تاثیر نور نمایشگر اسمارت‌فون‌ها بر مغز انسان

طبق بررسی‌های اخیر، نور آبی نمایشگر اسمارت‌فون‌‌ها دارای تاثیراتی بر روی مغز است که می‌تواند موجب بی‌خوابی شود. معمولا میزان روشنایی نمایشگر اسمارت‌فون‌ها به‌گونه‌ای است که در زیر نور آفتاب نیز قابل تشخیص است. همچنین روشنایی آن‌ها در شب، بسیار زیاد و خیره کننده است. با توجه به تحقیقات اخیر، خیره شدن به نور نمایشگرهای پر نور در شب به هیچ وجه پیشنهاد نمی‌شود.

man in bed eyes opened suffering insomnia and sleep disorder

چرخه بدن به گونه‌ای عمل می‌کند که در طول روز شما را بیدار نگه می‌دارد و در طول شب خود را برای استراحت آماده می‌کند. اما وقتی در زمان استراحت شبانه به نمایشگرها خیره شوید، مغز نمی‌تواند خود را با این شرایط تطبیق داده و سردرگم می‌شود. در این حالت، درست همانند روز مغز شما ملاتونین تولید نمی‌کند و در نتیجه سطح هوشیاریتان بالا می‌رود. ملاتونین هورمونی است که زمان خواب را تنظیم می‌کند. به این ترتیب، با نگاه کردن به نور نمایشگر قبل از خواب، ساعت بدن به هم ریخته و علاوه بر کاهش کارایی، سلامتی را به شدت به خطر می‌اندازد.

برای حل این مشکل، طراحان برنامه‌‌هایی را مثل f.lux و Night Shift mode برای آیفون ساخته‌اند. هر دو برنامه، رنگ‌های موجود در نور نمایشگر را طوری تنظیم می‌کنند که نور آبی در ساعات مشخصی از روز حذف شود. هرچند بسیاری از کاربران پس از استفاده از این برنامه‌ها ابراز رضایت می‌کنند، با این حال هنوز تحقیقات زیادی در مورد تاثیر نورهای تیره‌تر بر کیفیت خواب، باید انجام شود.

عوامل زیادی هستند که بر کیفیت خواب تاثیر گذارند. مثلا دریافت یک ایمیل کاری در ساعات آخر شب، که خواب شما را به کلی به هم می‌ریزد. به هرحال، دور کردن اسمارت‌فون و تبلت هنگام خواب، می‌تواند موجب بهبود سلامت و کارایی شما در طول روز شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH