فیفا ۱۷ یا PES 2017؛ کدام یک را می‌پسندید؟!

سال‌هاست که EA Sport و Konami با تولید دو بازی جذاب فوتبالی برای کنسول‌های بازی و PC در حال رقابت بوده و هیچ یک هم قصد خالی کردن میدان را ندارند. این روزها فروش بازی فیفا نسبت به رقیبش بسیار بیشتر بوده و البته این فروش بالاتر آن‌چنان با کیفیت گرافیک بازی و گیم پلی نسبت مستقیمی ندارد؛ اما PES نیز قصد خالی کردن زمین را نداشته و همچنان هواداران متعصب خود را دارد.

سال گذشته بازی PES توانست به عنوان بهترین بازی فوتبالی از سوی aeons انتخاب شود. این بازی سال‌ها به عنوان زینت بخش کنسول‌های ایکس باکس ۳۶۰ و PS3 شناخته می‌شد. در مراحلی از تولید بازی PES کمپانی تولید کننده آن حتی تصمیم به توقف تولید این بازی گرفت، اما این کار نکرده و به مسیر خود ادامه داد و در دورانی طلایی بین PES 3 تا PES 6 توانست هواداران زیادی را به سمت خود جذب کند.

fifa-17-vs-pes-2017-trailer-640x360-1473764829-800

اما در طی این چند سال، PES توانست خود را بالا کشیده و در مقابل فیفا در رکودی عجیب به سر می‌برد. البته راکد بودن فروش یک بازی به معنی بد بودن آن نیست. باید پذیرفت که فیفا هنوز هم در برخی ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصر به فرد به راحتی از PES پیشی می‌گیرد؛ اما وقتی وارد گیم پلی بازی می‌شویم، می‌توانیم برخی از مشکلات فیفا را به راحتی مشاهده کنیم.

در جدیدترین نسخه عرضه شده بازی فیفا، کمپانی EASport در خیلی از موارد کلی، گیم پلی بازی را تغییر داده است. از مهم‌ترین این تغییرات می‌توان به عرضه گزینه‌های بیشتری در اطراف توپ‌های مرده برای بازیکنان، سیستم جدید در ارسال توپ‌های کرنر و ضربات آزاد و همچنین وجود زاویه واید در هنگام پنالتی و ضربه‌های آزاد پشت ۱۸ قدم اشاره کرد.

در این نسخه فیفا بر روی بازی فیزیکی بازیکنان نیز به خوبی کار کرده است، این کار با کمک یک موتور جدید Real-Time که می‌تواند تعادل بازیکن را پیش از تصاحب و پس از تصاحب توپ به خوبی تخمین زده و حفظ کند انجام گرفته است. به طور مثال تنه زدن یکی از مهم‌ترین این قابلیت‌هاست. شما برای تنه زدن و قرار گرفتن در یک موقعیت مناسب و یا حتی کنترل توپ کافی است Trigger سمت چپ را نگه دارید.

کارهای تیمی مورد نظر شما در این نسخه به راحتی انجام گرفته و نسبت به نسخه‌های قبل بسیار هوشمندتر و بهتر شده است. حرکات بدون توپ و نفوذ در بازی جز قابلیت‌های جذاب فیفا ۱۷ است. در سوی مقابل PES با تغییراتی جزیی‌تر نسبت به فیفا عرضه شده است. در واقع وقتی شما یک بازی را به طور حرفه‌ای دنبال کرده و هر سال نسخه‌های جدید را خریداری می‌کنید، به راحتی متوجه کوچک‌ترین تغییرات رخ داده در بازی خواهید شد.

Konami در این نسخه برای اولین بار سیستم Al انطباقی را معرفی کرده که ممکن است به عنوان انقلابی در تولید بازی‌های فوتبالی به شمار رود؛ اما این قابلیت چیست؟

سیستم AI تطبیقی در حالت تئوری، به بازیکنان کمک می‌کند تا به موقع در انتخاب سبک جدید بازی یا تغییر استایل کلی بازی فعال شوند. این سیستم همچنین یک لایه از چالش‌های فراتر از سطح عادی بازی را نیز به سطوح مختلف بازی اضافه می‌سازد. تغییر تاکتیک تیم‌های مقابل شما برای ایجاد سطحی سخت‌تر در حین بازی از جمله این قابلیت‌هاست. این یعنی در حین بازی فشار بیشتری بر روی بازیکنان برای ایجاد موقعیت‌های بیشتر اعمال می‌شود.

از دیگر ویژگی‌های جدید PES می‌توان به توانایی‌های جدید در سوئیچ کردن بین حالت‌های تهاجمی و دفاعی بازی و انتخاب استراتژی‌های خاص پیش از آغاز و در حین مسابقه اشاره کرد.

البته این تغییر در قیاس با PES 2016 شما را به این سمت و سو می‌برد که این نسخه چه قدر کند شده است! در واقعه نسخه پیشین PES همانند رعد و برق سریع بود و شما به سرعت وارد بازی می‌شدید، اما این بار باید کمی با دقت‌تر و با حواس جمع‌تری بازی را آغاز نمایید.

در سال جاری، تغییرات عمده در گیم پلی هر دو بازی، پیش از انتشار نسخه‌های رسمی به رسانه‌ها راه یافته بود که این موضوع در نوع خود بسیار جالب است. در مورد PES افزایش کیفیت بازیکنان و تماشاگران برای هواداران بسیار جذاب بود و برای فیفا نیز افزوده شدن بخشی داستانی به اسم Journey هواداران را بیش از پیش مشتاق دیدن نسخه ۱۷ کرده بود.

pes-2017-vs-fifa-17-konami-ea-sports-713343

در این قسمت داستانی جدید، شما با یک ملودرام واقعی روبرو هستید و هیچ کس انتظار این چنین بخش جذابی از کمپانی EaSport در فیفا ۱۷ را نداشت. اگر بخواهیم ایجاد بخش انقلابی و جذاب فوتبال زنان در فیفا ۱۶ را کنار بگذاریم، باید با قاطعیت عنوان کنیم که طراحی بخش داستانی یا همان Journey در فیفا ۱۷ می‌تواند به مثابه یک انقلاب بزرگ در بازی‌های فوتبالی باشد؛ حرکتی که شاید بتواند به راحتی بر روی اکثر ایرادات موجود فیفا سرپوش نیز بگذارد.

fifa-17-the-journey

همان‌طور که می‌دانید، PES سعی می‌کند تا با طراحی بهتر تفسیری جذاب‌تر از فوتبال را به هوادارانش ارائه کند؛ اما این یک حرکت تحریک کننده است و نمی‌تواند در مقابل گیم پلی بی نظیر و دقت نسبی بازی فیفا عرض اندامی جدی داشته باشد.

به هر حال فیفا هنوز هم در مقابل دیگر بازی‌های ورزشی تولید شده یک سر و گردن بالاتر است و همین موضوع باعث فروش بیشترش نسبت به PES شده است؛ اما در سوی مقابل کیفیت بالای PES می‌تواند تا حدی فروش این محصول Konami را نیز تضمین نماید.

شما بیشتر به کدام یک از این دو بازی تمایل دارید؟!

11 در مورد “فیفا ۱۷ یا PES 2017؛ کدام یک را می‌پسندید؟!”

  1. من هم با آرین موافقم واقعاََ فیفا تو گرافیک بهتره ولی تو گیم پلی به pes نمی رسه
    راستی دوستان اگه دقت کرده باشین متوجه میشین آدم های فیفا کمی چاق تر از آدم های پی ای اسه.

  2. از نظر من که pes گیم پلی بهتری داره ولی fifa گرافیک بهتری

    و چهره بازیکنا کنا در pes خیلی کیفیت بیشتری داره و اشتباهات fifa خیلی زیاده

    و من pes رو دوست دارم با اینکه فیفا هم خوبی های زیادی داره

  3. باسلام
    من تا الان pes بازی کرده بودم
    تا pes 16 واقعا گیم پلی خوب و جذابی رو دیدم.
    تا اینکه قسمت شد ps4 خریدم.
    قبل از اینکه pes17 بخرم با یکی از دوستان به یک کلوپ بازی رفتم.
    و اونجا هم فیفا بازی کردم و هم pes.
    متاسفانه فیفا ۱۵ یک بازی مزخرف بیش نبود.
    فیفا ۱۶ یکم از اون بهتر.
    ولی ……..
    fifa 17 اصلا قابل مقایسه با هیچ بازی فوتبالی که تا الآن انجام دادم نبود.
    تا بحال یک چنین محصول با کیفیت و جذابی در زمینه ی فوتبال رو تجربه نکرده بودم.عالی عالی عالی.
    pes 17 هم مثل pes16 بسیار باکیفیت بود. ولی در مقابل fifa 17 حرفی واسه ی گفتن نداشت. تنها جذابیتی که داشت راحت تر از fifa 17 به گل دست پیدا میکردی.
    بخاطر همین تصمیممو عوض کردم و واسه امسال fifa 17 رو خریدم.
    واقعا ازش راضی هستم.

  4. pes عالی بوده از ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۶ رو داشتم و دارم بازی میکنم از fifa خیلی بهتره محیج تره fifa شکل کارتونی داره فقط pes اونم کنسول پلی استیشن ۴

    1
    1

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH