انکودر Guetzli گوگل حجم تصاویر JPEG را تا 35 درصد کاهش می‌دهد

در گشت و گذار اینترنتی، سرعت اهمیت بسیار زیادی دارد. اکثر سایت‌هایی که از آن‌ها بازدید می‌کنیم دارای تصاویر زیادی هستند. این را هم می‌دانیم که هر چه حجم فایل‌هایی که قرار است به نمایش درآیند کوچک‌تر باشد سرعت بارگذاری بیشتر خواهد بود. انکودر Guetzli گوگل با هدف کمک در همین زمینه به صورت متن باز تولید شده است که می‌تواند همراه با کاهش سایز تصاویر وب سایت‌های مختلف، به کاربران اجازه دهد به مراتب مدت زمان کمتری را در انتظار بارگذاری آن‌ها منتظر بمانند.

در ماه‌های گذشته خبرهایی درباره سیستم جدید فشرده سازی تصاویر گوگل که از هوش مصنوعی برای این کار کمک می‌گرفت منتشر شد. به ادعای گوگل این الگوریتم که RAISR نام دارد قادر است با استفاده از پیکسل‌های اطراف هر پیکسل مشخص و بررسی اطلاعات آن‌ها، محتویات هر بخش را تشخیص داده و برای بزرگنمایی و یا فشرده سازی تصویر از آن‌ها استفاده کند که نتیجه این کار بهبود قابل ملاحظه تصویر نهایی است. این کمپانی امروز اعلام کرد الگوریتم جدیدی را با موفقیت توسعه داده که می‌تواند حجم تصاویر با فرمت JPEG را بدون افت کیفیت تا 35 درصد کاهش دهد.

همانند آن‌چه در فناوری RAISR دیدیم این‌جا هم از مدلی فیزیوویژوال برای کاهش حجم تصویر استفاده می‌شود که رنگ‌ها را تخمین زده و از یک ماسک بصری دقیق‌تر نسبت به سایر رمز کننده‌های تصویر استفاده می‌کند. با این وجود افزایش دقت باعث شده زمان مورد نیاز برای فشرده سازی تصویر با این الگوریتم کمی بیشتر از الگوریتم‌های رایج فعلی باشد. به گفته گوگل Guetzli به صورت رایگان و متن باز در دسترس همگان قرار گرفته و توسعه دهندگان می‌توانند برنامه‌های اختصاصی خود را برای کاهش تصاویر مورد نیاز در محتوای آنلاین به کمک آن عرضه کنند. فشرده سازی بیشتر تصاویر در درجه اول منجر به کاهش حجم تصاویر خواهد شد که این نیز به نوبه خود باعث کاهش حجم مصرفی اینترنت و هزینه‌های کاربران می‌شود.

این الگوریتم جدید در واقع یک رمز کننده جدید JPEG است که در زمان ایجاد تعادل بین جزئیات قابل حذف برای کاهش حجم، عملکرد به خصوصی را انجام داده و این کار را بدون افت کیفیت به پایان می‌رساند.

همانطور که گفته شد، این انکودر Guetzli نام دارد که نام آن از یک شیرینی کوکی سوییسی آلمانی گرفته شده است و قادر خواهد بود حجم عکس‌هایی با فرمت JPEG را تا 35 درصد بیشتر نسبت به روش‌های کنونی کاهش دهد و سرعت بارگذاری آن‌ها را افزایش دهد. مزیت استفاده از انکودر Guetzli گوگل این است که شما نیازی به فرمت جدیدی نخواهید داشت و می‌توانید از فایل‌های JPEG معمولی همراه با آن استفاده کنید. این بزرگ‌ترین مزیت انکورد جدید کاهش دهنده اندازه تصاویر گوگل خواهد بود؛ چرا که هر مرورگر و اپلیکیشنی قادر به پشتیبانی از JPEG است.

گوگل صاحب برخی دیگر از پروژه‌های کاهنده سایز تصاویر بر بستر وب است. مانند انکودر Zopfili که با عملکردی مشابه Guitzli فایل‌های PNG کوچک‌تری را بدون تغییر فرمت در اختیار می‌گذارد و یا WebPP که یک فرمت جدید تصویر است و از دو فشرده ساز Lossless و Lossy برای بهبود سایز فایل پشتیبانی می‌کند.

به نقل از این شرکت، انکودر Guetzli گوگل به طور قابل توجهی نسبت به سایر روش‌های کاهش سایز فایل‌های JPEG عملکرد کندتری را در زمان فشرده سازی ارایه می‌کند، اما فدا کردن سرعت این پروسه ارزش آن را دارد تا کاربران سایت‌ها زمان کمتری را در انتظار تماشای عکس‌های در حال بارگذاری بنشینند. علاوه بر این، تیم پژوهشی گوگل به نام Google Research ادعا می‌کند که کاربران می‌توانند همراه با این انکودر در کنار گذراندن مدت زمان کم‌تر، کیفیت بهتری را نیز هنگام مشاهده تصاویر شاهد باشند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH