سردترین مکان زمین به‌زودی به فضا ارسال می‌شود!

Cold Atom Lab محفظه‌ای طراحی شده توسط ناسا است که می‌تواند سردترین دمای هوا در جهان را ایجاد کند. Cold Atom Lab با استفاده از لیزر و محفظه خلاء می‌تواند دمای چند اتم را تا دمای چند میلیاردم صفر مطلق برساند. دانشمندان می‌توانند با استفاده از این دستگاه، فیزیک عجیب حاصل از این شرایط را مورد مطالعه قرار دهند.

در مرحله نخست دانشمندان قصد دارند به مطالعه حالتهای عجیب ماده که با نام فاز بوز- اینشتین شناخته می‌شود بپردازند. این فاز هنگامی که مواد خاصی به دمای صفر مطلق برسند ایجاد می‌شود. در این حالت ماده خواص غیر طبیعی را نشان می‌دهد، به عنوان مثال در چگالش بوز- اینشتین ویسکوزیته به صفر می‌رسد. این به معنای انتقال جریان بدون از دست دادن انرژی است.

با این حال مطالعه چگالش بوز- اینشتین در زمین بسیار سخت است، زیرا اتم‌ها تحت تاثیر جاذبه زمین قرار می‌گیرند و تنها چند ثانیه این خواص را نشان می‌دهند. از این رو دانشمندان ناسا تصمیم گرفته‌اند CAL را به ایستگاه فضایی بین‌المللی ارسال کنند. در فضا عمر چگالش بوز- اینشتین بیش‌تر بوده و شانس مطالعه رفتار و خواص بیش‌تر خواهد بود. ارسال این محفظه به ایستگاه فضایی در ماه اوت انجام خواهد پذیرفت.

افزایش دانش در رابطه با چگالش بوز- اینشتین می‌تواند تاثیرات زیادی در فناوری داشته باشد، به عنوان مثال با استفاده از این دانش می‌توان ساعات اتمی دقیق‌تر و یا کامپیوترهای کوانتومی بهتری را تولید کرد. هم‌چنین از این علم می‌توان در مطالعه بهتر ماده تاریک و انرژی تاریک بهره گرفت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH