بررسی هارد اکسترنال Game Drive سیگیت: متفاوت اما جذاب!

اگر طرفدار کنسول‌های بازی شرکت مایکروسافت باشید، همواره با این مشکل مواجه بوده‌اید که دستگاه شما، فضای کافی برای ذخیره سازی بازی‌ها و اطلاعات مربوط به آن‌ها را ندارد. از آن‌جا که بروز این مسئله، می‌تواند برای یک گیمر به منزله از دست دادن ساعت‌ها زحمت و تلاش برای گذراندن یک مرحله از بازی یا پشت سر گذاشتن ماموریت‌های سنگین در طول بازی باشد، لذا وجود یک فضای ذخیره سازی ایمن جهت انتقال اطلاعات و سیو کردن بازی‌ها، بسیار ضروری به نظر می‌رسد.

مایکروسافت در ابتدا، کنسول Xbox One را با ۵۰۰ گیگابایت حافظه داخلی عرضه کرد (البته تنها ۳۶۰ گیگابایت آن در اختیار کاربر قرا می‌گرفت). پس از مدتی، به دلیل تقاضای بالای مشتریان، سازندگان تصمیم گرفتند نسخه ۱ ترابایتی این کنسول را نیز به بازار عرضه نمایند. از آن‌جایی که برخی افراد، باز هم ممکن بود با کمبود حافظه داخلی مواجه شوند، مایکروسافت تصمیم گرفت قابلیت پشتیبانی از هارد اکسترنال خارجی را نیز به کنسول‌های خود اضافه کرده و برای این که خیال مشتریان را راحت‌تر کند، با کمپانی سیگیت که یکی از مشهورترین تولید کنندگان هارد در جهان است، همکاری نماید. حاصل این همکاری، تولید هارد اکسترنال Game Drive بود که برای کنسول‌های Xbox One و همچنین Xbox 360 ساخته و روانه بازار شد.

img_9940

امروز در آی‌تی‌رسان، به مشخصات فیزیکی و قابلیت‌های نرم افزاری این هارد اکسترنال نگاهی خواهیم داشت و از نزدیک آن را بررسی می‌کنیم.

طراحی

شاید اولین چیزی که در هنگام مشاهده Game Drive شما را جذب خودش سازد، رنگ سبز بدنه آن است. البته تنها صفحه بالایی این دستگاه، به رنگ سبز درآمده و سایر قسمت‌ها مشکی رنگ هستند. پیش‌تر هم اشاره کردیم که این محصول حاصل همکاری مایکروسافت و سیگیت است و مخصوص دستگاه‌های ایکس باکس ساخته شده، لذا می‌توانید لوگوی ایکس باکس را نیز در گوشه سمت چپ این هارد دیسک مشاهده نمایید. علاوه بر این نام سیگیت هم در بخش پایینی حک شده است.

وقتی محصول را در دست می‌گیرید، متوجه این موضوع خواهید شد که وزن کم و ابعاد مناسب این هارد، به شما کمک می‌کند تا هر زمان که مایل باشید، آن را با خود حمل کرده و در مکان‌های مختلف استفاده نمایید. البته شاید بدنه از جنس پلاستیک این دستگاه، مقاومت خوبی در مقابل ضربه‌های وارده یا زمین خوردن‌های ناگهانی نداشته باشد؛ لذا بهتر است هنگام جابه‌جایی، نهایت دقت را به خرج دهید تا هاردتان کمترین صدمه را ببیند. ابعاد Game Drive سیگیت ۱۱۷×۸۰×۱۴.۸ میلی‌متر بوده (که تقریبا هم اندازه برخی محصولات دیگر تولید شده توسط کمپانی سیگیت است) و وزن این دستگاه هم چیزی حدود ۱۷۰ گرم است.

img_9902

این هارد در کل، طراحی ساده‌ای دارد و خبری از خلاقیت و نوآوری در آن مشاهده نمی‌شود (سبز کردن یک طرف بدنه دستگاه که خلاقیت نیست!). علاوه بر مواردی که در خصوص نمای ظاهری دستگاه گفتیم، باید به ورودی پورت USB 3.0 نیز اشاره داشته باشیم که در قسمت بالایی بدنه هارد قرار گرفته است. در کنار خود هارد، یک کابل USB 3.0 نیز به طول ۱۸ اینچ وجود دارد تا بتوانید کار انتقال اطلاعات را به آن وسیله انجام دهید. همچنین از آن‌جایی که این هارد، نیازی به منبع تغذیه جداگانه ندارد، هیچ ورودی دیگری بر روی بدنه دستگاه قرار نگرفته است.

عملکرد و قابلیت‌ها

از آن‌جایی که این هارد اکسترنال مخصوص کنسول‌های بازی مایکروسافت ساخته شده، طبیعی است که به طور کلی، بتواند بیشتر توسط دارندگان این کنسول‌ها مورد استفاده قرار بگیرد. اما نکته این‌جاست که Game Drive قادر است مانند یک هارد اکسترنال معمولی هم عمل کند. به صورتی که می‌توانید آن را به لپ‌تاپ یا کامپیوتر شخصی خود متصل کرده و اطلاعات مختلف را بر روی آن ذخیره نمایید.

هارد در ابتدا با فایل سیستم NTFS فرمت شده که شما را قادر می‌سازد تا به راحتی آن را به عنوان یک هارد اکسترنال معمولی استفاده نمایید. شما خواهید توانست علاوه بر اطلاعات بازی‌ها، عکس‌ها و فیلم‌هایی که قصد دارید آن‌ها را همراه خود داشته باشید را نیز بر روی این Game Drive ذخیره نمایید.

در ابتدای اتصال هارد درایو به کنسول، شما باید دوباره عملیات فرمت را انجام دهید تا دستگاه آماده ذخیره اطلاعات بازی‌های ایکس باکس شود. در ظرفیت ۲ ترابایتی این دستگاه، شما قادر خواهید بود بیش از ۵۰ بازی مختلف را بر روی هارد دیسک خود ذخیره و در کنسول اجرا نمایید.

نکته قابل توجه در این خصوص، سرعت بالای انتقال اطلاعات از هارد دیسک است. به این دلیل که محصول به طور اختصاصی برای ایکس باکس ساخته شده، می‌توان مشاهده کرد که در هنگام استفاده هم‌زمان در کنار هارد دیسک داخلی کنسول، Game Drive از سرعت خواندن و نوشتن خوبی برخوردار بوده و گیمر خیلی شاهد وقفه‌های طولانی در انتقال اطلاعات از هارد به ایکس باکس و یا بالعکس نخواهد بود. همچنین استفاده از کابل USB 3.0 می‌تواند سرعت انتقال داده‌ها را بالاتر ببرد.

img_9953

طبقه بندی اطلاعات بر روی هارد توسط سیستم عامل Xbox One یا Xbox 360 صورت می‌گیرد و نیازی به کانفیگ کردن دستی توسط کاربر نیست. تنها محدودیتی که Game Drive در ذخیره سازی دارد، ثبت اطلاعات مربوط به برنامه‌های تلویزیونی است (از طریق اکانت ایکس باکس، می‌توان حق عضویت بسیاری از کانال‌های تلویزیونی را خریداری کرد و به مشاهده برنامه‌های آن شبکه‌ها پرداخت) که به دلیل مسائلی در ارتباط با محافظت از اطلاعات، شما نیاز خواهید داشت از یک تیونر مخصوص جهت انجام این کار استفاده نمایید.

برای این که بررسی دقیق‌تری انجام داده باشیم، با استفاده از بنچ مارک IsMyHdOK، سرعت خواندن و نوشتن داده‌ها را سنجیدیم. در ابتدا هارد را به ورودی پورت USB 3.0 لپ‌تاپ متصل می‌نماییم.

untitled

حال آن را به پورت USB 2.0 دستگاه‌مان وصل می‌کنیم.

kjur

برای مشاهده بهتر عملکرد هارد، سعی کردیم یک فایل ۴.۱۱ گیگابایتی را از روی حافظه داخلی دستگاه‌مان به Game Drive منتقل کنیم. عکس اول در هنگام اتصال هارد به پورت USB 2.0 و عکس دوم هم مربوط به اتصال USB 3.0 است. همچنین مدت زمانی که طول کشید هر کدام از این انتقال‌ها صورت بگیرد نیز در سمت راست به نمایش گذاشته شده که می‌توانید آن را مشاهده نمایید.

pq43j uyf

یکی از جالب‌ترین نکات در خصوص استفاده از Game Drive این است که گیمر می‌تواند اطلاعات ذخیره شده بر روی دستگاهش را همراه خود جا به جا کرده و بر روی کنسول دیگری (غیر از Xbox شخصی‌اش) اجرا نماید.

نتیجه گیری و سخن آخر

با مقایسه‌هایی که انجام دادیم، دریافتیم که این هارد از سرعت انتقال اطلاعات خوبی برخوردار است (سرعت انتقال اطلاعات در مقایسه با هاردهای ۵۴۰۰ موجود در بازار اندکی بهتر بود). از آن‌جا که این محصول به طور اختصاصی برای Xbox One و Xbox 360 ساخته شده است، می‌توان با کم‌ترین اختلاف سرعت نسبت به هارد اصلی کنسول، از آن استفاده و بازی‌ها را از روی هارد اکسترنال بارگذاری کرد و به راحتی مشغول ادامه بازی شد. علاوه بر این، نصب و راه اندازی راحت Game Drive، می‌تواند به همه گیمرها کمک کند که بدون بهره بردن از نرم افزار خاصی، از آن استفاده نمایند.

img_9903

شاید یکی از مهم‌ترین مشکلات این هارد، بدنه پلاستیکی و نسبتا ضعیف آن باشد. اما به هر حال اگر بخواهید Game Drive را در کنار کنسول‌تان (که معمولا در جای ثابتی قرار می‌گیرد) استفاده کنید، نگرانی زیادی نخواهید داشت.

این محصول در دو ظرفیت ۲ ترابایت و ۴ ترابایت به بازار عرضه شده است. اما سوال این‌جاست که آیا هارد اکسترنال Game Drive، در مقایسه با سایر محصولات تولید شده توسط کمپانی سیگیت، ارزش خرید بالاتری دارد؟

قطعا پاسخ این سوال منفی است. درست است که این محصول به طور رسمی توسط مایکروسافت برای کنسول‌های ایکس باکس معرفی شده ولی در کل نمی‌توان آن را خیلی برتر از سایر هاردهای اکسترنال موجود در بازار دانست. علاوه بر این، کاربر برای خرید هارد Game Drive، در مقایسه با دستگاه‌هایی با عملکرد نسبتا مشابه، باید هزینه بیشتری بپردازد.

به هر حال اگر یک گیمر حرفه‌ای هستید و می‌خواهید که به فضای بیشتری بر روی کنسول مایکروسافتی خود دسترسی داشته باشید، می‌توانید این هارد را با قیمت تقریبی ۳۵۰ هزار تومان و با گارانتی اصلی سازگار خریداری کرده و استفاده نمایید.

2 در مورد “بررسی هارد اکسترنال Game Drive سیگیت: متفاوت اما جذاب!”

  1. سلام. من میخواستم یه هارد یک یا دو ترابایتی بگیرم شما چه محصولی به من پیشنهاد میکنید.؟؟؟؟لطفا راهنماییم کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH