پاسخ مسابقه هوشمندانه ششم: اعداد رومی!

هوشمندانه ششم هم به پایان رسید که در آن یک سوال هوش مطرح شده بود که اکثر دوستان متوجه نکته آن شدند اما یک اشتباه داشتند!

سوال هوشمندانه پنجم

در پیاده رو مشغول قدم زدن بودم، ناگهان مردی را دیدم که با ردایی عجیب در گوشه‌ای نشسته بود و چیزی را زیر لب زمزمه می‌کرد، از او پرسیدم: کیستی؟ گفت: من پوبلیوس نیگیدیوس فیگولوس هستم! حال از تو سوالی دارم که اگر پاسخش را به من بدهی، می‌دانم که باهوش‌ترین فرد روی زمینی! سوال این است: من یک را از عدد یازده بر می‌دارم و ده می‌شود، یک را از عدد نُه برمی‌دارم باز هم ده می‌شود، چگونه چنین چیزی ممکن می‌شود؟

پاسخ هوشمندانه ششم

 

اگر از اعداد رومی استفاده کنیم، با برداشتن 1 (I) از کنار عدد 9 و 11 آن‌ها، به عدد 10 رومی (X) می‌رسیم. یعنی XI و IX که تبدیل به X و همان عدد 10 می‌شود. البته بایستی به این مورد توجه داشته باشید که اعداد رومی با یونانی متفاوت هستند (که متاسفانه در بسیاری از منابع فارسی به اشتباه این دو مشابه عنوان شده است) و بنابراین پاسخ کسانی درست است که به اعداد رومی اشاره کرده‌اند (نام دانشمند درون متن هم اشاره به یک فرد رومی دارد).

برندگان هوشمندانه ششم

کاربر سونیک به عنوان نفر اول موفق شد تا 100 آی‌تی در این مسابقه دریافت کند.

کاربر eng.Architect به عنوان نفر دوم موفق شد تا 80 آی‌تی در این مسابقه دریافت کند.

 

فراموش نکنید فردا ساعت 12 ظهر، مسابقه هفتم هوشمندانه با یک سوال جذاب و متفاوت دیگر منتظر شماست.

4 در مورد “پاسخ مسابقه هوشمندانه ششم: اعداد رومی!”

  1. با سلام انتقادی از شما دارم امیدوارم پاسخی به آن بدهید در مورد سوال چگونه ده می شود ملاک شما در پاسخ تشخیص رومی یا یونانی بودن فرد سوال کننده است یا بقیه جواب که کاملا با جواب داده شده شما همخوانی دارد آیا صرف اینکه فقط تعدادی از کاربران به جای عدد رومی عدد یونانی نوشته اند ولی بقیه جوابشان کاملا درست است باعث می شود هیچ امتیازی نگیرند هدف شما از این سوال تشخیص رومی یا یونانی بودن آن فرد بود یا اینکه چگونه عدد حاصل ده می شود ؟!!!!!!!! ضمنا چگونه می فرمایید فرد مورد نظر رومی است در صورتیکه خیلی از یونانی ها هم اسمشان مشابه فردی است که معرفی کردید با تشکر

    1. ممنون از دیدگاه شما دوست گرامی
      هدف ما فقط یک چیز است و آن هم پاسخ صحیح! در واقع پاسخ دهنده بایستی این دقت لازم را داشته باشد که علاوه بر سرعت، نکات مربوط به سوال را نیز متوجه شده و یک پاسخ کاملا صحیح بدهد. شاید شما منظور کلی پاسخ را درست رسانده باشید اما اعداد یونانی به هیچ عنوان چنین قابلیتی ندارند که عدد ۹ و ۱۱ آن‌ها با این روش تبدیل ۱۰ شود و بنابراین پاسخ به نوعی کاملا غلط است.
      آن دانشمند هم اتفاقا با تحقیق و هدفدار اسمش انتخاب شده و یکی از دانشمندان ستاره شناس در کشور روم باستان بوده و تنها یک اسم تصادفی آورده نشده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH