کوالکام و معرفی اولین مودم ۵G قابل حمل

کوالکام از اولین مودم ۵G قابل حمل رونمایی کرد. این موضوع کمی جالب بنظر می‌رسد، چون هنوز توافقی بر سر استانداردهای ۵G بین اپراتورهای مختلف وجود ندارد. کوالکام شاید فرصت را مناسب دیده و سوار قطار شده است. این مودم، X50 نام دارد.

شریف هنا از کوالکام می‌گوید:‌

این مودم از ۵G اولیه که در فرکانس ۲۸ گیگاهرتز کار می‌کند، استفاده می‌کند. این فرکانس تابحال برای ارتباطات موبایلی استفاده نشده است. این باند، سرعت دانلودی تا ۵ گیگابایت بر ثانیه خواهد داشت.

X50 برای موبایل‌ها و محصولات قابل حمل ساخته شده، اما می‌تواند برای مصارف خانگی نیز استفاده شود. البته به خاطر داشته باشید که اولین استاندارد ۵G با نام ۵G NR تا سال ۲۰۱۸ عرضه نمی‌شود. این موضوع ورایزون و Korea Telecom را از برنامه‌های خود بازنمی‌دارد. اریکسون نیز اولین فرکانس ۵G خود را با نام AIR 6468 در اواخر آگوست امسال راه‌اندازی کرد. بدترین سناریو این است که ورایزون در یک جهت برود و اپراتورهای دیگر در جهت دیگر، چیزی که کوالکام امیدوار است اتفاق نیفتد. بهترین کار این است که همه اپراتورها به سمت ۵G NR حرکت کنند. شریف هنا می‌گوید:‌

۵G NR یک راه حل بلندمدت بوده و راه درستی نیز هست.

X50 با مودم LTE دیگری با نام X16 عرضه می‌شود. X16 اولین بار در فوریه رونمایی شد و برای اولین بار اپراتور استرالیایی تلسترا از آن استفاده می‌کند. تلستر با ترکیب سه تکنولوژی ۴x4 MIMO، ۳-by-20MHz carrier aggregation و ۲۵۶ QAM، اینترنت با سرعت گیگابایت در اختیار کاربران قرار خواهد داد. هیچ اپراتور آمریکایی هر سه تکنولوژی را ندارد. شریف هنا می‌گوید:‌

ما امیدوارم که چندین موبایل پریمیوم با قابلیت پشتیبانی از اینترنت گیگابایتی در سال ۲۰۱۷ عرضه شود.

اینترنت گیگابایتی LTE باید بتواند تا زمانی مکمل ۵G باشد، چون ۵G در ابتدا پوشش ضعیف و برد کمی خواهد داشت. اپراتورها ترجیح می‌دهند که خدمات خوبی به کاربران ارائه دهند که اگر سرعت اینترنت کاهش یابد با گیگابیت برسد تا به ۵۰ مگابیت.

آیا این مودم به درد ایالات متحده که هیچ اینترنت LTE گیگابایتی ندارد، می‌خورد؟ بله. X16 از LTE-U و LAA پشتیبانی می‌کند. تنها ۱۶ درصد اپراتورهای موبایل توانایی پشتیبانی از اینترنت گیگابایتی را دارند، ولی اگر دو تکنولوژی گفته شده را نیز محاسبه کنیم، این میزان به ۶۴ درصد می‌رسد. X50 در اوایل سال ۲۰۱۸ روانه بازار می‌شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH