آشنایی با ۱۰ اختراع جالب مربوط به فناوری

در این مطلب به برترین اختراعات سال گذشته میلادی نگاهی می‌اندازیم که باعث می‌شوند تا دنیای پیرامون‌مان بهتر، هوشمندتر و در برخی از موارد جالب‌تر به نظر بیاید. با آی‌تی‌رسان همراه باشید.

۱. اسکوتر “Hoverboard”

۱این دستگاه به نوعی یک سِگ‌وِی (رانَک)، اسکیت‌بورد و اسکوتری است که تعادل خودش را حفظ می‌کند و معمولا به عنوان هاوِربورد شناخته می‌شود، اگرچه به معنای واقعی کلمه نمی‌توان آن را یک وسیله شناور (هاور) به حساب آورد. هنگامی که فردی سوار آن می‌شود، دستگاه از یک جفت ژیروسکوپ الکتریکی برای حفظ تعادل به طور خودکار استفاده می‌کند و به کاربران اجازه می‌دهد تا با جابه‌جایی اندک وزن بدن خود، رو به جلو، عقب و یا به اطراف حرکت کنند. با این ابزار می‌توانید سرگرمی‌های مختلفی را از مسابقات با دوستان گرفته تا انجام حرکات جالب انجام دهید. Maxx Yellin از بنیان گذاران PhunkeeDuck، یکی از ۲۰ شرکتی است که نمونه‌ای از این دستگاه را ساخته‌ است. به گفته او این وسیله می‌تواند شکل جدیدی از حمل‌ونقل‌های بین شهری را به وجود آورد. قیمتی که برای آن در نظر گرفته شده از محدوده ۳۵۰ دلار تا ۱۷۰۰ دلار است، که با توجه به شرکت سازنده و ویژگی‌های هرکدام این عدد تغییر می‌کند.

۲. سنسور تشخیص‌دهنده گلوتن مواد غذایی%db%b2

برای میلیون‌ها فرد مبتلا به بیماری سلیاک یا حساس به گلوتن، خوردن غذا اغلب اوقات رنج‌آور است و باید مراقب پروتیین موجود در آن باشند تا از مقدار مجاز بیشتر نشود. سنسور Nima، که قرار است فروش آن تا اوایل سال آینده انجام بگیرد، امکانی را برای این افراد فراهم می‌کند تا هر نوع نوشیدنی یا ماده غذایی دلخواه را ظرف مدت دو دقیقه تست نمایند و خیال آن‌ها را از این بابت راحت کند. بعد از اینکه نمونه‌ای از غذای مورد نظر در آن ریخته شد، یک پادتن اختصاصی (قرار گرفته در کارتریج یک بار مصرف) برای یافتن ماده گلوتن در آن شروع به کار می‌کند. در صورت وجود، یک چراغ اخمو روی دستگاه به نمایش در می‌آید و در غیر این صورت لبخند می‌زند.

۳. سمعک هوشمند%db%b3

در صورتی که در مکانی پر سر و صدا گیر افتاده باشید، اساسا دو گزینه را می‌توانید انتخاب کنید: هدفون را درون گوش خود قرار دهید یا آن مکان را ترک کنید. اما اگر بخواهید جلوی صدای تیز و دلخراش را بگیرید و آن را قطع کنید چکار می‌کنید؟ گاهی اوقات هم تنها باید صدای تلویزیون را مطابق خواسته خود کم کرد. برای این منظور سیستم شنیداری توسط آزمایشگاه داپلر در نیویورک طراحی شده‌ است که به وسیله یک هدفون توگوشی وظیفه خود را انجام می‌دهد. بر خلاف سمعک معمولی که تنها تقویت یا کاهش صدا را انجام می‌دهد، در اینجا پردازنده‌ای وجود دارد که با اپلیکیشن گوشی همگام سازی می‌شود تا کاربران بتوانند فرکانس‌های غیرمفید را به دلخواه خود فیلتر کنند.

۴. گوشی پزشکی متمایز%db%b4

اگر بخواهیم یکی از جنبه‌های پزشکی را که به هنر بیشتری نسبت به علم طب نیاز دارد نام ببریم، جایی است که پزشکان با اعتماد بر گوش و حافظه خطاپذیر خود به ضربان قلب بیمار گوش می‌دهند. Eko Core با قیمت ۱۹۹ دلاری خود آداپتور هوشمندی است که به گوشی مخصوص پزشکان متصل می‌شود و داده‌های دریافت شده از ضربان قلب بیمار را به فضای ابری منتقل می‌کند تا پزشک بتواند به آن‌ها از روی گوشی هوشمند خود دسترسی داشته باشد. در اینجا یک برنامه کاربردی وجود دارد که به تحلیل صدا و مقایسه آن با موارد قبلی ضبط شده می‌پردازد. بدین وسیله پزشک معالج می‌تواند نسبت به اختلالات دریچه قلب و دیگر شرایطی که گوش قادر به شنیدن آن نیست تشخیص بهتری داشته باشد.

۵. هدستی که محدودیت‌های دنیای واقعی را از بین می‌برد%db%b5

هدست‌های واقعیت مجازی، مانند Oculus Rift، جهان امروزی را تغییر داده‌اند. با قرار دادن آن روی سر، می‌توانید به ناگهان خود را در حال شنا کردن با دلفین‌ها یا مبارزه در نبرد واترلو ببینید! هولولنز مایکروسافت، دنیای واقعی را با هولوگرام ترکیب‌ می‌کند و اطلاعات بوجود آمده را در محیط اطراف به نمایش در می‌آورد. در حال حاضر هولولنز به وسیله ناسا برای کشف حیات در مریخ مورد استفاده قرار می‌گیرد و دانشجویان پزشکی نیز برای کالبدشکافی مجازی بدن آن را بکار می‌گیرند.

۶. آزمایشگاه رومیزی تشخیص DNA%db%b6

برای تشریح شاخص DNA یک روز کامل باید وقت صرف کرد تا از بین میلیون‌ها نمونه از ویژگی‌های یک فرد بتوان آن‌ها را با یکدیگر مقایسه نمود. Juno قادر است تا این فرآیند را تنها در عرض سه ساعت به انجام برساند و دانشمندان را از تمرکز بر تحلیل‌های دشوار آسوده خاطر کند. بدین وسیله یک حرکت اساسی در جهت فرآیند مطابقت با اهدا کنندگان مغز استخوان شکل می‌گیرد و پیدا کردن درمان بیماری‌های ژنتیکی و مواردی از این دست آسان‌تر خواهد شد. قسمت مهمی که روی این وسیله انجام وظیفه می‌کند، ریزتراشه‌ای است که می‌تواند نمونه‌های ۱۰۰۰ برابر کوچکتر از قطره‌ آب را شناسایی کند.

۷. کامیون نامرئی۷

هر ساله، هزاران نفر در اثر تصادفات رانندگی کشته می‌شوند و یا آسیب می‌بینند که بخشی از آن به دلیل کاهش دید ایجاد شده توسط خودروهای عظیم است. شرکت سامسونگ با همکاری آژانس تبلیغاتی Leo Burnett راه حل خلاقانه‌ای را برای این منظور به وجود آورده‌اند. در اینجا سیستمی وجود دارد که ویدیویی از دید جلوی کامیون را روی ۴ نمایشگر موجود در پشت آن بازپخش می‌کند تا رانندگان بتوانند دید واضحی را نسبت به آنچه که در مقابل آن‌هاست داشته باشند. در طول آزمایش‌های اولیه، این کامیون ایمن‌شده توانست طی سه روز تا ۱۰۰۰ کیلومتر را بدون تصادف تحت پوشش خود قرار دهد.

۸. نسل جدید دستگاه‌های نظارت بر کودک%db%b8

“آیا حال بچه من خوب است؟” این سوالی است که هدف از طراحی Sproutling پاسخ‌دهی به آن است. با قرارگیری در محل به خصوص، این وسیله می‌تواند ضربان قلب، دمای بدن و محل حضور نوزاد دلبند شما را به وسیله نرم‌افزار موبایلی اعلام کند. با یادگیری عادات کودک توسط این دستگاه، این امکان بوجود می‌آید که دستگاه اطلاعات مفیدی را مانند زمان بیدار شدن از خواب او در اختیار شما قرار دهد.

۹. قلم و بوم نقاشی مجازی%db%b9

طی ۴۵۰ سال گذشته از زمان پیدایش قلم تا به امروز، تکنولوژی آن تغییر چندانی نکرده و کم کم رو به فراموشی می‌رود. از این رو، Apple Pencil ساخته شده تا بتواند این فناوری را تغییر دهد. به وسیله این قلم می‌توانید در هر زاویه‌ای طرح خود را بکشید. سایه‌های موجود در نقاشی خود را بر حسب میزان فشاری که وارد می‌کنید پر رنگ‌تر نمایید و علامت‌ها را پاک کنید. بازتولید چنین قابلیتی از فناوری دیجیتالی، مهندسین را سالیان سال درگیر خود کرده است و تلاش قابل تحسین اپل را برای ساخت آن به خوبی نشان می‌دهد.

۱۰. ماهی‌تابه‌ای که آشپزی را آسان‌تر می‌کند۱۰

ماهی‌تابه را تا چه حدی باید گرم کرد؟ چه موقع باید غذا را تفت داد؟ آیا هنوز داغ شده یا نه؟ اگر تاکنون خود را برای پختن غذای جدیدی آماده کرده باشید، احتمالا یکی از این سوالات را از خود پرسیده‌اید. Pantelligent می‌تواند به همه آن‌ها پاسخ دهد. پس از اینکه دستور غذایی خود را از اپلیکیشن مخصوص انتخاب کردید، این ماهی‌تابه با استفاده از بلوتوث و یک سنسور حرارتی ویژه مراحل پخت غذا را در هر لحظه روی نمایشگر گوشی به نمایش می‌گذارد، بنابراین مثلا اگر بخواهید گوشت خود را نیم‌پز کنید، از زمان دقیق برگرداندن آن به سمت دیگر آگاه خواهید شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH