تکنیک‌های تصویر برداری از استخوان به صورت سه بعدی، می‌تواند جایگزین اشعه ایکس شود

اشعه ایکس، یکی از پرکاربردترین ابزارهایی است که در صنعت پزشکی روز دنیا، مورد استفاده قرار می‌گیرد. پزشکان با استفاده از آن می‌توانند جزییات مختلف مربوط به بخش‌های بدن انسان را مشاهده کرده و محل شکستگی یا خونریزی داخلی بافت‌ها را تشخیص دهند. اما در کنار همه مزیت‌های موجود، نباید فراموش کنیم که اشعه ایکس، بسیار خطرناک است و می‌تواند عوارض جبران ناپذیری را از خود به جا بگذارد.

چیزی که پزشکان را به چالش می‌کشد، نوع و میزان مقاومت استخوانی است که با آن سر کار دارند و این در حالی بوده که با استفاده از اشعه ایکس، تنها می‌توان میزان تراکم و تعداد اتصالات بین استخوان‌ها را ارزیابی کرد. پروفسور Thorfinnur Gunnlaugsson در این مورد می‌گوید:

تکنولوژی تصویر برداری، تا حدی پیشرفت نکرده که ما بتوانیم به ابعاد کمتر از میکرومتر دست بیابیم. اما در تلاش هستیم تا حد امکان بیشترین اطلاعات را از درون بدن به دست آورده و آن‌ها را تحلیل کنیم.

پروفسور Gunnlaugsson به همراه تیمی از دانشجویان، توانستند راهی را بیابند تا پزشکان قادر باشند با استفاده از دوربین‌هایی که به داخل بدن راه پیدا کرده و به تصویر برداری از اعضای بدن می‌پردازند، تصاویر ۳ بعدی با کیفیت و دقت بالا به دست بیاورند که در نوع خود بی‌نظیر هستند.

روش انجام عکس‌برداری ۳ بعدی توسط تیم دانشگاه Dublin به این شرح است که ابتدا به شخص بیمار، نوعی ترکیبات طلایی رنگ با قابلیت انتشار نور تزریق می‌شود تا این مواد، وارد سیستم گردش خون آن فرد شود. حال زمانی که فرد بیمار وارد دستگاه مخصوص عکس برداری می‌شود، با ورود دوربین به داخل بخش آسیب دیده، این امکان وجود دارد که تصویر برداری بسیار دقیق انجام شده و گزارشات هم به طور مستقیم به اپراتوری که دوربین را حرکت می‌دهد، ارسال خواهد شد. همچنین با استفاده از این شیوه، می‌توانیم اطلاعات کامل‌تری نسبت به استخوان مربوطه (مانند میزان آسیب دیدگی و پوکی) را به دست آورد.

علاوه بر این، پروفسور Gunnlaugsson اشاره کرد:

این روش عکس‌برداری، می‌تواند جایگزین قطعی X-RAY باشد و به دلیل راحتی یادگیری تکنیک‌های مختلف این تکنولوژی، می‌توان از آن در بسیاری از بیمارستان‌ها استفاده کرد.

وی دلیل استفاده از X-RAY را محبوبیت بیش از حد این اشعه دانست و امیدوار هست که مردم دنیا، از خطرات احتمالی اشعه ایکس بیشتر مطلع شوند تا علاوه بر این که بدن خود را کمتر در معرض خطر قرار دهند، بتوانند نتیجه بهتری نیز به دست بیاورند.

circulatory_system_anatomy_in_a_human_body_3d_model_max_obj_3ds_fbx_c4d_lwo_lw_lws_72ec7aab-66c3-4f9c-9c87-60647f629b44

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH