ویرگول: چرا اندروید از آی‌او‌اس موفق‌تر است؟

اندروید بهتر است یا iOS؟ شاید این سوال بیش‌ترین پرسش مطرح شده در چند سال اخیر باشد؛ اما زمانی‌که از موفقیت و برتری یک سیستم عامل در تعداد کاربران صحبت می‌کنیم، اندروید با اختلافی بسیار فاحش خود را پیروز میدان کرده است. اگرچه عوامل بسیار زیادی در این موفقیت نقش داشته‌اند اما در ادامه قرار است نگاهی بر مهم‌ترین دلایل این پیروزی داشته باشیم. با ویرگول این هفته همراه باشید.

گوگل؛ غول مهربان!

بدون شک گوگل محبوب‌ترین کمپانی اینترنتی دنیاست، برای فهمیدن این موضوع لازم نیست سراغ آمار و ارقام برویم، تنها کافیست به دل خودمان نگاه کنیم! برای اکثر ما کاربران گوگل معنا دهنده اینترنت است و زندگی بدون گوگل به هیچ وجه امکان‌پذیر نخواهد بود. در سمت مقابل iOS قرار گرفته است، کمپانی که هرچند معتقد است کاربران نیاز خود را نمی‌دانند اما توجه خاصی به جلب رضایت آن‌‌ها دارد. با این وجود بازهم گوگل محبوب‌تر است! شک دارید؟! تا به حال دقت کرده‌اید که اکثرا پس از باز کردن مرورگر به عنوان اولین کار به سراغ گوگل می‌روید (البته پس از آی‌تی‌رسان)، اصلا تا به حال شده است که روزی را در اینترنت باشید و سری به گوگل نزده باشید؟! گوگل در پوست و استخوان ما کاربران نفوذ کرده است و این محبوبیت خواه یا ناخواه دامن‌گیر اندروید هم می‌شود. در وافع این محبوبیت به قدری در موفقیت اندروید موثر است که اگر وجود نداشت هیچ‌گاه اندروید، اندروید نمی‌شد!

اپل یک کمپانی مرموز است و تمایل زیادی به نزدیک‌تر کردن خود به کاربران ندارد، قرار نیست در رابطه با درست و یا غلط بودن این سیاست بحث کنیم زیرا برای اپل تاکنون جوابگو بوده است. برخلاف گوگل، اپل کاربران را رازدار خود نمی‌داند و این موضوع موجب شده گوگل حتی در دل طرفداران دو آتشه اپل هم جایگاه خودش را داشته باشد. در واقع مهم نیست طرفدار کدام برند باشید، به هر حال گوگل دوست داشتنی است!

آزادی دربست!

می‌دانم با بیان این حرف موجی از مخالفت‌ها را مبنی بر اینکه آی‌اواس دیگر محدود نیست را نصیب خود خواهم کرد اما اگر نگاهی عمیق و البته واقع‌گرایانه داشته باشیم، می‌فهمیم اندروید آزادتر است. در واقع اپل این انتخاب را به کاربرانش نمی‌دهد که با پذیرفتن برخی از ریسک‌ها، امکانات بیش‌تری را دریافت کند اما اندروید تنها یک نصیحت کننده است و به شما پیشنهاد می‌دهد که این کار را نکنید، حالا اگر نصیحت پذیر نیستند پس عواقبش را بپذیرید. گذشته از موضوع آزادی برای کاربران، گوگل این امکان را قرار داده است که هر شرکت به هر نحوی که می‌خواهد از اندروید استفاده کند، البته دولوپرها نیز به سهم خود در این دریای بی‌کران نقش دارند و با تولید صدها رام و حتی سیستم عامل بر پایه اندروید نشان داده‌اند که آزادی چقدر شیرین است. این موضوع سبب شده شمار علاقه‌مندان به اندروید روزبه‌روز در حال افزایش باشد و هیچ کس پیدا نشود که به خاطر محدودیت در آرزوی آزادی اندروید بماند!

کار گروهی!

یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف اپل را می‌توان خودخواهی (الزاما بار منفی ندارد، بازهم هرطور مایلید!) آن دانست. اپل می‌گوید اگر یک سینه چاک سیستم عامل‌های من، من جمله iOS هستید، حتما سراغ خودم را بگیرید. اما اندروید چه؟ اندروید بسیار دست و دل‌بازتر از آن است که کاربران را محدود به محصولات خودش کند. برای داشتن یک اسمارت‌فون اندرویدی انتخاب‌های زیادی دارید، از سامسونگ و ال‌جی گرفته تا جی ال ایکس و 華語! هر کدام را دوست داشتید بخرید، بازهم گوگل دوستتان دارد!

با توجه به شمار بی‌نهایت سازندگان اسمارت‌فون در دنیا، اگر شمار دستگاه‌های فروخته شده توسط هر کدام از این شرکت‌های سازنده را تنها ۱۰۰۰ دستگاه هم در نظر بگیریم، حاصل می‌شود: ∞=x1000∞ 🙂

همین موضوع خود می‌تواند دلیلی بر برتری این سیستم عامل باشد، در سمت مقابل برای داشتن iOS تنها می‌بایست از محصولات سازنده خرید کنید که خب یک تولید کننده هر چقدر هم بزرگ و اپلی باشد، بازهم در دریای ∞ غرق خواهد شد! البته نباید از حق گذشت، نه گوگل و نه بسیاری از تولیدکنندگان گم‌نام و حتی نام‌دار محصولی به کاملی پرچم‌دارن اپل ندارند.

من ارزانم، مرا بخر!

تا پیش از آنکه اندروید متولد شود، داشتن یک اسمارت‌فون بیش‌تر شبیه به آرزویی می‌ماند که برای تحقق یافتنش به مقدار زیادی پول احتیاج بود، در واقع سازندگان اسمارت‌فون‌ها تا پیش از معرفی اندروید خود را در خدمت قشر مرفه می‌دیدند و با اکثریت جامعه رابطه خوبی نداشتند. شاید بگویید در حال حاضر اندروید هم گران است، مطمئنا این حرف درست بوده و اخیرا پرچم‌دارانی از دیار آسمانی (بخوانید چین!) هم وجود دارند که در قیمت گذاری روی آی‌فون‌های اپل را سفید کرده‌اند اما اندروید حامی فقرا و اغنیاست! در واقع شما می‌توانید یک اسمارت‌فون اندرویدی را حتی با بهایی کم‌تر از ۵۰ دلار (حتی ۴ دلار!) هم پیدا کنید. مطمئنا شبیه به هم نیستند و نخواهند بود اما بالاخره می‌شود تلگرام رویش ریخت (دغدغه شمار کثیری از کاربران مبتدی!). این موضوع مطلقا در رابطه با iOS صحت ندارد و هرکس که می‌گوید آی‌فون هم‌چون اندروید در دسترس است، مطمئنا حال و روز خوشی ندارد و یا از نجومی بگیران عزیز است!

نتیجه نهایی!

در حال حاضر ۸۵ درصد از بازار اسمارت‌فون‌ها در دست اندروید است، این درحالی‌ست که اپل ۱۴.۳ درصد از این بازار وسیع را تحت سلطنت خود دارد. دیگر سیستم عامل‌ها نیز با توجه به اینکه اندروید و iOS روی هم ۹۹.۳ درصد بازار را در اختیار دارند، شانسی برای خودنمایی و ابراز وجود نخواهند داشت. شاید در بخش سیستم عامل‌ها محبوبیت و اکثریت با اندروید باشد اما زمانی که صحبت از دیوایس‌ها می‌شود، محصولات اپل بسیار محبوب‌تر هستند و نمی‌توان این موضوع را انکار کرد. به هر حال با توجه به اتفاقات فعلی به نظر می‌رسد هر دو کمپانی گوگل و اپل از وضعیت فعلی خود راضی هستند و حداقل اخبار منتشر شده نشان می‌دهد که تغییرات زیادی را در آینده نزدیک شاهد نخواهیم بود.

نوبت شماست:

شما از کدام سیستم عامل استفاده می‌کنید؟ به نظر شما چرا اندروید توانسته تبدیل به امپراطور بلامنازع سیستم عامل‌های موبایلی شود؟

9 در مورد “ویرگول: چرا اندروید از آی‌او‌اس موفق‌تر است؟”

  1. دلیل پیروزی اندروید متن باز بودن اون هست و اینکه در هر قالبی می توان اون رو ریخت و به راحتی به دلیل متن باز بودنش قابل تنظیم هست و می تونی برای هر نوع سخت افزاری کاربری اون رو تعریف کنی ولی سیستم عامل آی او اس سیستم عاملی با متن بسته همچون ویندوز و سیستم عامل های میکنتاش اپل هستش که نمی توان تغییراتی در آن داشت و دخل و تصرفی در این سیستم عامل ها داشت ولی اندروید سیستم عاملی متن باز است که امکان روت شدن رو به کاربر میده و می توان از خیلی از برنامه های غیر ضروری توی اون خلاص شد و نیاز به تعریف سخت افزاری آنچنانی نداره ولی سیستم عاملهایی مثل ویندوز و مکینتاش و آی او اس رفیق کاربر نبوده و کابران رو دوست خود نمی دانند درحالیکه گروه اندرویدیها رفیق کابران خودشون محسوب می شوند و کابر هر بلایی رو می تونه سر این رفیق در بیاره فقط باید تحمل پس ددن تاوان اون رو داشته باشه.

  2. موضوع خیلی ساده هست. اصلا هم نیاز به داستان گویی نداره
    یه دانشجو – سرباز یا بیکار یا کارگر ساده یعنی قشر اکثریت ایران – آفریقا و کشورهای جهان سوم نمیتونه بیشتر از ۵۰۰ هزار تومن برای خرید گوشی صرف کنه بنابراین میره سراغ اندروید.
    اگر قیمت گوشی های آیفون هم با اندروید برابر بود این مقایسه منطقی میشد. که در اون صورت هم اگر کسی سراغ اندروید میرفت باید به عقلش شک کرد.

    1. بهتره احترام خودتو حفظ کنی
      پرچمدارای اندرویدی هم قیمت و حتی بعضی گرون تر از آیفون هستن
      تو به عقل خودت شک کن

  3. درون صنعت اولین و هدف نهایی تمام شرکت ها سود هست که اپل الان۹۱ درصد سود بازار رو به دست میاره پس نشون میده که سیاست کلی اپل تو یک کلمه، فوق العاده هست. این کجاش نشون میده که اندروید موفق تر از ios هست!!!؟

  4. با اینکه اندروید هم ضعف های زیادی داره ولی به هیچ وجه ios نمیتونه بهش برسه و به نظر من مهم ترین دلیلش محدود بودن ios هست

  5. علت همش نداشتن توان تولید سخت افزار گوگل در زمان قدیم هست وگرنه اندروید و ای او اس میشدن اپل و گوگل
    اپل هم خوب میفروشه چون درصد بازارش کمه دلیل نیست اندروید شاه باشه
    وقتی یکی دوتا گوشی در سال بده نباید انتظار همه بازار رو داشته باشه

  6. به نظرم گوگل با اندروید همون کاری کرد که میکروسافت با ویندوز کرد.
    الان میلیاردها نفر انلاین هستن و مدیون ویندوز هستن نه مکینتاش اپل!

    اندروید هم همینطور. اگر اندروید نبود مسلما به خصوص در کشورهای جهان سوم ارتباطات انلاین شکل نمیگرفت.
    اندروید هر ایرادی بهش وارد باشه یک کار بزرگ کرده و اون اینکه با هر بودجه ای میتونی بیایی انلاین باشی و ارتباطات نوین را تجربه کنی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH