اپل در اندیشه طراحی چیپ گرافیکی اختصاصی خود است

ظاهرا همکاری اپل با شرکت انگلیسی Imagination Technologies تولید کننده چیپ گرافیکی PowerVR به پایان رسیده و قرار است تا دو سال آینده وظیفه طراحی و توسعه چیپ‌های گرافیکی آیفون را خود اپل برعهده بگیرد.

طبق اعلام سخنگوی شرکت بریتانیایی طراح تراشه‌ ایمجینیشن تکنولوژی که پردازنده‌ گرافیکی PowerVR را برای استفاده در آیفون و آیپد فراهم می‌کند، در کم‌تر از دوسال آینده اپل دیگر نیازی به گواهی این شرکت نخواهد داشت. ایمجینیشن در بیانیه‌ای رسمی اظهار کرده که طبق اعلام اپل، این شرکت برای کنترل بیش‌تر محصولات خود در حال کار روی طراحی پردازنده‌ گرافیکی جداگانه و مستقل است.

خوب است بدانید با وجود این‌ که مسئول ساخت تراشه‌های اپل شرکت‌هایی مانند سامسونگ و TSMC هستند اما طراحی این چیپست‌ها در بخش پردازشی با اپل و در بخش گرافیکی با Imagination بوده است؛ اکنون اپل قصد دارد بخش گرافیکی را نیز خود به تنهایی طراحی و توسعه دهد. به این ترتیب اپل در آینده وابستگی خود را به این شرکت کاهش خواهد داد.

اگر اظهارات شرکت ایمجینیشن درست باشد می‌توان انتظار داشت که به ‌زودی در آیفون‌های آینده شاهد استفاده از تراشه‌ سری A باشیم که پردازنده‌ مرکزی و پردازنده‌ گرافیکی آن به طور کامل به دست اپل طراحی شده است. در حال حاضر اپل در زمینه‌ طراحی پردازنده‌ مرکزی که هسته‌های پردازشی آن مبتنی بر معماری آرم است بسیار موفق عمل کرده است. در حال حاضر بهترین عملکرد تک ‌هسته‌ای در کل پردازنده‌های موبایلی در اختیار Apple A10 Fuison است. هم‌چنین عملکرد گرافیکی آیفون 7 نیز هنوز به لطف Imagination در صدر رقباست. این پردازنده‌ها در اغلب موارد عملکرد بهتری نسبت به رقبای خود دارند اما به احتمال زیاد هرگونه خصوصیات طراحی جدید پردازنده‌ گرافیکی تحت بررسی‌های دقیق خواهد بود.

اما این که اپل بتواند بدون نقض قوانین و‌ پتنت‌ها تراشه‌های جدید را طراحی کند جای شک و تردید دارد. Imagination در این زمینه می‌گوید:

اپل هیچ مدرکی برای اثبات ادعای خود مبنی بر عدم نیاز به فناوری Imagination بدون نقض پتنت‌ها، مالکیت معنوی و اطلاعات محرمانه ما ارایه نکرده است. ما این مدارک را از اپل درخواست کردیم اما این شرکت درخواست ما را رد کرد.

علاوه بر این Imagination معتقد است که طراحی یک معماری GPU کاملا جدید با استفاده از اطلاعات پایه‌ و بدون نقض مالکیت‌های معنوی و پتنت‌ها کار فوق‌العاده دشواری است و از این رو Imagination ادعای اپل را مبنی بر توانایی در طراحی مستقل یک چیپ گرافیکی قبول ندارد.

توسعه‌ پردازنده‌ گرافیکی به وسیله‌ اپل ضربه‌ بزرگی به شرکت ایمجینیشن که برای کسب حدود نیمی از درآمد خود وابسته به اپل است، خواهد زد. ظاهرا دریافت امتیاز پردازنده‌های گرافیکی این شرکت برای استفاده در گوشی اپل و آیپد در عرض 15 تا 24 ماه آینده متوقف خواهد شد. اپل در حال حاضر بیش‌ از 8 درصد سهام این شرکت را برای خود نگه داشته است. بر مبنای گزارش فایننشال تایمز، سال گذشته نیز در اندیشه خرید کامل این شرکت بود اما ظاهرا مدتی بعد منصرف شد.

به هر حال حتی این بیانیه نیز نتوانسته باعث کاهش 70 درصدی سهام Imagination Technologies شود و ظاهرا این شرکت مجبور است یک شریک سخت‌افزاری دیگر را برای خودش پیدا کند تا ضرردهی بیش‌تری گریبان این شرکت را نگیرد. با این حال به گفته‌ ایمجینیشن، آن‌ها در حال مذاکره با اپل هستند. بنابراین ممکن است دو طرف قبل از ورود به صحنه‌ رقابت به توافق برسند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH