ZTE از لیست سیاه دپارتمان تجارت آمریکا خارج شد

اگر در جریان اخبار فناوری باشید، حتما می‌دانید که چندی پیش، دپارتمان تجارت ایالات متحده آمریکا، کمپانی چینی ZTE‌ را به دلیل فروش تجهیزات به ایران و نقض تحریم‌های ضد ایرانی این کشور، در لیست سیاه خود قرار داده است. حال این نهاد اعلام کرده است که پس از اقرار ZTE به نقض قوانین ایالات متحده و پذیرش اتهامات وارده مبنی بر صادرات کالاهای مرتبط با فناوری به ایران، نام این غول فناوری چینی را از لیست سیاه تجارت آمریکا خط زده است. این سازمان همچنین اعلام کرده است که جریمه‌ای سنگین به مبلغ ۸۹۲ میلیون دلار برای ZTE تعیین شده است و حال اگرچه این کمپانی از لیست سیاه خارج شده و به مدت ۳ سال مشمول عفو مشروط شده است، اما همچنان تمامی معاملات آن تحت نظر خواهند بود.

ایالات متحده آمریکا، از دهه ۱۹۸۰ میلادی، محدودیت‌های تجاری بسیاری برای جلوگیری از صادرات کالاها و قطعات مرتبط با فناوری به ایران تنظیم کرده است. اما مطابق گزارش‌ها، کمپانی چینی ZTE‌ طی ۶ سال گذشته، از طریق تامین‌کنندگان آمریکایی که قطعات و لوازم مورد نیاز را برای ZTE ارسال می‌کرده‌اند، کالاهای مرتبط با فناوری را به ایران صادر می‌کرده است. این کمپانی، سال گذشته، پس از مشخص شدن این حقیقت که ZTE کالاهای مرتبط با فناوری به ارزش بالغ بر ۳۲ میلیون دلار را در دوره زمانی مشخصی از آمریکا به ایران صادر کرده است، به لیست سیاه بازرگانی DOC (دپارتمان تجارت) ایالات متحده آمریکا افزوده شد.

افزوده شدن این کمپانی به لیست سیاه، باعث اعمال محدودیت‌های شدیدی در ارسال قطعات از سوی کمپانی‌های آمریکایی به این کمپانی چینی شد و موجبات کاهش ارزش سهام آن در بورس‌های شنژن و هنگ‌کنگ را فراهم آورد. سال گذشته، هانگ لی، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، بیانیه‌ای رسمی در این مورد منتشر کرده و در آن اعلام کرده بود که «امیدوار است ایالات متحده آمریکا این اقدام اشتباه را هرچه زودتر متوقف کرده و از ضربه زدن به روابط دوجانبه و مناسبات تجاری بین دو کشور چین و آمریکا خودداری کند».

اگرچه اختلاف بسیار چشمگیری بین معامله ۳۲ میلیون دلاری ZTE با ایران و جریمه سنگین ۸۹۲ میلیون دلاری تعیین شده برای این کمپانی توسط آمریکا وجود دارد، اما مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند که این مجازات تنها به خاطر نقض تحریم‌ها تعیین نشده است، بلکه بخشی از آن بدان دلیل است که مدیرعامل این کمپانی چینی، هنگامی که نخستین بار این اتهامات مطرح شده بودند، به سرمایه‌گذاران شرکت دروغ گفته بود. علاوه بر این، در گزارش مذکور اشاره شده است که اگرچه در حال حاضر کمپانی ZTE به طور رسمی از لیست سیاه تجارت ایالات متحده خارج شده است، اما دپارتمان تجارت آمریکا همچنان محدودیت‌های شدید خود را بر روی مدیر ارشد اجرایی سابق این کمپانی یعنی شی لیرونگ نگه می‌دارد. مطابق گزارش‌های منتشر شده، لیرونگ طرح کسب و کاری را تهیه کرده بود که بر اساس آن می‌توانست با استفاده از چند شرکت صوری، فناوری‌های آمریکا را به صورت مخفیانه به ایران صادر کند.

اگرچه هنوز اطلاعات دیگری در دست نیست و باید همچنان منتظر ماند و دید که سرانجام ZTE چه موقع از این مشکلات خلاص خواهد شد، اما به نظر می‌رسد امسال تغییری در وضعیت این کمپانی ایجاد شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH