هواوی رسما از چیپست Kirin 960 پرده برداشت

امروز در یک جلسه رسانه‌ای هواوی از آخرین چیپ‌ست خود با نام Hisilicon Kirin 960 رونمایی کرد، انتظار می‌رود که این پردازنده قلب تپنده گوشی هوشمند بعدی این غول تکنولوژی چینی باشد. این چیپ‌ست به آخرین نسل از تراشه‌های گرافیکی Mali و سریع‌ترین هسته‌های پردازنده ARM مجهز بوده و شبکه‌های ارتباطی آن نیز به‌روزرسانی شده است.

براساس وعده‌های هواوی باید شاهد افزایش عملکرد آن نسبت به نسل قبلی و دیگر رقیبان باشیم. در پردازنده Kirin 960 از ۴ هسته پرقدرت Cortex A73 با فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز و ۴ هسته کم‌مصرف Cortex A53 با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز استفاده و همچنین با فرآیند لیتوگرافی ۱۶ نانومتری ساخته شده است.

این چیپ‌ست اولین پردازنده با جدیدترین تراشه گرافیکی Mali-G71 MP8 خواهد بود که براساس شایعات سامسونگ گلکسی S8 نیز سال آینده به این تراشه گرافیکی مجهر می‌گردد.

huawei-kirin-960-cpu-performance-840x472

در طول این جلسه هواوی تصویری از بنچمارک‌های گذرانده شده توسط پردازنده موردنظر و مقایسه آن با رقیبان را نمایش داد که در این عکس چیپ‌ست A10 Fusion مورد استفاده در آی‌فون ۷ و ۷ پلاس موفق به کسب بالاترین نتایج در آزمایش تک‌هسته‌ای شده ولی در بخش چندهسته‌ای پایین‌تر از رقیب چینی خود قرار گرفته است. بااین‌حال، هواوی اعلام کرده که به‌علت استفاده از حافظه‌های UFS 2.1 شاهد عملکرد بهتری در زمینه نوشتن و خواندن اطلاعات نسبت به دیگر رقیبان خواهیم بود.

پردازنده گرافیکی Mali-G71 MP8 نیز با پیشرفت قابل‌ ملاحظه‌ای همراه بوده که تجربه بهتری از بازی کردن را در اختیار کاربر قرار می‌دهد، همچنین شاهد افزایش ۱۸۰ درصدی عملکرد آن نسبت به تراشه گرافیکی Mali-T880 مورد استفاده در چیپ‌ست‌های قبلی هواوی هستیم. وقتی این افزایش قدرت با پشتیبانی از Vulkan همراه باشد، بازی‌ها بسیار روان‌تر اجرا می‌شوند (۴۰ فریم در برابر ۱۰ فریم نسل‌های قبلی) و همچنین در زمان انجام بازی، گلوگاه ایجاد نشده که نتیجه مثبت آن کاملا قابل لمس خواهد بود. هواوی برای نمایش قدرت این پردازنده اعلام کرده که از ۱۴ برنامه محبوب در کشور چین، ۱۳ عدد از آن‌ها با Kirin 960 سریع‌تر باز می‌شوند.

huawei-kirin-960-gpu-performance-840x560

این پردازنده به‌صورت پیش‌فرض از CDMA پشتیبانی کرده و مناسب مناطقی است که از سرویس‌های CDMA و ۲G استفاده می‌کنند، البته هواوی باید از کوالکام مجوز بگیرد. Kirin 960 شامل LTE با ۴ جز بوده که در چیپ‌ست‌های دیگر تنها ۳ عدد جز وجود دارد، درنتیجه این میزان باعث افزایش کانال‌ها برای انتقال اطلاعات شده و حداکثر سرعت را به ۶۰۰ مگابیت بر ثانیه می‌رساند. این پردازنده شامل LTE Cat 12 و Cat 13 بوده و وسیع‌ترین طیف فرکانس‌های رادیویی از ۳۳۰ مگاهرتز تا ۳.۸ گیگاهرتز را پشتیبانی می‌کند که نتیجه آن امکان استفاده از دستگاه مجهز به این چیپ‌ست در تمامی نقاط جهان است.

هواوی به این پیشرفت‌ها اکتفا نکرده و عملکرد رادیویی آن را برای شرایط خاصی مانند قطار‌های پرسرعت نیز افزایش داده که قابلیت اطمینان ۱۰۰ درصد را به ارمغان آورده است (رقیبان این میزان را ۹۹ درصد و یا کمتر اعلام کرده‌اند). ISP جدید استفاده شده در این پردازنده به گوشی‌های هوشمند اجازه خواهد داد تا عملکردی شبیه به چشم انسان داشته باشند. پردازنده سیگنال تصویر یا به اختصار ISP قابلیت‌های دوربین را افزایش می‌دهد و تصاویر واضح‌تری را ثبت می‌کند، البته میزان این پیشرفت وابستگی زیادی به اپتیک‌های استفاده شده در دستگاه موردنظر دارد.

huawei-kirin-960-vulkan-840x560

در این مراسم، هواوی از نمونه‌های سنتی برای آزمایش چشم استفاده کرد تا میزان دقت این ISP را نشان دهد و همچنین پیشرفته‌تر بودن آن نسبت به آی‌فون ۷ پلاس را نیز ثابت کند. Kirin 960 با پشتیبانی از طیف وسیعی از امکانات برای فوکوس دوباره شامل فاصله کانونی و میدان دید، نسبت به نسل قبل بهبود داشته البته باید دوباره بگوییم که تمامی این موارد وابستگی زیادی به اپتیک استفاده شده در دوربین گوشی هوشمند دارد. همانند بیشتر سازندگان چیپ‌ست، هواوی نیز تمرکز خاصی بر روی مصرف انرژی این پردازنده داشته و توسط همکاری با شرکای خود، موفق به بهبود عمر باتری شده است. برای نمایش میزان مصرف انرژی از بازی پوکمون گو استفاده شد و هواوی اعلام کرد که استفاده از i6 داخل پردازنده Kirin 960، به کاربران اجازه می‌دهد تا زمان اجرای این بازی را از نصف روز به ۱.۲ روز برسانند که به‌علت بهبودهای صورت گرفته شامل GPS کم‌مصرف است. در اصل، i6 به شما اجازه می‌دهد تا بدون تغییر عادات خود شارژدهی بهتر باتری را تجربه کنید.

huawei-kirin-960-soc-breakdown-840x560

امنیت نیز یکی از مباحث مهم هواوی برای این پردازنده محسوب شده و این چیپ‌ست گواهی الزامات جدید دیجیتالی UnionPay و بانک مردم چین را برای پرداخت کسب کرده است. بزرگ‌ترین تفاوت Kirin 960 با دیگر چیپ‌ست‌ها، تعبیه شدن پرداخت‌های درون آن بوده که به‌علت وجود ۴ میلیارد ترانزیستور، فرآیند شکستن رمزنگاری و دزدی سخت و پیچیده می‌شود. در ویدیویی هواوی نشان داد که به‌صورت تئوری هکرها قادر به برداشتن تراشه امنیتی از روی دستگاه برای دسترسی به اطلاعات هستند ولی تعبیه کردن آن درون خود چیپ‌ست این کار را کمتر برای دزدان جذاب می‌کند. همچنین پیشرفت‌های امنیتی، سیستم ۳ لایه امنیتی را نیز شامل می‌شود که دزدی اطلاعات را سخت‌تر می‌کند. هواوی اعلام کرده که روش‌های امنیتی این پردازنده موفق به کسب گواهینامه‌های خارجی شده و در دیگر کشورها نیز قابل استفاده است. هنوز معلوم نیست که کدام دستگاه به این پردازنده مجهز خواهد شد ولی براساس شایعات هواوی میت ۹ اولین مدلی خواهد بود که با این چیپ‌ست در ۳ نوامبر (۱۳ آبان) در شهر مونیخ آلمان معرفی می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر مربوط به میت ۹ و این پردازنده، در آینده همراه ما باشید.

2 در مورد “هواوی رسما از چیپست Kirin 960 پرده برداشت”

  1. vaghean damesh garm huawei hamishe harf vase goftan dashte va ino sabet karde.zemnan yeki az mostagheltarin company hast chera ke chipset va axar ghataatesh ro khodesh tolid mikone va in jbaes mishe ham hazinash biad pain va dar natije forosh bere bala.man in brando doost daram

  2. این که یه غولیه واسه خودش . دمش گرم حال می کنم با این برند . خدایی تو چند سال خودشو به بهترین برند های جهان رسوند و تا پیشی گرفتن از اونا زیاد زمان نمی خواد .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH