با ۱۰ مورد از خرافات رایج درباره ستاره‌ها آشنا شوید!

در سالیان دور، روزهایی که هنوز چیزهایی مثل ساعت، ایستگاه‌های رادیویی، اینترنت و موبایل وجود نداشتند، انسان‌ها برای پیش‌بینی آینده و برنامه‌ریزی کارهای خود به طبیعت وابسته بودند؛ یعنی این که به صداهای طبیعت گوش می‌دادند یا به آسمان نگاه می‌کردند تا از طریق ستاره‌ها سرنخ‌هایی بدست آورند! در طول هزاران سال، خرافات زیادی درباره ستاره‌ها به وجود آمده‌اند که تعدادی از آنها از با الهام از بت‌پرستی و آیین‌های باستانی شکل گرفته‌ و تعدادی هم به زمان ما نزدیک‌تر هستند. عقاید خرافی در زمینه‌های بسیار، از کشاورزی وماهی‌گیری گرفته تا عشق و شانس وجود دارند و در این میان، ستاره‌ها هم سهم زیادی را به خودشان اختصاص داده‌اند. ادامه مطلب را بخوانید تا با ارتباط بین ستاره‌ها و عقاید خرافی آشنا شوید!

۱۰ – دست خودتان

آیا تا کنون شنیده‌اید که اشاره کردن با انگشت، مودبانه نیست؟ خرافات می‌گویند که نشان دادن ستاره‌ها با انگشت، مثل اشاره کردن به یک شخص غریبه در خیابان است. این عقیده از یک باور باستانی ناشی شده که می‌گوید: ستارگان، خدایان یا موجودات فرازمینی مستقر در آسمان‌ها هستند؛ بنابراین اشاره کردن به یک ستاره، در حکم نشان دادن یک خدا با انگشت اشاره است؛ این کار می‌تواند موجب خشم خدا و روبرگرداندنش از شخص اشاره کننده و در نهایت برگشتن بخت و اتفاق‌های ناگوار برای او و خانواده‌اش شود! در بعضی از موارد عقیده بر این بود که یک اشاره کردن ساده، عواقبی بیشتر از بدشانسی و حتی مرگ را برای اشاره‌ کننده در پی خواهد داشت!

۹- سقوط ارواح

حرکت شهاب‌سنگ‌ها به صورت حرکت رگه‌هایی از نور در آسمان شب دیده می‌شود. خرافات می‌گویند که شهاب‌سنگ خوش شانسی به همراه دارد، هرچند که هیچ منطقی پشت این داستان وجود ندارد. در برخی از فرهنگ‌ها اعتقاد بر این است که شهاب‌سنگ( یک ستاره در حال افتادن) روحی است که از برزخ آزاد شده و سرانجام اجازه پیدا کرده است که  به سمت بهشت برود! مردم بریتانیا و تعدادی از مناطق دیگر عقیده دارند که یک ستاره در حال سقوط، روح یک نوزاد در حال تولد است که به سمت زمین می‌آید تا زندگی در یک جسم جدید را شروع کند. به هرحال، شهاب‌سنگ را با سحر و جادو از جنبه مثبت و خوش شانسی ارتباط می‌دهند.

۸- یک آرزو کنید!

عقاید خرافی درباره شهاب‌سنگ‌ها بسیار زیاد است و در حالی که برخی از فرهنگ‌ها آن را به طور کلی با خوش شانسی و موفقیت مربوط می‌دانند، فرهنگ‌هایی هم هستند که برای آنها اهداف دقیق‌تری قایل هستند:

نگران کیف خالی خود هستید؟ در یک شب پرستاره به یک فضای باز بروید، به آسمان نگاه کنید و منتظر یک شهاب‌سنگ باشید؛ اگر تا زمان خاموش شدن شهاب‌سنگ سه بار کلمه پول را تکرار کنید، به زودی ثروتمند خواهید شد!

آکنه صورت خودتان را دوست ندارید؟ هنگامی که شهاب‌سنگ در آسمان ظاهر می‌شود، آکنه، جوش و لکه‌های صورت خود را با یک پارچه بپوشانید تا از شر آنها خلاص شوید! از دست خود برای این کار استفاده نکنید؛ چون لکه‌ها به دست انتقال می‌یابند؛ حتما از یک تکه پارچه استفاده کنید!

۷- ستاره‌های شانس

بر اساس یک سری از شایعات، شهاب‌سنگ‌ها می توانند زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهند، بدون آن که تغییری در جزئیات آن به وجود آورند؛ بر این اساس، تا پایان عمر، شانس شما به موقعیت راندوم آنها در آسمان بستگی دارد! اگر یک شهاب سنگ در سمت راست شما ظاهر شود به معنای موفقیت و برخلاف آن به معنای شکست خواهد بود؛ اگر به سرعت موقعیت خود را تغییر دهید به نحوی که شهاب‌سنگ در سمت راست شما قرار گیرد، می‌توانید شانس خود را بازگردانید. شهاب‌سنگ‌ها به منزله شانس هنگام سفر هم هستند و اگر یکی از آنها را در آغاز راه مشاهده کنید، سفری خوب و همراه با موفقیت در پیش رو خواهید داشت!

 ۶- نور ستاره

بر اساس فرهنگ فولکور بعضی از نقاط دنیا ستاره‌های ثابت هم با خوش ‌شانسی در ارتباط هستند، بخصوص اولین ستاره‌ای که در شب می‌درخشد نیروی جادویی خاصی دارد؛ مردم انگلستان عقیده دارند که اگر به اولین ستاره‌ای که پس از تاریکی شب آشکار می‌شود نگاه کنید و آرزوی قلبی خود را به زبان بیاورید؛ حتما برآورده خواهد شد! در بعضی از مناطق هم باید آرزو را به صورت یک شعر کودکانه  یا به حالت ریتمیک در قلب خود مرور کنید و ساکت باشید! شعر کودکانه “Star Light, Star Bright” که در میان کودکان و والدین آمریکایی محبوب است، ریشه در همین عقیده خرافی دارد.

۵- خرافات کشاورزی

کشاورزان از زمان‌های قدیم از ستاره‌ها برای پیش‌بینی وضعیت آب و هوا استفاده می‌کردند؛ طبق یک عقیده خرافی قدیمی در انگلستان، کم بودن ستاره‌های آسمان برداشت کم محصول را به دنبال خواهد داشت؛ همچنین زیاد بودن درخشش ستاره شباهنگ نشانه در پیش بودن دوره خشکسالی است. اگر می خواهید بدانید که در روزهای آینده باران خواهد آمد یا نه، صورت فلکی سرطان را نگاه کنید. برای پیش‌بینی طوفان هم برای مدت هزاران سال، مردم از این صورت فلکی استفاده می‌کردند؛ اگر آسمان صاف و بدون ابر بوده اما دسته ستارگان این صورت فلکی به سختی قابل تشخیص باشد، بارش باران در پیش خواهد بود!

۴- ستارگان در دریا

همانند کشاورزان، ماهیگیران و دریانوردان هم عقاید خرافی خاص خود را در ارتباط با ستارگان دارند؛ با مشاهده حرکت شهاب‌ سنگ‌ها ماهیگیران جهت حرکت باد را پیش‌بینی می‌کردند؛ این وسیله راهکار خوبی برای دوران باستان و زمانی بود که ابزارهای امروزی در دسترس نبودند. ستاره قطبی در طول تاریخ به عنوان یک وسیله ناوبری مهم در خدمت دریانوردی بوده است، این ستاره به ملوانان امکان محاسبه طول و عرض جغرافیایی و پیدا کردن مسیر درست حرکت را می‌داد. دریانوردان معتقد بودند که دیدن اتفاقی ستاره قطبی نشانه خوش‌شانسی و نزدیک بودن مقصد است. در قرن‌های اخیر هم به همین دلیل، دریانوردان تصویر ستاره قطبی را روی بدن خود خالکوبی می‌کردند.

۳- پیش‌بینی باران

آیا به زودی باران خواهد بارید؟ پاسخ این پرسش را ماه به شما خواهد گفت! خرافات می گویند که چگونگی قرار گرفتن ستاره‌ها در اطراف ماه می‌تواند برای پیش‌بینی وضعیت آب و هوا مورد استفاده قرار گیرد. اگر ستاره‌ها به دور ماه حلقه بزنند و تنها یک ستاره در میان این حلقه قرار گیرد، آب و هوای صاف و آفتابی در پیش خواهد بود و اگر بیشتر از یک ستاره در میان حلقه باشد، تعداد آنها را برای دانستن تعداد روزهای بارانی در هفته آینده بشمارید؛ البته فرهنگ‌های مختلف در این مورد عقاید نسبتا متفاوتی دارند و در برخی از مناطق دنیا اگر دو ستاره داخل حلقه باشند، برای دو روز آینده بارش باران پیش‌بینی می‌شود. وجود هفت ستاره در اطراف ماه هم نشانه بارش باران به مدت ۷ ساعت است.

۲- ستاره بشمارید

شمارش ستاره‌ها راه خوبی برای گذراندن وقت و سرگرمی در یک شب صاف و پرستاره به نظر می‌رسد، اما خرافات خلاف این را می‌گویند. شمارش ستاره‌ها با بدشانسی همراه است و حتی بر اساس برخی عقاید، اگر شروع به این کار کنید قبل از رسیدن به عدد ۱۰۰ خواهید مرد! برخی معتقدند که ریشه این خرافات در زمان‌های باستان و پرستش خورشید، ماه و ستارگان است اما تعدادی هم شکل گیری این عقیده خرافی را در قرن‌های اخیر می‌دانند. البته بر اساس تخمین ناسا حداقل ۲۰۰ میلیارد ستاره در کهکشان ما وجود دارد و اگر بخواهید همه آنها را بشمرید، مرگ طبیعی فرا خواهد رسید؛ پس این عقیده خرافی خیلی هم دروغ نیست!

۱- عشق در ستارگان

عقاید خرافی میگویند که شمارش ستارگان بدشانسی و مرگ به دنبال خواهد داشت؛ اما یک خرافه دیگر این کار را در شرایط بخصوصی خوب می‌داند! بر اساس فرهنگ فولکلور مناطقی از دنیا، یک فرد مجرد که به دنبال یافتن عشق خود است، می‌تواند ستاره‌ها را بشمرد؛ اما حتی در این مورد هم یک فرد مجرد می‌تواند حداکثر ۷ ستاره را در ۷ شب متوالی بشمارد؛ با این کار در روز هشتم با همسر خود که او هم مانند خودش ستاره‌ها را شمرده است، آشنا شده و در نهایت ازدواج خواهد کرد! برای کسانی که به دنبال یافتن شریک زندگی و ازدواج هستند، شمردن ستاره‌ها یک کار بی‌ضرر به نظر می‌رسد و ارتباطی با عشق ندارد، اما در هر صورت تنها راه بی‌خطر و بدون احتمال مرگ برای شمردن ستاره‌ها به شمار می‌رود!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH