محققان ثابت کردند مغز انسان می‌تواند خاطرات فراموش شده را بازیابی نماید

شاید برخی افراد حافظه ضعیفی داشته و به عبارتی دیگر، فراموش کار باشند ولی اشخاص دیگری هم وجود دارند که به دلیل ابتلا به بیماری‌هایی از قبیل آلزایمر، توانایی به خاطر سپردن موضوعات مختلف را ندارند. این قضیه به این معناست که افراد مبتلا به آلزایمر، موضوعات مختلف را به راحتی فراموش می‌کنند.

بسیاری از آلزایمری‌ها حافظه کوتاه مدت خود را از دست داده و بسیاری از اتفاقاتی که در فاصله زمانی کوتاه (نسبت به زمان حال) رخ می‌دهند را فراموش می‌کنند. اما خبر خوب این است که دانشمندان کشف کرده‌اند ذهن انسان، اتفاقات و خاطراتی که در آن ثبت شده را به طور کامل فراموش نکرده و می‌توان از طریق روش‌هایی، تمام آن‌ها را دوباره بازیابی نمود.

دکتر ناتان رز (Nathan Rose) از دانشگاه نتردام (Notre Dame) به همراه جمعی از پزشکان مغز و اعصاب، نتایج بدست آمده از پژوهش‌های خود را طی مقاله‌ای در سایت Sciencemag منتشر کردند. نتایج بدست آمده نشان می‌دهد زمانی که مغز انسان تحت سیگنال‌های الکتریکی قرار بگیرد، این قابلیت را خواهد داشت تا خاطرات و اتفاقات گذشته را احیا کند. دلیل بازگشت اطلاعات فراموش شده این است که اطلاعاتی که پیش‌تر بر روی مغز قرار گرفته‌اند به صورت کامل از روی آن پاک نمی‌شوند (حتی در افراد آلزایمری). بلکه به دلایلی، سیگنال‌های عصبی نمی‌توانند به اطلاعات موجود در بخش‌های مختلف مغز دسترسی پیدا کنند.

نتایج به دست آمده از این تحقیق ثابت کرد که حافظه کوتاه مدت انسان، ساختاری پیچیده‌تر از آن چه که تاکنون فکر می‌شد را دارد و از لایه‌های بیشتری تشکیل شده است. مطالعه بیشتر در این خصوص، می‌تواند به شناخت بهتر از ذهن انسان و عملکرد آن در شرایط مختلف منجر شود. همچنین اطلاعات به دست آمده از این تحقیق قطعا به دانشمندان کمک خواهد کرد تا با به کار بردن روش‌هایی نوین، احتمال بروز بیماری‌هایی که باعث از دست رفتن حافظه کوتاه مدت می‌شوند را به حداقل برسانند.

active-brain

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH