انقلاب غیر طبیعی USB-C در دیوایس‌های اپلی و اندرویدی!

دامنه تلفن‌های هوشمند بسیار وسیع است. از قسمت آی‌تی گرفته تا میکروچیپ‌ها، داخل انبوهی از قطعات سخت‌افزاری و نرم‌افزارهای گوناگون و متفاوت با کارایی‌های مختلف. امروز می‌خواهیم برای شما در مورد پورت USB-C بنویسیم. رابطی که مدت‌های بسیاری منتظر آن بودیم. اما روند تغییرات آن بر روی دیوایس‌های اپلی و اندرویدی کمی متفاوت است.

USB-C چیست؟!

نام USB که مخفف (Universal Serial Bus) است، مطمئنا برای خیلی از کاربران آشناست و در طول روز، بارها از دهان خیلی از افراد مشغول به کار شنیده می‌شود. این یک راه ارتباطی از طریق کابل است که به شما اجازه انتقال اطلاعات یا شارژ دیوایس را می‌دهد.

به کلام ساده، USB-C را می‌توان مدل امروزی و مدرن شده همان USB قدیم دانست که ساز و کار آن کمی با مدل‌های پیشین متفاوت است و همچنین نوع اتصال آن نیز کاملا تغییر کرده است که همین تفاوت‌ها، باعث شده تا کارایی و نکات مفید آن بسیار زیاد و تجربه استفاده از آن نیز لذت‌بخش‌تر شود.

در یک سمت، تبادل (اطلاعات یا انرژی) با سرعت فوق‌العاده بیشتری نبست به مدل ابتدایی USB انجام می‌شود و به این ترتیب به شما اجازه می‌‌دهد تا دستگاه خود را سریع‌تر شارژ کنید. از طرف دیگر چون USB-C به یک استاندارد تبدیل شده است، هیچ کپی‌رایتی برای آن وجود نداشته و تمامی تولید کنندگان می‌توانند به راحتی از آن بهره بگیرند. اما با وجود نکات مثبت USB-C، در حال حاضر، تعداد کمی از دیوایس‌ها از آن پشتیبانی می‌کنند.

usb-type-c

چرا هنوز به صورت پیشرفته از USB-C استفاده نمی‌شود؟!

این موضوع به کپی‌رایت مربوط نمی‌شود. همانطور که بالاتر اشاره کردیم، هر شرکتی می‌تواند از USB-C استفاده کند و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. اما مشکل در جای دیگری است. چرا شرکت‌های تولید کننده باید از USB-C استفاده کنند، در حالی که سیل عظیمی از کامپیوترها، لپتاپ‌ها، هاردهای اکسترنال و … از نسل پیشین USB استفاده می‌کنند؟ اگر دستگاهی با پورت USB-C بخرید، باید به همراه آن، یک تبدیل USB-C > USB نیز خریداری کنید.

تا زمانی که یکی از شرکت‌ها تکانی به خود ندهد، هیچ چیز تغییر نخواهد کرد. اگر یکی از شرکت‌ها اقدام به قرار دادن USB-C در دستگاه‌های خود کند، دیگران نیز مجبور خواهند شد اینکار را انجام دهند. همه چیز بستگی به سیستم عرضه و تقاضا دارد. البته در حال حاضر می‌توان از تبدیل‌های مختلف استفاده کرد، اما گزارش‌های زیادی منتشر شده که کاربران با این قضیه نیز مشکلات فراوانی داشته‌اند.

اپل از USB-C در مک‌بوک‌های خود استفاده کرد، اما خبری از تغییرات در آیفون نیست!

تکنولوژی ارتباطات اپل در نگاه اول بسیار گسترده است. آیفون‌های جدید نیز به مانند نسل‌های پیشین، تنها به یک پورت مجهز هستند. پورت لایتنینگ! اما مک‌بوک‌های جدید از پورت USB-C بهره می‌برند. به صورت کلی، اپل با اکوسیستمی پیش می‌رود که دیوایس‌های مبتنی بر سیستم عامل‌های این شرکت، با نهایت هماهنگی با یکدیگر به کار خود ادامه دهند. اما امروزه این کار به آسانی قبل نیست. چرا که به دلیل مجهز شدن مک‌بوک‌های جدید به USB-C، به آسانی قبل نمی‌توان آیفون را به آن متصل کرد.

اگر می‌خواهید آیفون خود را به مک‌بوک‌های جدید اپل متصل کنید، باید یک تبدیل ۱۹ دلاری یا یک کابل جداگانه را خریداری کنید. اپل این تصمیم را تنها به این دلیل نگرفته است. ظاهرا اهالی کوپرتینو می‌خواهند کم‌کم، ذهن کاربران را به سمت استفاده از USB-C پیش ببرند. در نهایت این موضوع به یک استاندارد تبدیل خواهد شد.

با اینکه این موضوع برای برخی افراد آزار دهنده به نظر می‌رسد، اما اپل روش‌های بازاریابی را خوب می‌داند. با قرار دادن پورت USB-C در مک‌بوک‌ها، اپل می‌خواهد شرکت‌های دیگر را نیز به استفاده از این تکنولوژی ترغیب کند.

apple-vs-android

پیشرفت در دیوایس‌های اندرویدی کند، اما در حال انجام است!

ماه‌های زیادی طول کشید تا پورت USB-C به دیوایس‌های اندرویدی راه یابد. متأسفانه این انتظار همچنان ادامه دارد، اما می‌توانیم بگوییم که شرکت‌های زیادی در حال کار روی این موضوع هستند و پرچمداران زیادی کاندید قرارگیری USB-C شده‌اند.

مشکل اصلی این است که ما تکنولوژی USB-C را تنها بر روی پرچمداران خواهیم دید. برای دستیابی به کاربران بیشتر و تشویق آنها به استفاده از USB-C، باید این تکنولوژی در گجت‌های رده پایین و متوسط نیز قرار گیرد. همانطور که گفته شد، اپل از USB-C روی مک‌بوک‌های خود استفاده کرد و متعاقب آن، گوگل نیز از این تکنولوژی روی کروم‌بوک‌های خود بهره برد.

طبق نظرسنجی سایت AndroidPit، نظرات کاربران در مورد USB-C به صورت زیر بوده است:

poll

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH