مفهوم نوینی از ظرافت

بررسی لپ‌تاپ ASUS Zenbook Prime UX31A

در دنیای امروز لپ‌تاپ‌ها مسئله طراحی به عنوان یک اصل بسیار مهم مورد توجه قرار گرفته است و بسیاری از خریداران لپ‌تاپ بیش از توجه به مشخصات داخلی، به ظاهر دستگاه توجه می‌کنند، البته این امر در میان افرادی که کارکرد تخصصی با لپ‌تاپ خود ندارند بیشتر دیده می‌شود ولی حتی کسانی که علاقه به مدل‌های نیرومند دارند نیز نسبت به طراحی دستگاه خود بی‌تفاوت نخواهند بود. شرکت ایسوس با توجه به تعالیم شرقی و شرایط ویژه مخاطبین خود محصولی را به بازار عرضه کرده است که در کنار طراحی زیبا از امکانات نیرومندی نیز بهره‌مند است، در ادامه به بررسی ASUS Zenbook Prime UX31A خواهیم پرداخت.


طراحی
طراحی این مدل در نخستین گام هر بیننده‌ای را به یاد لپ‌تاپ‌های طراحی شده توسط شرکت اپل خواهد انداخت ولی با کمی بررسی دقیق‌تر متوجه تفاوت در زاویه قرارگیری قسمت زیرین دستگاه خواهیم شد، این لپ‌تاپ در عین ظرافت سعی در ایجاد حالتی متفاوت با سایر مدل‌ها نیز داشته است که می‌توان تا حدودی حرکت ایسوس را در انجام این امر مناسب دانست. بدنه این مدل با رنگ فلزی مات پوشانیده شده است که در زوایای مختلف هاله‌های متنوعی از رنگ را به نمایش خواهد گذاشت و به همین دلیل نیز بدنه بسیار چشم نواز و زیبا به نظر می‌رسد. درپوش ASUS Zenbook Prime UX31A بسیار نازک و ظریف طراحی شده است و البته بدنه زیرین آن نیز چندان ضخیم‌تر از نمایشگر نخواهد بود، این نازک بودن موجب شده است تا در حاشیه‌های جلو و پشت این مدل به هیچ درگاهی برخورد نکنیم و تنها در حاشیه‌های کناری این دستگاه می‌توان تعداد کمی درگاه را مشاهده نمود. در کناره سمت چپ این لپ‌تاپ می‌توان به خروجی‌ تصویر HDMI و ورودی شارژر در کنار یک درگاه USB 3 دسترسی داشت. در کناره سمت راست این مدل نیز تنها شیار کارت‌خوان و خروجی صدا در کنار درگاه USB3 دیگری قرار گرفته‌اند. به این ترتیب تمامی درگاه‌‌های این مدل در کناره‌های آن قرار دارند، البته کمبود ورودی USB در این مدل به شدت به چشم می‌آید ولی طراحی زیبای آن قاعدتا موجب ندیده گرفتن برخی بخش‌ها خواهد شد که کم بودن تعداد پورت‌ها در ASUS Zenbook Prime UX31A به همین علت صورت گرفته است. در مجموع طراحی این مدل بسیار زیبا و چشم نواز است و به طور قطع هر بیننده‌ای را در نخستین نگاه به خود جلب خواهد نمود.


نمایشگر و سیستم صوتی
داشتن یک نمایشگر نیرومند برای انجام امور گرافیکی و لذت بردن از محتوای چند رسانه‌ای یک امر ضروری محسوب می‌شود و طراحان شرکت ایسوس برای ASUS Zenbook Prime UX31A سنگ تمام گذاشته‌اند زیرا به جرات می‌توان نمایشگر این مدل را حتی از نمایشگر MacBook Air نیز شفاف‌تر دانست. این نمایشگر در زوایای دید کناری به کاربر خود زاویه دید بی نظیر 178 درجه را ارئه خواهد داد که با توجه به اندازه 13.1 اینچی این نمایشگر و پشتیبانی آن از رزولوشن 1920×1080 می‌توان این صفحه نمایش را کامل و بدون نقص دانست، در آزمایش‌های انجام شده بر روی این نمایشگر رنگ‌ها به صورت کاملا واقعی به نظر می‌رسیدند و در هیچ طیف رنگی کمبود شفافیت حس نمی‌شد، در آزمایش‌های رسمی و تخصصی این نمایشگر به رکورد امتیازی 433 رسید که مقایسه این رقم با نتیجه MacBook Air یعنی 285 به خوبی نشان دهنده توان خروجی این نمایشگر خواهد بود ، این نمایشگر به معنای واقعی کلمه تصویر 1080P را برای کاربر خود به ارمغان خواهد آورد.
مسلما شنیدن نام bang&Olufsen در نام سیستم صوتی این مدل می‌تواند افرادی را که به صنعت کامپیوتر آشنا هستند هیجان زده نماید، این لپ‌تاپ با بهره گیری از این سیستم برای خروجی صدا در محیط‌های کوچک به خوبی عمل خواهد نمود ولی در محیط‌های بزرگ نمی‌توان حساب چندانی بر روی خروجی صدای آن باز نمود. این سیستم صوتی در اجرای صداهای دارای فرکانس بالا نیز دچار مشکل خواهد شد هرچند که این مدل برای رفع نیازهای یک کاربر، از سطح معمول بهتر عمل خواهد کرد.
قدرت پردازشی
پردازنده این مدل یک نمونه نسل سوم core i7 شرکت اینتل است که با نام مدل 3517U توان پردازشی 1.9 گیگاهرتز را برای کارهای پردازشی کاربر خود به ارمغان خواهد آورد، این پردازنده به عنوان قطعات مکمل خود یک رم 4 گیگا بایتی و یک هارد 256 گیگابایتی SSD را خواهد داشت که این لیست به اندازه کافی برای جلب نظر هر کاربری مناسب خواهد بود. این سیستم پردازشی در آزمایش‌های انجام شده موفق به کسب نتایج درخشانی شد، در آزمایش استاندارد توان پردازشی ASUS Zenbook Prime UX31A امتیازی نزدیک به 90 درصد بالاتر از میانگین مدل‌های همرده کسب نمود و بار دیگر توان بالای خود را به اثبات رساند. در آزمایش دیگری یک فایل شامل 200 نام و آدرس در نرم افزار آفیس بر روی این مدل گشوده شد که مدت زمان مورد نیاز برای انجام کامل این فرایند 4 دقیقه و 59 ثانیه بود در حالی که این زمان در مدل‌های مشابه نزدیک به طور متوسط یک دقیقه بیشتر از رکورد کسب شده توسط ASUS Zenbook Prime UX31A بود. در سومین آزمایش یک کلیپ تصویری 5 دقیقه‌ای با کیفیت تصویری 1080P به فرمت قابل شناسایی برای آی‌فون تبدیل شد که زمان سپری شده برای انجام این فرایند در این دستگاه 30 ثانیه بود، در این آزمایش تنها سامسونگ سری 9 با یک ثانیه برتری بالاتر ایستاده بود و سایر مدل‌های همرده رکوردهای ضعیف‌تری را کسب نموده بودند. در آخرین آزمایش بر روی این مدل یک فایل 5 گیابایتی در هارد دیسک دستگاه از نقطه‌ای به نقطه دیگر تکثیر یافت که میانگین نرخ انتقال برای این مدل رقم 51.4 مگابایت بر ثانیه را نشان می‌داد، این رقم در مقایسه با مدل‌های صدر نشین این رده عملا حرفی برای گفتن نداشت و در مقابسه با 137.5 مگابایت بر ثانیه Dell XPS 13 و 127 مگابایت بر ثانیه MacBook Air بسیار ضعیف عمل کرد. در مجموع می‌توان سخت افزار نصب شده بر روی این مدل را بسیار مناسب دانست و آن را به عنوان یکی از نقات قوت ASUS Zenbook Prime UX31A به حساب آورد.
گرافیک
گرافیک ASUS Zenbook Prime UX31A را نمی‌توان به عنوان یک نمونه نسبتا نیرومند ارزیابی کرد زیرا چیپست گرافیکی Intel HD 4000 نصب شده بر روی این مدل به هیچ عنوان امکانات خارق العاده‌ای را به کاربر خود عرضه نخواهد نمود. در آزمایش‌های انجام شده بازی World Of Warcraft بر روی این سیستم به اجرا درآمد که نتیجه حاصله نرخ اجرای 52 فریم بر ثانیه بود، این رقم در مقایسه با مدل‌های همرده مناسب به نظر می‌رسید ولی در قیاس با کارت‌های گرافیکی نیرومند موجود در بازار نتیجه چندان خوبی به حساب نمی‌آید، در آزمایش‌های سه بعدی استاندارد کارت‌های گرافیکی رقم کسب شده توسط این مدل 5021 بود که رقم مناسبی محسوب می‌شد و از متوسط مدل‌های همرده نیز بالاتر بود و این دستگاه را به برترین ZenBook در طول تاریخ بدل نموده بود. البته گزینه ویژه‌ای نیز برای تقویت گرافیکی این مدل به خریداران آن پیشنهاد می‌گردد که این گزینه شامل نصب یک کارت گرافیکی Nvidia GT620M با بهره گیری از یک پردازنده مستقل یک گیگابایتی گرافیک خواهد بود که البته هزینه بالاتری را نیز برای کاربر خود در بر خواهد داشت.
باطری و سایر امکانات
باطری ASUS Zenbook Prime UX31A یک مدل 50 وات بر ساعته بوده و در آزمایش‌های انجام شده توانست در عملیات وب گردی با شبکه بی‌سیم WiFi به زمان کارکرد 6 ساعت و 28 دقیقه دست یابد، این زمان دو دقیقه از زمان کسب شده توسط MacBook Air در آزمایش مشابه بیشتر بود که نشان از توان بالای این باطری داشت. از دیگر امکانات این مدل می‌توان به وبکم HD آن اشاره نمود که توان برداشت تصاویر با کیفیت 720P را دارد ولی در عمل کیفیت پایین‌تری را به کاربر خود ارائه می‌کند.

سخن پایانی

در مجموع می‌توان ASUS Zenbook Prime UX31A را به عنوان یک لپ‌تاپ بسیار خوب ارزیابی نمود که با قیمت و امکانات نسبتا مناسب خود طیف وسیعی از خریداران را به خود جلب خواهد کرد. علاوه بر این امکان ارتقا رم تا میزان 4 گیگابایت و امکان تغییر کارت گرافیکی به کاربران گزینه‌های بیشتری را ارئه خواهد نمود تا سیستمی نیرومند‌تر از مدل استاندارد را در اختیار داشته باشند. به جرات می‌توان گفت که اگر این مدل تحت نام شرکت Apple به بازار عرضه شده بود یک مدل تاریخی لقب می‌گرفت ولی اکنون به عنوان رقیبی سرسخت برای MacBook Air محسوب خواهد شد، رقیبی که بیش از توان سیستمی باید با نام رقیبش مبارزه کند.

[box type=”info”]
مشخصات سخت افزاری
پردازنده: Intel Core i7-3517U
رم: 4 گیگا بایت، قابل ارتقا تا 8 گیگابایت
کارت گرافیکی: Intel HD Graphics 4000 گرافیک غیر مستقل (مشترک با رم)
هارد دیسک: 256GB از نوع SSD
نمایشگر: 13.1 اینچ با پشتیبانی از رزولوشن 1920×1080
درایو نوری: ندارد
سایر امکانات: در گاه USB 3.0، کارت خوان 1-2، خروجی تصویر Micro HD ،mini VGA، بلوتوث 2.1، وبکم
قیمت در بازار جهانی: 1500 دلار

[/box]

7 در مورد “مفهوم نوینی از ظرافت”

  1. با سلام و تشکر فراوان به دلیل پاسخگویی سریع شما. لطفا در مورداینترنت لپ تاپ هم راهنماییم کنید.با 3g هم که نمی تونم با لپ تاپ به اینترنت وصل بشم.در مورد دستگاه های gsm هم لطفا توضیح بدید.یه سرویس دهنده خوب میتونید بهم معرفی کنید.مخابرات هم خوبه ولی مودم وایرلس نداره.میشه مودم وایرلس یه سرویس دهنده رو خرید و با خدمات یه سرویس دهنده دیگه مثل مخابرات به اینترنت وصل شد؟

    1. پیمان گل‌کار

      شما با هر موردم وایرلسی می‌توانید از تمام ISP ها سرویس بگیرید و این موضوع ارتباطی به شرکت خدمات دهنده ندارد.
      البته برای جابجایی راحت‌تر نیز می‌توانید از مودم‌های وایمکس استفاده بفرمایید

  2. با سلام من یک لپ تاپ و یک تبلت دارم.مدل تبلتم asus Eee pad transformer tf300tg هست.مدت هاست دنبال یک راه ارزان و قابل حمل برای داشتن اینترنت پرسرعت می گردم.شما چی پیشنهاد می کنید؟چون خیلی دانلود می کنم برام مهمه که سرعت خوبی داشته باشه و نامحدود باشه.یک چیزی که هم بشه برای لپ تاپ استفاده کرد و هم برای تبلت.قیمت های مبین و ایرانسل برای اینترنت نامحدود بالاست.شنیدم برای تبلت میشه با فناوری 3g اینترنت پرسرعت داشت که فقط برای تبلت های سیم کارت خورهست و باید سیم کارت رایتل گذاشت.برای مدل تبلت من میشه استفاده کرد؟سرعت دستگاه های gsm که شنیدم سیم کارت میخوره و اینترنت نامحدود ارائه میده چطوره؟برای من نامحدود بودن و سرعت بالاخیلی مهمه چون خیلی فیلم و موزیک دانلود میکنم.خیلی ممنون میشم اگه بهم پاسخ بدید.

    1. پیمان گل‌کار

      اگر تبلت شما سیم‌کارت خور است، به طور حتم از 3G نیز پشتیبانی می‌کند و به همین خاطر می‌توانید از سیم‌کارت‌های رایتل (البته اگر در چند شهر پشتیبانی کننده) هستید بهره ببرید

  3. با حدود 2 میلیون هیچ اولترا بوکی نمیشه خرید؟!؟
    فکر کنم همه شرکت ها مثه اپل و ایسوس اولترا بوک زدن. مثه سامسونگ لنوو دل و بقیه….
    اولترا بودن برام مهمه. سی پی یو هرچی بود بود! 🙂

  4. کاش برای بخش گرافیک اهمیت بیشتر قائل می شدند.
    هرچند کسانی که این رده رو خریداری می کنند کمتر به فکر بازی هستند!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH