داستان زندگی من و گلکسی اس ۴! (نگاهی جدی بر سوپر فون سامسونگ)

cover-s4

از آنجایی که همیشه گوشی‌های متعدد و رنگارنگی به دستم می‌رسد، برای همین عادت ندارم که گوشی اصلی خودم را تند و تند عوض کنم. شاید بگید در این مواقع آدم‌ها شبیه مردهای تنوع طلب می‌شن (چه اخلاق بدی!)، چون با گوشی‌های زیادی سر و کار دارند، خیلی زود قبلی دلشون را می‌زنه و می‌روند به سراغ بعدی! اصلا چه دلیلی داره که تن به یک وصلت دایم بدن؟! در ظاهر با یکی هستند و در اصل با صد و یکی!

اما من این قضیه را نفی می‌کنم، کلا کاری که آدم با گوشی اصلی خودش داره و اعتمادی که به اون می‌کنه، به هیچ مدلی دیگه‌ای نخواهد داشت. حتی اگر سه ماه دستش باشه! می‌دونه که بالاخره از دستش خواهد داد، پس بهتره دل بهش نبنده!

چند وقت پیش، پس از مدت‌ها تصمیم گرفتم در زمینه گوشی موبایلم یک تجدید فراشی بکنم! مدل قبلی دیگه داشت کم کم بهانه‌گیری می‌کرد و مثل روزهای اول پا به پام نبود. کمی رخسارش زرد شده بود و با ذره‌ای تند راه رفتن نفسش می‌گرفت و می‌گفت شارژم کن! من هم که بیکار نبودم تا همش بنشینم پای شارژ و بالاخره چون دیدیم با هم مشکل داریم، تصمیم به جدایی گرفتیم! اما از اون جایی که من یک روز را هم بدون همسر، آخ ببخشید، بدون گوشی نمی‌توانستم سر کنم، سریع یک دسته گل خریدم و به خواستگاری رفتم. در این بین موارد زیادی را هم ملاقات کردم. اچ‌تی‌سی وان با اون ظاهر شکیل و مجلسی، مهر خیلی زیادش سبب عدم وصلت ما شد! اکسپریا زد با اون استحکام مثال زدنی، قرتی بودنش دلم را زد و اپتیموس جی با امکانات کاملش، شرایط خانواده‌اش کمی مرددم کرد! پس از کلی تحقیقات به گلکسی اس ۴ رسیدم که پدرش ادعای خیلی زیادی بر روی همه چیز تمام بودن دخترش داشت! شعار همراه زندگی را نیز چاشنی کار کرده بود و به همین خاطر خیلی مشتاق شدم تا از نزدیک آن را مشاهده کنم. وقتی تبلیغات و توانایی‌های آن را هم بر روی کاغذ دیدم و خواندم، فهمیدم که از هر دکمه اس ۴، هزار تا هنر می‌ریزه و خلاصه با کمی مشورت و سلام و صلوات رفتیم خواستگاری! لحظه اولی که از نزدیک گوشی را دیدم، کمی ظاهر متوسطش دلم را زد و گفتم یه کم به ما اهمیت نداده تا به خودش برسه! اما بعد یاد گوشی قبلی خوشکلم افتادم و گفتم، مهم اخلاق و رفتار هست نه قیافه! اون هست که برای همیشه با آدم می‌مونه و ظاهر، تکراری می‌شه. خلاصه با آنکه مهر اس ۴ هم کمی بالا بود اما قرار شد چند وقتی را با هم نامزد باشیم و سپس ببینیم به درد هم می‌خوریم یا نه! ادامه این داستانی که می‌خوانید، قصه نامزدی من و اس ۴ است و چون شبیه این گوشی را زیاد می‌بینید و ممکن است شما هم خواستگار خواهر و برادرهای دو قلوی این مدل باشید، پس حتما این تجربه‌ها را بخوانید تا با چشم باز تصمیم بگیرید!

s4-in-hand

ظاهر

برای اولین بار که با اس ۴ بیرون رفتم، کمی بیشتر در ظاهرش دقیق شدم. یکی از لبه‌های تیز و تند انتقاد همیشه به سمت همین بخش از فرزندان ارشد سامسونگ نشانه رفته، جایی که پدر دست از ساخت مدل‌هایی از جنس پلاستیک (و یا به قولی فیبر کربن) بر نمی‌دارد. حتی بخشی چون نوار دور گوشی که بسیاری فکر می‌کردند فلزی است، تهی از کار در اومد و تنها طرحی شبیه به فلز دارد. چهره گوشی بسیار شبیه به اس ۳ طراحی شده و با توجه به اینکه مدل قبلی هم انتقادات زیادی را برانگیخته بود، اصرار سامسونگ بر ادامه این روند، شاید گناهی دو چندان باشد! اما واقعا چرا این سازنده مطرح انقدر بر چنین امری اصرار دارد؟!

در وهله نخست باید به این مورد دقت کرد که طراحی اس ۴ در برابر اس ۳ یک شاهکار است! فکر نکنید با همان نگاه اول عاشق اس ۴ شدم و این حرف را می‌زنم یا چون اس ۳ دست رد به سینه‌ام زده بود می‌خواهم ازش انتقام بگیرم! مسئله اینجاست که مدل جدید با آنکه نمایشگر بزرگ‌تر، قدرت بیشتر و امکانات بهتر دارد، اما اندازه‌اش نه تنها بزرگ نشده، بلکه کوچک‌تر هم شده تا عنوان شاهکار حداقل در این بخش لایق آن باشد. وزن نیز با ۳ گرم کاهش به ۱۳۰ گرم رسیده تا واقعا با یک باربی طرف باشیم (خوش به حال خودم!).

s4-alone

اما چطور این امر امکان پذیر شده است؟! دلیل اصلی را باید در حاشیه‌های بسیار باریک دور نمایشگر یا bezzle دانست که سبب شده بدون نیاز به افزایش در ابعاد گوشی، نمایشگر بزرگ‌تری داشته باشیم. همچنین فضای بالا و پایین هم کوچک‌تر شده تا این امر از افزایش طول گوشی جلوگیری کند. اما آیا واقعا همه چیز برای چنین طراحی‌ای خوب است؟! اگر همین قاب باریک در گلکسی بعدی حذف شود، مطلوب‌تر خواهد بود؟! بر خلاف باور عمومی بایستی گفت خیر! شاید در ظاهر به نظر خوب برسد اما در عمل این گونه نیست (حداقل با فناوری لمسی فعلی). حال چرا؟!

infrared

در زمانی‌که گوشی در آغوش من بود (محرم بودیم‌ها!)، متوجه شدم که فضا برای انگشتان محدود شده است. به طور مثال وقتی که شما مجبور هستید گوشی را به صورت افقی بگیرید (مثلا در هنگام تماشای فیلم)، احتمال برخورد انگشت با نمایشگر و یا دکمه‌های لمسی پایین آن زیادتر است (به خصوص کلیدها). و یا زمانی که گوشی را به صورت افقی در دست گرفته‌اید، به علت لمس بسیار حساس و دقیق، ممکن است از کنارها بدون اختیار نمایشگر لمس شود و ضمن اعمال یک کار غیر منتظره، برخی از مواقع تاچ اصلی عمل نکند (به دلیل آنکه ابتدا گوشی لمس از کنار را تشخیص داده و مثلا وقتی دارید پیامک با یک دست می‌زنید، حروف در تایپ دچار اشتباه می‌شوند). پس با این توصیفات باید گفت که حذف قاب کناری بیش از یک حد خاص، نمی‌تواند به صورت کامل مفید باشد و باید یک استانداردی را نیز برای آن در نظر گرفت. موردی که به نظر می‌رسد سامسونگ حد ماکسیمم را برگزیده و به همین خاطر هر چه دستان و انگشتان پهن‌تری داشته باشید، احتمال رد شدن از خط قرمز استاندارد بیشتر شده و به نظر می‌رسد که بهترین انگشتان برای کار کردن با این خوش اندام، یک باربی باشد! (مگه مرد باربی هم داریم؟!) ضمن اینکه به شخصه محل تعبیه شده میکروفن ورودی صدا را نیز نپسندیدم. این مکان در زیر گوشی قرار دارد و بارها برای من پیش آمده بود که هنگام مکالمه، به صورت غیر ارادی یکی از انگشتانم بر روی آن قرار گرفته و پس از کلی سخنرانی، طرف مقابلم چیزی نشنیده بود و یا حتی فکر کرده بود که گوشی را قطع کرده‌ام!

mic-s4

لباسی که اس ۴ به تن کرده دارای بافت‌های ریزی بر روی آن است که نشان از خوش سلیقگی‌اش در هنگام خرید دارد و حداقل آدم را به این دلخوش می‌کند که اگر جنس لباسش مارک نیست، ظاهر مدل‌های مدرن را دارد.

lenz-s4

بر روی چهره گوشی برای هر چه زیباتر شدن، از نسخه سوم گوریلا گلس استفاده شده است که نسبت به قبل نه تنها سبک‌تر شده، بلکه استحکام آن نیز افزایش یافته است. البته ما از ترس پدر زن جرات نکردیم که با یک تیزی آن را امتحان کنیم! عملکرد کلیدهای لمسی پایین که در اطراف دکمه فیزیکی مستطیلی قرار دارند، بسیار خوب و دقیق است.

s4-touch-keys

پورت‌های ورودی محافظی ندارند و بدین خاطر مستعد ورود گرد و غبار هستند. لنز تعبیه شده در پشت نسبت به سابق اندازه بزرگ‌تری دارد و تک فلاش LED در زیر آن، برای نور افشانی در شب اعلام آمادگی می‌کند. عملکرد کلید پاور در سمت راست و دکمه یک‌پارچه صدا در بخش چپ اس ۴ هم خوب و قابل قبول است.

power-key volume-key

چرا ازدواج کنم؟

Kiss وزن پایین
Kiss طراحی خوش دست
Kiss بافت مدرن بر روی بدنه

چرا طلاق بگیرم؟

Undecided جنس بدنه دلچسب نیست
Undecided باریکی زیاد از حد bezzle گاهی اوقات دردسر ساز است
Undecided محل تعبیه ورودی صدا مناسب نیست

نمایشگر

هر چقدر که برای یک کدبانوی خانه، بلد بودن آشپزی و هنرهای خانه داری اهمیت دارد، برای یک گوشی نیز کیفیت نمایشگر مهم است، جایی که باید بی‌تعارف گفت از هر پیکسل صفحه نمایش هزار تا هنر می‌باره! اس ۴ اولین گوشی سامسونگ با نمایشگر فول اچ‌دی است. همچنان از فناوری Super AMOLED در آن استفاده شده و از طرفی چیدمان پیکسل و ساب پیکسل‌ها نیز برای ارتقای عملکرد نمایشگر بهبود یافته‌اند که به آن لقب الماسی داده شده است (امیدوارم برای مهریه الماس دیگه نخواد!).

monitor

یکی از ایراداتی که همیشه به این کدبانو گرفته می‌شد، کمبود تعداد ساب پیکسل‌ها به واسطه چیدمان خاص PenTile بود، اما الان به قدری تعداد آن‌ها در ابعاد ۵ اینچی بالا رفته است، که نمی‌توان هیچ ایرادی را بدین خاطر به اس ۴ گرفت و بایستی نمره کامل را به آن داد. زاویه دید نمایشگر فوق العاده عالی است، خالص بودن رنگ مشکی احساس خوبی را از همراهی با گوشی به شما می‌دهد و خوانایی آن در زیر نور آفتاب نیز قابل قبول است. البته در اینجا یک نکته تامل برانگیز نیز وجود دارد، میزان نور سفید در گلکسی اس۴ نسبت به اس ۳ افزایش نسبتا محسوسی داشته است اما در زیر نور آفتاب، این اس ۳ است که کمی بهتر عمل می‌کند. دلیل چیست؟! ظاهرا شیشه محافظ گوریلا در نسخه سوم هر چقدر که مستحکم‌تر، سبک‌تر و باریک‌تر شده، اما میزان انعکاس نور در آن یک گام به عقب رفته تا در نور زیاد، انعکاس نسبتا بالایی را شاهد باشیم.

یکی دیگر از ایراداتی که به نمایشگرهای AMOLED همیشه گرفته می‌شود، اشباع رنگ بالای آن‌هاست که کمی تصاویر به نمایش در آمده را از واقعیت دور می‌کند. البته سامسونگ با دادن آپشن‌های نسبتا زیادی، تلاش کرده تا نشان دهد زیبایی یک گوشی به آرایش غلیظش نیست! و کاربر می‌تواند با انتخاب آن‌ها، منظره طبیعی‌تری را مشاهده کند، موردی که تا حد زیادی در آن موفق بوده است.

همچنین به اس ۴ این ایراد وارد شده که با حرکت سریع در منوها و یا مرورگر، نوشته‌ها و تصاویر مات و تار می‌شوند. به همین خاطر گوشی را برداشتم و با سرعت بین منوها و مرورگر حرکت کردم، با مقایسه با چند مدل دیگر، متوجه شدم که یک تاری خیلی خفیف (به خصوص در منو) مشاهده می‌شود، اما این مورد نه آزار دهنده است و نه مهم! در واقع کسی هنگام ورق زدن منو به نوشته آیکون‌ها دقت نمی‌کند که حالا بخواهد تار شدن آن‌ها برایش مهم باشد. به نظر من منتقدان اس ۴ گاهی اوقات از سر ناچاری! به مواردی گیر می‌دهند که هیچ ارزش انتقادی ندارد و فقط با این کار در صدد ایجاد یک حساسیت بی‌جا هستند. پس اعتراض در این بخش وارد نیست!

برای مقایسه کیفیت نمایشگر، هیچ گوشی شجاعی را پیدا نکردیم که داوطلبانه بخواهد کیفیت خود را در کنار اس ۴ داستان ما به نمایش بگذارد و برای همین از این کدبانوی هنرمند درخواست کردیم تا به صورت تک نفره برایمان نمایش اجرا کند. تصاویر زیر محصول همین اجرای هنرمندانه است.

dis1 dis2 dis3 dis4

همان طور هم که می‌بینید، شاید کیفیت همین نمایشگر برای بسیاری جهت انتخاب گوشی به منظور ازدواج کافی باشد، اما چون ما یک تجربه نا موفق در این بخش داشتیم (فکر کنم بیشتر از یکی!)، برای همین با وسواس بیشتری وارد مراحل بعدی شدیم.

چرا ازدواج کنم؟

Kiss کیفیت فوق‌العاده عالی نمایشگر
Kiss زاویه دید بی‌نظیر
Kiss کنتراست رویایی

چرا طلاق بگیرم؟

Undecided بازتابش نور نمایشگر کمی بالاست

سخت افزار

برای یک همسرِ خانم، شاید زور بازو امر حیاتی‌ای نباشد، اما برای ما که بود، چون این بانو باید فعالیت زیادی داشته باشد و این همه هنری که به آن می‌بالد، فقط با توانایی بالا عملی خواهد شد.

S4 یکی از معدود پرچمدارنی است که در دو نسخه سخت‌افزاری عرضه می‌شود. یکی با چیپست مخصوص سامسونگ یعنی اگزینوس 5 اکتا و دیگری با چیپست قدرتمند کوالکام یعنی Snapdragon 600. البته اینکه در چیپست دوم از لفظ قدرتمند استفاده کردیم دلیل بر قوی‌تر بودن آن نسبت به اگزینوس نیست. جالب اینجاست، با آنکه هسته‌های Krait برای خودشان اسم و رسمی پیدا کرده‌اند و فرکانس هر کدام تا رقم فوق‌العاده 1.9 گیگاهرتز هم بالا رفته است (در اچ‌تی‌سی وان 1.7 گیگاهرتز است) اما در برابر هسته‌های A15 اگزینوس با فرکانس 1.6 گیگاهرتز در اگزینوس، کمی ضعیف‌تر عمل می‌کنند. البته ما هر دو مدل را در اختیار نداشتیم و نتایج را از بنچمارک سایت‌های معتبری چون GSMARENA خدمت شما عرض می‌کنیم. اگرچه این اختلاف خیلی کم است، ولی به هر حال خوشحال باشید که در کشور ما نسخه اگزینوس عرضه می‌شود (زیرا ما احتیاجی به شبکه 4G نداریم) و واحد گرافیکی PowerVR SGX 544MP در کنار ۲ گیگابایت رم، از دیگر خصیصه‌های این بانوی قدرتمند هستند! لازم به توضیح است که این پردازنده ۸ هسته دارد! اما به صورت دو دسته ۴ تایی عمل می‌کند. چهار هسته A7 با فرکانس کاری 1.2 گیگاهرتز برای مصارف سبک و عادی و چهار هسته A15 برای عملکردهایی که به نیروی بیشتری نیاز دارند و بدین خاطر این نوع از معماری را big.LITTLE می‌نامند.

تصمیم گرفتم که توانایی S4 را در آزمون بنچمارک پی بسنجم، قبل از شروع دیدم گوشی خود را به شدت گرم می‌کند، وقتی دلیلش را جویا شدم به نتیجه ۱۴۸ میلی ثانیه‌ای اچ‌تی‌سی وان اشاره کرد و گفت برای من خیلی افت دارد از اون کم بیارم و در اینجا فهمیدیم S4 کمی حسود هم است! رقم به دست آمد ۱۴۳ میلی ثانیه برای رسیدن به خط پایان، نشان داد که مدال طلای تمام دوران را باید به این محصول پر سرعت سامسونگ برای عملکرد بی‌نظیرش داد.

البته ما به این آسانی‌ها هم بی‌خیال S4 نشدیم و با اصرار از وی خواستیم که در آزمون Quadrant Professional هم شرکت کند. تصاویر زیر، حاصل نتایج این امتحان چهار مرحله‌ای است.

cpu-s4 gr-s4 memory-s4 io-s4

S4 در برنامه NenaMark2 تعداد فریم ۶۰ را در هر ثانیه به دست آورد تا نشان دهد که در این بخش با هیچ کسی شوخی ندارد!

پخش فیلم و کلیپ با هر کیفیتی، به روانی بر روی گوشی انجام می‌شود، صدای تک اسپکر گوشی هم در حد قابل قبولی قرار دارد. با نصب برنامه‌ای چون MX Player می‌توانید خیال خود را از پخش تمام کدک‌های صوتی و تصویری راحت کنید.

movie-s4

S4 اما با یک اتهام نیز رو به رو بود، آن هم داغ کردن بیش از حد در هنگام اجرای بازی‌های سنگین است، موردی که به اسلاف گذشته سامسونگ نیز وارد می‌کردند. به همین خاطر یک بازی سنگین به نام Modern Combat 4 را بر روی آن ریخته و برای دقایقی مشغول بازی شدم. بایستی اذعان کرد گوشی در سنگین‌ترین صحنه‌ها هم کم نمی‌آورد و با روانی کامل بازی اجرا می‌شد، اما هر چقدر که این بازی جذاب شما را گرم می‌کند، دمای گوشی را دو برابر بالا برده، به طوری که نگران سلامتی آن خواهید شد! در واقع بایستی تا حدی این اتهام را به S4 وارد دانست زیرا گوشی در هنگام بازی کردن گرم نمی‌شود، بلکه داغ خواهد شد و این میزان در حدی است تا شما را به فکر وا دارد که آیا S4 به مرگ طبیعی خواهد مرد و یا در یک حادثه آتش سوزی خواهد سوخت! (البته بعد از ۱۲۰ سال!)

game-s4

چرا ازدواج کنم؟

Kiss قدرت بسیار عالی سخت‌افزاری
Kiss پخش روان فیلم و بازی

چرا طلاق بگیرم؟

Undecided داغ کردن بیش از حد

نرم افزار

باید این بخش را یکی از آن دست مواردی دانست که سامسونگ نه تنها ادعای زیادی بر رویش دارد، بلکه با تمرکز ویژه بر ارتقای آن، تلاش می‌کند که محصول خود را گل سر سبد دنیای هوشمندها نشان دهد. البته بایستی به این نکته هم اذعان کرد که به قدری این امکانات زیاد است، که شاید در دریای آن گم شوید و اگر شناگر ماهری نباشید، به همراه گوشی غرق خواهید شد! اما از آنجایی که ما شنا کردن یاد گرفته‌ایم، خیلی آرام پا به ساحل تاچ ویز گذاشتیم و به همراه قایق اندروید، آن هم نسخه 4.2.2، وارد آن شدیم. آنچه در ادامه می‌خوانید، تجربه ما از این سفر کوتاه است (فقط به چند جزیره مهم وارد شدیم و اجازه دادیم که باقی را خودتان سفر کنید!).

در اولین جزیره از دریای تاچ ویز به AirView رسیدیم،  قابلیتی که پیش از این و به کمک قلم S-Pen در گلکسی نوت ۲ نیز وجود داشت و کاری می‌کند تا در فاصله حداکثر ۲ سانتی‌متری، نمایشگر انگشت شما را تشخیص داده و به نوعی ۲ سانتی‌متر در انرژی شما صرفه‌جویی شود! واقعیت این است که کار با این قابلیت از طریق قلم جذاب‌تر است و AirView بیشتر از آنکه کارایی داشته باشد، جذابیت دارد. چند باری که از آن استفاده کنید، بی‌خیالش خواهید شد!

air-view

دومین جزیره با نام AirGesture شناخته می‌شد، جایی که تمام ساکنین آن از طریق ایما و اشاره با یکدیگر صحبت می‌کردند! این قابلیت نسبت به قبل کاربردی‌تر به نظر می‌رسد، به خصوص آنکه می‌توان با حرکت دادن دست خود بر روی گوشی، بدون نیاز به روشن کردن آن، تماس‌ها و پیامک‌های از دست رفته، ساعت و چند گزینه دیگر را به صورت گذرا مشاهده کنید. این قابلیت که از طریق دوربین گوشی کار می‌کند، به شما این امکان را می‌دهد که با حرکت دادن دست خود در گالری یا مرورگر اینترنت، آن‌ها را جا به جا کنید. تماسی را برقرار و یا رد نمایید و یا آیکون برنامه‌ها را بین صفحات جابه‌جا سازید. به شخصه فکر می‌کنم اگر قابلیتی چون زوم کردن در عکس‌ها نیز بدین طریق انجام می‌شد، جذابیتی دو چندان در کار با AirGesture ایجاد می‌گردید.

notification

سومین جزیره کمی شبیه به دیوانه خانه‌ها می‌مانست! همه خیره خیره به شما می‌نگریستند و رد چشمانتان را دنبال می‌کردند. نام این جزیره Smart Scroll/Stay/Pause بود که در آنجا می‌توانستید کارهای عجیبی را بر روی گوشی خود انجام دهید. به هنگام مرور صفحات وب، با بالا و پایین بردن نگاه خود، صفحه به صورتی جادویی حرکت می‌کند، اگر در زمان تماشای ویدیو روی خود را برگردانید، فیلم متوقف می‌شود و با نگاه به نمایشگر و مطالعه متون، صفحه نمایش روشن می‌ماند.

smart-scroll

البته در ظاهر همه چیز خوب است اما ایراداتی در این بخش نیز دیده می‌شود. به عنوان مثال Smart Scroll همیشه درست عمل نمی‌کند و تنها بر روی مروگر خود گوشی قابل اجراست. همچنین با تاریک شدن محیط، حساسیت این قابلیت‌ها نیز به طور چشمگیری کاهش یافته و به نوعی دیگر عمل نمی‌کنند!

icons

با پارو زدن به یک جزیره بزرگ رسیدیم که محلی‌ها آن را S Voice صدا می‌کردند و بر خلاف قبلی‌ها، پر از سر و صدا بود. همه با یکدیگر حرف می‌زدند و سوالات گوناگون پرسیده و جواب می‌دادند. این قابلیت که ابتدا در گلکسی اس ۳ و پس از عرضه Siri توسط اپل ارایه شد، وظیفه دارد که دستورات صوتی شما را اجرا کند. یکی از ایرادات اصلی آن، نیاز به اینترنت حتی برای اجرای ساده‌ترین امور است. امری که سبب می‌شود به خصوص در کشور ما، برنامه را تا حد زیادی بدون استفاده سازد. در طول مدتی که با S Voice گپ می‌زدم، متوجه شدم نسبت به اس ۳ پیشرفت قابل ملاحظه‌ای یافته و بسیاری از سوالات حتی بی‌ربط را نیز با شوخ طبعی خاصی پاسخ می‌دهد. البته از آنجایی که شخص صحبت کننده یک خانم است، چندین بار پیش آمد که با من قهر کرد و حتی در هنگام اتصال به اینترنت نیز جوابم را نمی‌داد!

s-voice

جزیره بعدی خالی از سکنه بود و تابلوی Watch on بر رویش نصب شده بود. در اینجا می‌توانستیم از طریق این برنامه، نام تلویزیون خود را وارد دستگاه کرده و گوشی را تبدیل به کنترل کنیم. به همین خاطر وارد برنامه شدم و ال‌جی را برگزیدم. خوشبختانه در همان بار نخست کنترل به خوبی عمل کرد و برد پورت مادون قرمز گوشی نیز در حد قابل قبولی قرار داشت (از کنترل خود تلویزیون بهتر بود!).

watch-on

بعد از دیدن این جزیره چون از پارو زدن خسته شده بودیم، تصمیم گرفتیم به ساحل بازگردیم و در آنجا از توریست‌های دیگر شنیدیم که جزایری چون Group Play ،S Health و S Translator را از دست دادیم!

در کل بایستی گفت دریای تاچ ویز بسیار آبی و رویایی است و هر کسی را مجذوب آرامش و زیبایی خود می‌کند.

چرا ازدواج کنم؟

Kiss برنامه‌های متنوع و رنگارنگ
Kiss عملکرد جذاب و متفاوت تاچ ویز
Kiss استفاده از آخرین نسخه اندروید

چرا طلاق بگیرم؟

Undecided برخی از برنامه‌ها آن قابلیت لازم را ندارند

دوربین

یکی از قسمت‌های مهم در گوشی‌های امروزی همین بخش دوربین است که سامسونگ تنها به تعبیه کردن یک لنز در آن اکتفا نکرده و تا حد امکان، هوشمندی را با لنز ۱۳ مگاپیکسلی‌اش تلفیق کرده است. باید اعتراف کنم به شخصه علاقه خاصی به دوربین گجت‌های همراه ندارم و ترجیح می‌دهم همیشه از دوربین جداگانه استفاده کنم، اما سامسونگ به قدری ماهرانه این امکانات را در فرزند خودش تعبیه کرده، که من را نیز جذب خود ساخت!

camera-s4

در اینجا شما شاهد یک سنسور ۱۳ مگاپیکسلی با تک فلاش LED هستید. تصاویر با کیفیت مناسبی گرفته می‌شوند و میزان Aperture یا گشودگی دیافراگم رقم مناسب 2.2 است که البته در مقابل اچ‌تی‌سی وان با f/2.0 کمی پایین‌تر می‌ایستد. اما باید توجه داشت که در اینجا تعداد پیکسل‌های بیش از ۳ برابر هستند و همین امر، در بهبود کلی کیفیت عکس‌ها در برابر رقبا تاثیر به سزایی دارد. نمونه تصاویر گرفته شده با این عکاس خوش ذوق را می‌توانید در زیر ببینید.

cam4 cam3 cam5 cam6 cam1

اما تمام هنر S4 به همین جا ختم نمی‌شود، بلکه قابلیت‌های گوناگون عکاسی از مزایای آن به شمار می‌رود و همین موارد سبب شده تا خواستگارهای زیادی داشته باشد.

به عنوان مثال در Dual Camera، دوربین جلویی تصویر شما را به عکسی که گرفتید می‌چسباند! البته تنها یک قاب برای آن در نظر گرفته شده (با حالت تمبری که باطل شده!) و جایگاه آن می‌تواند کمی بر روی عکس شما تاثیر منفی هم داشته باشد! اما برای کسانی که دوست دارند در عکس گرفته شده توسط خودشان حضور داشته باشند، یک ایده بسیار خوب است.

dual-camera

در حالت Sound & Shot شما ۹ ثانیه فرصت دارید هر چیزی که می‌خواهید درباره عکس گرفته شده بگویید و بر روی آن ضبط کنید.

sound-and-shot

در قابلیت Drama یک سوژه متحرک در کادری ثابت، چندین بار عکس‌برداری می‌شود و تلفیقی از آن‌ها یک عکس جادویی را به شما تحویل می‌دهد!

drama

با Animated Photo می‌توانید یک تصویر متحرک Gif بسازید و در حالت Eraser سوژه‌های نامناسب و مزاحم عکس خود را حذف کنید.

animated

در هنگام فیلم‌برداری همچنان کیفیت با شما همراه است، در کلیپ یک دقیقه‌ای که با دوربین گرفتم، حجم آن بالغ بر ۱۲۵ مگابایت شد، جزئیات عالی و کیفیت ضبط صدا عالی‌تر است. حتی قابلیت لرزش‌گیر نیز در هنگام فیلم‌برداری وجود دارد، سرعت زوم بالا بوده و فوکوس، خیلی خوب اجسام را شناسایی می‌کند.

s4-back

چرا ازدواج کنم؟

Kiss کیفیت بسیار خوب دوربین عکاسی و فیلم‌برداری
Kiss قابلیت‌های متنوع و دوست داشتنی

چرا طلاق بگیرم؟

Undecided عدم وجود کلید اختصاصی شاتر

باتری و حافظه

از قدیم گفتند که یک همسر خوب، همیشه و در همه جا پا به پای یارش حرکت می‌کند. پس این مساله اهمیت زیادی دارد که ببینیم S4 تا به کجا همراه ما خواهد آمد. یک باتری ۲۶۰۰ میلی آمپری قابل تعویض، حداقل بر روی کاغذ امیدوار کننده است، اما در عمل چطور؟

واقعیت این است که در شرایط استفاده نسبتا زیاد از گوشی، می‌توانید حداقل امیدوار باشید که تا قبل از خواب، S4‌ نیز با شما بیدار خواهد ماند.
اما اگر قرار بر این باشد که به صورت یک سره با S4 کار کنید، کمی شرایط دشوار می‌شود. این مدل برای مکالمه مداوم ۱۱ ساعت دوام می‌آورد (یک رقم قابل قبول)، در هنگام گشت و گذار در اینترنت تا ۷ ساعت می‌توانید بر روی توان آن حساب باز کنید (یک رقم متوسط) و در تماشای فیلم نزدیک به ۱۱.۳۰ دقیقه طاقت می‌آورد (یک رقم خوب).

battery-s4

قرار است S4 باسه حافظه ۱۶، ۳۲ و ۶۴ گیگابایت عرضه شود که در کشور ما گوشی‌های گارانتی دار همگی نسخه ۱۶ گیگابایتی هستند. مساله آزار دهنده در این بین، دسترسی کاربر به تنها نیمی از این مقدار (۸ گیگابایت) است و به طور حتم مجبور خواهید شد که از کارت حافظه جانبی نیز استفاده کنید. در واقع برنامه‌های زیاد و رنگارنگ سامسونگ، حجم زیادی از حافظه گوشی را به خود اختصاص داده و ایکاش قابلیت انتخاب توسط کاربر و حذف برنامه‌هایی که مورد علاقه وی نیست جهت خالی کردن حافظه گوشی وجود داشت.

چرا ازدواج کنم؟

Kiss توانایی قابل قبول باتری
Kiss قابلیت دسترسی به باتری

چرا طلاق بگیرم؟

Undecided توانایی باتری در زمان وب‌گردی می‌توانست بهتر باشد
Undecided حافظه در دسترس برای کاربر، کم است

بگیرم یا نگیرم؟!

واقعیت این است که پس از چند روزی که با S4 گذراندم، از خدا که پنهان نیست از شما هم پنهان نباشه، تصمیم به ازدواج گرفتم! البته مهریه گوشی بالاست و ممکن است بسیاری از اطرافیان ظاهر ساده آن را حتی به تمسخر بگیرند، اما من چون به اخلاق بیشتر از هر چیزی اهمیت می‌دهم، می‌دانم که ما تا مدت‌ها می‌توانیم در کنار یکدیگر با خوشبختی زندگی کنیم، چون S4 یک همراه واقعی زندگی است!

s4-body

خوب‌ها

Big Smile نمایشگر بزرگ با کیفیت عالی
Big Smile قدرت بالا
Big Smile امکانات رنگارنگ نرم‌افزاری
Big Smile دوربین دوست داشتنی

بدها

Unhappy طراحی گوشی جذاب نیست!
Unhappy حافظه داخلی در نمونه ۱۶ گیگابایت کم است

[box type=”info”]مشخصات فنی:

ابعاد: 136.6×69.8×7.9 میلی‌متر
وزن: 130 گرم
نمایشگر: 5 اینچ لمسی با وضوح تصویر 1080×1920 پیکسل
سیستم عامل: اندروید نسخه 4.2.2
پردازنده: Quad-core 1.6 GHz Cortex-A15 & quad-core 1.2 GHz Cortex-A7
دوربین: 13 مگاپیکسل با فلاش LED، فیلم‌برداری Full HD
شبکه بی‌سیم: Wi-Fi 802.11 b/g/n
باتری: 2600 میلی‌آمپر[/box]

167 در مورد “داستان زندگی من و گلکسی اس ۴! (نگاهی جدی بر سوپر فون سامسونگ)”

  1. سلام خسته نباشید.یه سوال داشتم من پسر عموم 9500 داره میگه خیلی داغ میکنه،آیا مدل 9505 هم داغ میکنه؟

  2. سلام
    گوشی s4 خریدم موقع کار کردن باهاش داغ میکنه برای رفع این مشکل چی کار باید بکنم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ میگن باتریش ورم میکنه بعد منفجر میشه…..باتریشو عوض کنم درست میشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  3. سلام من این گوشیو 3 ماهی میشه که دارم. یه مشکلی فقط دارم بعضی موقع ها مبایلم وسطه بازی یا ویدیو و حتی وقتی که قفله یه صفحه ی مشکی میاد ساعتو نشون میده باز میره. میونه بازی ها خیلب رو مخمه. فلش کردم درست نشد. این شمارمه کسی اگه میتونه رانماییم کنه. 09376831646

  4. آقا پیمان یه سوال این قاب دور گوشی رو میشه عوض کرد؟من موقع خرید کیف نگرفتم فکر کنم الان بتونید حدس بزنید چی شده.کاشکی صبر میکردم برای خرید نوت 3

  5. ایا برای مشکلاتi9500 اپدیت اومده؟
    ایا همه ی برنامه های i9500روی مدلi9505 جواب می دهد یا بالعکس؟
    ایا در ایران جدید ترمدلi9500یاi9505 مدل دیگه او مده؟

  6. سلام آقا پیمان دو سوال داشتم اولی اینکه من مدل i9505 رو خریدم اس ام اس فارسی رو ساپورت می کنه ولی منوی گوشی فارسی رو نداره به نظر شما چطور فارسیش کنم قبلا هم این سوال رو پرسیدم که شما فرمودید اندروید فارسی رو داره ولی این مدل فارسی نداره؟ سوال دوم شما بین سونی sp و سامسونگ s3 بدون در نظر گرفتن فاکتور قیمت کدام رو پیشنهاد می دید البته کیفیت دوربین خیلی برام مهمه ؟

    1. پیمان گل‌کار

      برخی از رام‌های گوشی‌ها در کشورهای اروپایی فارسی ندارند، برای رفع این مشکل شما باید رامی که فارسی داره رو بریزید
      بین اون دو گوشی هم S3

  7. سلام آقا پیمان من می خوام s4 مدل چهار هسته ای یا 9505 رو بخرم منتهی فروشنده میگه منو گوشی چهار هسته ای به صورت فابریک زبان فارسی نداره وباید آن را فارسی سازی کرد حالا می خوام بدونم فارسی سازی گوشی مشکلی رو برای گوشی ایجاد نمیکنه یا تاثیری در عملکرد یا سرعت گوشی نداره؟ ضمنا از شما کمال تشکر را دارم که سوالات را سریع و با حوصله پاسخ می دهید.

    1. پیمان گل‌کار

      اگر گوشی نسخه امریکا باشه، فارسی داره و کلا اندروید به صورت پیش فرض فارسی رو ساپورت می‌کنه

  8. سلام
    من بین خرید اپل 5 و 4اس گیرکردم نمیدونم کدومو انتخاب کنم. دنبال کلاس هم نیستم فقط میخوام گوشی باشه که کارش درست باشه وبشه راحت باش کار کرد.

    1. سلام من خودم اس4دارم صدتابه اپل اینا میخوره اپل هنوز 2هسته ای هست اما اس4هشت هسته ای هست مثه این میمونه ماشین بوگاتی رو با پرشیا یکی گرفتی

  9. سلام آقا پیمان خیلی خیلی ممنون بابت مطلب زیبا و دلنشینتون.میخواستم بدونم آِا زمانی که میخوای از watch on استفاده کنی تلویزیونت حتما باید smart باشه یا اگر ال سی دی و ال ای دی هم باشه جواب میده؟؟؟سوال بعدم اینه که آِا watch on نیاز به wifi دارده یا نه؟؟؟

    1. پیمان گل‌کار

      نیازی نیست که حتما اسمارت باشه
      برای گرفتن فایل برنامه برای بار نخست نیاز به نت هست اما در دفعات دیگه نیازی نیست

  10. اقا پیمان عزیز با عرض خسته نباشید
    میخواستم بگم ک بیشتر کاربران همچون من بین این گوشی و اچ تی سی وان موندیم لطفا اگ میشه ی بررسی مقایسه بین وان و اس 4 بزارید گفته ای شما خیلی ب ما کمک میکنه.

  11. سلام آقا پیمان خسته نباشید من دو مدل چهار هسته ای و هشت هسته ای این گوشی رو توی بازار دیدم 9505 و 9500 حالا قصد خرید دارم اگر لطف کنید در مورد مصرف باتری و میزان گرم کردن و سرعت پردازش این دو را مقایسه کنید ممنون میشم و در نهایت کدام مدل را پیشنهاد می کنید مدل ۴ هسته ای ۱۵۰ تومن گرانتره باتشکر

    1. پیمان گل‌کار

      قیمت این دو گوشی در بازارهای جهانی یکی هست اما به دلیل عدم وارد شدن رسمی نسخه کوالکام، گران‌تر است.
      در بنچمارک‌ها عملکرد اگزینوس کمی بهتر بوده اما مصرف باتری کوالکام کمی بهتر است
      اما با توجه به این اختلاف قیمت و عدم نیاز به شبکه نسل چهارم، شاید خرید نسخه اگزینوس یا همان I9500 منطقی‌تر باشه

  12. .....................

    drod mr golkar . man s4 kharidam vali ehsas mikonam nesbat b s3 sharjhesh zood tar khali mishe ba s3 saat ha kar mikardam vali har 3 rooz yekbar sharjh mikhast vali s4ro taghriban payane har roz bayad to sharjh zad taghriban har nim saat 1 darsad az sharjhesh khali mishe chera ?

    1. پیمان گل‌کار

      ظاهرا S3 شما خیلی خاص بوده! S4 با یک استفاده متوسط رو به بالا و بخصوص با وای‌فای روشن، معمولا هر روز شارژ لازم داره

  13. سلام مرسی از بررسی خیلی عالی که گذاشتید.من الان 2 ماه هستش که گلکسی اس 4 را خریدم 24 ساعته هم ازش کار می کشم.داغ می کنه ولی نه انقدی که ازیت کنه نه هنگ می کنه نه چیزه دیگه ای واقعا من خیلی رازیم عالیه. 🙂

    1. پیمان گل‌کار

      من دماش رو اندازه نگرفتم اما خب، داغ رو می‌کنه و نزدیک همین حدودها خواهد بود!
      بعید می‌دونم با آپدیتی حل بشه

  14. سلام و خسته نباشید واقعا بررسی خیلی خوبی بود من بین آیفون5 با اس4 مونده بودم که تصمیم گرفتم اس4 بخرم ولی با بررسی که شما کردید در باره داغ شدنش به شک اوفتادم لطفا راهنمایی کنید ممنون می شم.

    1. علی آقا این که میگویند گوشی داغ میکند درست است اما نه آن قدر که شما را ازار دهد این شایعه را حسودانی میگویند گه ÷ول این گوشی را ندارن بخرند ومیخواهند خودشان ودیگران را قانع کنند

    2. باسلام مطمعن باشید سامسونگ با این همه نو اوری حتما بارها این گوشی را در شرایط مختلف تست کرده و اگر این داغ کردن مشکلی برای گوشی پیش می اورد حتما فکری برای ان میکرد

  15. سلام
    خسته نباشید
    واقعا عالی بود
    میشه همچین مطلبی رو هم در مورد اچ تی سی وان بنویسید؟؟؟؟
    من واقعا بین این 2 تا گوشی گیر کردم

  16. با سلام خدمت اقا پیمان عزیز
    اس 4 در حال حاضر ب سرعت در حال ارزون شدن ک خب خیلی خوبه اما میگن این ارزونی ب خاطر مشکلات زیاد گوشی اعم از داغ شدن بیش از حد گوشی و یا هنگ کردنشه!!
    میخواستم بدونم یعنی این گوشی اینقدر داغ شدنش بده ک اولا در ایران فروش خوبی نداره دوما انقدر تو سر قیمتش خورده؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!
    وسوال بعدی اینه ک احساس میکنم شما اس 4 رو بیش تر از وان پیشنهاد میدی در حالی ک بیش تر کارشناسان دنیا وان رو بهتر میدونن چرا؟؟؟؟!

    1. پیمان گل‌کار

      دلیل ارزون شدن این گوشی، به هیچ عنوان چنین مشکلاتی نیست. این مدا در واقع رکورددار فروش در دنیاست و این قضیه اصلا منطقی هم نیست! بخاطر نوسانات ارز و شرایط هیجانی اولیه بازار ماست
      اینکه S4 را من بیشتر پیشنهاد هم دادم، بخاطر قیمت مناسب‌ترش است. اگر وان بر فرض بشه 1.800، من اون رو پیشنهاد می‌دهم و برای من نام گوشی تفاوتی نمی‌کنه!

  17. محمد مظفری

    اقا پیمان اگه ی htc one بهت بدن بگن بین این و اس4 یکی رو انتخاب کن (صرف نظر از قیمت منظورمه ) کدوم رو بر میداری ؟با توجه به اینکه هر دو گوشی رو مدتی باهاش کار کردی کدوم رو پسندیدی ؟

    1. محمد جهانی

      در کل گلکسی اس 4 با توجه به صفحه نمایشش جذابیت بیشتری داره!
      هم سخت افزار خوبی داره هم صفحه نمایش خوبی داره اس4، اما خیلی داغ میکنه و آزار دهنده اس!

      1. محمد مظفری

        برای اجزای بازی اچ دی به نظرتون کدوم بهتر عمل میکنه ؟
        و داغ کردن ممکنه واسه گوشی هم مشکلی بوجود بیاره یا نه؟
        و اس 4 با چه قیمتی ارزش خریدن داره؟

        1. محمد جهانی

          هردو خیلی خوبن!
          داغ کردنش به اون حد نیست، اما آزار دهنده اس!
          یکم صبر کنید فعلا!

  18. سلام آقای گلکار لطفا یه سوال من پاسخ دهید.۱- ۱ دقیقه فیلم برداری در s4 125 مگ شد . اگر با آی پد نسل چهارم هم فیلم برداری کنیم حجم همین قدر خواهد شد ؟ یا به عوامل دیگه ای هم بستگی داره ؟2- در ضمن در گوشی و تبلت که گفته می شه فیلم برداری fullhd هست خوب فیلم های سینمایی هم ۱۰۸۰p هستند . این کیفیت با اون چه فرقی داره ؟ آیا از نظر ابعاد صفحه نمایش فرق داره؟ یا …. ؟

    1. پیمان گل‌کار

      اگر فول اچ‌دی هم با اون بگیرید، در همین حدود خواهد شد
      این فیلم‌ها هر دو تعداد پیکسل یکسانی دارند اما اندازه پیسکل‌ها، سرعت فریم، میزان نور ورودی به لنز، تنظیم ایزو و خیلی از موارد دیگر واقعا متفاوت هست و نمی‌شه یک دوربین چند صد میلیونی و شاید میلیارد تومانی را با دوربین یک گوشی مویایل و حتی دیجیتال معمولی مقایسه کنید

  19. پیمان جان نقد جالب و متفاوتی بود تبریک میگم.
    یه تبریک دیگم بخاطر عروسیت.
    به ما هم یکی از این دختر کره ای ها انداختن. 😉

  20. سلام آقای گلکار در مورد اینکه نمیشه برنامه ها رو روی کارت حافظه نصب کرد راه حلی وجود داره یا نه؟!
    راستی با این 8 گیگ حدودا میشه چند تا بازی hd در حد n.o.v.a 3 و MD 4 نصب کرد؟اینم که میگن تو باز کردن بعضی چیز ها کند میشه و لگ داره واقعیت داره و اذیت میکنه؟(در حد one x که نرم هست دیگه؟!)

    1. پیمان گل‌کار

      مشخصا به حجم بازی بستگی داره، اما تا ۴ تا رو می‌تونید حساب کنید!
      از طریق راهکارهایی امکانش هست. یک سرچی در انجمن بزنید
      لگ و کندی هم نداره!

  21. سلام ممنون از نقد متفاوت و دلنشینتون..
    من بین انتخاب نوت 2 و اس 4 موندم و نمیدونم کدوم رو انتخاب کنم مخصوصا که الان اختلاف قیمتشون کم شده و احتمال داره کمتر هم بشه..خب البته واضحه که اس 4 جدیدتره و طبیعتا سخت افزار بهتری هم داره اما مساله اینجاست که نوت 2 بزرگتره و قلم هم داره . ایا قلم نوت 2 اینقدر کاربردی و بدرد بخور هست و کار خاصی مبیشه باهاش انجام داد که قید اس 4 رو بخاطرش بزنم؟ و مساله دوم که مرددم میکنه اینه که ایا اندازه بزرگ نوت 2 دردسر ساز نیست ؟( از لحاظ حمل گوشی و…)

    1. پیمان گل‌کار

      بیشتر این موارد بستگی به نظر خودتون داره! اگر از من بپرسید، اس ۴ گوشی‌تر هست!! یعنی با توجه به اندازه و کارایی که داره، داشتن اون به عنوان یک گوشی هوشمند پیشرفته، منطقی‌تر به نظر می‌رسه

    1. محمد جهانی

      اگر حاضرید 2 میلیون پای اس 4 بدین بدلیل امکانات نرم افزاری اس 4 گزینه بهتریه! اما در سخت افزارها تفاوت چندانی تو بازی ها نخواهید دید و هردو خوبن!

  22. sسلام من نوت 2 دارم میخام s4 بگیرم پیمان جان منطقیه؟یک عالمه گشت و گدار اینترنتی کردم به سایت ها خیلی بد میگن!!!! میگن اینقدرداغ میشه حتی یکی میگفت از شدت گرمایزیا اس سامسونگ افتاده یا ایراد اسکورل داره مندم بگیرم یا نه؟

    1. محمد جهانی

      مسلما اگر از گوشیتون ناراضی نیستین خرید منطقی نیست!
      داغ شدن گوشی در پردازنده های اسنپ دراگون کمتره و ایراد اسکرول هم با بروزرسانی که جدیدا سامسونگ برای اس 4 فرستاده، رفع میشه!

  23. خیلی ممنون پیمان جان….
    عالی بود دمت گرم.
    پیمان جان یه سوال دارم..البته شاید جاش اینجا نباشه ولی جواب بدی ممنون میشم…
    میخواستم بدونم کی یه بررسی کامل و با جزئیات از lg optimus g e975 میذارید تو سایت؟
    داداش من فقط بررسی شما رو قبول دارم…

    1. محمد جهانی

      ایشون یه بار گفتن اپتیموس جی دیگه بررسی نمیشه!
      انشاالله اپتیموس جی پرو که به دستشون رسید اون رو بررسی خواهند کرد!

  24. مطلب بسیار زیبایی بود. از آقای گل کار به خاطر ادبیات فاخری که در یک بحث تکنولوژیک بکار بردن متشکرم.

  25. نقد بسیار جذاب و خواندنی بود. فعلا که قدرت جیب ما به این گوشی نمیرسه و فقط باید از خواندن نقدهای گوشی لذت ببریم!!!

  26. با عرض سلام، من کلا از سامسونگ بخاطر ضعیف بودن طراحی و پایین بودن کیفیت بدنه خوشم نمیومد، یعنی هر گوشی دیگه ای رو به سامسونگ ترجیح میدادم (کلی از پس اندازتو بدی واسه گوشی بعد هی بزنن تو سرت که گوشیت پلاستیکیه) ،ولی از این گوشی خیلی خوشم اومده چون به لحاظ نرم افزار و سرعت واقعا عالیه و ارزش خرید رو داره، در حال حاظر xperia acro s دارم و عاشق سخت افزار و کیفیت ساختش شدم (قابلیت ضدآب و ضد ضربه) و نرم افزارش که بالاخره نیازهای یه اندرویدی برطرف میکنه…

    _بنظر شما اگه این گوشی رو بگیرم احتمال داره زود دلم رو بزنه؟ (کیفیت بدنه)
    -یا اینکه این گوشی رو نگیرم، صبر کنم توگاری و هونامی بیاد و یا گوشیهای جدید دیگه؟

    1. پیمان گل‌کار

      باید موارد استفاده خودتون رو اولویت بندی کنید. اگر جنس بدنه و ظاهر گوشی براتون در اولویت هست، توصیه می‌کنم اس ۴ نگیرید و به سراغ مدل‌هایی چون اکسپریا زد و یا اچ‌تی‌سی وان برید. اما اگر سرعت، کارایی و کیفیت نرم‌افزاری و نمایشگر مهمه، s4 یک انتخاب عالی‌ست

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH