چرا تبلت‌های اندرویدی موفقیت چندانی نداشتند؟!

تبلت‌‌ها تاریخ پر فراز و نشیبی داشته‌اند. زمانی که استیو جابز اولین آیپد را معرفی کرد، همه زانو زدند. تبلت‌ها به عنوان اتفاق بزرگ بعدی در دنیای موبایل در نظر گرفته می‌شدند. گوگل نیز می‌خواست از قافله عقب نماند. اما بعد از هیجان و سر و صدای اولیه، تبلت‌های اندرویدی کم‌کم به حاشیه بازار الکترونیک کشیده شدند. چرا چنین اتفاقی افتاد؟

با بزرگترشدن نمایشگر اسمارت‌فون‌ها، ارزش تبلت‌ها پایین آمد. برای جستجوی وب، بیشتر وبسایت‌ها دارای یک نسخه موبایل هستند و دیگر نیازی به نمایشگر بزرگ نیست. بازی نیز مسئله مهمی بود، که اسمارت‌فون‌ها در این زمینه نیز خوب عمل می‌کنند. در زمینه کارهای تجاری نیز که تبلت‌ها هیچگاه خوب نبودند.

ابتدای سال ۲۰۱۷ نیز غم‌انگیز بنظر می‌رسد: تبلت اندرویدی جدید مناسبی معرفی نشد تا بتوان آن را توصیه کرد. تبلت‌های اندرویدی معرفی شده در سال ۲۰۱۶ نیز چندان هیجان‌انگیز نبودند. سخت‌افزار آنها قدیمی یا گران بود. البته تبلت‌های ارزان ‌قیمت اندرویدی نیز وجود دارد که با خرید آنها باید انتظار نمایشگر و چیپست ضعیف داشته باشید. احتمالا تنها تبلتی که بتواند خوب باشد، تبلت سامسونگ گلکسی تب S3 است.

نوآوری واقعی در تبلت‌های اندرویدی وجود ندارد. شاید تنها استثنا را بتوان یوگابوک لنوو دانست. اما یوگابوک نیز چندان اشتیاقی بر نمی‌انگیزد و پردازنده آن قدیمی است. من دیگر به تبلت‌های اندرویدی اعتمادی ندارم، حتی اگر لنوو تغییراتی در آنها اعمال کند.

گوگل نیز پشتیبانی خود را از تبلت‌های اندرویدی کم کرده است. در چند سال گذشته اتفاقی در این مورد نیفتاده است. توسعه‌دهندگان اپلیکیشن نیز تمایلی برای توسعه اپلیکیشن برای تبلت ندارند. کدام اپلیکیشن بری اجرا حتما نیاز به نمایشگر بزرگ دارد؟ تقریبا هیچ اپلیکیشنی.

تبلت‌های معمولی در مقابل تبلت‌های هیبریدی

اما آیا می‌توان گفت که تبلت‌ها مرده‌اند؟ تقریبا شاید بتوان بر عکس این گفته را تایید کرد. بین تبلت‌ها و نوت‌بوک، تبلت‌های هیبریدی گسترش یافته‌اند. بسیاری از سازندگان تبلت‌های هیبریدی عرضه می‌کنند و بیشتر این تبلت‌ها از ویندوز ۱۰ بهره می‌برند.

چند دلیل برای موفقیت تبلت‌های هیبریدی وجود دارد. آنها برای تماشای فیلم و خواندن مطالب مناسب هستند. می‌توانید از آنها در محیط‌های کاری نیز استفاده کنید و حتی برای تایپ نیز مناسب‌تر هستند. آنها مزیت‌های مثبت نوت‌بوک و تبلت را تجمیع کرده و مضرات آنها را ندارند. تبلت‌ها معمولا بزرگ بوده و چیز زیادی بیشتر از اسمارت‌‌فون‌ها ندارند. اگر شما بخواهید در هنگام مسافرت چیزی تایپ کنید، عکسی را ویرایش کنید یا از صفحات گسترده استفاده کنید، محدودیت‌‌های تبلت‌ها را به خوبی درک خواهید کرد.

از نظر نرم‌افزاری نیز، تبلت‌های هیبریدی با ویندوز ۱۰ از تبلت‌های اندرویدی برتر هستند. ویندوز ۱۰ تبلت‌ها را به وسیله‌ای مناسب تبدیل کرده است. مایکروسافت در بازار اسمارت‌فون عقب افتاد و گوگل در بازار تبلت‌ها گیر افتاده است.

گوگل نیز احتمالا قید تبلت‌های اندرویدی را زده است. در یک پست وبلاگی، گوگل از تبلت‌های هیبریدی با سیستم عامل کروم سخن می‌گوید. سیستم عامل کروم اخیرا قابلیت پشتیبانی از نمایشگرهای لمسی و اجرای اپلیکیشن‌های اندرویدی را دریافت کرده است. حتی بر اساس گفته‌های گوگل، شرکت Adobe برخی نرم‌افزار‌ها را برای کروم‌بوک‌ها بهینه کرده است.

سیستم عامل کروم می‌تواند سال را با هیجان آغاز کند. این پلتفرم مشکلات کمی با آپدیت داشته و قابلیت اجرای اپلیکیشن‌های اندرویدی را دارد. بعلاوه، رابط کاربری آن به گونه‌ای بازطراحی شده تا برای نمایشگرهای بزرگ نیز مناسب باشد. قیمت کم کروم‌بوک‌های هیبریدی نیز آنها را جذاب‌تر می‌کند.

2 در مورد “چرا تبلت‌های اندرویدی موفقیت چندانی نداشتند؟!”

  1. تبلت هیبریدی ویندوزی یعنی یک کامپیوتر دم دستی بسیار مفید!
    اما تبلت اندرویدی یا آیپد بیشتر برای سرگرمی و بازی مناسبه تا برای کار
    وقتی الان همه یک اسمارت فون خوب و صفحه بزرگ دارن با همون قابلیت تبلت عادی چه نیازی هست دیگه بریم اونو بخریم
    من خودم به شخصه دنبال یک تبلت ویندوزی خوب میگردم که نسبت به قیمتش کاراییش به لپتاپ نزدیک باشه حتی تا سایز ۱۲ اینچ
    چون قابلیت هیبرید بودن و خصوصیات فیزیکی تبلت + ویندوز ۱۰آدم رو از حمل لپتاپ سنگین وزن تر و غیر منعطف تقریبا بی نیاز میکنه
    مخصوصا برای کسانی که واجبه یه همچین دستگاهی باهاشون باشه
    قدرت انطباق تبلت ویندوزی با پی سی و لپتاپ و نرم افزارهای کامپیوتری هم که دیگر بماند…

  2. برای تبلت نوت ۱۰ من حتی یک بار هم آپدیت ارائه نشد
    اصلا مثل این که از همون اول آپدیتشو بسته بودن!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH