چرا من یک آیفون می‌خواهم؟! (راه‌اندازی و تنظیمات اولیه)

اگر از دنبال‌کنندگان آی‌تی‌رسان باشید، حتما به خاطر دارید که در بخش اول این مطلب، توضیحات اولیه برای انتخاب آیفون را برای شما ارایه کردیم. با فرض بر اینکه شما آن مطلب را خوانده و برای راه‌اندازی و تنظیمات اولیه آیفون آماده هستید، این مطلب را آغاز می‌کنیم.

۱- روشن کردن دیوایس

در ابتدای امر باید آیفون را روشن کنیم تا سپس به انجام تنظیمات آن بپردازیم. برای این کار، تنها دکمه قرار گرفته در سمت راست بدنه که دکمه پاور (Power) نام دارد را به مدت یک الی دو ثانیه فشار می‌دهیم. با این عمل، صفحه نمایش آیفون روشن شده و لوگوی اپل را در میانه تصویر خواهید دید. بعد از گذشتن چندین ثانیه و بارگذاری اولیه سیستم عامل (با هر بار روشن کردن دیوایس، باید همین مقدار منتظر بمانید تا دیوایس روشن شده و آماده به کار شود)، با صفحه‌ای مانند تصویر زیر که با پیغام سلام (به زبان‌های مختلف)، به شما خوش‌آمد می‌گوید، روبرو می‌شوید.

آیفون

۲- تنظیم زبان دستگاه

همانطور که در تصویر می‌بینید، در پایین عبارت Press home to open نوشته شده و در واقع شما را راهنمایی می‌کند تا با زدن دکمه هوم (Home – دکمه دایره‌ای و معروف آیفون)، وارد تنظیمات اولیه سیستم عامل شوید. پس کاری که از ما خواسته شده را انجام و دکمه هوم را فشار می‌دهیم تا تنظیمات را شروع کنیم.

در اولین مرحله تنظیمات، همانطور که در تصویر زیر قابل مشاهده است، شما باید منطقه محل زندگی و در واقع زبان دستگاه خود را انتخاب کنید. در این قسمت، چون سیستم عامل iOS در حال حاضر از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کند، به ناچار باید United States را انتخاب کنید.

آیفون

۳- فعال‌سازی آیفون و اتصال وای‌فای

در این مرحله، به مانند تصویر، عملیات فعال‌سازی دیوایس شما انجام می‌شود. برای انجام این کار، شما باید به اینترنت دسترسی داشته باشید. حال دو راه پیش رو دارید:

۱- می‌توانید از اینترنت وای‌فای استفاده کنید.

۲- می‌توانید از اینترنت سیم‌کارت استفاده کنید.

ابتدا سیم‌کارت خود را درون محفظه سیم‌کارت قرار داده و سپس برای استفاده از وای‌فای، شما باید نام شبکه وای‌فای خود را از لیستی که مشاهده می‌کنید انتخاب کرده و سپس رمز عبور آن را وارد نمایید.

اما اگر شبکه وای‌فای در دسترس شما نیست و می‌خواهید از اینترنت سیم‌کارت استفاده کنید، گزینه Use Cellular Connection را انتخاب کنید تا اجازه دسترسی به این قسمت فعال شود.

بعد از اتصال به وای‌فای یا شبکه اینترنت سیم‌کارت و زدن Next، عملیات فعال‌سازی یا اصطلاحا Activation آیفون شما انجام می‌شود.

بعد از به پایان رسیدن روند فعال‌سازی، از شما در مورد قابلیت Location Services سوال می‌شود. با فعال‌سازی این قابلیت، شما به سیستم عامل اجازه خواهید داد تا از محل شما بر روی نقشه استفاده نماید. پیشنهاد می‌کنیم که به جهت تأمین امنیت دیوایس، این قابلیت را با زدن Enable Location Services فعال کنید. اما اگر به هر دلیل تمایل ندارید، با انتخاب گزینه Disable Location Services، این قابلیت را غیر فعال کنید.

آیفون

۴- تنظیم اثر انگشت و رمز عبور

در مرحله بعد، از شما درخواست می‌شود تا اثر انگشت و رمز عبور برای آیفون خود انتخاب کنید. در ابتدا، شما باید اثر انگشت برای دیوایس تعریف کنید. به این منظور، هر کدام از انگشت‌تان که مایل هستید را بر روی دکمه هوم قرار دهید تا سنسور دیوایس، اثر انگشت شما را اسکن کند. این کار را در چندین مرحله مختلف و با برداشتن و قرار دادن مجدد انگشت بر روی دکمه هوم باید انجام دهید. شایان ذکر است که در هر مرحله، باید انگشت خود را روی دکمه هوم جابجا کنید تا از قسمت‌های مختلف انگشت، نمونه‌برداری شود. این کار در دو مرحله انجام می‌شود. در مرحله اول مرکز انگشت و فضاهای محدود اطراف آن و در مرحله دوم نیز قسمت‌های اطراف مرکز انگشت را اسکن کنید. اگر تمایل به تنظیم اثر انگشت ندارید، می‌توانید با لمس عبارت Set Up Touch ID Later، انجام این تنظیمات را به بعد موکول کنید.

بعد از عبور از این مرحله و پایان یافتن اسکن اثر انگشت، شما باید یک رمز عبور شش رقمی برای آیفون خود انتخاب کنید که در صورت عمل نکردن سنسور اثر انگشت، از آن برای باز کردن دیوایس استفاده کنید. اما اگر می‌خواهید این رمز را به ۴ رقم کاهش دهید یا از ترکیب حروف و اعداد استفاده کنید، می‌توانید عبارت Passcode Options را لمس کرده و گزینه مناسب خود را انتخاب کنید.

ios10-touchid

۵- بازگردانی یا انتقال اطلاعات و برنامه‌ها

اگر پیشتر از آیفون استفاده می‌کردید (که ما فرض را بر این می‌گذاریم که استفاده نمی‌کردید)، در این مرحله می‌توانید اطلاعات پیشین خود را از طریق بک‌آپ آیکلاد (سرویس ابری اپل)، بک‌آپ نرم‌افزار آیتونز و یا از یک دیوایس اندرویدی، به آیفون خود انتقال دهید. اگر این اولین تلفن هوشمند شماست، با انتخاب گزینه Set Up as New iPhone، این مرحله را رد کنید. اما اگر پیشتر یک دیوایس اندرویدی داشته‌اید، گزینه Move Data from Android را انتخاب کنید. حال روی دیوایس اندرویدی خود اپلیکیشن Move to iOS را نصب کنید. بعد از باز کردن نرم‌افزار، محلی را برای وارد کردن یک کد مشاهده می‌کنید. حال به آیفون خود باز گشته و Continue را لمس کنید. در این قسمت، یک کد ده رقمی مشاهده می‌کنید که باید آن را روی دیوایس اندرویدی خود وارد کنید. سپس مرحله انتخاب اطلاعات فرا می‌رسد. دیتاها و اطلاعاتی که مایل به انتقال هستید را انتخاب و گزینه Next را لمس کنید. سپس به هر دو دیوایس اجازه دهید تا تبادل اطلاعات را انجام دهند. این عملیات ممکن است کمی طول بکشد. پس حوصله داشته باشید! بعد از اتمام عملیات انتقال، وارد مرحله بعد ‌شوید.

ios10-backup

۶- وارد شدن به اپل آی‌دی و تنظیمات آی‌کلاد

در این قسمت، شما باید اپل آی‌دی و رمز عبور آن را وارد نمایید. اگر اپل آی‌دی ندارید، با لمس عبارت Don’t have and Apple ID or forgot it از این مرحله رد شوید تا بعدا اقدام به درست کردن اپل آی‌دی نمایید.

بعد از وارد کردن یا عبور از این مرحله، شما باید شرایط و قوانین استفاده از آیفون و سیستم عامل iOS را مطالعه و با زدن بر روی گزینه Agree، موافقت خود را با آن اعلام نمایید.

ios10-appleid

۷- فعال‌سازی سیری (منشی هوشمند اپل)

در این مرحله می‌توانید سیری یا همان منشی هوشمند اپل را با زدن Set Up Siri فعال کنید. اگر به هر دلیلی تمایلی به استفاده از سیری ندارید، با زدن Turn On Siri Later از این مرحله رد شوید.

منشی هوشمند اپل کارهای زیادی را قادر است تا انجام دهد. اما همانطور که می‌دانید، باید با زبان انگلیسی با آن صحبت کنید. مثلا می‌توانید از سیری درخواست کنید تا ایمیل‌های شما را برای‌تان بخواند یا از طریق آن و بدون تایپ حتی یک کلمه، برای دیگران اس‌ام‌اس، ایمیل یا … ارسال نمایید.

ios10-siri

۸- تنظیم نحوه کلیک دکمه هوم

در این قسمت، شما می‌توانید نحوه عملکرد دکمه هوم آیفون خود را تنظیم کنید. سه حالت در این مرحله وجود دارد که با انتخاب هر کدام و فشار بر روی دکمه هوم، می‌توانید در نهایت حالت دلخواه خود را انتخاب و عبارت Next را لمس کنید تا به مرحله بعدی بروید. اگر تمایلی به تنظیم این مرحله ندارید، می‌توانید عبارت Customize Later in Settings را انتخاب کنید تا از این مرحله رد شوید.

ios10-homebutton

۹- انتخاب نحوه نمایش تصویر

به عنوان آخرین مرحله، نحوه نمایش تصویر را از میان STANDARD و ZOOMED انتخاب کنید. در حالت Standard، تمامی اجزا به صورت معمول و استاندارد نمایش داده می‌شود. اما اگر به هر دلیل دچار مشکلات بینایی هستید، می‌توانید حالت Zoomed را انتخاب کنید تا اجزا و متون واقع در سیستم عامل، کمی درست‌تر و واضح‌تر به نمایش درآید.

ios10-displayzoom

 

 


 

خب، تبریک میگم! تنظیمات آیفون به پایان رسید و حالا با لمس عبارت Get Started می‌توانید وارد سیستم عامل شده و از آن استفاده کنید.

در مرحله بعد به سراغ تنظیمات سیستم عامل خواهیم رفت و با قسمت‌های مختلف آن آشنا خواهیم شد.

39 در مورد “چرا من یک آیفون می‌خواهم؟! (راه‌اندازی و تنظیمات اولیه)”

  1. اینم بگم که تو گفتی اپل با اون هم کارمند اینا نم نم پول اب برق گاز اینا انگار فقط از راه گوشی پول به دست میاره من نمیگم نکشه روش بکشه ولی دو برابر قیمت نه سه برابر و بیشتر ولی همه ما عقل داریم گوشی های جدیدی هستن که قیمتشون از اینا خیلی کم تره و خیلی هم بهترن بجای اینکه بیام ۳ یا ۴ تومن بدم به گوشی میبرم ۱ تومنشو میدم به گوشی بهتر که پولم بی هوده خرج نشه من هیچ مشکلی با ایفون و گوشی های دیگه ندارم چون از هر برندی گوشی داشتم بجز الجی و شیائومی همشون یکین تکراری و گرون

  2. من نه سنگ سامسونگ نه سنگ ایفون رو به سینه میزنم همشون یکین گرون فروش و پول برندشونو میگیرن در حال که خیلی از شرکت های دیگه امکانات جدید و بیشتری در اخیتار مشتری هاشون قرار میدن که پولشون نصف یا ۱/۳ اینا هست سامسونگ و اپل همشون شدن تکراری همشون

  3. mohamaad جان شما برنامه نویس من ک رشته درسیم برنامه نویسیه فک کن چیزی نمیدونم . گوشی کاملا سلیقه ایی هست من یک سال نوت ۵ داشتم و فروختم ایفون ۷ پلاس گرفتم . تو این یک سال دو بار گوشیم رو فکتوری ریست کردم به دلیل اینکه یه بار ویروسی شده بود و یک بار دیگه کند شده بود . ولی یک سالونیم ۶ پلاس داشتم از روز اولی ک خریده ودم فرقی نداشت . الان ایفون چه محدودیتی واسه ایرانی ها ایجاد کرده ک اندروید نکرده ؟ فک میکنی چرا واسه گوشیت کلی بازار مایکت ایران اپس وجود داره چون محدوده کشورت و به یک اپ استور جانبی نیاز داری . گوگل پلی واسه ایرانی ها فقط چند نرم افزار بدرد نخور داره و خرید هم نمیشه انجام داد یعنی کلا تحریم کرده ایرانو . ولی با اپل با اپ استورش همه چیز رو میشه دانلود کرد بدون مشکل . و اینکه شما میگی ایفون ۲۹۲ دلار گوشیش رو ساخته اشتباه میکنی عزیز . فقط پول وسایلش رو جدا جدا حساب کنی میشه ۲۹۲ دلار . یه سوال کوچیک محمد جان شما فکر کن یه کارخونه با کلی کارمند داری و یه چیزی رو ساختی و این وسیله فقط قطعاتش ۳۰۰ هزار تومن باشه ایا شما با ۸۰ تا کارمند ک باید حقوق همشون رو بدی پول جمع کردن و ساختنش رو به کارگرات بدی ک واست دونه دونه جمع کنن و بسازن پول مالیاتی ک باید بدی پول اب برق گاز . پول تحقیق و توسعه واس محصول بعدیت و پول سودی ک باید به دست بیاری . ایا اون وسیله رو همون ۳۰۰ هزار تومن میدی ؟ ک فقط پول وسایلش به صورت جدا جدا حساب شده و اگ بخوای این محصول رو پک کنی بدی بیرون شاید بالای ۴۰۰ هم واست وایسته . حالا شما ک میگی محدودیت داره بگو کجاش محدودیت داره تا من شمارو راهنمایی کنم .

    1. باشه هر چی تو میگی درست تو برو سنگ همون اپل رو به سینه بزن که برنامه های ایرانی رو از اپ استور به دلیل تحریم های بانکی پاک کرد وقتی اپل که ماله امریکا هست به کشورت ایران هیچ ارزشی نمیده من هیچ لزومی نمیبینم که از اپل استفاده کنم ههه گوشی چینی رو ترجیح میدم به اپل ی که به کشورم ارزش قایل نشه

    2. اره گوشی های ایفون اصلا برای ایران محدودیت نزاشته تو راست میگی همه چی ازاده اپل هم مرض داره میاد برنامه های ایرانی رو از اپ استورش پاک میکنه اره تو راست میگی حق با توعه

  4. سلام ممنون بابت گذاشتن این اموزش . و درمورد اون دوستانی ک میگن گوشی اندرویدی با امکانات تره و… من الجی v20 دارم . نوت ۳ دارم هووای p8max دارم نوت ۴ و ۵ هم داشتم ایفون ۶ ‍‍پلاس هم داشتم ۷ پلاس هم الان به عنوان گوشی اصلیم دارم . میخوام بگم هم گوشی اندرویدی پرچم دار دارم هم ایفون . و من هیچ کمبودی رو در ایفون مشاهده نمکینم . شما از چه نظر میگید امکانات گوشی اندرودی بیشتره ؟ درسته امکاناتش بیشتره مثلا v20 تنطیمات دستی دوربینی داره ک ایفون تو خوابش هم نمیتونه ببینه ولی کاردی روزانه نیست یعنی با این حال همش از تظیمات اتوماتیکش استفاده مکینید و بقیه هم همینطور یا قلم نوت هایی ک داشتم اوایل همش در میاوردم چون واسم جالب بود ولی بعدش دیگ هر چند ماه یک بار در میاوردم و… ولی از تمام امکانتی ک ایفون بهم میده هر روز استفاده میکنم یعنی هر روز مورد استفاده منه . بحث هنگ و …. هم ک تو هردو سیستم یکی هستن دیگ فرقی ندارن . بعد انخاب یک گوشی کاملا سلیقه ایی هست یکی سونی دوست داره مثلا من اصلا از سونی خوشم نمیاد ولی تا به عمرم نه به شرکتش و نه به طرفداراش بی احترامی نکردم . بیاید به انتخاب و سلیقه هم دیگه احترام بزاریم. من حاضرم با کسایی ک میگن ایفون هیچ امکاناتی رو نداره محدوده همینجا محترمانه بحث کنم و این مشکل رو حل کنیم . چون منی ک با خیلی از گوشی ها کار کردم گوشی بازم و عاشق گوشی هستم حتی شده . شهرستان زندگی میکنم و تا تهران ۶ ساعت از شهر ما راهه گوشی جدید ک میاد میام تهران یه روزه ک با اون گوشی کار کنم !!! میگم ک ایفون به هیچ عنوان محدود نیست و چیزی از اندرویدی ها کم نداره فقط باید بلد باشی باهاش کار کنین

    1. شما مهندس ای او اس و ایفون اگه بدونی برنامه نویسی چی هست میفهمی که فرق سیستم عامل اندروید با ای او اس چیه سیستم عامل اندروید ۳ برابر سنگین تر از ای او اس هست بعدشم گوشی به سلیقه هست درست ولی ایفون رو فقط برا کلاس گذاشتن میگیرن دستشون شما که ایفون ۷ پلاس داری ههه میتونی با پول همون یدونه اس ۷ اج یدونه نوت ۵ بخری حالشو ببری حالا میخوام برسم به قسمت اصلی کلاه برداری شرکت اپل ههه اپل میاد ایفون ۷ با حافظه ۱۲۸ گیگی رو که مختصص ها هزینه ساختن شو ۲۹۲ دلار تخمین زدن میاد بهت میفروشه ۷۵۰ دلار یعنی نزدیک به ۳ برابر سود میبره چون سیستم ایفون سیستم نسبت ضعیفی به سیستم گوشی های اندروید هست به علت سبکی و سادگی سیستم ای او اس هست که روان کار میکنه حالا شما هی بگو اپل محدودیت نداره نداره وقتی یه شرکتی میاد برا کشوری مثله ایران محدودیت میزاره یعنی چی معرض داره ؟؟ کم داره ؟؟ حتما محدودیت هایی میزاره که شما میگی اصلا محدودیت نداره شما همون برو ایفون ۷ تو که با ۲۹۲ دلار ساخته میشه بخر ۳ یا ۴ میلیون خوش باش با کلاس گذاشتن

  5. سلامی دوباره ،وهمچنین بنده ۴ ساله مدام سایت های دانلود اپ رو چک میکنه عرض کنم که الان دیگه کیفیت اپ ها یکسانه و مثل سالیان گذشته نیست!بعضیا که عدد هم میدن و میگن ۵۰ درصد کیفیت اپ های اپل بیشتره.حالا ۵۰ درصدو از کجا آورده خدا میدونه D:
    یه عده پدر صلواتی هم لانچر و والپیپر و تم را جزو برنامه ها نمیدونن چرا نباشه وقتی خیلی بدرد بخوره و استف میکنیم و لذت میبریم البته تعدادشون به سیصد هزار تا نمیرسه!!
    نکته ی بعدی نمیدونم چرا اقای ده نبی پول گوشیهای اندرویدیا میبرن بالا ، ۲.۵میلیون s7 ادج!!!که زیر دو میلیونم گیر میاد ولی من همواره بخاطر اینکه قیمت پرچمدارای اپل و اندروید نزدیک بشه قیمتا میارم کمی پاین مثل ۳۳۰۰بجای ۳۴۰۰ایفون هفت پلاس که تکو توکی گیر میاد با این قیمت (البته فکر نکنم قصد و نیت اقای ده نبی نزدیک کردن قیمت پرچمدارای اندروید واپل که این وسط حداقل ۸۰۰اختلاف قیمت هست باشه ،پول یه گوشی میان رده خخ!!!:-( و….) نکته ی دوم معمولا کسایی که میان رده به بالای اندروید میخرن تغریبا تمامی برنامه ها براشون قابل استفادس و همچنین یه عده جوری میگن انگار اندروید برنامه ی بدرد نخور زیاد داره شما زیاد نگران نباشید اپ استورم زیاد داره بنده خودم به عین امتحان کردم برابر نباشن زیادتر نیست بدرد نخوراش و اما نکته بعدی کسایی که معمولا پرچمدارای اندروید میخرن عده ی زیادیشون گیگن و برای امکانات میخرن تا یه گوشی تغریبا کامل داشته باشن یا غیر گیگن و میخرن تا از ازادی و امکانات بیشتر اندروید در پرچمدار با کیفیت در قبال قیمت بسیار کمتر استف کنن و البته چون گوشی پرچمدار و گرون خریدن حتما پس اکثرا پولدارن منطق کاملا اشتباهی و اتفاقا اکثر قشر متوسط جامعا همونطوری که بسیاری از اطرافیانم پرچمدارای اندروید را دارن و حتی بعد از چندین سال یک بارم گیف کارت یا برنامه ی پولی نخریدند و همچنین خودم چون واقعا پولشا نداشتیم و برای ذره ذره پولمون برنامه داریم ! دوست عزیز شما باید با درامد سرانه ی کشور مقایسه کنی برنامه ها و…. یعنی ما برنامه نگیریم بهتره که در امد سرانمون یک هشتم امریکا و یک ششم جهانی یا یک افغانی که درامد سرانش یک چهارم یه ایرانیه اونم برنامه نگیره واقعاااا ظلم ،مام حروم حلال سرمون میشه و اگه یه برنامه ساز برنامشا طبق درامد سرانه ی هر کشور منتشر کنه مطمعن باش ماهم خریداریم که خیلی راحت با استفاده منطقه ی متصل به اینترنت شده میشه منطقه ی طرفا فهمید در تمامی مارکت ها
    امیدوارم متوجه منظورم شده باشید ،یاعلی

  6. الان ۹۰درصد اینایی که ایفون دستشون گرفتن فقط بخاطر کلاس و اون لوگوی سیبش هست!! یادمه یه بار یه ساعت کاسیوی قدیمی در یه کلیپ میدادن دست ملت و میگفتن این ساعت جدیده اپله!! همه به به و چه چه میکردن که ما حتمن میخریم!! این نشون میده که کاربراش فقط دنبال کلاسن و فکر میکنن یه گوشی مثلن خاص دستشونه در صورتیکه با این ظاهر تکراریه ۳ سالش و کلی ایراداش در سطح یه میان رده اندرویدی هم نیست بابا!!
    دور نیست روزی که این اپل با سیستم عامل بسته و محدودش به زباله دانی تاریخ بره!!

    1. این طرز فکر غلط و اشتباه از اولی که اپل آیفون رو تولید میکرد وجود داشته و هنوز هم هست و با وجود افرادی مثل شما ظاهرا تا ابد خواهد بود. ظاهرا پیشرفت روز به روز اپل اینقدر به شما فشار آورده که دلیل دیگه ای واسه این همه استقبالی که از یک محصول میشه پیدا نمی کنید و الکی میاید به کلاس داشتن اپل گیر می دید. در صورتی که خیلی از خریداران این محصول به خاطر کیفیت و سیستم عامل امن و فوق العاده روان آی او اس سراغ آیفون میرن نه به خاطر کلاس گذاشتن ?

      اگه شما روزی بخوای آیفون رو به خاطر کلاس گذاشتن بخری٬ لطفا این موضوع رو به همه افراد و اقشار جامعه نسبت نده

      آیفون و سیستم عامل آی او اس هیچ ایرادی نداره و بهترین گزینه واسه خرید به حساب میاد. در مورد ظاهر تکراری اگه میخواید صحبت کنید بهتره یه سر به گوشی های سامسونگ بزنید تا معنی ظاهر تکراری رو متوجه بشید ?????

      همون ظاهر تکراری سامسونگ هم تازه کپی شده از گوشی های دیگه اس ??

      در ضمن ممنون میشم به این ترول بازی هات پایان بدی… این مطلب در مورد راه اندازی سیستم عامل آی او اس هست و اصلا ربطی به کلاس گذاشتن و این چیزا نداره که شما هر مقاله ای از اپل میخونی میای میگی تکراریه و کلاس داره و … و …

      اونی هم که داره به سمت نابودی میره سامسونگه نه اپل ? انفجار نوت ۷ رو یادت رفته؟ بقیه شون چی؟ انفجار گلکسی اس ۷ اس ۷ اج؟ اس ۶؟ دونه دونه دارن منفجر میشن ?? سامسونگ پول پرست اومد واسه سود بیشتر خودش جان کاربرای خودش رو به خطر انداخت!! حالا شده یه شرکت خوب که طرفدارهای ترولی مثل تو داره ??

      1. حالا چرا لجت در اومده انقدر؟؟ دیگه حقیقت تلخه!!
        بعد خوبه در همینجا گوشی سامسونگ اول شده ها و تازه کدوم کمپانی نمایشگر با انحنای خمیده زده بود که سامسونگ ازش تقلید کنه؟؟ نکنه اپل با نمایشگرایی که سامسونگ و الجی براش میزنن؟؟ خخخخ
        همون ایفونم انگار یادت رفته دستت رو پایینش میذاشتی انتنش میپرید!! یا انقدر بدنش نازک بود که مورچه روش میرفت خم میشد!! :))))))
        بهتره الکی سنگ شرکتی که حتا کشورت رو در کره زمین بحساب نیاورده و رسمن میگه از نظر من ایرانیها وجود ندارن انقده به سینه نزنی!! اجنبی پرست!! :))))

        1. برو ۴ تا ویدئو تو یوتیوب ببین بعد بیا اینجا اظهار نظر کن خب!!! چهار تا خبر تو سایت های ایرانی و سامسونگ پرست خوندی فکر کردی الآن از اخبار روز دنیا باخبری!!! ???

          پرش آنتن و خم شدن بدنه آیفون تماما شایعاتی بود که ساخته بودن! واسه همین میگم برو یوتیوب فیلم ببین! اونام کار همین ترول های سامسونگی مثل تو بود که اومده بودن اینکارو کرده بودن تا جلوی فروش آیفون رو بگیرن! اما خبر نداشتن که اینکارا باعث میشه فروشش بیشتر بشه نه کمتر! ??

          شما اگه خیلی مملکتت واست مهمه و سنگ کشورت رو به سینه میزنی برو گوشی جی ال ایکس بخر! سامسونگ ایرانی نیست! اجنبی! ضد نظام! وطن فروش! ???

        2. خوشم میاد حسابی کم اوردی دیگه به یوتیوب رو اوردی!! میگن دروغگو کم حافظه میشی راسته ها!! زمان همون استیو جابز مشکل انتن پیش اومد که اپل اون قاب رو داد بیرون و خود استیو هم گفت گوشه پایینه گوشی دست روش باشه انتن دهی ضعیف میشه!! نکنه اینا رو هم طرفدارای برندای دیگه ساختن؟؟
          یا همین مشکل خم شدن اگه وجود نداشت که اپل نمیومد تو نسل بعدیش گوشی رو محکمتر کنه و تو همون یوتیوب مقایسشون هست!! نکنه اونم ندیدی و طرفدار اپل شدی؟؟
          باز سامسونگ و کلا اندروید زبان فارسی و ایران رو میشناسن اما اپل چی؟؟ هیچی!! البته تا ادمایی مثل تو هستن که نیازی هم به چیزی نداره!! براش مفتی شمشیر میزنین و اخرشم اون باز میگه شما از نظر من وجود ندارین :))))))))
          خوش باش با اپلی که دیگه چیزی واسه از دست دادن نداره و به زباله دان تاریخ خواهد پیوست!! خخخخ

        3. من نزدیک به ۳ سال ایفون ۵S استفاده میکردم تا اینکه مدتی سامسونگ اس۷اج خریدم میدونی انگار یعنی ایفون رو داشتم زندان بودم سامسونگ اس ۷ اج رو خریدم انگار از زندان ازاد شدم سیستم ای او اس به دلیل سادگی روان هست ولی سیستم اندروید خیلی خیلی پیشرفته تر و کامل تر از ای او اس هست اینو مطمین باش اگه اندروید بد بود هیچ وقت شرکت های مثله سونی – الجی – هواوی – سامسونگ – شیائومی – نوکیا و ……. نمیومدن سمت اندروید میرفتن سمت ای او اس که اونم اپل برای خودش یه سیستم عامل ساده زده فکر کرده خیلی روان و بهتر از اندروید در حالی که رو گوشی های ایفون سیستم عامل اندروید بزنین گوشی هنگ میکنه ههه پس قبل اینکه بخای حرف بزنی کمی فکر کن این مشکل نوت ۷ هم گفتی مشکل باتری بود سامسونگ مثله مرد همه گوشی هارو جمع کرد ولی مشکلی که برای ایفون ۴ اومده بود اپل اصلا قبول نکرد این مشکل هست بعدشم الان هر کی اپل دستشه مطمین باش فقط برای پز دادن و کلاسش هست از لحاظ پشتیبانی اپل جلو هست این درسته چون اپل همش در کل ۱۰ تا گوشی نداره پس طبیعی هست اپدیت یا پشتیبانی بده ولی شرکت های اندروید به دلیل زیاد بودن گوشی هاشون دیگه بیشتر از ۲ یا ۳ سال نمیتونن پشتیبانی بدن خب حرفی ندارم قصد من توهین به ایفون نبود فقط خواستم بگم ای او اس در برابر اندورید هیچی نیست بجز یه سیستم عامل ساده ولی برو امکانات و پیشرفت های اندروید رو ببین میفهمی چی میگم

  7. و بازهم یادش بخیر یه زمانی iosها در مورد گرافیک بازی ها فخر فروشی میکردند ولی حالا با اومدن vulkan api که یه سر و گردن از api اپل هم بالاتره چی میخان بگن خخخخ و در چن تا گوشی تا قبل از اندروید هفت استفاده شد و به صورت پیش فرض در اندروید هفت و اندروید هفت شروع کنندش که یکی دو سال دیگه فراگیر میشه و بازی سازام از قبلش استغبال فراگیری کردن و الان به سرعت تغریبا تمام بازی سازان گرافیکی اندروید دارند بازی هاشونا بر این اساس میسازند
    الان موندم دیگه دقیقا اپلی ها دارند به چی فخر فروشی میکنند
    صفحه رتینا بای بای
    سرعت بای بای
    هنگ بای بای
    گرافیک گیم بای بای امنیت بای بای با توجه به محافظ شرکت ها و امنیت اندروید که روز به روز بیشتر شد
    الان دیگه تمام اینا در اندرویدیها با کیفیت ترش هست فقط تنها چیزی که در اندرویدیا هنوز نیست پشتیبانی چهار ساله از گوشی و اپدیت چهارسالست و همچنین از من به شما نصیحت بهونه ی کند شدن و هنگ کردن اندرویدیا بعد از چن مدتم دیگه نیارید چون این موضوعم مدتهاست دیگه تو گور خوابیده فک کنم مهمترین موضوعی که الان ملاک اکثر خریداران اپل شستشوی مغزی چندین سال پیش سر کیفیت و امکانات که بیشتر مردم عام هنوز نمیدون بعلاوه ی کلاس گذاشتن یه سری متاسفانه

    1. مهدی ده نبی

      سلام دوست من ?

      ممنون که دیدگاهتون رو با ما در میون گذاشتید ?

      از این صحبت هایی که کردین مشخص هستش که کدوم قشر از کاربران شستشوی مغزی شدن… موفق و موید باشید

  8. از زبانِ من پشتیبانی نمیکنه
    کشورمُ نمیشناسه
    انگار ک وجود نداره

    اونا منُ ندید میگیرن
    ولی من با ولع پول برند میدم و پُز میدم

    1. سلام،رضا جون اینم اضافه کن برنامه هاش تو بازارا و سایت های دیگه گیر نمیاد و همچنین برنامه هاش در اپ استور گرونتر از گوگل پلی و همچنین تعداد برنامه هاش یه زمانی بیشتر از اندروید بود ولی بعد از یه مدت حدود سه سال پیش برابر شدند الانم که اندروید حدود دویست هزار برنامه بیشتر داره که تازه خیلییی راحت میتوتی برنامه های پولیا در سایت های ایرانی با توجه به درامد سرانه یک ایرانی که یک شششم یک جهانی به راحتی دانلود و استفاده کنی

      1. مهدی ده نبی

        سلام دوست من ?

        ممنون که دیدگاهتون رو با ما در میون گذاشتید ?

        اینکه برنامه های اندروید تو سایت های مختلف ریخته به دلیل اوپن سورس بودن اندروید هست! شما احتمال اینکه برنامه های ریخته شده تو اینترنت حاوی ویروس و بدافزار باشن رو هم محاسبه کنید. همچنین خود اپلیکیشن های داخل پلی استور هم دارای ویروس و بدافزار هستن که بارها و بارها این موضوع اثبات شده.

        مورد دوم اینکه کمیت همیشه مهم نیست و کیفیت مهمه. اینکه صدها میلیون اپلیکیشن تو پلی استور گوگل هست اما کیفیت لازم رو نداره و روی تمامی گوشی ها قابل نصب نیست و کاربرد و کیفیت خاصی نداره اصلا چیز خوبی نیست که بشه بهش افتخار کرد… اینکه تمامی اپلیکیشن ها و بازی های با کیفیت اول برای iOS عرضه میشه و بعد از مدتی واسه اندروید ( اونم تازه نه با کیفیت iOS )‌ عرضه میشه جای افتخار داره ?

        1. سلام بازم از این بهونه هاستا، شاید یه تازکار که تازه بخواد پا بزاره در اندروید ایناییی که شما گفتیا بپذیره که اونم بعد چن ماه استفاده از اندروید لذت و امکانات و محاسنا درک میکنه و منم قبول دارم اوپن سورس بودن خطرات خودشا داره که تا حدود زیادی قابل حل ولی شما مزایاش که چندین برابر بهتر و کاربدی تره به خصوص در ایران که درامد پایین و فیلترینگ و….، هستا نمیگی !!!ولی اندروید الان خیلی سایت و بازارهای مطمعن داره که امتحانشونا پس داده و نظرات و استفاده ی کاربران تایید کننده ی این نظرم هست و ما رایگان استفاده میکنیم و لذت میبریم و میدونستم زودتر اومدن برنامه را هم ممکن بهانه کنید ولی یادم رفت جلوی بهانه گرفتن شما را بگیرم که این موضوع در اکثر برنامه ها صحت نداره و حداکثر اختلاف در اکثر برنامه ها یه ماهه و همچنین زودتر اومدن برنامه وقتی که سیستم عامل اپن سورس نیست جزو محاسن نیست ،خوب برنامه ساز معلومه میخاد پول بیشتری در بیاره اینم به شما بگم بیشتر کاربران اندروید حاظرن چندین ماه صبر کنن و اون چندتا برنامه را رایگان استف کنن بعلاوه ی این حرفا کاربران انروید میتونن بدون روت نسخه های هکی بازی ها (بی نهایت)و برنامه ها رم در برخی بازارها و سایت های مطمعن گیر بیارن خخخخ

        2. مهدی ده نبی

          خب این حرفی که شما دارید می زنید به نظر من یه نوع دزدی از نویسنده و سازنده به حساب میاد. طراح و سازنده های بازی ها٬ زحمت زیادی برای ساخت بازی میکشن و طبیعتا باید از فروش این موضوع هم درآمد کسب کنن. شما با دانلود نسخه‌های هکی شده٬ ممکنه بتونید برنامه نویس رو گول بزنید و تو دل تون هم بخندید و بگید هه هه هه برو برنامه ات رو تو اپ استور اپل بذار ۴ دلار ولی مثلا من از کافه بازار مجانی دانلودش میکنم! اما این موضوع یه جور سرقت فرهنگی به حساب میاد که من خودم به شخصه هیچوقت با این موضوع کنار نمیام. اگه بتونم یه بازی یا اپلیکیشن رو به صورت قانونی میخرم و ازش استفاده میکنم و اگه توانش خریدش رو نداشته باشم٬ ترجیح میدم ازش استفاده نکنم تا اینکه دنبال نسخه کرکی باشم و بعد به ریش سازنده اون برنامه یا بازی بخندم.

          موضوع سر امکانات سیستم عامل ها نیست اصلا. بحث شما سر وجدان آدم هاست. سرقت فقط دست تو جیب کسی کردن نیست. دانلود نسخه های کرک شده و به اصطلاح رایگان اپلیکیشن‌ها اصلا کار درستی نیست و به همین خاطر هم iOS جلوی این کار رو میگیره. ولی اندروید چون اوپن سورس هست٬ اصلا کاری با این موضوع نداره و این در نهایت به وجدان خود استفاده کننده برمیگرده. مسائل مالی که شما عنوان کردید هم بهونه هایی هست واسه توجیه کردن این کار. وگرنه کسی که میره ۲.۵ میلیون پول گلکسی S7 Edge میده٬ مگه میشه ۴۰ هزار تومن نداشته باشه که یک گیفت کارت ده دلاری بخره و باهاش یه سری اپلیکیشن ها و برنامه هایی که لازم داره رو خریداری کنه؟

          این بحثی که مطرح کردم در مورد موزیک هم به همین صورت هست. تو سیستم عامل iOS دانلود منیجرهایی وجود داره که با اونا میتونید آهنگ و فیلم دانلود کنید. اما اپل به هیچ وجه اجازه نمیده که اونارو به وسیله گوشی وارد اپلیکیشن موزیک یا ویدئو پیش فرض سیستم عامل کنید. چون به حق و حقوق خواننده ها و فیلم سازان احترام میذاره. اما تو اندروید به این صورت نیست و خبری از احترام به حق و حقوق سازندگان وجود نداره. شما از هرجا٬ هرچی دانلود کنید٬ میتونید هر استفاده ای ازشون بکنید و این به نظر من یعنی نادیده گرفتن صددرصد حق و حقوق سازنده…

          فکر میکنم حرف های من خیلی چیزارو مشخص کرده باشه و نیازی به توضیح بیشتر هم نیست ?

    2. مهدی ده نبی

      سلام دوست من ?

      ممنون که دیدگاهتون رو با ما در میون گذاشتید ?

      این موضوعاتی که شما گفتید٬‌ مربوط به سیاست های کشور آمریکا میشه و به اپل هیچگونه ربطی نداره. پس نمیشه این مشکلات رو از شرکت اپل دونست. شما دارید بهانه‌گیری‌های بچه گانه می کنید. تو دنیای امروزی کمتر کسی هست که زبان انگلیسی رو بلد نباشه و نتونه با گوشی کار کنه

      و یک سوال دیگه. سیستم عامل دیگه‌ای که کشور و زبان شما رو میشناسه٬ چه گلی به سر شما زده که آی او اس نمیتونه؟ امکان پرداخت هزینه های خارجی با ارز ریالی رو دارید؟‌ فقط به این دل خوش هستید که به جای Phone نوشته شده تلفن یا مسائلی از این قبیل؟!؟!

      در هر صورت نظر شماست و محترم٬ ولی خیلی ها از جمله خود من با نظر شما مخالف هستن… موفق باشید ?

      1. آقای ده نبی عزیز
        من ب عنوان خواننده قدیمی آی تی رسان ، کسی ک صبحها بعداز چک کردن شبکه اجتماعی سایت شما رو میخونم صحبت میکنم
        عرض بنده این نیست ک زبانِ ما خوبه بده کی میدونه کی نمیدونه
        یاهو ی وقت کشور ما رو جز لیست خودش برای ساخت ایمیل قرار نمیداد
        ملت مردن؟ نه رفتن دنبال سرورهای دیگه
        اینم همینطور
        اپل میگه من کشوری ب نام ایران نمیشناسم
        اصلا وجود نداره ولی جیبوتی هست???
        من با زبان کار ندارم با ندیده گرفتن کشورم مشکل دارم
        همه افراد در سراسر دنیا نسبت ب دارایی هاشون تعصب دارن
        از هر قشر و جایگاه و نژاد

        1. مهدی ده نبی

          فرمایش شما متین٬ ولی من خدمت تون عرض کردم. این دیدگاهی که اپل در حال حاضر داره مربوط میشه به سیاست های کشور آمریکا٬ نه خود شرکت اپل. سیاست هایی که آمریکا برای اپل مشخص کرده به این صورت هست و اپل هم کاری در این زمینه نمیتونه انجام بده

          به عنوان مثال الآن سیاست های ایران به این صورت هست که سایتی مثل فیس بوک فیلتر باشه! حالا نمیشه بگیم مثلا سرویس دهنده ای مثل های وب خدماتش داغونه و بیخود هست چون فیس بوک فیلتره… این اصلا به خود سرویس دهنده مربوط نمیشه و سیاست های کشور اینجوری حکم میکنه.

          امیدوارم تونسته باشم منظورم رو برسونم ?

  9. با تشکر از مطلب مفیدتون.یه نکته لازم به ذکره که بعضی واکنش دوستان نسبت به محصولات اپل، جای تاسف داره.بنده قصد خرید یه آیفون داشتم اما به هر ترتیبی،نشد و یه گوشی اندرویدی خریدم…امااحترام خاصی نسبت به طرفداران کمپانی های مطرح قایل هستم و به هیچ عنوان به خودم این اجازه رو نمی دم که به توده ای از مردم که مصرف کننده ی یه کالای با کیفیت هستن القاب نا مناسب نسبت بدم.و بدتر اینکه گاهی دلیل این رفتار زشت، ممکنه از روی حسادت و تعصب باشه نه توجیه منطقی…امنیت و کیفیت سیستم عامل کمپانی اپل،هر مبلغ بالایی رو توجیه می کنه.دقت کنید که اگر لپتاب شما دارای ویندوز غیر اورجینال باشه قطعا در بازار،۸۰۰ هزار تومن،ارزونتر از لپ تابی خواهد بود که ویندوز اصل و با کیفیت روش نصبه.در واقع اون هشتصد هزار تومن مازاد،قیمت خود دستگاه نیست بلکه قیمت و ارزش سیستم عامل با کیفیتشه که روش نصبه.و اپل هم وقتی به شما محصولی می فروشه،هم هزینه تمام شده دستگاه رو از شما می گیره و هم هزینه مربوط به باکیفیت ترین سیستم عامل دنیا که روی اون دستگاه طراحی و نصب کرده و مالکیتش رو به شما واگذار کرده.وکسانی که فقط قیمت قطعات تشکیل دهنده یک آیفون رو مد نظر قرار میدن و میگن آیفون دو برابر،گرانتر از هزینه کل قطعاتی است که در آن بکار رفته، وخریداران آیفپن رو نادان خطاب می کنن فراموش می کنند که سیستم عامل موجود روی آن دستگاه هم دارای ارزش بوده و گاه ارزش سیستم عامل روی دستگاه،بیشتر از ارزش خود دستگاه یا اصطلاحا دیوایس هست…و در آخر، حرف اولم رو مجددا تکرار می کنم،سیستم عامل با کیفیت وامن آیفون کاملا توجیه کننده ی قیمت بالای اون محصوله،چون اپل ده برابر بیشتر از گوگل رو سیستم عاملش زحمت کشیده

    1. مهدی ده نبی

      سلام دوست من ?

      ممنون که دیدگاهتون رو با ما در میون گذاشتید ?

      خوشحالم که هنوز هم کاربرانی هستن که این موضوع رو درک میکنن ? ما اهالی آی تی رسان به داشتن کاربرانی مثل شما می بالیم

  10. سلام
    خیلی خوب شد این مطلب رو گذاشتین با اینکه من آیفون ندارم ولی بهش علاقه دارم و دوس داشتم بدونم چطوری یه آیفون رو خودم فعال کنم اگر یه روزی آیفون بخرم. با اینکه ایفون محدودیتی داره نسبت به اندروید ولی جذابیت خاصی داره آیفون که نمیتونم ازش بگذرم .
    ممنون بابت این پست
    همیشه مطالب ای تی رسان رو دنبال میکنم چون مطالب جذاب و مفیدی هستن

    1. مهدی ده نبی

      سلام دوست من ?

      ممنون که دیدگاهتون رو با ما در میون گذاشتید ?

      منظور از محدودیت که گفتید نمیدونم چیه. اگه دقیق تر اشاره کنید میتونم راهنمایی کنم. آیفون در حال حاضر محدودیتی نداره

    1. مهدی ده نبی

      سلام دوست من ?

      ممنون که دیدگاهتون رو با ما در میون گذاشتید ?

      خوشحالم که مفید بوده و مطمئنا ادامه خواهد داشت. با ما همراه باشید

  11. متاسفانه من تا حالا نتونسم با اکوسیستم ios کنار بیام تنها ۲روز تونسم ایفونمو نگه دارم
    بنظرم اندروید سیستم عامل فوق العاده ایه انبوه امکانات دسترسی اسون قیمت منطقی نسبت به کارایی وبهترین ویژگی شخصی سازی رام غیر رسمی

    1. مهدی ده نبی

      سلام دوست من ?

      ممنون که دیدگاهتون رو با ما در میون گذاشتید ?

      نظر شماست و کاملا محترم. ولی آی او اس در حال حاضر چیزی از اندروید کمتر نداره. دوره رام و رام بازی هم به پایان رسیده ?

  12. اسلام،اقا اخه کی ایفون میخاد ،وقتی که یه ایفون ۷سی و دو گیگا باید ۲۷۰۰یا ۲۶۰۰خرید در حالی که با این پول میشه galaxy s7با کلی امکانات بیشتر خرید ۱۷۰۰یا lg g5یا p9huawaiو ….با امکاناتی به مراتب بیشتر بحث هنگ و سرعتم خیلی وقته تموم شده گرچه از لحاظ سرعت هنوز ایفون جلوتر که اصلا به چشم نمیاد ولی هنگ ایفون با اون افتضاح تغیر تغویم و اجر شدن و اپدیت ios10باید بره بمیره خخخخ یا iphone 7plus نسخه سی و دو گیگ حدود ۳۳۰۰یا ۳۴۰۰باید هزینه کرد درحالی که s7edge با قیمت حدود دو میلیون کمتر میشه گیر اورد خرید یا huawai p9plus یا lg v20گرچه در مقایسهام نتونستم برای سایز ایفون ۷ با سایز ۴.۷اینچ صفحه رقیبش بیشتر گوشیهای کامپکت اندرویدن مثل z5compackt یا a3با سایز ۴.۷اینچ خخخخ که دیگه اختلاف قیمت یه دنیاس این وسط ولی چون پرچمداره با s7و p9و g5 و….مقایسه کردیم ولی خواهشن ملتا راضی کنید ایفون نخرند نه اینکه برند پولشونا از بین ببرند و شما اموزش بزارید هرچی اموزش و سر و صدای ایفونا کم کنید به طبع فروشم کم کم کاهش پیدا میکنه با تشکر

    1. مهدی ده نبی

      سلام دوست من ?

      ممنون از اینکه دیدگاهت رو با ما در میون گذاشتی ?

      ببینید اینکه کی آیفون میخواد و حرف هایی که زدین نظر شماست… شاید اطرافیان شما از این دیوایس استفاده نکنن یا دارندگان آیفون به چشم شما نیان. اما این دلیل نمیشه که تعدادشون کم باشه…

      اینکه قیمت آیفون تو ایران به این صورت هست که شما گفتید هم دلیلی واسه ارائه ندادن این مطالب نیست! خیلی از کاربرا و خوانندگان آی تی رسان از این دیوایس استفاده میکنن و اگر قسمت اول این مطلب رو ببینید٬ خیلی ها درخواست ادامه این سری مطالب رو داشتن.

      وقتی یک محصول با کیفیت هست و استقبال جهانی هم ازش زیاده٬ دلیلی نداره که ما مردم رو تشویق کنیم که نخرن ? چون چیزی که تو جیب ما نمیخواد بره یا شرکت اپل هم برای ما نیست که بخوایم ازش تعریف و تمجید الکی بکنیم.

      همه آدما دارای قدرت تفکر و اختیار هستن و هرکسی میتونه دیوایسی که باهاش راحت هست رو خودش انتخاب کنه و بخره. اینکه ما بخوایم دیگران رو مجبور کنیم که چی بخرن یا نخرن اصلا کار درستی نیست. شما اگه تمایل ندارید٬ خب نخرید. مشکلی نیست 🙂

  13. ممنونم بابت این مطلب ?

    من همیشه دوست داشتم آیفون هایی که میخرم رو خودم فعال کنم اما همیشه ترس داشتم که شاید تو یه مرحله ایش گیر کنه یا به مشکل بخورم و واسه همین همیشه همون موقع خرید مغاز دار واسم اکتیو میکرد و هیچوقت لذت باز کردن جعبه و اکتیو کردنش رو خودم تجربه نکرده بودم تاحالا. اما با این آموزش شما از این به بعد خودم اینکارو انجام میدم ???

    واقعا سپاسگذارم به خاطر این آموزش. ایشالا که ادامه داشته باشه و ما هم بتونیم بیشتر از قبل با امکانات آیفون آشنا بشیم و ازش استفاده کنیم ??

    1. مهدی ده نبی

      سلام دوست من ?

      ممنون از اینکه دیدگاهت رو با ما در میون گذاشتی ?

      خوشحالم که مطلب برات مفید بوده و مطمئنا این سری از مطالب همونطور که قولش رو داده بودم ادامه دار خواهد بود. با ما همراه باش حتما

    2. ایفونهایی که میخری؟؟ مگه شما اپل استور داری که انقدر ایفون میخری!! خخخخ
      باز کردن این جعبه زشت مکعبی که هیچی هم توش نیست لذتی نداره که حالا از دستش داده باشی!! بیا شما پرچمدار اندرویدی دستت بگیر تا لذت و تفاوت رو بتونی درک کنی!!

      1. شما کلا خیلی دوست داری ظاهرا ترول بازی دربیاری نه؟

        آفرین به کارت ادامه بده که بیشتر موجب شادی و تفریح ما میشی ?

        1. ترول چیه بابا!! شما همچین به ایفون خریدنت مینازی و افه میای که یکی ندونه فکر میکنه داری از پنت هاوست تو لس انجلس کامنت میذاری :)))))))))
          وای مامانم اینا!!!! خخخخخخ

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH