قطار با سوخت هیدروژنی آزمایش‌های لازم را در کشور آلمان پشت سر گذاشت

شاید روزی شاهد حضور قطارهایی بر روی ریل باشیم که صدایی تولید نکرده و تنها آلودگی آن بخار آب است.

به‌تازگی قطاری که از پیل‌های سوختی هیدروژنی نیرو می‌گیرد در کشور آلمان مورد آزمایش قرار گرفته است. به دلیل موفقیت‌آمیز بودن این پروژه، انتظار می‌رود که امسال به مرحله تجاری سازی رسیده و در خطوط ریلی کشور آلمان مورد استفاده قرار بگیرد.

در رابطه با آینده حمل‌ونقل عمومی ایده‌ها و نظرات مختلفی وجود دارد. برخی رانندگی خودکار را پیشنهاد کرده و برخی دیگر پروژه حیرت‌آور هایپرلوپ را آینده حمل‌ونقل می‌دانند. اما اگر بخواهیم کمی هم به طبیعت و پایداری محیط‌زیست بیندیشیم، باید به‌جای سیستم‌های سنتی، به سراغ حمل‌ونقل پاک برویم. یک توسعه‌دهنده ریل به نام Alstom بدین منظور به سراغ طراحی Corodia iLint رفته است.

آنها در توییتر خود اعلام کرده‌اند: «Alstom نخستین قطار مسافری نیرو گرفته از هیدروژن با آلودگی منفی را معرفی کرد.»

قطار iLint از طراحی بهره می‌برد که با استفاده از ترکیب هیدروژن ذخیره‌شده و اکسیژنی که از هوا به‌دست می‌آید، الکتریسیته تولید می‌کند. این انرژی الکتریکی می‌تواند قطار را با سرعت حداکثر 87 مایل بر ساعت به پیش براند که در صورت استفاده از باتری‌های لیتیوم یون، باید از باتری‌های بزرگی استفاده شود. به‌علاوه این قطار می‌تواند برای افزایش کارایی و بهبود عملکرد، انرژی را بازیابی کند.

این کار باعث می‌شود که قطار، پایداری بالایی داشته و به جز آب و بخار، هیچ آلودگی دیگری تولید نکند و نیز به وجود برق در طول مسیر هم نیازی ندارد. در ضمن این قطار هیچ‌گونه صدایی هم تولید نمی‌کند چراکه احتراق داخلی ندارد.

همه اینها Corodia iLint را تبدیل به یک وسیله نقلیه تطبیق‌پذیر بیشتر می‌کند که می‌تواند در مناطق آلوده، بدون تولید هرگونه آلودگی و صدا، مورد استفاده قرار گیرد.

در تست اخیر، قطار تنها به‌سرعت 50 مایل بر ساعت دست یافته بنابراین لازم است تا آزمایش‌های بیشتری را پشت سر بگذارد تا برای استفاده از آن در سرعت‌های بالاتر اطمینانی حاصل شود. اما به‌هرحال این قدم بزرگی برای پیشرفت در طراحی این وسیله نقلیه است.

یکی از مدیران Alstom در کشورهای آلمان و اتریش به نام «دیدیر پی‌فلیگر» می‌گوید که این، قدم بزرگی در راستای حفاظت از محیط‌زیست و نوآوری‌های تکنولوژیک است.

با Corodia iLint و تکنولوژی پیل سوختی هیدروژنی آن، Alstom نخستین سازنده ریل است که چاره‌ای برای حمل‌ونقل پاک یافته است.

نظر شما چیست؟ آیا پیل‌های سوختی هیدروژنی می‌توانند آینده حمل‌ونقل را رقم بزنند؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH