با این چند ترفند ساده کیفیت صدای کامپیوتر‌تان را افزایش دهید!

اگر از کامپیوتر خانگی استفاده می‌کنید مطمئنا تاکنون صدا‌ و نویز‌های مختلفی را از اسپیکر و یا هدفونی که به آن متصل کرده‌اید، شنیده‌اید. این نویز‌ها می‌توانند صداهای مختلفی داشته باشند که البته همه آن‌ها کیفیت کلی صدا را پایین می‌آورند و گاهی به شدت اعصاب خوردکن هستند.

برای این که این صداهای اضافه را از بین ببرید در قدم اول باید به دنبال منبع ایجاد کننده نویز باشید. هزاران دلیل و منبع برای ایجاد شدن این نویزها در کامپیوتر وجود دارد. اما اصلی‌ترین آن‌ها به سه بخش تقسیم می‌شوند. بدین صورت که مشکل می‌تواند از اسپیکر باشد، از سیم‌ها یا اتصالات باشد و یا از خود کامپیوتر باشد.

برای این که در ابتدا منبع مشکل را پیدا کنید به راحتی می‌توانید اسپیکرها را با سیم‌های جدید به یک ورودی دیگر متصل کنید. در این صورت به آسانی می‌توانید متوجه منشا مشکل‌تان شوید.

البته این موضوع را بدانید که با وصل و یا قطع کردن سیم‌های اتصال حتما صدای نویز به گوش شما خواهد رسید. اگر این صدا همچنان ادامه پیدا کرد بدانید که با یک مشکل روبه‌رو هستید در غیر این صورت این مورد کاملا طبیعی است.

اگر متوجه شدید که اسپیکر‌ها مشکل دارند و نویز از طریق آن‌ها تولید می‌شود نه منبع صوتی و یا کابل‌ها، می‌توانید به راحتی با نزدیک کردن گوش‌تان به هرکدام، اسپیکر خراب را پیدا کنید. در آخر بعد از چک کردن کامل اسپیکرها به سراغ کامپیوتر بروید.

گاهی اوقات کمپانی‌های سازنده کامپیوتر برای کم کردن قیمت کلی دستگاه‌ها، از کارت‌های صوتی آنبرد استفاده می‌کنند. این کارت‌های صوتی در کنار سایر اجزا مانند CPU و کارت گرافیک بر روی مادربورد سوار هستند. این مورد باعث می‌شود تا گاهی اوقات نویزهای مختلفی در صدای خروجی داشته باشید. راه‌های مختلفی برای حل این مشکل وجود داشته که در ادامه آن‌ها را قرار داده‌ایم.

از یک جک صوتی دیگر استفاده کنید

تقریبا همه کامپیوترها حداقل دو جک صوتی دارند. معمولا یکی از آن‌ها در پشت کیس و دیگری در بخش جلویی قرار می‌گیرند. اگر تا به امروز از جک پشتی کیس استفاده می‌کردید و مشکل نویز در صدا داشته‌اید بهتر است از جک دیگر استفاده کنید. امکان افزایش کیفیت و کاهش نویز صدا با این اقدام وجود خواهد داشت.

از کارت صدای مستقل استفاده کنید!

همان طور که گفته شد سازندگان برای این که هزینه‌های خودشان را کم‌تر کنند سعی می‌کنند تا از کارت‌های صدای آنبرد استفاده کنند. این کارت‌های صدا کفیت‌شان چندان مناسب نیست و معمولا چون در کنار سایر اجزا قرار می‌گیرند، نویز و صداهای اضافی زیادی تولید می‌کنند. بهترین کار این است که خودتان یک عدد کارت صدای مستقل خریداری کنید و بر روی کامپیوترنان نصب کنید. در این صورت نه تنها افزایش کیفیت در صدا را خواهید داشت بلکه آن نویزهای گوش خراش را هم از بین خواهید برد. کارت‌های صوتی معمولا قیمت کمی دارند و شما می‌توانید با حدود 50 دلار یک مدل از آن‌ها را خریداری کنید.

از کارت‌های صوتی USB استفاده کنید!

اگر نمی‌خواهید کیس کامپیوتر را باز کنید و یا اگر از لپ‌تاپ استفاده می‌کنید، شما می‌توانید از کارت‌های صوتی پرتابل که از طریق پورت USB متصل می‌شوند استفاده کنید. این کارت‌های صوتی USB هم مانند کارت‌های صوتی معمولی در مدل‌ها و قیمت‌های متفاوت در بازار موجود هستند. البته قیمت‌شان از مدل‌های معمولی کم‌تر است. شما می‌توانید با متصل کردن آن‌ها از طریق USB کامپیوتر به جک صوتی و میکروفون دسترسی داشته باشید. دقت کنید این دسته از کارت‌های صوتی دیگر تاثیری در کیفیت صدای اسپیکر لپ‌تاپ شما نخواهند داشت.

از اسپیکر و هدفون‌های USB استفاده کنید!

این روش هم مانند کارت صوتی USB عمل می‌کند؛ تنها با این تفاوت که اسپیکر و یا هدفون به صورت مستقیم به پورت USB متصل می‌شوند و از این طریق صدا به گوش شما می‌رسد. قیمت این دسته از اسپیکر و هدفون‌ها هم بسیار مناسب بوده و شما تنها با پرداخت 20 دلار قادر به خرید یکی از آن‌ها خواهید بود.

با انجام مواردی که در بالا گفته شد مطمئن باشید هم کیفیت صدای کامپیوترتان را ارتقا می‌دهید و هم دیگر آن نویز‌های گوش‌ خراش را نخواهید داشت. اگر راه دیگری برای بهبود کیفیت صدای کامپیوتر سراغ دارید آن را در بخش دیدگاه اعلام کنید.

1 در مورد “با این چند ترفند ساده کیفیت صدای کامپیوتر‌تان را افزایش دهید!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH