشیدی تولید می‌شود، اطلاعاتی ندارند. به تازگی وبسایتی راه اندازی شده تا به کاربران، این امکان را بدهد که قادر باشند میزان انرژی به دست آمده از طریق توربین‌های بادی یا پنل‌های خورشیدی را بر حسب کیلو وات بر ساعت محاسبه نمایند.

وبسایت renewables.ninja با محاسبه طول و عرض جغرافیایی محلی که در آن قرار دارید، می‌تواند مشخص نماید که در طول روز، چه میزان انرژی خورشیدی توسط پنل‌ها دریافت خواهد شد. این وبسایت، به کمک مشخصات کلی در خصوص پنل خورشیدی یا توربین بادی مورد استفاده شما، همچنین با آنالیز اطلاعات هواشناسی و داده‌هایی مربوط به زاویه و شدت تابش نور خورشید یا میزان وزش باد، قادر است بازده کلی روزانه تولید کننده‌های انرژی را معین نماید.

این وبسایت همچنین می‌تواند برای پیش بینی عملکرد پنل‌های خورشیدی و توربین‌های بادی در زمان‌های گوناگون نیز مورد استفاده قرار بگیرد و به سازندگان این دستگاه‌ها کمک کند تا ضعف‌های محصولات خود را بیشتر شناخته و در راستای رفع آن‌ها اقدام نمایند. در کل، این پروژه خواهد توانست دید روشنی در خصوص تامین انرژی مصرفی از طریق خورشید یا باد را به افراد بدهد و آکادمی‌های دانشگاهی یا شرکت‌های فعال در این زمینه را در آنالیز اطلاعات و دسته بندی آن‌ها یاری نماید.

گروه سازنده و توسعه دهنده این وبسایت، به کمک گروهی از دانشجویان، اخیرا مقاله‌ای در مورد پیش بینی میزان تغییرات در وزش باد طی ۲۰ سال آینده را در یک مجله منتشر کردند و با استفاده از نمودارهای مختلف و داده‌هایی که از ماهواره‌ها دریافت نموده‌اند، راهکارهایی برای افزایش بازده توربین‌های بادی ارایه کردند.

untitled

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH