نکات و ترفندهای کاربردی برای عکاسی در شب

عکاسی در شب به مراتب سخت‌تر از عکاسی در نور روز است. عدم وجود نور کافی باعث اعمال تنظیمات بیشتر در هنگام عکس‌برداری می‌شود و کار عکاس را برای گرفتن یک عکس خوب سخت‌تر می‌کند.

عکس‌برداری در شب، موقعیت‌های مختلفی را شامل می‌شود. از گرفتن عکس‌های پرتره در زیر نور لامپ گرفته تا چشم‌انداز‌های طبیعی در زیر نور ماه. نکات و تکنیک‌هایی که در این مقاله با شما در میان خواهیم گذاشت در اکثر شرایط کاربرد دارند.

چرا عکاسی در شب دشوار است؟

اغلب عکس‌هایی که در شب گرفته می‌شوند خراب از کار در‌می‌آیند، زیرا سرعت شاتر در هنگام گرفتن عکس بسیار پایین است. اگر این زمان طولانی‌تر از ۱/۵۰ ثانیه باشد و دوربین نیز در دست شما باشد (روی سه پایه نباشد)، تصویر تار خواهد شد. تصویر زیر با سرعت شاتر ۱/۱۳ ثانیه گرفته شده است. مشکل تاری در این تصویر کاملا قابل مشاهده است.

۸

 

حتی اگر سرعت شاتر به اندازه کافی سریع بوده و دوربین هیچ گونه لرزشی نداشته باشد، باز هم ممکن است سرعت برای گرفتن سوژه کافی نباشد. اگر قصد عکاسی از سوژه‌های متحرک را دارید سرعت شاتر باید در محدوده صدم ثانیه تنظیم شود. به همین خاطر است که عکاسی ورزشی، آن هم در شب جز سخت‌ترین نوع عکاسی است.

فوکوس اشتباه نیز یکی دیگر از مشکلات است. اغلب دوربین‌ها قابلیت فوکوس خودکار در شب را دارند. سیستم دوربین، تضاد را تشخیص داده و فوکوس را بصورت خودکار تنظیم می‌کند؛ که البته این کار را در تاریکی مطلق نمی‌تواند انجام دهد. حتی اگر عکس گرفته شده به علت حرکت سوژه و لرزش دوربین هم تار نشود، حتما به دلیل فوکوس نامناسب و اشتباه تار خواهد شد.

بنا‌بر‌این در اکثر موارد یکی از سه عامل فوق باعث می‌شوند عکس‌های تار و نامناسبی در شب گرفته شود.

چند تکنیک در مورد عکاسی در شب

اگر قصد عکس‌برداری در شب را دارید، در اکثر موارد لازم است از قسمت تنظیم دریچه دیافراگم، این پارامتر را تنظیم نمایید. در این حالت دیافراگم را بین f/1.8 و f/1.4 قرار دهید. مقدار دقیقی که انتخاب می‌کنید به میزان پهنای لنز و عمق زمینه تصویر بستگی دارد. هر چه دریچه دیافراگم‌ باز‌تر باشد اجازه ورود نور بیشتری را می‌دهد و از طرفی میزان فوکوس روی سوژه را نیز کاهش می‌دهد.

۴

 

تنظیم سرعت شاتر، مهم‌ترین عامل برای عکاسی در شب است. در هنگام عکس‌برداری در شب سرعت شاتر را بین ۱/۵۰ تا ۱/۲۰۰ ثانیه تنظیم کنید. هر چه سرعت کمتر باشد بهتر است، ولی به این نکته توجه داشته باشید که اگر سوژه متحرک باشد باید سرعت شاتر نیز بیشتر باشد. به هر حال زمانی که در حالت تنظیم دریچه دیافراگم هستید، نمی‌توانید بصورت مستقیم سرعت شاتر را کنترل کنید. در این حالت به جای تنظیم سرعت شاتر، باید گزینه‌های مربوط به دیافراگم و ISO را کنترل کنید. فرض کنید که دیافراگم را در بهترین حالت تنظیم کرده‌ایم، اکنون تنها چیزی که باقی می‌ماند مدیریت ISO است.

 

۷

 

ISO را روی کمترین مقدار ممکن که سرعت شاتر دلخواه را در اختیار شما قرار می‌دهد، تنظیم کنید. به این نکته توجه داشته باشید که ممکن است مقدار ISO در این حالت کمی بالاتر از میزان ایده‌آل باشد، ولی قطعا این بهترین تنظیمی است که می‌توانید انجام دهید. برای گرفتن عکس‌های پرتره در شب بهتر است ISO را روی ۳۲۰۰ یا ۶۴۰۰ تنظیم کنید. اگر در این حالت سرعت شاتر سریع‌تر از ۱/۲۰۰ ثانیه شده است، نشان دهنده این است که ISO را خیلی بالا تنظیم کرده‌اید و باید آن را کم‌تر کنید.

 

چند نکته و ترفند دیگر

در هنگام عکس‌برداری در شب، شرایط به سرعت تغییر می‌کند. یک لحظه در زیر نور چراغ در خیابان در حال عکس‌برداری هستید و لحظه بعد در تاریکی مطلق باید عکس بگیرید. اگر در جایی که نور ثابت است در حال عکس‌برداری هستید، دوربین را در حالت تنظیم دستی قرار داده و گزینه‌های مربوط به دیافراگم، سرعت شاتر و ISO را تنظیم نمایید.

 

۶

 

درست در‌آوردن رنگ‌ها در هنگام عکاسی در شب نیاز به مهارت زیادی دارد. بسیاری از عکس‌های گرفته شده در شب یک نور ناخوشایند نارنجی دارند که حتی با فتوشاپ هم نمی‌توان آن را اصلاح کرد. اگر احساس خوبی نسبت به رنگ‌های موجود در عکس ندارید، آن‌ها را به حالت سیاه و سفید تغییر دهید.

 

۵

 

اگر لنز دوربین شما ویژگی تثبیت تصویر دارد از آن استفاده کنید. این قابلیت به شما اجازه می‌دهد در صورتی که دوربین را در دست گرفته‌اید، سرعت شاتر را کمی آهسته‌تر تنظیم کنید. ولی مراقب باشید، این ویژگی فقط تاری تصویر ناشی از لرزش دست را متوقف می‌کند و در مورد سوژه‌های متحرک کاربردی ندارد.

عکاسی در شب معمولا با استفاده از نور‌های مصنوعی انجام می‌شود. اگر در شهر در حال عکس‌برداری هستید، از نور چراغ‌های خیابان، پنجره‌های فروشگاه‌ها، نور چراغ اتومبیل‌ها یا هر منبع روشنایی دیگری که می‌توانید استفاده کنید.

 

۳

 

اگر از چشم‌انداز‌ها و مناظر طبیعی عکس می‌گیرید، شرایط بسیار ساده‌تر خواهد شد. از یک سه‌پایه استفاده کنید و سرعت بسته شدن شاتر را تا جایی که می‌خواهید طولانی‌تر کنید. عکس زیر یک تصویر HDR واقعی است، ولی گرفتن این عکس ۸ ثانیه به طول انجامیده است. دیافراگم روی f/5.6 و ISO روی ۴۰۰ تنظیم شده است.

 

۲

 

در خصوص تصاویر HDR، اگر سوژه یک منظره است، با چندین سرعت‌ مختلف شاتر کار عکس‌برداری را انجام دهید. در این صورت می‌توانید عکس‌ها را با هم ترکیب کنید یا از بین عکس‌های گرفته شده بهترین آن‌ها را انتخاب کنید.

همانطور که گفته شد دوربین‌ها کار فوکوس خودکار را انجام می‌دهند. لازم است بدانید این کار را با عجله هم انجام می‌دهند. بنابراین اگر عکس شما نیازمند زمان است، فوکوس را بصورت دستی تنظیم نمایید. در عکس زیر فوکوس بر روی نور موبایلی که در دست فردی که پایین سمت راست تصویر حضور دارد تنظیم شده است.

 

۱

 

اگر دوربین در حال تلاش برای یافتن فوکوس است، بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که با روش سعی و خطا و استفاده از فوکوس خودکار بر روی قسمتی از سوژه که بیشترین تضاد رنگی را دارد، بهترین حالت فوکوس را بیابید. سپس فوکوس را به حالت دستی تغییر داده و مجددا عکس را بگیرید.

هرگز از فلش‌های موجود بر روی دوربین‌های DSLR استفاده نکنید زیرا اصلا جلوه خوبی به عکس شما نمی‌دهند. بهتر است همواره ISO را تنظیم کرده و عکس را به حالت سیاه و سفید تغییر دهید.

عکاسی در شب واقعا لذت بخش است. فقط کافی است کمی بیشتر کار کنید تا بتوانید عکس‌هایی زیبا و به یاد ماندنی بگیرید. مطمین باشید که نتیجه‌ای که می‌گیرید ارزش این تلاش را دارد.

1 در مورد “نکات و ترفندهای کاربردی برای عکاسی در شب”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH