بزرگترین شکست‌ها و موفقیت‌های دنیای فناوری در سال ۲۰۱۶

بزرگترین شکست‌ها و موفقیت‌های دنیای فناوری در سال ۲۰۱۶

اگر عاشق تکنولوژی هستید، اکنون زمان آن رسیده است که اعضای این گروه را در آغوش بکشید. امسال سال سختی برای کاربران و فعالان تکنولوژی بود.

از انفجار اسمارت‌فون‌ و هاوربرد گرفته، تا رسانه‌های مجازی، سخت افزارهای تکنولوژی، نرم افزارها و محصولات وب، از شکست‌های شرم آور خود رنج بردند. شرکت‌های بزرگی مانند گوگل، فیسبوک و سامسونگ الکترونیک، در خط مقدم این جریانات بودند. با این حال، امسال کاملا ناامیدکننده نبود. گام‌هایی در جهت تکنولوژی‌های مصرفی همانند وای‌فای، واقعیت مجازی و رمزنگاری برداشته شد. در این مقاله، به تکنولوژی‌هایی می‌پردازیم که در سال ۲۰۱۶ به بیشترین اصلاحات نیاز داشتند و همچنین تکنولوژی‌هایی که اصلاح شدند.

باتری‌ها

در دهه‌های اخیر، استفاده از باتری‌های لیتیوم یونی، به یک تکنولوژی مرسوم برای دستگاه‌های الکترونیکی تبدیل شده است. اما وجود سلول‌های معیوب در این باتری‌ها، خطراتی را برای دو محصول به روز امسال ایجاد کرد که پیامد انفجار در هاوربردها و اسمارت‌فون گلکسی نوت سامسونگ را به دنبال داشت. این مساله باعث شد، مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها، استفاده از هاوربرد را درون پردیس‌های دانشگاهی ممنوع کنند. همچنین، سامسونگ بیش از دو میلیون اسمارت‌فون نوت ۷ را از بازار فراخوانی کرد. همیشه دلیل ماندگاری باتری‌های لیتیوم یونی در بازار، ارزان بودن و تکثیر آسان آن‌ها بوده است. با این حال در سال جاری، انفجار این باتری‌ها به همراه شکایت مداوم کاربران مبنی بر عدم شارژدهی مناسب این باتری‌ها، پرسشی را مطرح کرده است؛ که آیا صنعت دستگاه‌های دیجیتال باید تکنولوژی باتری‌ها را به سطح پیشرفته‌تری که هنوز در حال توسعه است، ارتقا دهد یا خیر؟!

battery-superjumbo1

سامسونگ رکورددار امنیت

شاید رکورد امنیت سامسونگ، بیشتر از گوشی‌های محترقه‌اش چشم خورده است! این شرکت، ۲.۸ میلیون ماشین لباسشویی معیوب را در آمریکا به علت لرزش‌های غیر طبیعی که ممکن بود صدمه برساند، فراخوانی کرد. علاوه بر این موضوع، عملکرد سامسونگ در فراخوانی گلکسی نوت آنقدرضعیف بود که برای دومین بار نیز این گوشی را فراخوانی کرد و در هر زمان به این دلیل که در تشخیص و تعمیرعیب آن با شکست مواجه می‌شد، به بقای گلکسی نوت ۷ پایان داد. این دو شکست در محصولات سامسونگ، واقعیتی را مشخص کرد. این‌ که صنایع بزرگ تکنولوژی، قبل از هر چیز، پروتکل‌های تضمین کیفیت خود را اصلاح کنند تا امنیت مصرف کننده را در اولویت قرار داده و صرفا گوشی‌هایی با صفحه‌ نمایش بزرگ درخشان و یا ماشین لباسشویی با سرعت چرخش بالا را به سرعت وارد بازار نکنند.

۱۵techfixweb1-superjumbo

اخبار جعلی و سواستفاده در رسانه‌های اجتماعی

در طول برگزاری کمپین‌های انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا، فیس بوک، توییتر و گوگل با انتقادهایی مواجه شدند که ادعا داشتند، این رسانه‌ها اخبار جعلی را بر روی پلتفرم خود رواج داده و بر اساس اطلاعات غلط، به صورت بالقوه بر روی رای آمریکایی‌ها تاثیر می‌گذارند. همچنین توییتر به علت پیش گرفتن رویه سکوت در مقابله با توییت‌های مقرضانه؛ شامل حملات نژاد پرستانه و تهدیدهای خشونت آمیز، به صورت جداگانه مورد انتقاد قرار گرفت. تمامی این شرکت‌ها، قدم‌هایی در راستای مبارزه با اخبار جعلی و لحن‌های تنفرآمیز برداشتند. اما کار از آنجا بالا گرفت که انتخابات قطبی شده بر روی هزینه‌های اینترنت آزاد تاکید کردند. آن‌ها گفتند:

زمانی که دنیای وب دارای محتوای خشونت آمیز باشد، در نتیجه عواقب آن وخیم خواهد بود و چهره بدی را از غرب به دنیا نشان می‌دهد.

facebook-superjumbo

دستیاران مجازی

امسال گوگل برای رقابت با دستیار مجازی شرکت آمازون موسوم به اکو، با تعبیه هوش مصنوعی در یک چراغ قوه، Home را معرفی کرد. سرویس پیام رسان Allo و معرفی اسمارت‌فون پیکسل که به شدت بر پایه دستیار مجازی است، از دیگر تلاش‌های گوگل در سال جاری بودند. برخلاف تمام هیاهوی ایجاد شده، تمام دستیاران مجازی، از جمله گوگل اسیستنت، سیری اپل و الکسای آمازون، کارایی ضعیفی را از خود نشان دادند. در تست‌های استاندارد، تمام این برنامه‌ها نتوانستند وظایف بدیهی را انجام دهند. برای نمونه الکسا در ابتدا نتوانست بگوید چه کسی در مسابقه سوپربال بازی می‌کند ( هرچند، برنامه به تبلیغات این مسابقه مجهز بوده است!). گوگل اسیستنت نتوانست میز شام را رزرو کند و غذا سفارش دهد. سیری اپل نیز نتوانست مسیرهای مورد اعتماد را در نقشه مشخص کند. با این حال، روز به روز با افزایش تقاضا، دستیاران مجازی آماده هوشمندتر شدن هستند. اما کاربران نباید برای خرید کردن، از دستیاران مجازی به عنوان یک منبع اصلی، استفاده کنند؛ به این دلیل که آنها هنوز کمی عقب افتاده هستند!

۱۵techfixweb-2-superjumbo

وای‌فای

اگر به نیمه پر لیوان نگاه کنید، در طول سالی که گذشت سیر تکاملی تکنولوژی وای فای را تحسین می‌کنید. با وارد شدن روترهای جدید و بازبینی شده به بازار مانند: TP-Link ،Asus و Netgear، می‌توان از تکنولوژی هوشمندانه‌تری که سیگنال‌ و پرتوهای انرژی را بهتر و دقیق‌تر به دستگاه‌های دیجیتالی همراه انتقال می‌دهند، استفاده کرد. علاوه بر این، گوگل و استارتاپ Eero، نصب شبکه‌های وای‌فای را برای کسانی که اطلاعات تکنیکی کمی داشتند، آسان‌تر کردند. با سیستم وای‌فای Eero و گوگل وای‌فای، شرکت‌ها، اپ‌هایی با طراحی عالی را معرفی کردند که به شما امکان می‌دهد تا با نصب چندین ایستگاه وای‌فای در خانه خود، از اینترنت لذت ببرید. دسترسی از نقاط مختلف، شبکه‌ای موسوم به mesh network را بوجود می‌آورد که با جابه‌جایی دستگاه‌های دیجیتالی همراه همانند لپ‌تاپ، تبلت و اسمارت‌فون، آن‌ها را به طور نامحسوس، به قوی‌ترین سیگنال وای‌فای متصل می‌کند.

wifi-superjumbo

واقعیت مجازی

تکنولوژی واقعیت مجازی (Virtual Reality) هنوز تا رسیدن به جایگاه اصلی‌اش راه زیادی را باید طی کند. دستگاه‌های عرضه شده امسال شرکت HTC، اکولوس از فیسبوک، پلی استیشن سونی و گوگل، به طور وسیعی برای بازی‌ها طراحی شده‌اند و مخاطبانشان را محدود به گیمرها کرده‌اند. این دستگاه‌ها با قیمت بالایی در بازار عرضه می‌شوند. اما امسال، این تکنولوژی گام‌های قابل توجهی را برداشته است. تجربه بازی با این دستگاه‌ها بسیار روان، همه جانبه و حیرت آور بوده است. اپلیکیشن‌هایی مانند Tilt Brush، ابزار نقاشی سه بعدی برای دستگاه واقعیت مجازی Vive از شرکت HTC، یا SperHyberCube که مانند بازی تتریس است و به همراه دستگاه واقعیت مجازی پلی استیشن کار می‌کند، قدرت فوق العاده این تکنولوژی وصف ناشدنی را نمایش می‌دهد.

۱۵techfixweb-3-superjumbo

رمزنگاری

در حین رویارویی اپل با اف بی آی بر سر حریم خصوصی و امنیت، تنش‌های در گرفته میان شرکت‌ها با دولت، به اوج خود رسید. اداره اف بی آی آمریکا از اپل خواسته بود رمزنگاری آیفون را ضعیف کند تا بتواند به محتوای گوشی آیفون سارق مسلحی که در تیر اندازی دسته جمعی سن برناردینو کالیفرنیا دست داشته، دسترسی پیدا کند. اپل نیز بنا به دلایلی که منجر به آسیب پذیری گوشی‌های آیفون مصرف کنندگان می‌شد، به این خواسته جواب رد داد. اف بی آی نیز پس از آن که توانست راهی برای نفوذ به گوشی آیفون بدون کمک اپل پیدا کند، از خواسته‌اش دست کشید. در میان دشمنی‌های اپل و اف بی آی، بسیاری از شرکت‌های تکنولوژی دست به کار شدند و رمزنگاری را در محصولات خود توسعه دادند. فیسبوک، واتس اپ و گوگل از پروتکل رمزنگاری سیگنال، که یک سرویس پیام رسانی امن و تحسین شده است، در سرویس‌های پیام رسان خود استفاده کردند. هرچند، هیچ یک از سرویس‌های پیام رسان رمزنگاری شده بی‌نقص نیستند، امسال پیشرفت قابل توجهی در زمینه افزایش امنیت کاربران حاصل شد.

cook-jumbo

پخش زنده ویدیویی

پیش‌تر پخش زنده ویدیوی موبایلی، نوآوری محسوب می‌شد، به دلیل اینکه پخش زنده همیشه غیر قابل اطمینان، کم کیفیت و غیر قابل ساخت بود. اما در سالی که گذشت، برنامه‌های پریسکوپ (Periscope) توییتر و فیسبوک لایو (Facebook live) توانستند پخش زنده ویدیویی توسط موبایل را محبوب کنند. توییتر در طی گزارشی گفت:

سرویس پریسکوپ تا ماه مارس ۲۰۱۶، توانسته در هر روز به اندازه ۱۱۰ سال، ویدیوی زنده بر روی پلتفرم‌های آی او اس و اندروید پخش کند که این رکورد در سال پیش، ۴۰ سال در یک روز بوده است.

فیسبوک نیز گفت:

ویدیوها به ۸ میلیارد بیننده در روز رسیده است که این مقدار در سال پیش ۱ میلیارد بیننده بوده است.

فیسبوک اضافه کرد که ویدیوهای زنده ۱۰ برابر بیشتر از ویدیوهای دیگر کامنت دریافت می‌کنند. محبوبیت پخش ویدیوی زنده، آن را به رسانه‌ای برجسته تبدیل کرده است. تنها کافیست نگاهی به فیسبوک بیندازید. امروز بیش از انتشار عکس یا متن، شاهد ویدیوهایی هستید که بسیاری از مردم در روز با شما به اشتراک می‌گذارند. بنابراین این حقیقت بر ما روشن می‌شود که امروزه نمی‌توان اثر بخشی ویدیوهای آنلاین را در فضای مجازی نادیده گرفت.

۱۵techfix4-superjumbo

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH