سامسونگ شرکت آمریکایی Harman سازنده قطعات خودرو را به ارزش ۸ میلیارد دلار خرید

سامسونگ امروز اعلام کرد که شرکت سازنده قطعات خودرو Harman را به ارزش ۸ میلیارد دلار می‌خرد. این شرکت در ایالت کانکتیکات قرار دارد. سامسونگ تمام این پول را به صورت نقد پرداخت خواهد کرد. هدف سامسونگ از این خرید، تبدیل شدن به بازیگری عمده در بازار تکنولوژی خودرو است.

این معامله که بزرگترین خرید تاریخ سامسونگ است، سلسله مراتب را در زنجیره تامین جهانی صنعت خودرو بهم زده و نشان از افزایش سرعت ابداعات و افزایش نقش شرکت‌هایی دارد که پول زیادی داشته و درک عمیقی از ارتباطات موبایلی نیز دارند.

Harman که در زمینه تجهیزات صوتی تبحر داشت و در سال ۱۹۵۳ تاسیس شد، در سال‌های اخیر به صورت تهاجمی وارد دنیای خودرو شده و توانسته میلیاردها دلار درآمد کسب کند و قرادادهای بزرگی با جنرال موتورز و فیات کرایسلر ببندد. Harman در حال حاضر ۲۴ میلیارد دلار سفارش داشته و دو سوم درآمد آن نیز از صنعت خودرو تامین می‌شود. Harman همچنین بخش نرم‌افزاری نیز داشته و در این راه هزینه‌های زیادی نیز صرف کرده است. به عنوان مثال، چند سال پیش شرکت نرم‌افزاری Symphony Teleca را که در کالیفرنیا مستقر بود، به مبلغ ۷۸۰ میلیون دلار خریداری کرد. دینش پالیوال، مدیرعامل فعلی Harman، می‌گوید:

همکاری و مقیاس دو عاملی هستند که برنده‌شدن در بلندمدت را تضمین می‌کنند.

با تامین قطعات به صورت مستقیم، سامسونگ خواهد توانست تغییر رفتار کاربران را بررسی کند. این موضوع در حالی رخ می‌دهد که مرز بین خودرو و صنعت موبایل روزبه‌روز کم‌رنگ‌تر می‌شود. این خرید همچنین رابطه سامسونگ با اپل و گوگل را وارد مرحله جدیدی می‌کند. اپل، گوگل، تسلا و اوبر سعی دارند که صنعت خودرو را تغییر دهند و در حال کار بر روی خودرهای خودران هستند. این خرید سامسونگ را در رده بزرگترین قطعه‌سازان دنیا همچون Denso Corp که برای تویوتا قطعه تولید می‌کند، ابر قطعه‌ساز آلمانی Robert Bosch GmbH و Autoliv Inc سوئد قرار می‌دهد.

سامسونگ برنامه‌‌ای برای ساخت خودرو ندارد، بلکه صنعت خودرو را بازاری برای فروش بیشتر نیمه‌هادی‌ها، پنل‌های نمایشگر و سرویس‌های موبایلی می‌داند. سامسونگ از سال گذشته تیمی را مسئول یافتن راه‌هایی برای ورود به صنعت خوردو کرده بود. اما مسئولان دریافتند که زمان زیادی طول خواهد کشید تا سامسونگ خودش بتواند تجهیزات را بسازد و بنابراین مسئولان شرکت تصمیم گرفتند که خرید شرکت‌های دیگر را در دستور کار قرار دهند. مذاکره با Harman از تابستان امسال آغاز شد. Harman بخش مستقلی از سامسونگ خواهد بود.

سامسونگ به دلیل شکستی که دو دهه پیش از خرید شرکت کامپیوتری AST داشت، همیشه از خرید شرکت‌های دیگر بیم داشته و سعی می‌کرد که همه تکنولوژی‌ها را خود توسعه دهد. اما سامسونگ در چند سال اخیر دریافته که خرید شرکت‌های دیگر راهی سریع برای توسعه تکنولوژی‌هایست که قصد ورود به بازار آنها را دارد. سامسونگ در حال حاضر ۷۱ میلیارد دلار پول نقد داشته و به راحتی از پس خریدهای اینچنینی بر می‌آید. به عنوان مثال، فقط در عرض پنج سال و صرف ۳ میلیارد دلار، سامسونگ به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان داروهای بایوتکنولوژیکی تبدیل شد.

این خرید اولین تلاش سامسونگ برای ورود به صنعت خودرو نیست. سامسونگ در سال ۱۹۹۴ نیز با همکاری نیسان شرکت خودروسازی سامسونگ را راه اندازی کرد، اما با بحران مالی آسیا در سال ۱۹۹۸، این شرکت را به رنو فروخت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH