بررسی تغییرات اندروید O در نسخه ارایه شده اولیه

چندی پیش گوگل نسخه پیش‌نمایش اندروید O را برای توسعه‌دهندگان عرضه کرد. برخی از وبسایت‌های فناوری نیز این نسخه را دریافت کرده و به بررسی آن پرداخته‌اند. امروز در این مطلب به بررسی تغییرات نسخه بعدی اندروید خواهیم پرداخت و نگاهی به ویژگی‌های مختلف اندروید O پس از نصب بر روی گوشی‌های پیکسل C و نکسوس 5X می‌اندازیم. ظاهرا اندروید O نسبت به نسخه‌های پیشین تغییرات چندانی نداشته است، اما در بررسی امروز، شاهد نکات جذابی خواهید بود. با آی‌تی‌رسان همراه باشید.

تمامی کاربران با هر بار ارتقای سیستم‌عامل دستگاه خود، چند هدف مشترک را دنبال می‌کنند. اهدافی از جمله مشاهده پیام‌های خطای کمتر، روان‌تر شدن عملکرد دستگاه و بهبود رابط کاربری آن! سازندگان گوشی‌های هوشمند نیز به دنبال ارایه به‌روزرسانی هستند که سازگاری بالایی با دستگاه‌ها داشته و به راحتی قابل استفاده باشد. این به‌روزرسانی باید بدون ایجاد هیچ‌گونه مشکلی برای دستگاه، با سخت‌افزار آن هماهنگ شود.

آخرین تغییر بزرگ در ظاهر سیستم‌عامل اندروید، به سال ۲۰۱۴ یعنی زمانی که گوگل اندروید ۵ آب‌نبات چوبی را به عنوان جانشین اندروید ۴.۴ کیت‌کت ارائه کرد، باز می‌گردد. غول جستجو برای این کار، اندی رابین، سازنده اندروید را برکنار کرده و هیروشی لوکهیمر را به جای او برگزید. لوکهیمر هنوز هم در گوگل حضور دارد و طراحی متریالی را که به همراه اندروید ۵ معرفی شد در نسخه‌های بعدی اندروید نیز اعمال می‌کند. به همین دلیل است که اگر از اغلب افراد در مورد نخستین تجربه استفاده‌شان از اندروید O‌ بپرسید اکثرا می‌گویند: «مثل نسخه‌های قبل بود».

البته اگر کمی وقت گذاشته و با دقت به بررسی این نسخه بپردازید، بهبودهایی را نسبت به اندروید ۷ در آن احساس خواهید کرد. از جمله این موارد می‌توان به تغییرات نوار وضعیت اشاره کرد که در بالای اعلانات شما قرار دارد و از این به بعد اطلاعات آن حتی در صورت پایین کشیدن نوار اعلانات نیز همچنان نمایش داده می‌شود. در نوار وضعیت، اطلاعاتی کاربردی همچون اتصال وای‌فای و سایر وضعیت‌ها نمایش داده می‌شود. در اندروید ۷ این اطلاعات تنها در تنظیمات سریع نمایش داده می‌شد.

تنظیمات جدید

گوگل با ارائه منوی تنظیمات، یک قدم به عقب برداشته است. در اندروید ۷، این امکان فراهم شده بود که به راحتی و صرف‌نظر از این که تا چه اندازه در لایه‌های منوی تنظیمات پیش رفته‌اید، به منوی اصلی تنظیمات در سمت چپ نمایشگر دسترسی داشته باشید. حال این ویژگی در اندروید O حذف شده است و برای دسترسی به منوی اصلی تنظیمات، نیاز به فشردن دکمه بازگشت خواهید داشت.

ترتیب گزینه‌ها در منوی تنظیمات نیز کاملا از نو بازسازی شده است. این تغییر بسیار ضروری بود، چرا که گاهی اوقات حتی با وجود گزینه جستجو، باز هم امکان بررسی اجمالی و یافتن روالی منطقی در منوی تنظیمات وجود نداشت. حال در نسخه جدید اندروید می‌توانید در زیر نام هر گزینه، اطلاعاتی در مورد محتوای آن مشاهده کنید. این اقدام گوگل بسیار هوشمندانه است.

زیر بخش «شبکه و اینترنت»، گزینه‌هایی برای مصرف داده و هات‌اسپات خواهید دید. دو بخش «کاربران» و «حساب‌ها» اکنون ادغام شده و حاوی تنظیماتی برای چند کاربر مختلف، تنظیمات ورود به دستگاه برای گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها و تنظیمات ورود به حساب برای سرویس‌هایی همچون فیس‌بوک، گوگل، توییتر و… هستند.

نصب دستی اپلیکیشن‌ها

گوگل در نسخه جدید اندروید، نحوه مدیریت نصب برنامه‌ها از منابع ناشناس همچون F-Droid، فروشگاه اپلیکیشن آمازون و… را تغییر داده است. این گزینه از محل قبلی خود در بخش تنظیمات امنیتی برداشته شده و دیگر نیازی نیست برای نصب یک برنامه از منبعی خاص، به برنامه‌های منابع ناشناس دیگر هم اجازه دسترسی بدهید. از این به بعد برای دادن دسترسی نصب برنامه‌ای خاص، باید به بخش «برنامه‌ها و اعلانات» رفته، گزینه «دسترسی‌های خاص» را انتخاب کرده و سپس بر روی زیرشاخه «نصب سایر برنامه‌ها» تپ کنید. پس از طی این مراحل، می‌توانید به جای دادن اجازه نصب به تمامی فایل‌های APK، تنها برنامه‌های دلخواه خود را به عنوان موارد مورد اعتماد برچسب‌گذاری کنید.

ایده پشت این تغییر بسیار کاربردی و ضروری است. مثلا اگر تنها مرورگر گوگل کروم را به عنوان برنامه مورد اعتماد خود برچسب‌گذاری کنید، دیگر فایل‌های APK ضمیمه شده در یک ایمیل به صورت خودکار بر روی دستگاه شما نصب نخواهند شد. اجازه دادن به تمامی برنامه‌های منابع ناشناس برای نصب شدن بر روی گوشی، در نظر افراد حرفه‌ای که خطر نفوذ بدافزارها به گوشی را درک می‌کنند، اقدامی خطرناک تلقی می‌شود. پیش از هر به‌روزرسانی نیز یک اعلان اضافی نمایش داده خواهد شد. مثلا بر خلاف گوگل‌پلی که می‌تواند به راحتی برنامه‌ها را در پس‌زمینه به‌روز کند، F-Droid قادر به این کار نیست و هر بار برای به‌روزرسانی برنامه‌ها از شما اجازه کسب می‌کند.

پشتیبان‌گیری از پیامک‌ها

بالاخره اندروید هم حاضر شد از پیامک‌ها پشتیبان تهیه کند. این پیامک‌ها در گوگل درایو ذخیره خواهند شد. اندروید از زمان ارائه نسخه 6 یعنی مارشمالو، قادر به پشتیبان‌گیری از داده‌ها و تنظیمات برنامه‌ها بوده است، اما پیامک‌ها هرگز جایی در این میان نداشته‌اند. حال گوگل در اندروید O این کوتاهی را به سرعت جبران کرده است، اما ما توان بهره‌گیری از این ویژگی را برای خود نداشتیم.

مرورگر فایل

مرورگر فایل اندروید که در نسخه مارشمالو ارایه شده بود، حالا از پس زمینه به پیش‌زمینه سیستم‌عامل آمده است. برای دسترسی به این مرورگرفایل، باید ابتدا به منوی تنظیمات رفته و  زیرشاخه حافظه را انتخاب کرده و سپس بر روی گزینه Explore تپ کنید. البته در حال حاضر آیکون برنامه‌ای برای این مرورگر فایل وجود ندارد. این برنامه که پیش از این با نام Downloads شناخته می‌شد، اکنون به Files تغییر نام داده است و محتوای حافظه داخلی و حافظه خارجی گوشی را (در صورت استفاده از کارت میکرو اس‌‌دی) نشان می‌دهد. این برنامه به شما اجازه می‌دهد که در دایرکتوری‌ها به جستجو پرداخته و فایل‌های دلخواه خود را کپی، پیست و حذف کنید.

مدیریت اعلان‌ها

گوگل بار دیگر تغییراتی جدید را در بخش اعلان‌ها ایجاد کرده است. این کمپانی همراه با اندروید O، کانال‌های اعلان را معرفی کرده است. این کانال‌ها برای هر اپ به صورت ویژه‌ای توسعه یافته و امکان کنترل بهتر اعلانات گوشی را به کاربر می‌دهند. یکی از کاربردهای ویژگی مذکور این است که می‌توان تنها به ایمیل‌هایی که دارای برچسب «مهم» باشند، اجازه استفاده از زنگ هشدار را داد. البته این امر در صورتی است که برنامه مدیریت ایمیل‌ شما هم از این ویژگی پشتیبانی کنند. به نظر می‌رسد به زودی با ارائه به‌روزرسانی‌هایی این ویژگی به برنامه‌های مختلف مدیریت ایمیل افزوده شود. ضمنا گوگل طریقه نمایش اعلانات را نیز بهبود بخشیده است. البته در حال حاضر به نظر می‌رسد که این بهبودها اندکی موجب پیچیده‌تر شدن این بخش شده‌اند.

نتیجه‌گیری

از دید یک کاربر، آپدیت اندروید هیچ‌گاه چیز کوچکی نبوده است. بنابراین ما همچنان به کشف ویژگی‌های گوناگون نسخه پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان اندروید O ادامه داده و روند توسعه آن را پیگیری خواهیم کرد. در حال حاضر ویژگی‌های اندروید O کامل نشده‌اند و گوگل هنوز تا سه ماهه سوم سال جاری وقت دارد تا بهبودهای بیشتری را در آن اعمال کند. تا آن زمان چشم به راه ویژگی‌های کاربردی جدید خواهیم ماند. البته شخصا روی اندروید O حساب خاصی باز نکرده‌ام، چون گوشی من پس از دریافت اندروید ۷، به جز آپدیت‌های امنیتی ماهانه، به‌روزرسانی دیگری دریافت نخواهد کرد.

آیا شما هم نسخه پیش‌نمایش مخصوص توسعه‌دهندگان اندروید O را دریافت کرده‌اید؟ نظر شما در مورد آن چیست؟

7 در مورد “بررسی تغییرات اندروید O در نسخه ارایه شده اولیه”

  1. ببین حتما گوشیت یا روته ک اعلان نمیاد یا نمیدونم فک کنم اون قسمت آپدیت کردن گوشیت دسترسی ب اینترنتو اینارو نداره اول برو یه سر به سایت sam mobile بزن مدل دقیق گوشیتو از قسمت فریمور گوشیتو دقیق بزن رام گوشیتو دانلد و با ادین نصب کن
    این لینک سام موبایله(رام رسمی)
    https://www.sammobile.com/firmwares/
    یا میتونی بری انجمن xda
    اینجا میتونی اندروید ۷ ام دانلود و نصب کنی از این لینک(رام غیر رسمی)
    https://forum.xda-developers.com/galaxy-s5
    به نظره من رام رسمی نصب کن ولی اگه میخای تجربه ایی از آخرین نسخه سیستم عامل اندروید داشته باشی میتونی غیر رسمی ام استفاده کنی چون پشتیبانی رام های غیر رسمی فوق العاده خوبه تو انجمن xda

  2. اندروید O یا ۸ داره میاد من هنوز گوشیم اس فایو هستش نتونستم از ۵ بیشترش کنم.شما میدونید چرا گوشی من اعلان اپدیت اندروید نمیده؟ ؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH