مدیاتک از سه چیپست جدید رونمایی کرد

کمپانی تایوانی مدیاتک به تازگی از دو چیپست میان‌رده به نام‌های هلیو P20 و P25 رونمایی کرده است. هم‌چنین پرچم‌داری پردازنده‌های ساخت این شرکت به دست دیگر چیپست تازه معرفی شده یعنی Helio X30 رسیده است.

برای دریافت اطلاعات بیش‌تر در رابطه با چیپست هلیو P20 باید سراغ UMi Plus Extreme Edition را بگیریم زیرا یکی از اولین اسمارت‌فون‌های مجهز به این پردازنده است. این چیپست هشت هسته‌ای بوده و بر مبنای معماری ۱۶ نانومتری ساخته می‌شود. هلیو P20 توانایی پشتیبانی از رم‌های LPDDR4x را دارد و در اسمارت‌فون ذکر شده یک نمونه شش گیگابایتی از این نوع رم استفاده شده است.

در حال حاضر جزییات زیادی در رابطه با دو چیپست هلیو P20 و هلیو P25 در دسترس نیست، اگرچه به نظر می‌رسد هر دو مشخصاتی نزدیک به هم را داشته باشند. هلیو P25 علاوه بر داشتن هشت هسته پردازشی از دوربین‌های دوگانه نیز پشتیبانی می‌کند. این نوع دوربین پس از معرفی دیوایس‌هایی هم‌چون هواوی P9 و آیفون ۷ Plus بسیار محبوب شده‌اند و پشتیبانی این قابلیت توسط یک چیپست میان‌رده می‌تواند پای این فناوری را به اسمارت‌فون‌های اقتصادی باز کند.

چیپست بالارده هلیو X30 مطمئنا می‌تواند نماینده خوبی برای نمایش قدرت مدیاتک باشد. این چیپست از فناوری ۱۰ نانومتری TSMC بهره‌ گرفته است و مجموعا ده هسته پردازشی دارد. هلیو X20 مشابه نسل پیشین خود از معماری سه خوشه‌ای استفاده می‌کند. در این چیپست دو هسته Cortex-A73 با سرعت ۲.۸ گیگاهرتز، چهار هسته ۲.۲ گیگاهرتزی Cortex-A73 و در نهایت چهار هسته Cortex-A35 با سرعت ۲.۰ گیگاهرتز وجود دارد. وظیفه پردازش کارهای گرافیکی در این چیپست بر عهده رابط PowerVR 7XTP-MT4 گذاشته شده است که با سرعت ۸۵۰ مگاهرتز فعالیت می‌کند. هلیو X30 توانایی پشتیبانی از ۸ گیگابایت رم LPDDR4x را دارد و ضبط ویدیو ۴K با نرخ ۳۰ فریم برثانیه و شبکه LTE Cat.10 از دیگر امکانات این چیپ مجتمع است.

اسکرول به بالا
TCH