دانشمندان موفق به ساخت قدرتمندترین لیزر پالسی جهان شدند

تیمی از دانشمندان انگلیسی و جمهوری چک موفق به توسعه قدرتمندترین لیزر پالسی در دنیا شدند. قدرت متوسط این لیزر 1000 وات بوده که نسبت به لیزرهای هم‌نوع، 10 برابر خروجی بیشتری در طول زمان دارد.

لیزرها دارای دو نوع هستند، نوع اول از نوع دائم بوده و همان‌طور که از نام آن معلوم است، می‌توان به‌صورت مداوم از آن استفاده نمود. نوع دوم را لیزرهای پالسی می‌نامند که قادر هستیم تا آن‌ها را برای مدت کوتاهی مورد استفاده قرار دهیم. برخی از لیزرهای پالسی همانند لیزر Texas Petawatt خروجی بیش از یک تریلیون وات دارند که این میزان توسط جمع‌آوری قدرت و استفاده از آن برای یک لحظه بدست می‌آید.

چرخه شارژ طولانی به‌ این معنی است که از این لیزر تنها چندبار در روز می‌توان استفاده کرد که باعث کاهش قدرت متوسط می‌شود. لیزر جدید ساخته شده که Bivoj نام دارد، قادر به ساطع کردن لیزر برای دفعات بیشتر بوده که باعث افزایش قدرت میانگین آن می‌شود.

یکی از مشکلاتی که برای رسیدن به این قدرت متوسط بالا برای Bivoj به‌وجود آمده، عدم امکان دستیابی به توان بالا است که البته به‌نظر تیم توسعه دهنده نتیجه نهایی ارزش این اقدام را داشته است. تولید لیزری که بتوان برای دفعات زیاد از آن استفاده کرد، کاربرد زیادی در علم و صنعت خواهد داشت. این تیم قصد دارد تا چند ماه آینده برای یافتن پتانسیل بیشتر این لیزر، بر روی آن تحقیقاتی انجام داده و همچنین از سال بعد آن را تجاری کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH