نکاتی که در مورد تشریفات عروسی باید بدانید!

به گزارش سایت عروس، بسیاری از رسم و رسوم و تشریفات عروسی تاریخچه‌ای کهن، باستانی و شیرین دارند، برای آنکه با ریشه و علت بعضی از این رسومات جالب عروسی شما را آشنا کنیم، تصمیم گرفتیم که مقاله‌ای را در این باره تهیه نماییم، در ادامه با ما همراه باشید…

دسته گل عروس

عروس خانم‌ها دست در دست داماد، دسته گل را نزدیک قلبشان می‌گیرند و قدم به قدم با هم گام برمی‌دارند. این رسم به قرون وسطی برمی‌گردد. با این تفاوت که در آن زمان به جای دسته گل از دسته‌های گیاه مانند شِوید و سیر استفاده می‌کردند زیرا در آن دوران مرگ سیاه (طاعون) شایع بود و مردم برای این گیاهان دارویی اهمیت زیادی قائل می‌شدند و معتقد بودند بیماری را از آن‌ها دور می‌نماید. اما با گذشت زمان و ریشه کن شدن این بیماری، به جای آن از دسته گل استفاده می‌کنند که ظاهری زیبا و بویی خوش دارد و در دستان عروس زیبایی گل‌های طبیعی جلوه بیشتری خواهد داشت.

دسته گل عروس یک رسمی است که از تشریفات عروسی جدا ناپذیر است.

لباس های ساقدوش‌ها

رسم لباس‌هایی همانند ساقدوش‌ها نیز ریشه در فرنگ دارد. در گذشته مردم با انتخاب لباس‌هایی همانند لباس عروس برای ساقدوش‌ها، تلاش می‌کردند تا ارواح شیطانی را از عروس دور نمایند. اما این آداب و رسوم با گذشت زمان شکل دیگری به خود گرفت و امروزه لباس عروس در میان لباس ساقدوشان کاملا متمایز است. در حال حاضر برای رفتن به باغ و آتلیه هم ساقدوش‌ها را با خود می‌برند تا نمای ویژه‌تری در عکس‌های خود بدهند. لازم به ذکر است در کلیپ عروسی هم از ساقدوش‌ها با لباس‌هایی کاملا مشابه استفاده می‌کنند.

رسم برنج پاشی بر سر عروس و داماد

رسم پاشیدن برنج بر سر عروس و داماد نیز یک رسم کاملا قدیمی و کهن است و به انگیزه افزایش باروری تازه عروس و داماد انجام می‌شده است. امروزه در فرهنگ‌های مختلف به‌جای برنج از گلبرگ، پر، حباب و یا نقل استفاده می‌کنند. این هم نمادی از شادی برای عروس و داماد است.

کیک عروسی

در روزگاران قدیم در جشن عروسی به جای کیک، نانی به اسم نان عروسی مرسوم بوده است. داماد یک نان بزرگ در دست می‌گرفت، یک تکه از این نان را می‌خورد و بقیه را خرد می‌کرد و بر سر عروس می‌ریخت. مهمانان خرده‌های نان ریخته شده را جمع می‌کردند و می‌خوردند با این نیت که برایشان خوشبختی به ارمغان بیاورد. به مرور زمان در عروسی‌ها کیک جای نان را گرفت و رسم خرده نان ریختن به فراموشی سپرده شد. اما برای کیک عروسی هم رسم و رسوم‌های خاصی را دارند که در کشورهای مختلف متفاوت است.

ماه عسل

در دورانی مردم نمی‌توانستند آزادانه با کسی ازدواج نمایند و برای خود به راحتی تصمیم به ازدواج نمی‌گرفتند، لکن دامادها معمولا همسرشان را ربوده و همراه با او ناپدید می‌شدند! به مرور زمان و با پیدا کردن آزادی برای ازدواج، آدم ربایی در عروسی به عنوان شوخی به یک رسم دیرین تبدیل شد. درست بعد از جشن عروسی، عروس و داماد ناپدید می‌شدند، گویی داماد عروس را ربوده، سپس به جایی امن و دور از آشنایان می‌روند و تا یک ماه از دغدغه‌های زندگی خود را دور می‌نمایند. به این امر ماه عسل می‌گویند!

در ایران بیشتر عروس دامادها برای ماه عسل به اماکن زیارتی سفر می‌کنند و شروع زندگی خود را با پاگشایی به این مکان تبرک می‌نمایند. اما امروزه رسم ماه عسل به یک چشم و هم چشمی تبدیل شده است و بیشتر سفرهایی که برای ماه عسل در نظر گرفته می‌شود، سفر به خارج از کشور است. اما برای ماه عسل رفتن می‌توان جاهای دیدنی و با شکوه‌تری را در همین ایران پیدا کرد.

پس در نظر بگیرید برای تشریفات عروسی خود اول موعد مراسم را تعیین نمایید.

منبع: سایت عروس

1 در مورد “نکاتی که در مورد تشریفات عروسی باید بدانید!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH