نوت‌بوک‌های مبتنی بر ویندوز با پردازنده اسنپدراگون 820 به‌زودی راهی بازار می‌شوند

سال 2017 را می‌توان سال شکوفایی صنعت گجتهای هوشمند دانست. به‌زودی معماری ساخت 10 نانومتری به اسمارت‌فون‌ها می‌آید که می‌تواند جای پای کوالکام را مجدداً در بازار محکم کند. این اتفاق به گوشی‌های هوشمند منحصر نخواهد بود. همان‌طور که همه ما می‌دانیم کمپانی اینتل با مشکلات زیادی روبه‌رو است و همین موضوع می‌تواند باعث از دست رفتن موقعیت این کمپانی در بازار گجت‌های هوشمند و به‌ویژه کامپیوترها شود. به همین دلیل، سازندگان چیپست‌های گوشی‌های هوشمند، قصد ورود به دنیای کامپیوترها را دارند و به نظر می‌رسد که کوالکام، نخستین شرکتی باشد که با ارایه سیستم‌های مبتنی بر ویندوز 10 به همراه پردازنده اختصاصی خود، راه را بر اینتل سخت می‌کند.

طبق گفته زنجیره تأمین قطعات چینی، پردازنده اسنپدراگون کوالکام، به کامپیوترهای ویندوز 10 می‌آید.

چند روز قبل، شاهد رونمایی از کامپیوتر دراگون بورد 820c Deagonborad بودیم که نخستین سیستمی است که اسنپدراگون 835 را در خود گنجانده است. این کامپیوتر هدف‌های مختلفی را دنبال می‌کند؛ ازجمله ربات‌ها، اینترنت اشیا و درون‌ها. طبق گفته سایت Arrow electronics، 820c از دبیان پشتیبانی می‌کند. دبیان یکی از قدیمی‌ترین و رایج‌ترین توزیع‌های لینوکس، برای استفاده در رایانه‌های شخصی و سرورهاست. نسل قبلی آن یعنی 410c نیز از هسته‌های اینترنت اشیا در ویندوز 10 پشتیبانی می‌کرد. این موضوع امیدها را برای اضافه شدن پشتیبانی ویندوز 10 از پلتفرم‌های ARM زنده می‌کند.

حالا خبرهایی از کشور چین رسیده که از آغاز فعالیت کمپانی‌های سازنده پردازنده‌های موبایل، بر روی کامپیوترهای ویندوز 10 خبر می‌دهد. این کامپیوترها در نیمه دوم سال 2017 به بازار عرضه خواهند شد. این گزارش همچنین اعلام می‌کند که اسنپدراگون 820 در کامپیوتر ویندوز 10، 4 گیگابایت رم داشته و می‌تواند از مرورگر اج، ویدئوهای اچ‌دی، فیلترهای هدایتی و مالتی تسکینگ پشتیبانی کند.

این گزارش با استفاده از گزارشی از سوی زنجیره تأمین تایوانی، از امکان حضور اسنپدراگون 835 در کامپیوترهای ویندوز 10 خبر می‌دهد و می‌گوید که این سیستم‌ها، قسمت بالاتری از مدل‌های رایج با پردازنده اینتل خواهند داشت. البته صحت هیچ‌کدام از این مطالب معلوم نیست اما آنچه مشخص است، پتانسیل بالای سیستم‌های ویندوز 10 با پردازنده‌های ARM است که می‌تواند تغییرات بزرگی را در بازار نوت‌‌بوک‌ها ایجاد کند.

کمپانی دیگری که قصد استفاده از پلتفرم ARM را در چیپ‌های پردازشی اختصاصی خود دارد، اپل است. کوپرتینو پردازنده Core M را از A9X و سایر چیپ‌های مجتمع خود حذف نموده است. با رونمایی از دراگون بورد 820c، به نظر زمان زیادی تا حضور سیستم‌های ویندوز 10 با پلتفرم ARM در بازار باقی نمانده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH